Kirjoittaja Aihe: Atoopikot/Atooppinen ihottuma  (Luettu 45313 kertaa)

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
Vs: Atoopikot/Atooppinen ihottuma
« Vastaus #30 : 10.07.14 - klo:20:05 »
Miehen ihottumaan eivät pelkät perusvoiteet riittäneet, jotkut (esim. Aqualan L) vain villitsivät sitä. Hyvät löydöt olivat Xyliderm sekä La roche posayn cicaplast baume b5. Ei haittaa jos ei ihan joka pesun jälkeen muista rasvata, ihottuma pysyy poissa enkä ole kuullut kutiamisesta valituksia hetkeen. :D
Cogito ergo doleo.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #31 : 10.07.14 - klo:22:39 »
^ Xylidermille ja LRP:n Cicaplast Baume B5:lle kehuja täältäkin, terveisin super-ärtyvästä ekseema/rosaceaihosta kärsivä. Molemmat löytyvät tärkeimpien tuubien valikoimastani. :)
1cFii, oma väri.

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #32 : 19.09.14 - klo:09:58 »
Mä otin myös Xylidermin kokeiluun, ja olen erittäin positiivisesti yllättynyt. Mä en yleensä oikein perusta geeleistä, mutta toi ihan aikuisten oikeasti kyllä rauhoittaa atopiaa. Tosi riittoisan tuntuista tököttiä myös, mikä on hyvä juttu ihmiselle, jonka rasvakulutus lasketaan ämpäreittäin eikä millilitroittain :P

Poissa Liina

• Hiushörhö
« Vastaus #33 : 11.11.14 - klo:12:19 »
Mulla on myös atopiaa lapsesta saakka. Ensin maitoallergia ja paha ihottuma jaloissa, teini-iästä parikymppiseksi tosi paha käsihottuma. Säärten iho aina ollut talvella niin ohut ja hauras, että pieni raapaisu saa veren tihkumaan. Lisämausteeksi parikymppisenä puhjennut akne ja rasvainen päänahka, jotka saa hiivan herkästi riuhumaan. Tyttäreni on perinyt multa atopian, mutta onneksi olen asiantuntija sen hoidossa  ;D

Mulla ainut selvä ihottuman laukaiseva tekijä on talvi, hormonit ja stressi. Synnytys laukaisi käsi-ihottuman pahana ekaan kertaan moneen vuoteen. Stressaavan ajan jälkeen tulee yleensä vesikellorykelmää käsiin. Talvella voi myös jalkoihin ja vatsaan lehahtaa yhtäkkiä punaista ryhelmää. Kesäisin iho voi sitä premmin mitä ruskeampi se on. Loppujen lopuksi olen päässyt aika vähällä. Iho ei ole loppujen lopuksi kovinkaan herkkä.

Tällä hetkellä paras apu on Elocon heti kun vesikellot/punaista ryhelmää alkaa ilmestymään iholle.Ei tarvitse laittaa montaa kertaa kun iho alkaa hiseilemään ihottumaa pois. Vartalolle talvella rasvaista voidetta, mutta ei öljyä. Öljyistä tulee vaan rasvainen pinta ja alla iho kutisee kuivuuttaan. Jos iho on oikein kuiva niin kaksoisrasvaus ensin kosteuspitoisella rasvalla ja päälle rasvainen rasva. Käsirasvana toimii hyvin Eucerin Intensive hand creme carbamid 5%, ensimmäinen voide joka tuntuu tekevän muutakin kun antavan kosteutta. Ärtyviin nenänpieliin Avenen Cicalfate. Sitkeisiin ihottumiin Sibicort (jos epäilys hiivasta). Öljykapselit auttasi, mutta ne saa kasvojen ja päänahan ihon rasvantuotannon ihan villiksi.

