Kirjoittaja Aihe: Atoopikot/Atooppinen ihottuma  (Luettu 44743 kertaa)

Poissa Angora

• HAIRahtanut
Atoopikot/Atooppinen ihottuma
« : 22.01.13 - klo:06:12 »
Löytyykö juureksista atoopikkoja? En ainakaan löytänyt aiheesta kunnon topicia.

Mulla on ollut atooppista ihottumaa ihan pienestä asti, ja jatkuva voiteiden ja kortisonien läträys on kuulunut lähes jokapäiväiseen elämään. Teini-iän loppulla löysin valohoidon, jonka myöhemmin korvasin solariumilla, ja se yhdessä The Body Shopin Shea Butterin kanssa on pitänyt ihottuman pääasiallisesti poissa. Nyt kuitenkin ihottuma on jostain syystä taas räjähtänyt käsiin ja levinnyt ympäri kehoa akuutiksi ja äärimmäisen kutisevaksi. Rahatilanteen vuoksi en tohtisi lähteä käymään ihotautilääkärillä kun kuitenkin määräävät taas epäterveellisiä kortisoneja tai kallista valohoitoa (solarium ajaa itselläni saman asian halvemmalla). Samoin Shea Butter on käynyt liian kalliiksi ja olen joutunut siirtymään takaisin apteekin kelakorvauksellisiin voiteisiin. Kaipailisin käytännönvinkkejä kanssakärsijöiltä. Minkä perusvoiteen olette kokeneet parhaaksi? Entä mikä avuksi raapimiseen?
Sometimes I'm terrified of my heart; of its constant hunger for whatever it is it wants. The way it stops and starts. -Edgar Allan Poe

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
Vs: Atoopikot/Atooppinen ihottuma
« Vastaus #1 : 22.01.13 - klo:13:59 »
Aiheesta on kirjoitettu vuosien aikana kyllä paljoltikin, en muista nyt, millä otsikolla. Todennäköisesti monessa eri ketjussa.  :)
Aikoinaan kärsin todella pahasta atopiasta ja kuivasta ihosta, eritoten kasvoilla, ja taistelusta ihon parantamiseksi olen kertonut täälläkin..
Suurin apu oli lisäravinteista & yleensä terveellisestä, riittävän rasvaisesta ruoasta sekä lempeästä ulkoisesta hoidosta.
.. Nyt onneksi iho pysyy kurissa ja ehjänä talvellakin.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #2 : 22.01.13 - klo:15:03 »
Mä en tiedä onko mulla, mutta ainakin mulla on kuiva iho. Varsinkin talvella kädet näyttää tältä:
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/alk/7.01.jpg
... vaikka rasvaan joka ilta juuri ennen nukkumaanmenoa. Nyt oon käyttäny kookosöljyä, mutta musta tuntuu että se ei auta yhtään (siis pehmennä ihoa. Tiedän kyllä ettei se vahinkoja voi enää korjata, siihen tarttetaan vaikka bepanthenia, mutta tarkoitin sellasta "yleiskuntoa"). Pitäisköhän siirtyä tavalliseen käsirasvaan ::)
Käsien lisäks mun muukin iho on kuiva. Säärissä oon huomannut, että niistä irtoaa valkosta 'jauhetta' :o Ja esim kun ottaa pitkiä kalsareita pois, siellä kalsonkien sisäpuolella näkyy just sitä "jauhetta". Sit ku koitan käsillä sääriä niin ne kyllä tuntuu kuivilta.

Poissa Anita

• Tukkaguru
« Vastaus #3 : 22.01.13 - klo:18:15 »
Aikoinaan kärsin todella pahasta atopiasta ja kuivasta ihosta, eritoten kasvoilla, ja taistelusta ihon parantamiseksi olen kertonut täälläkin..
Suurin apu oli lisäravinteista & yleensä terveellisestä, riittävän rasvaisesta ruoasta sekä lempeästä ulkoisesta hoidosta.
.. Nyt onneksi iho pysyy kurissa ja ehjänä talvellakin.

