Kirjoittaja Aihe: Atoopikot/Atooppinen ihottuma  (Luettu 45307 kertaa)

Poissa Mir

• HAIRahtanut
Vs: Atoopikot/Atooppinen ihottuma
« Vastaus #15 : 12.11.13 - klo:05:48 »
Mulla on ollut nyt vuoden verran jaloissa ekseema aika pahana jaloissa. Ainoa, millä oon saanut sen parantumaan on ollut suola. Eli siis suolasaippualla (pelkkä sileä klöntti suolaa) hieron ihottumia aina suihkun jälkeen ja annan hetkisen vaikuttaa. Huuhtelen enimmät pois ja laitan tuhdin kerroksen karitevoita päälle. Jos iho on pahasti rikki niin polte on kyllä aikamoinen, eikä ihokaan kovin nättinä ole, mutta parin päivän päästä ero on kyllä valtava. :)
1c F i
Oma väri saavutettu, pituus kainaloihin.
Luomushampoot ja co-pesut <3

Poissa Eydie

• Tukkaguru
« Vastaus #16 : 12.11.13 - klo:10:08 »
^^ Atooppinen iho on täälläkin. Lapsuudessa ja teini-iässä olin vartalosta yltä päältä laikkuinen ja sitä kutinan määrää ei unohda varmaan koskaan. Vanhempani raahasivat mua lääkäreissä ja voiteita ja hoitoja tuli kokeiltua kymmeniä ja taas kymmeniä. Parikymppisenä yliopiston ekana vuotena ihottuma siirtyi käsiini entistä pahempana ja iho halkesi luihin asti ja lähti irti kuten kilpikonnan kilpi kovina "lastuina". Tuolloin tilanne meni niin pahaksi, että jouduin skippaamaan opiskelut siltä vuodelta. Käytössä oli tuolloin mm. tekoihoa ja voide, joka muutti ihon kirkkaan keltaiseksi. Ymmärrän taistelusi ja joskus vaan tulee hetkiä, jolloin atooppinen iho vaikuttaa ulkonäön lisäksi muuhunkin elämään.

Kuitenkin tuon jälkeen tuli kymmenisen vuotta, kun ihottuma ei ole vaivannut. Tänä vuonna syksyn alussa sain laikkuja käsivarsiin kainaloiden lähelle. Taitaa olla, että ainakin tämän talven ihottuma on taas mukana kuvioissa. Mun atopia on aina ollut parempi kesäisin, kun on vähemmän vaatteita ja iho saa aurinkoa. Eiköhän se taas ensi keväänä rauhoitu ja parhaassa tapauksessa on pois kuvioista taas vuosikausia.

Tsemppiä kaikille ihottumaisille  :)

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #17 : 12.11.13 - klo:18:07 »
- Protopic-takrolimuusivoide, joka vähentää ihon reagoimista ulkoisille ärsykkeille, jos tämä kiellettäisiin Suomessa, muuttaisin ulkomaille, levitän pari kertaa viikossa kasvoille ja se riittää, minun käytössäni siis niin riittoisaa ettei ole ollenkaan kallista

Apua, ei kait tosta vaan ole ollut puheita, että kiellettäisiin? :P Siinä tapauksessa muutan sun kanssa ulkomaille oitis myöskin... Toi mönjä on myös mulle hyyyyvin tärkeä.

Mulla nyt on tosiaan vähän vaihdellen psoria tai atopiaa. Mä olen huomannut, että ihan perus kissan naamakuvalla varustettu Marseille-saippua on aika hyvä pesuaine iholle. En tiedä sopiiko kaikille, mutta musta tuntuu että toi jotenkin rauhoittaa ihoa poistaen samalla hien ja talin. Lipolan on havaittu täällä myös hyväksi. Vähän se jättää ihon tahmeaksi, mutta rauhoittaa pitkäkestoisesti.