Tyttären iholla (3v) parhaat perusvoiteet on kesällä Basan 2 ja talvella Basan 3. Sitten tarpeen mukaan Eloconia, Hydrokortisonia ja Sibicortia sekä Avene Cicalfatea. Pesuun Aqualan. Tilanne onneksi helpottaa koko ajan ruoka-aineallergioiden helpottaessa. Olen itsekkin käyttänyt Basaneja käsi-ihottumaan kyllästymiseen saakka, mutta jostain syystä ne vain toimi meidän iholla paljon paremmin kuin esim. Apobaset.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #34 : 11.11.14 - klo:19:39 »
Kala- ja helokkiöljyt kokeilleille suosittelen talven lähestyessä myös tyrniöljykapseleita: itselläni ne auttavat estämään sormenpäiden halkeilun, joka on muuten todella kivulias vaiva. Tehokkaat myös silmien ja limakalvojen kosteuttamisessa.

Se Madaran Pihlaja DD-voide (markkinoidaan Noora Shinglerin naamataululla) on tosi tehokas paikallisvoide kutiaviin läikkiin kropalla ja sopii myös karheiden käsien hoitoon.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Anita

• Tukkaguru
« Vastaus #35 : 12.01.15 - klo:13:30 »
Facebookin Ekologista kotikosmetiikkaa -ryhmässä törmäsin kirjoitukseen ruokasoodan käytöstä kutinan estoon: http://ukkram09.puheenvuoro.uusisuomi.fi/136433-ihottumat-ja-kortisonivoiteiden-teho
iHerbin tilauksiin koodi ALA782 http://eu.iherb.com/?rcode=ala782

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #36 : 12.01.15 - klo:13:44 »
Mä olen kokeillut tota ruokasoodahommaa. Ei se samaan tapaan kuin kortisoni poista kokonaan niitä ihottumaläikkiä mulla ainakaan, mutta kutinaa se lievittää kyllä tehokkaasti.

Poissa Fishbones

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
  • Sukupuolikapinallinen
« Vastaus #37 : 12.01.15 - klo:21:47 »
Mulla ei yleensä talvi tuo mukanaan kamalia oireita, mutta tää talvi on jostain syystä eri. Mulla on ollut syksystä saakka oikeassa kämmenselässä ihottumaa, ja viime viikolla sitä tuli myös vasempaan kämmenselkään. Molemmissa kyynärtaipeissa on myös ihottumaa ja lisäksi toisen silmäluomen ihottuma leimahtelee ajoittain.

Viime viikonloppuna sit jostain syystä käsien ihottumat räjähti täysin, yli puolet oikeasta kämmenselästä on turvonneen ja hilseilevän ihottuman peitossa ja kyynärtaipeen ihottuma yltää pitkälle olkavarteen. Pahimman terän sain talttumaan aloe vera -geelillä, mutta oikean avun toi vasta tämän aamuinen lääkärikäynti ja resepti Apolarille.

Saa nähdä onko huomenna vielä ihottumat rauhoittuneet niin, että voin mennä töihin. Tänään oli iho liian arkana :(

Poissa Jenny

• HAIRahtanut
« Vastaus #38 : 12.01.15 - klo:22:01 »
Tämä topic osui silmiin kyllä kuin tilauksesta. Iho on räjähtänyt käsiin (pun intended... ;D) kovien pakkasten tultua.

Lapsesta asti on siis atopiaa/atooppista ihottumaa ollut, ja on käyty kaiken maailman rasvat ja voiteet läpi. Elocon auttaa hetkessä, muista kortisonivoiteista mitä olen kokeillut ei ole ollut oikein mihinkään. Ataraxia on syöty kutinaan, koska raavin usein unissani, mutta menen ihan sekaisin siitä lääkkeestä, joten mielelläni en sitä syö. Ihottuman laatu on vaihdellut vuosien satossa - lapsena oli kyynärtaipeissa, josta levisi kaikkiin taipeisiin, jossain vaiheessa oli pyöreitä ihottumaläiskiä ympäri kehoa ja jossain vaiheessa sellaista "syyhyä" ympäri kehoa. Naama on yleensä pysynyt hyvässä kunnossa mutta nyt sinnekin on alkanut tulemaan läiskiä, ja kädet mulla on ihan yltäpäätä ihottumassa. Välillä hävettää kulkea lyhythihaisessa paidassa  :-\ Näyttää että olisi joku rokko käsissä, mutta ihottumaa se vain on.