Aamen.

Itse aikoinaan innostuin saippuoista kun tyttären iho Suomeen muuton jälkeisenä talvena ryhtyi oireilemaan. Ensin kokeiltiin apteekin rasvoja ja jopa kortisonia, mutta apu tuli yllättäen glyseriiniä sisältävästä kotimaisesta saippuasta. Kannattaa siis tiedostaa, että on hyvin tärkeää millä pesee nahkansa eikä vain keskittyä rasvailemaan pesun jälkeen.
iHerbin tilauksiin koodi ALA782 http://eu.iherb.com/?rcode=ala782

paloan

• Vieras
« Vastaus #4 : 22.01.13 - klo:20:31 »
Moi !
Suosittelen atooppiseen ihoon Weledan Skin Foodia. Kaikenlaisia rasvoja on tullut kokeiltua ja se on ollut tähän mennessä paras..

Poissa Angora

• HAIRahtanut
« Vastaus #5 : 22.01.13 - klo:21:24 »
^^^Piste, kannattaa kokeilla kosteutta sitovia voiteita rasvaisten sijaan. Mulla ainakin niin, että iho vaan kuivuu öljystä kun ei se tee mitään kosteustasapainolle. Toki rasvaakin kaipaa, mutta se missä suhteessa puute on kosteudensitojista ja rasvasta on yksilöllistä.
Sometimes I'm terrified of my heart; of its constant hunger for whatever it is it wants. The way it stops and starts. -Edgar Allan Poe

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #6 : 22.01.13 - klo:21:39 »
^ http://www.apobase.fi/
Tää on ihan jees, kosteuttava ja kosteutta sitova kela-korvattava 30 %:nen creme. Kilon tonkka taitaa maksaa korvauksen jälkeen 15-20e, en muista tarkkaan. Imeytyy nopsaan. Joskus myös teen niin että laitan humektantteja tms alle ja päälle jotain kosteutta sitovaa, toisinaan jtn öljyä.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa piste

• HAIRahtanut
« Vastaus #7 : 22.01.13 - klo:21:48 »
^^ Mä en kyllä tajunnut noita käsitteitä (kosteutta sitova ym.) mutta jos tarkotat sitä että kookosöljy pois ja käsirasva tilalle, niin siinä oon samaa mieltä. Oon käyttäny ennen tavallista käsirasvaa mut sit ku kuulin kookosöljystä, että sitä voi käyttää hiuksiin, huuliin, kroppaan jne. niin innostuin ja ostin sitä. Testattuani oon tullu siihen tulokseen että se toimii mulla ainoastaan huulirasvana, eikä silloinkaan ole kovin tehokas, mutta mieluummin käytän sitä vähän useammin kuin kaiken maailman kemikaalijuttuja mistä en tiedä mitä ne sisältävät. (kaupan huulirasvat) Laitoin myös niihin kuiviin sääriini kookosöljyä, ainakin aluks tuntui että ne pehmeni, mutta seuraavana päivänä huomasin ettei ne ollu muuttunu mikskään. Meni aika OT, mutta ehkä se sallitaan? ;D Onko muuten kuiva iho ja atooppinen iho(ttuma) sama asia, tai onko se niin että se on sama asia mutta atopia on vaan "rankempaa", tai siis että oireet on pahemmat? Vai onko niillä joku muu ero? Kertokaa :D

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #8 : 22.01.13 - klo:22:20 »
^ Kuivasta ihosta puhuttaessa tarkoitetaan Atooppista ihoa. Silloin ei ole kyse kroonisesta, tulehduksellisesta ihosairaudesta eli Atooppisesta ekseemasta.
Tässä terveykirjaston artikkelissa on eritelty aikuisiän ekseemaa ja sivun alla on linkkejä lisää.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00838