Onko kukaan atoopikko muuten kokeillut sellaista ilmankostutin-härveliä? Mulle suositeltiin sellaista. Mulla on jotain vähän hämäriä muistikuvia, että 80-luvulla sellainen ufon mallinen pömpeli oli joka kämpässä, mutten sen jälkeen ole nähnyt ;D

Poissa jinna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #18 : 12.11.13 - klo:20:10 »
Kuulostaapa hurjalta Eydie sun kokemukset kun iho on ollut pahimmillaan! Mulla myös kädet halkeili aikoinaan, mutta siihen tosiaan auttoi kortisoni melkein kertalaakista. On muuten mystistä mikä aiheuttaa ihottuman puhkeamisen vuosienkin oireettoman jakson jälkeen. Muutama vuosi sitten, kun oli kovat pakkastalvet, voi mun iho silloin ihan mainiosti. Nyt ei edes ole vielä talvi, mutta iho vaan kuivuu koko ajan enemmän. Kyllä mullakin kesällä on aina helpompaa, mutta kauniiksi ihoani ei voi silloinkaan sanoa. Oletteko huomanneet, että esim. stressi tai muut tekijät vaikuttaisivat myös ihon kuntoon? Mä en ole tässä kyllä huomannut mitään yhteyttä, mutta onhan ihminen psykofyysinen olento..

Kävin tänään hakemassa Eloconin ja samalla täyttämässä perusvoidevarastoja - Aqualan Duo ja Decubal Clinic Cream. Decubalia en ole aiemmin kokeillut, halusin vaan jonkun toisenkin rasvan Aqualanin rinnalle. Apteekissa suositeltiin Apobase Oily Cremea, mutta kauhistuin sen hurjaa mineraaliöljymäärää. No, näillä mennään. Toivottavasti ainakin kutina lakkaisi.

Kiitos Mir suolasaippua-vinkistä, sekin ehkä lähtee kokeiluun. Kortisoni on mulla aina viimeinen vaihtoehto, joten hyvä olisi löytää muita apuja.

Kosteamman ilmanlaadun vaikutusta voi muuten kokeilla kuivattamalla pyykit makkarissa ;D Tämän taisi mulle joku lääkäri joskus vinkata.
2a M ii. Iho kuiva, herkkä ja atooppinen.

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #19 : 12.11.13 - klo:20:52 »
^Mulla puhkesi paha käsi-ihottuma, kun olin vuosia sitten hetken vanhainkodissa töissä. Ja kestin sitä vesikelloilua muistaakseni lähes vuoden ennen kuin näytin käsiä ihotautilääkärille. Yksi vahva kortisonivoidekuuri vei ihottuman mennessään, eikä se ole sen koommin palannut. Muualla tosin on lievää ihottumaa aika ajoin. Eli kyllä, uskon että stressillä oli osansa asiaan ja jollain tulehduksellisella ketjureaktiolla (joka kai sai alkunsa tuolta vanhainkodista), jonka tuo kortisoni sai pysähtymään.

Mulle ihotautilääkäri sanoi, että aktiiviseen ihottumaan ei kannata lykkiä rasvaisia voiteita, koska ne saattaa ärsyttää ihoa entisestään. Miulla oli käsiin kortisonin ohella Essex lotionia. Tai muistaakseni se sääntö menee, että kosteaan ihottumaan kosteuspitoinen voide ja kuivaan rasvainen.  :)

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #20 : 15.11.13 - klo:12:42 »
- Protopic-takrolimuusivoide, joka vähentää ihon reagoimista ulkoisille ärsykkeille, jos tämä kiellettäisiin Suomessa, muuttaisin ulkomaille, levitän pari kertaa viikossa kasvoille ja se riittää, minun käytössäni siis niin riittoisaa ettei ole ollenkaan kallista

Apua, ei kait tosta vaan ole ollut puheita, että kiellettäisiin? :P Siinä tapauksessa muutan sun kanssa ulkomaille oitis myöskin... Toi mönjä on myös mulle hyyyyvin tärkeä.