Murkkuiässä mulle muuten sanoi joku lääkäri että yleesä parikymppisenä ihottuma siirtyy kasvoihin jos on siirtyäkseen. Mulla on tullut ihan kauheita kuivia ihottumaläiskiä mm. silmäluomiin parinkympin jälkeen  ::)

Ihottumaa siis on, ja nyt mulle on tullut ihan kauhean nolo vaiva tän lisäksi - mulla on toisessa nännissä ihan törkeä ihottuma ja se kutisee kokoajan! Tosi naisellista raapia tissiä  ::)
sil' on hiukset niin kuin heinäpelto
talven jälkeen huhtikuussa

Poissa ZombieQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #39 : 16.01.15 - klo:14:01 »
Mulla atooppinen ihottuma rajoittuu melkein pelkästään käsiin, joskus saattaa tulla läiskiä käsivarsiin ja sääriinkin (koko kroppa vaatii kyllä rasvaamista suihkun jälkeen, muuten kuivuu ja kutisee, käsille ei tunnu riittävän mikään rasvaaminen). Talvisin kädet on aina ihottumaiset, kesällä iho on yleensä ihan ok. Kortisonivoiteista Elocon ja Apolar on ollut mulle parhaat. Viime aikoina kädet on olleet koko ajan "auki" eikä noita kortisonivoiteitakaan voi/ kannata koko aikaa käyttää. Kokeilin pari yötä sitten laittaa sinistä Bepanthenia (sitä kevyempää) yökäsivoiteeksi, olen käyttänyt nyt sitä öisin ja nyt kädet on todella hyvässä kunnossa, paremmassa kuin kertaakaan kesän jälkeen! Kannattaa ehkä kokeilla jos on tarvetta.  :)
why be pretty when you can be gorgeous<br />2b F ii

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #40 : 07.02.15 - klo:23:46 »
WoW. Tosiaan voin sanoa, että kosteuttaminen ennenkaikkea... Viime aikoina olen korelaisen ihonhoitoideologian innostamana alkanut kerrostaa useita eri tuotteita kasvoilleni, ja se on selvästi tepsinyt. Aamuisin iho on hehkuva ja ei enää kiristä! Kosteuttava kasvovesi, seerumi, ohut kosteusvoide, sitten yöksi vielä paksuhko voide...

Vaikka en tänä talvena olekaan pahimmasta rutikuivuudesta kärsinyt, olen joskus jättänyt yön ajaksi hoidon vähemmälle... less is more-ajatuksella. No, less is not always more. Sometimes... more is more :)
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Liina

• Hiushörhö
« Vastaus #41 : 09.02.15 - klo:11:13 »
Mulla on ensimmäisen kerran atooppisuus iskeny myös kasvoihin, yleensä siis ollut käsissä ihottumana ja vartalolla kuivuutena. Nyt on posket kuivat jä ärtyneet eikä mikään tuntunu auttavan. Kokeilin yöksi tosi rasvasia voiteita ja ne jäi vaan lillumaan ihon pinnalle ja aamulla iho oli edelleen kuiva ja ärtyny. Ainut mikä toimi (edelleen) melko hyvin oli kosteuttava seerumi.

Kokeilin sitten kerrostamista. Alle ohut seerumi (LV), sitten öljyä (L'oreal) ja vielä yövoide (LV). Johan on alkanu kuivuus helpottamaan ja iho rauhottumaan! Toi LV:n yövoide on ihanan rauhottava, mutta yksinään ei tällä hetkellä riitä. Kaapissa odottaa myös Rosehip oil, kun L'orealin näytepussi loppuu. Se toimii ainakin käsissä käsivoiteen alla.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet