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #9 : 22.01.13 - klo:23:33 »
Olen kärsinyt molemmista ja saanut diagnoosin, jonka mukaan 'mitään ei ole tehtävissä, on elettävä tuon kanssa lopun ikää'...  ::) Suun kautta otettavaan kortisoniin en koskaan ole suostunut, vaikka ulkoinen korttari ei pahimmassa vaiheessa enää auttanutkaan.
Sitkeä ravinto- ja ihonhoitotutkimus alkoi tehota ja keväästä 2006 alkaen olen ollut elävien kirjoissa. Ei enää hirviön näköinen, mitä pahimmillaan olin. Olen kuullut kaikki mahdolliset hoitovinkit ja -suositukset sekä 'asiantuntijoilta' että ohikulkijoilta, joten ymmärrän, miten turhauttavia hyväntahtoiset auttamisyritykset voivat olla.
Kokemukseni mukaan keho on kokonaisuus, jonka hoidossa tulee huomioida sekä ulkoinen että sisäinen hoito. Jomman kumman laiminlyönti tai korostaminen toisen kustannuksella on yksisilmäistä, - olen törmännyt sellaiseen vuosien varrella usein, mm. ravintoaktivistien joukossa.
Itsekin olen saanut eräällä toisella foorumilla pahat haukut 'ravintouskovaisuudesta', kun kerroin omista kokemuksistani, ja joku toinen atoopikko loukkaantui niiden jakamisesta...  ???
« Viimeksi muokattu: 23.01.13 - klo:12:31 kirjoittanut NarnianQueen »
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Anioli

• Vieras
« Vastaus #10 : 23.01.13 - klo:11:20 »
Täällä yksi atoopikko ilmoittautuu. Kallistun samalle kannalle mitä moni ylläoleva, ihon parantaminen ja kunnossapito tapahtuu suurimmaksi osaksi ruokapuolen fiksaamisella. Itselle on auttanut kaikista eniten rehujen runsas syönti sekä gluteeniton, sokeriton, tarpeeksi rasvainen ruokavalio sekä veden runsas juonti. Lisäravinteita on käytössä melkoinen kirjo, mutta eniten ihon kuntoon on vaikuttaneet aloe vera-mehu, MSM, chlorella ja C-vitamiini. Tuolla combolla iho ei jaksa tulehtua enää lähes ikinä. Tänä talvena hukkasin Sibicort-tuubini ensimmäistä kertaa kahdeksaan vuoteen kun sitä ei tarvinnut joka päivä (joskus oon nukkunut se kainalossa..). Ihan spontaanisti tuli kahden viikon tauko kortisonista ja se on todella ihme mulle koska nahka on ollut ihan järkyttävässä kunnossa viimeiset 5 vuotta, 100g Sibicortia meni helposti viikossa vuosi sitten. Kaapissa lojuu myös Protopic, jota en suostu laittamaan kuin silloin jos silmät turpoaa umpeen niin ettei näe eteenpäin.

Mulle itselleni ei toimi yksikään apteekin rasvoista, enkä kyllä edes halua käyttää mineraaliöljyjä iholla. Omalle nahalle toimii parhaiten Nubian Heritagen mango body lotion (öljyllä terästettynä tarvittaessa). Suikugeeliä en käytä kuin kainaloille ym. haisualueille, iho tykkää siitä enemmän. Ja suosittelen lämpimästi kropan ihon kuivaharjausta jos iho ei ole auki/tulehtunut!  :)

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #11 : 23.01.13 - klo:12:16 »
Narnian kanssa olen kyllä todela samaa mieltä. Joskus kylläkin saan kokea silmien pyörittelyä, jos sanon, että ruokavalioni on tietynlainen, jotta ihoni voisi mahdollisimman hyvin. Tätä ei kaikki ymmärrä: koska onhan meillä lääkkeet! Huoh. Useat ihosairaudet Atopian lisäksi (psori, seborrea..) on sellaisia joihin taipumus on ja pysyy, lopullista ratkaisua ei ole (vielä) keksitty. Siitäkin syystä on hyvä ottaa huomioon ruokavalio, jos se yhtään auttaa ja on pois lääkkeiden kuluttamisesta. Aikuisiällä olen päätynyt vain kerran kokeilemaan kortisonihoitoa ja sen vaikutus on niin lyhyt, että pitäydyn mieluummin hyvässä ruokavaliossa ja käytän miedompia hoitoja.