Ei olla kieltämässä. ;D

Onko kukaan atoopikko muuten kokeillut sellaista ilmankostutin-härveliä? Mulle suositeltiin sellaista. Mulla on jotain vähän hämäriä muistikuvia, että 80-luvulla sellainen ufon mallinen pömpeli oli joka kämpässä, mutten sen jälkeen ole nähnyt ;D

Meillä oli lapsena se ufo. Nykyään saman asian ajaa, kun linkoaa pyykit 700 kierrosta/min vauhdilla ja kantaa kuivaustelineen olkkariin/makkariin. Ja pitää huonelämpötilan matalana, ettei ole alun perinkään sellainen kuiva ja kuuma ilma! Mieluummin villatakki ja ylimääräiset sukat kuin kuiva ja kutiseva iho. Mut jos olisi esim. muiden perheenjäsenten takia pakko pitää lämpöjä päällä, niin hankkisin kyllä jonkin höyryä syöksevän laitteen.
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.

Poissa jinna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #21 : 16.11.13 - klo:15:54 »
Kyllä se Elocon vaan auttaa. Iho on jo nyt muutaman päivän jälkeen rauhoittunut selvästi. Ihanaa! En oikein tiedä mistä mun kortisonivastaisuus johtuu, koska tulokset ovat kuitenkin lähes aina olleet hyviä ja nopeitakin. Kai mä pelkään sitä ihon pysyvää ohentumista, vaikkei sen pitäisikään olla riskinä lyhytaikaisissa kuureissa. Mä olen yleensä käyttänyt vahvoja kortisonivoiteita max viikon kerrallaan. Mun iho on luonnostaan varsin ohut, niin en kai vain haluaisi rasittaa sitä yhtään enempää kuin pakko. Mutta tuskin jatkuva raapiminen ja kirvelykään sille kovin hyvää tekee.. Mutta sitten taas mietin voiko kortisonilla olla jotain muita (negatiivisia) vaikutuksia. Eikä sen käyttö ole myöskään linjassa suosimani luonnonmukaisuuden kanssa. Valintoja, valintoja...

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #22 : 25.11.13 - klo:21:19 »
^Mä laitan esim päänahkaan suosiolla Eloconia heti kun se ärtyminen iskee. Se nimittäin poistaa mulla sen ärsytyksen kerta käsittelyllä, eikä se edes uusi kovin äkkiä. Joten luulen, ettei tässä kerkeä liikaa saamaan kortisonia ainakaan.

Mulla rupesi nyt vähän helpottamaan ihon kanssa. Pari viikkoa on ollut tosi tuskaista, mutta nyt sain reseptin uuteen isoon tuubiin Protopicia ja ohjeeksi käydä oikein pitkissä suihkuissa. Ihan tosi ekologista ja silleen, mutta ilmeisesti ihon kunnollinen kosteutuminen vaatii jonkun 15-20 min suihkussa :P Ne ruvet ja rakkulat sisältävät atopiaa pahentavia pöpöjä, ja kunnon suihku vähentää niitä. Suihkun jälkeen sitten kunnon rasvaus. Mä ostin pari tosi lörttöä ja ilmavaa puuvillapyjamaa, jotka päällä hengaan kotona. Noissa iho saa hengittää ilman, että tarvitsee hillua alasti. Rasvakombona on tällä hetkellä Lipolanin ja Aqualan L:n kombinaatio ;D Tää atoopikon rasvailu on aikamoinen tieteenala jo itsessään, kun tuntuu että sen parhaan voiteen löytää vaan kokeilemalla... Lenkin jälkeen mun on kyllä painuttava oitis suihkuun. Musta tuntuu, että mun oma hiki kutittaa iholla ihan vietävästi!
« Viimeksi muokattu: 25.11.13 - klo:21:28 kirjoittanut lynx »

Poissa jinna

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #23 : 27.11.13 - klo:19:08 »
Tää atoopikon rasvailu on aikamoinen tieteenala jo itsessään, kun tuntuu että sen parhaan voiteen löytää vaan kokeilemalla...

I totally agree. Decubal Clinic Cream on ollut ongelma-alueille yhtä tyhjän kanssa. Tosin lopetin kortisoni-kuurin varmaankin liian aikaisin, koska nyt ollaan taas lähtötilanteessa, tai itse asiassa pahemmassakin. En tiedä onko tuota Decubalia syyttäminen, mutta se jää nyt sivuun ja Elocon, Aqualan Duo sekä öljyt tilalle. Seuraavaksi ehkä myös karitevoi kokeiluun, tuntuu että varsinaiset öljyt jäävät ekseemaiholle vain lillumaan eivätkä kosteuta/pehmennä edes voiteeseen miksattuna.