Poissa Angora

• HAIRahtanut
« Vastaus #42 : 11.06.15 - klo:17:01 »
Tää atopia on kyllä huvittava vaiva, kun jotenkin tuntuu vaihtelevan ihan älyttömästi se mikä troppi milloinkin tehoaa. Tällä hetkellä Orionin perusvoiteista rasvaisin Hydran rauhoittaa ihoa tosi hyvin. Ja jopa vaalentaa ihottumalaikkuja, jota yleensä tekee vain kortisonilääkitys. Toi on melkoista ötköttiä, että kosmeettisesta mielyttävyydestä ei voida edes puhua samana päivänä  kuin Hydranista, mutta kiva olo kun ei kutita :ts

Olen yleensä ollut Aqualan L:n vakaa kannattaja, mutta nyt se on jotenkin lakannut toimimasta, ja otin kokeiluun perus-Aqualanin yleisrasvana. On ehkä inasen parempi nyt just.

Näin itse asiassa todetaan ihan Iholiiton oppaassakin (http://www.iholiitto.fi/@Bin/65820/Atopia_opas_2008.pdf), että iho voi tottua voiteeseen, jolloin kannattaa vaihtaa.

Mulla räjähti noin kuukausi sitten ihottuma todella pahaksi. Ratsupaikkojen osalta se on ollut pahana koko talven (tosi kiusallista intiimeissä puuhissa), mutta nyt se sitten meni pitkästä aikaa leviämään käsivarsiin, dekolteelle ja kaulaan saakka - juuri sopivasti yksiin tanssiaisiin, joita varten mulla oli mukavan avonainen mekko... ::) Ei kun käsivarret ja dekoltee meikkiin.

Viime viikonloppu meni mökillä saaristossa, jossa saunottiin, uitiin meressä ja pesuvesi pumpattiin kaivosta ja voi jumpe mun ihon kunto parani silmissä ja kutina katos täysin! Heti kun palasin takasin kaupunkiin alkoi kutina taas ja iho meni uudestaan ruvelle. Koska en voi taikoa merivettä mun suihkuun, aattelin kokeilla suolasaippuaa, josko sillä olis sama ihmevaikutus. Raportoin tuloksista myöhemmin.
Sometimes I'm terrified of my heart; of its constant hunger for whatever it is it wants. The way it stops and starts. -Edgar Allan Poe

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #43 : 20.06.15 - klo:19:18 »
Mä olen nyt aika onneton. Lipolanin koostumusta on muutettu radikaalisti ja uusi ei toimi mulle ollenkaan. Iho hilseilee ja kutiaa ja tuntuu koko ajan joltain, kun aiemmin oli sentään päiviä, jolloin ei muistanut koko ajan, että on iho. Aiemmin olen pärjännyt tosi hyvin Lipolanin ja Protopicin kanssa, siis Lipolania perusvoiteeksi aina suihkun jälkeen, ja Protopicia kasvoille 2-4 päivän välein. Uusi Lipolan on liian kevyt ja vesipitoinen, liian hyvin imeytyvä, kaiken huipuksi silikoninenkin.

Lähetin asiakaspalautetta ja sain kyllä perusteellisen selvityksen, miksi muutoksia on tehty niin säilöntäaineisiin kuin voidepohjaankin. Se ei kuitenkaan oikein auta korvaajan etsinnässä, koska muutoksia on tosiaan tehty monta kerralla enkä tiedä, mikä niistä on pahin ja mikä yhdentekevä. No lueskelen näitä viestejänne ja käyn lukemassa inci-listoja. Mut kyllä on elämä kurjaa. Mulla on sitä uutta koostumusta btw 2 KILOA kaapissa kulutettavaksi.
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #44 : 20.06.15 - klo:23:42 »
Itsekin lähetin jokin aika sitten valituksen Aqualanista, koska se ärsyttää ihoa. Rasvojen Reformulointi oli totaalinen floppi. Hyvä että lähetit Orionille palautteen, mutta varmasti kypsyttää, että nyt on varasto pullollaan sopimatonta rasvaa.

Minkä antoivat selitykseksi voiteen uudistukselle? Aqualankaan ei ole yhtä rasvainen enää ja siinä on sulfaattia, jota ei mielestäni aiemmin ollut.