Tänä tavena olen ensi kertaa ottanut jo syksystä käyttöön kalaöljykapselit ja lisännyt öljyjen käyttöä. Iho on huomattavasti kosteampi ja terveempi. Viime talvena kuivaan ihooni tuli muutamia tulehduksia joiden paraneminen kesti kuukausia. Tänä talvena niitä ei ole toistaiseksi tullut, mikä kertoo, että iho on vastustuskykyisempi. Olen myös syönyt probioottikuureja tai probioottisia maitotuotteita lääkärin suosituksesta ja niilläkin uskon olevan vaikutusta :)

Poissa Angora

• HAIRahtanut
« Vastaus #12 : 10.10.13 - klo:23:42 »
^mulla Apolar oli aikanaan ihan paras kortisoni! Nykyisin korvaan kortisonikuurit solariumkuureina valohoidon tavoin ja käytän Shea Buttereita ja lotioneita perusvoiteina vaihdellen ihon tarpeen mukaan butteria ja lotionia. Niissä tuntuu olevan jotain taianomaista, että pitävät ihon kunnossa.

Edit: Pahoittelut itseni toistamisesta. Tajusin vasta. :D
« Viimeksi muokattu: 11.10.13 - klo:17:33 kirjoittanut Angora »

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #13 : 11.10.13 - klo:03:13 »
Olen atoopikko. Ihosta puuttuu rasvoja, joten kosteus pääsee karkaamaan, jos sitä ei sido sopivalla emulsiovoiteella. Olen jossain määrin herkistynyt omalle hielleni ja bakteereilleni eli autoimmuunista tyyppiä. Nuorempana sairastin kaikki mahdolliset ihoinfektiot märkäruvesta silsaan, koska iho oli aina jostain kohtaa rikki ja puolustuskyvytön. Nykyään iho on niin hyvässä kunnossa, ettei moni usko, että minulla edes on mitään atooppista taipumusta.

Nämä auttavat:
- uintiharrastus, ehdottomasti paras liikuntamuoto, kunhan kosteuden muistaa sitoa iholle uinnin jälkeen perusteellisella rasvauksella (heti eikä ihon jo kuivuttua)
- Protopic-takrolimuusivoide, joka vähentää ihon reagoimista ulkoisille ärsykkeille, jos tämä kiellettäisiin Suomessa, muuttaisin ulkomaille, levitän pari kertaa viikossa kasvoille ja se riittää, minun käytössäni siis niin riittoisaa ettei ole ollenkaan kallista
- Lipolan-perusvoide, pitkävaikutteinen joten tarvitsee lisätä vain pesun jälkeen, siksi ei härskiinny iholla ja ala ärsyttää ihoa kuten monet muut rasvat, joiden jämiä ehtii kertyä ihon pinnalle monta kerrosta suihkukertojen välissä
- jokaisesta kosmetiikkatuotteiden ryhmästä vain tietyt sopivat, en tosin juurikaan kärsi tästä, koska kun on löytänyt hyvän, niin ei kiinnosta enää testata muita
- samoin vaatteista voi heti unohtaa karkeat villat ja hiostavat tekokuidut ihoa vasten. Kaulahuivi voi olla kashmiria, ei välttämättä merinoa.
- auringonvalo auttaa, tosin olen sitä vaaleinta ja herkimmin palavaa tyyppiä, joten minua ei huolita esim. valohoitoon
- kortisoni auttaa hetkellisesti, jos iho on päässyt tulehtumaan, mutta en käytä sitä juuri koskaan kasvojen iholle, koska käytin jatkuvasti lapsena ja sen takia iho on pysyvästi ohentunut.
- infektioihin minulla on aina varalla myös bakteereita tappavaa Fucidin-voidetta ja jotain sienivoidetta, mutta käytän tietysti vain jos tilanne päällä.
- ruokavalion en ole huomannut "parantavan", sen sijaan on tietenkin ruokia ja mausteita, jotka pahentavat, esim. grillisipsejä ei kannata syödä jos ei halua raapia villisti ja sitten hoitaa ihottumaa.