Poissa Melisande

• HAIRahtanut
« Vastaus #24 : 28.11.13 - klo:14:09 »
Minut on todettu atoopikoksi, vaikka oireilen melko lievästi. Vakiona on talviajan taiveihottumat, joihin en onneksi ole tarvinnut mitään järeämpiä lääkevoiteita, mieto kortisoni riittää. Mutta muille epämääräisille iho-oireiluille olen herkkä.

Mystisin ja kamalin kokemus sattui teini-iässä, jolloin sain huuliini ja leukaani todella rajun rakkulaisen tulehduksen, jonka syy ei koskaan täysin selvinnyt, usean lääkärin tutkimuksista huolimatta. Naama oli hurjan näköinen puolisen vuotta, kunnes iho pikkuhiljaa rauhoittui itsestään. Jokunen vuosi tämän jälkeen alkoi kämmeniin ja sormiin ajoittain ilmestyä pieniä vesikelloja, joiden puhjetessa käsien iho kuoriutui kokonaan. Tähän oireiluun ei liittynyt kutinaa, vesikellot vaan tulivat ja menivät ehkä pari kertaa vuodessa muutaman vuoden ajan.

Viime kesänä molempien silmien ympärykset tulehtuivat, iho oli turvoksissa ja kutina melko sietämätöntä. Sain vaivaan antibioottia ja kortisonia sisältävää öljymäistä silmätippaa voiteen tapaan käytettäväksi ja se auttoikin hetkeksi. Vaiva vaan uusiutui jatkuvasti, joskin lievempänä. Uusin lähes kaikki meikkini, kasvovoiteet ja pesuaineet. En käyttänyt kuukausiin silmämeikkiä. Silti kutiavat läntit pysyivät sitkeästi.
Samoihin aikoihin luomien kanssa ilmestyi yhteen sormeeni tuttuja vesikelloja. Iho rikkoontui, eikä meinannut korjaantua millään. Hetkittäin iho näytti paremmalta, kunnes taas uusia vesikelloja ilmestyi.

Reilu kaksi viikkoa sitten aloin syömään chlorellaa, luettuani sen lukuisista hyvistä vaikutuksista. Chlorellan on todettu mm. vähentävän tulehduksia ja omalla iholla vaikutukset oli nähtävissä jo reilussa viikossa. Silmäluomien iho on nyt normaali ja voin taas meikata, jee  :) Sormen iho on jälleen ehjä, vain pieni rösöinen alue jäljellä. Lisäksi kasvojen epäpuhtaudet on vähentyneet huomattavasti.

Suosittelen siis kokeilemaan chlorellaa, josko helpottaisi oireita. Mielenkiinnolla jatkan tablettieni syöntiä ja seuraan ihoni käyttäytymistä talven mittaan.

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #25 : 07.01.14 - klo:03:48 »
^ Ihotautilääkärillä nimenomaan on niitä ihmelääkkeitä (reseptejä). Minä pärjään älyttömän hyvin sillä paletilla, mikä minulla on käytössä, vaikka ilman sitä olisin kutiseva ja läikikäs. Lääkäriin, mars! Yhdellä auttaa valohoito, toisella Protopic. Jokin kyllä tepsii, älä luovuta.
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #26 : 07.01.14 - klo:16:14 »
Hyvä, jos jossain on asiantunteva ihotautilääkäri, itse en sellaista atopian yhteydessä ole tavannut. Harva lääkäri on erikoistunut atopiaan ja varsinkaan mihinkään ruokavalio-, rasvahappo- tms. tutkimuksiin. Paras tietolähde itselleni oli aikanaan netti ja vertaistuki.
Enna ja muut: jos luette tätä ja muita ketjuja taaksepäin, täällä on keskusteltu paljon eri ihonhoito- ja ruokavaliomuutoksista.
Lyhyesti vielä: tärkein melkeinpä on rasvahapot sisäisesti - kalaöljy, tyrniöljy, kookosöljy ja oliiviöljy. Pois keinorasvat, margariinit, roskaruoka, einekset, valkoin sokeri... kaikki vaikuttaa kehon tasapainoon.

