Mulla on ollut poishuuhdeltavana käytössä Everyday Coconut -hoitis. Pullo on iso ja mielestäni muutenkin riittoisa, mun hiuksiin voi laittaa reilusti ilman lähmäisyyttä kunhan ei ihan juureen asti levitä. Hoitis hillitsee takuttumista pestessä ja kuivatessa. Tuoksu on mielestäni hyvä, ja mieto. Ei jää hiuksiin. Toimii poishuuhdeltavana mun hiuksissa, co-pesuun en voi suositella oman kokemuksen perusteella, varmaan jollekin toki toimii. Mulla menee aina hoitista paljon jos pesen sillä, mutta juuri tuo hoitis teki hiuksista lättänät. Co-pesulla tulee yleensä päinvastoin hyvinkin tuuhea tukka kun hiukset kihartuu voimakkaasti. Pisimpiä latvoja coconut ei kuitenkaan hoitanut tarpeeksi, yleensä laitoin kyllä jätettävääkin co-pesun jälkeen, mutta tuolloin karheat karvaisennäköiset latvat selvästi vaativat sitä. Toimii mulla poishuuhdeltavana.
Lsäksi laitan pyyhekuiviin hiuksiin jätettävää tai useimmiten kahta, kumpikin iherbistä. Kinky-Curly Knot Today koko hiuksistoon koko hiuksistoon paitsi ihan juureen ja sivuotsikseen (tai pidän sen kyllä niin pitkänä sivuheittona, että välillä senkin latvoihin tulee sipaistua). Olen huomannut, että nutturan kiinnityskohtiin on hyvä laittaa hoitista lähellekin päänahkaa. Jätettävä ei omia hiuksiani lätsäytä, mutta niitä yleensäkin raskaimmat hoitikset vain kihartavat ja lähinnä kohottavat tyvestä. Pesevä shampoo ja kevyt hoitis on tässä päässä varmempi tie lättänään.
Giovanni Brazil 2chic Ultra Sleek Leave In Conditioning & Styling Elixir laitan em. lisäksi vanhimpiin latvoihin n. 10 sentin matkalta. Käytän tuota latvasuojana, siinä on kosteuttavien ja rakennepaikkaavien ainesosien lisäksi silikonia (dimethicone) listassa ylhäällä. Kuitenkin hyvä loppusilaus, sillä mun luonnonkihara tukka on luonnostaan rakennevaurioitunut, jo puolipitkänä hyvin huokoinen. Hyvän hoidon lisäksi mekaaninen suojauskin on tärkeää kasvatuksessa, varsinkin jos ei hiukset ole kestävimmästä päästä ja tavoittelee maksimimittaansa.
Yllä mainittujen hoitoaineiden myötä takkuuntuminen on lieventynyt vaikka tukka on vain pidentynyt. Takkuuntuminen ehti olla tosi paha ongelma kun mulla oli vain Giovannin Vitapro Fusion suihkittava jätettävä, jonka ostin huomattavasti lyhyemmille hiukselleni. Taisivat olla vähän yli solisluumitan, silloin toimi kivasti. Vähitellen hoitotehot riittivät vain vähemmän ja pidemmissä hiuksissa oli vaikea suihkia latvoihin asti. Phenoxyethanol on 4. incissä, mun makuun liian korkealla (samaa on tuossa nykyään käyttämässänikin Giovannissa, mutta lopussa). Silloin kun ostin tuon, halusin jotain suihkutettavaa kun en halunnut lähmätä käsiäni ja tuntui, että voide- tai geelimäisiä aina leviää liian ylös. Tuolloin mulla oli omassa värissä hiukset ja lätistyivät juuresta helposti, hennaamisen aloitettuani ei ole tarvinnut varoa sitä.
Kokeilin myös Everyday Coconut shampoota, mutta ei pessyt edes kahdella vaahdotuksella kunnolla. Tuoksukaan ei miellyttänyt, mutta olisin kestänyt sen jos pesutulos olisi ollut hyvä. Ei ainakaan ärsyttänyt päänahkaa. Tuntuu, että kaikki shampoot ovat minulle joko liian hellävaraisia tai liian peseviä.