Voisin jatkaa loputtomiin, mutta ehkä toisella kertaa, kun nyt on nääs aamuyö.
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.

Poissa jinna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #14 : 11.11.13 - klo:21:03 »
Mulla on ollut lievää atooppista ihottumaa lapsesta asti. Se kuitenkin pysyi pitkään kurissa ahkeran sisäisen ja ulkoisen rasvauksen avulla sekä vahvojen pesuaineiden välttämisellä. Parikymppisenä, noin kymmenen vuotta sitten atooppinen ekseema räjähti ensimmäistä kertaa pahasti käsiini, tämän sain kuriin kolmannen asteen kortisonilla. Muutama vuosi välissä meni ihan mukavasti, nyt ei voi enää valitettavasti sanoa samaa. Nimittäin pari viime vuotta on taas taisteltu atooppisen ekseemaan kanssa. Ihottumaa on ympäri vuoden, mutta talven tullen se pahenee. Tällä hetkellä ihottuma on pahimmillaan selässä, rinnassa ja olkavarsissa ihon ollessa samaan aikaan erittäin kuiva. Kutina on välillä sietämätöntä eikä mikään rasva auta - vaikka rasvaisi valehtelematta kymmeniä kertoja päivässä. Ihotautilääkäri kirjoitti minulle juuri Elocon-reseptin, toivottavasti saisin ihottuman rauhoitettua sillä. Vierastan kortisoneja, mutta minulle on vakuuteltu niiden ohentavan ihoa pysyvästi ainoastaan pitkäaikaisessa, jatkuvassa käytössä tai suun kautta otettuna. Toivottavasti näin! Pahimpaan kutinaan olen syönyt allergialääkkeitä, ja uskon näiden auttaneen ainakin hieman. Perusrasvat ovat myös tulleet tutuksi, niistä toimivimmat ovat minulle olleet Aqualan Duo sekä Aqualan. Tällä hetkellä niistä ei ole mitään apua yksinään, olen miksaillut niitä öljyjen (kookos ja argan) kanssa, mutta ei sekään ole mainittavasti auttanut.

Atooppinen ihottuma vaikuttaa ainakin itselläni itsetuntoon. Kutina ei jätä rauhaan joten vaiva on jatkuvasti mielessä. En myöskään tunne vartaloani kovin viehättäväksi ihottumaläikkineen.. Olen mielestäni kuitenkin onnekas siinä mielessä, että ihottumakohdat ovat helposti peitettävissä. Ihottumaa ei ole koskaan ollut kasvoissa muutamia länttejä lukuunottamatta.

Olen miettinyt kokonaisvaltaisempaa ruokavaliomuutosta atooppisen ihottuman parantamiseksi, mutta en oikein tiedä mistä lähteä liikkeelle. Syöminen on muutenkin ollut mulle aina hankalaa, olen hoikka ja joudun todella tekemään töitä ettei painoa tipu liikaa. Tähän asti olen siis sallinut itseni syödä mitä mieli tekee (lue: mieli tekee rasvaa ja sokeria ;D) mutta tiedostan, että ainakin sokerin ja vaalean viljan poisjättäminen voisi olla hyvä. Maitotuotteita en juuri syö muutenkaan. Olisiko juureksilla siis ruokavalioremonttiin vinkkejä? Tai muuten vaan vertaistukea atopian kanssa elämiseen ja siihen, mikä on auttanut itse kullakin.

Paljon tsemppiä kaikille vaivan kanssa taisteleville!
2a M ii. Iho kuiva, herkkä ja atooppinen.