Yhtä auttavaa tekijää ei kenties jokaisen elimistöön löydy heti - joillakin pienikin seikka voi saada dramaattisen eron.
Painotan vielä sekä sisäisen, että ulkoisen hoidon merkitystä. Ne eivät ole kilpailijoita keskenään, vaikka joillain keskustelupalstoilla toisinaan sellaisen kuvan saakin- yksipuolinen leimaaminen joko ravinnon tai ulkoisen hoidon kannattajaksi ei ole rakentavaa... every bit helps.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #27 : 07.01.14 - klo:21:20 »
Hyvä, jos jossain on asiantunteva ihotautilääkäri, itse en sellaista atopian yhteydessä ole tavannut.

Sama täällä.

Alustan: Mulla on rasvainen, mutta allerginen iho, jossa on ollut eri muotoista ekseemaa eri aikoina ja eri paikoissa. Näin aikuisiällä enimmäkseen kolikkomuotoista ihottumaa vartalolla ja tasaiset (ehkä seborrooiset, ehkä ei) ekseema-alueet kasvoissa. Kasvoissa myös ruusufinnimäistä ihottumaa, saatu aikoinaan diagnoosi vuorotellen sekä perioraalidermatiittiin että rosaceaan. Reaktiona kosmetiikkaan (lähinnä shampoot/hoitikset) tullut joitakin kertoja tarkkarajainen, suuri, kutiseva ihottumalaikku kaulaan tai niskaan, siihen huuhtelureitille siis. Tällainen reaktio on häipynyt aina joissakin viikoissa itsestään altistuksen päätyttyä (eli shampoo veks), joten en ole pitänyt ongelmana.

Joka tapauksessa, olen käynyt joitakin kertoja yksityisellä ihotautilääkärillä, ja viimeisimpänä sairaalan ihopolilla, josta siitäkin on tosin aikaa. Kuten aina, lääkäreiden käytöstavat ja osaaminen vaihtelevat roimasti. Yksityinen ei ole yhtään sen parempi kuin julkinen, mutta sinne on toki helpompi (ja kalliimpi) päästä. Sama lääkäri saattaa työskennellä molemmilla puolilla. Paras kokemukseni on viimeisimmästä lääkärisuhteesta ihopolilla, ja kävinkin ihan arvostetulla ylilääkärillä. Tästäkin huolimatta, kyseinen lääkäri ihan itse mulle huokaisten sanoi, että ei näistä asioista vaan oikein tiedetä juuri mitään. Olin ihan onnellinen siitä, että se sanottiin suoraan. Sain reseptejä lääkevoiteisiin ym., mutta mistään kokeilemastani ei ollut juurikaan apua. Kokeilin lähinnä kortisoneja vartalolle ja Elideliä kasvoihin.

Olen sittemmin huomannut, että ihonhoidolla, ravinnolla ja elintavoilla on minun tapauksessani kaikkein suurin merkitys asiaan, vaikka ihan kokonaan tuskin saankaan ongelmaa hallintaan. Kasvojeni pahin ihottuma on talttunut Paula's Choicen BHA-geelillä, joka on myös äidilläni auttanut ruusufinniin. Kropan laikuista en ole oikein vieläkään saanut selvää. Oleellinen pointti on mun mielestä se, että jokaisen ihovaivaisen kannattaa mennä ainakin sen yhden kerran ihotautilääkärille. Joillekin riittää se yksi kortisoni tai Elidel/Protopic, ja vaiva on tiessään. Kaikille niistä ei ole apua, mutta molemmat ryhmät hyötyvät sellaisesta ihonhoidosta, ruokavaliosta ja elämänrytmistä, joka edesauttaa tervettä aineenvaihduntaa.
1cFii, oma väri.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #28 : 19.01.14 - klo:14:24 »
Mites muilla atoopikoilla ja ihovammaisilla tuntuu nämä pakkaset? Mulla ainakin ottaa vähän koville... Sormenpäät ja suupielet halkeilevat ja iho on rutikuiva.

Mä kävin perjantaina ihotautilääkärillä, joka otti koepalan yhdestä ihottumaläiskästä. Psoridiagnoosi on ollut jo jonkun aikaa se vahvin veikkaus, mutta koepala sen vielä varmistaa. On vielä mahdollista, että kyseessä olisi punajäkäläihottuma, joka paranee itsestään. Psoriksi tämä olisi tosi pienilaikkuinen, mutta punajäkäläksi taas harvinaisen pitkäkestoinen. Toivoisin silti jälkimmäistä, jolla on edes jonkunlainen mahku poistua elimistöstä... Pari viikkoa pitäisi malttaa odotella patologin lausuntoa.

Kortisonikuurilla ollaan jälleen, mutta se tuntuu kyllä helpotukselle nyt, ja tuntuu tepsivänkin. Ihanaa kun ei ole sellainen ihme tuskainen ja kutiseva olo. Yleensä on määrätty Eloconia, mutta nyt tuli Bemetsonia emulsiona, ja tätä on kyllä öpaut 600 kertaa mielyttävempää käyttää, kun tuntuu imeytyvän ihoon. Omahoitona olen napsinut d-vitamiiniä purkista ja lisännyt hyviä rasvoja ruokavalioon. En ole huomannut niiden vaikuttavan erityisesti, mutta tuskin niistä tosiaan harmiakaan on...
« Viimeksi muokattu: 19.01.14 - klo:14:28 kirjoittanut lynx »

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #29 : 19.01.14 - klo:22:23 »
^Ikävältä tuntuu. Tosin mä en hirveästi viitsi valitella, kun omat ongelmani ovat useisiin atoopikkoihin verrattuna lähinnä marginaalisia tällä hetkellä ja selviän ihan tavallisten rasvojen kanssa ja kevään tullen helpottaa. Inhottaa vaan kun vatsan alueen ja säärten iho on niin ruman näköinen kirkuvan punaisine läntteineen, jotka tietty kutisevat aivan kauheasti.

Mulla on siis historia sellainen, että kärsin lapsena todella pahasta atopiasta, kukaan ei halunnut ottaa leikeissä kiinni karheasta ja ihottumaisesta kädestä, jalkojani hoidettiin ties millä sinkkihauteilla ja eri sortin rasvoilla ja näytin usein itkuiselta silmien ympärillä olevan ihottuman takia. Kutina-raapimiskierre oli jatkuvaa. Murrosiän alussa oireet helpottivat lähes kertalaakista, mutta palasivat parikymppisenä uudestaan, luultavasti stressaava elämäntilanne ja osa-aikaiset siivoustyöt vaikuttivat eniten. Tuolloin mulla oli pahimpana ongelmana kädet, jotka repesivät pienestäkin liikkeestä verta vuotaville haavoille, myös sääret olivat tosi rupiset ja karmaisevan näköiset. Käytin eri sortin kortisonirasvoja ja Ataraxia kutinaan (joka tosin teki olosta vielä seuraavanakin päivänä tokkuraisen ja se olikin vain pahimpina päivinä käytössä). Tilanne sitten helpotti hiljalleen ja viimeiset kymmenen vuotta olen elänyt pääosin tosi ongelmattoman ihon kanssa. Kasvoissa on omat pulmansa, mutta vartalon iho on harvemmin tarvinnut yhtään mitään, edes kosteusvoidetta. Lähinna vain olkavarsissa on jonkin verran keratosis pilarista, joka pahenee rasvauksen laiminlyönnistä.

Mutta nyt on aika ikävä olo, toivottavasti ei pahene. Muistan turhan hyvin sen käsien kivun, ja kun yritti jotenkin tehdä arkipäivän askareita liikuttaen käsiä minimaalisen vähän. En kaipaa sitäkään tunnetta, kun sormien karhea iho jäi kaikkiin kankaisiin kiinni.

Parempia nahkakelejä kaikille ihon kanssa kamppaileville!