Kirjoittaja Aihe: Atoopikot/Atooppinen ihottuma  (Luettu 45308 kertaa)

Poissa Triina

• Tukkaguru
Vs: Atoopikot/Atooppinen ihottuma
« Vastaus #75 : 16.01.16 - klo:12:33 »
^Ei oikein mitään spesiaalia, ahkera rasvaaminen, puuvillahanskat, käsien pesu vain kun se oikeasti on tarpeen ym. muutenkin tuttua. Meillä on työpaikan tarjoamana käsivoiteena Bernerin Provisor, joka on aika perus, riittää ylläpitokäyttöön. Siinä on kohtalaisen voimakas tuoksu, joka tökkii nyt parin vuoden jälkeen kunnolla, olen pitänyt omaa tuubia jotakin nopeasti imeytyvää voidetta aina saatavilla.

Poissa naapio

• Tukkaguru
« Vastaus #76 : 16.01.16 - klo:20:37 »
Pojan iho on nyt kylmien viimein tultua yhtäkkiä kehittänyt kasvoihin ja käsivarsiin kuivankarheaa näppyä, johon marketin Erisan-raava ei tehoa lainkaan. Ostin suositusten perusteella Eucerin 10% urea-voiteen ja Xylidermin ja jo parin päivän jälkeen näpyt ovat hiipumaan päin. Jee!
Raitoja käpälään!

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #77 : 29.02.16 - klo:16:00 »
Kuinkahan mones lääkäri mun päänahkaani on katsonut ja tällä kertaa tuomio oli atooppinen ihottuma seborrean sijaan. Omaankin silmään ihottuma on erilaista kuin aiemmin. Punoittavia epämääräisiä alueita toisin kuin seborreassa. Hoidoksi kortisoniliuosta ja päänahka pitäisi shampoon sijaan pestä perusvoiteella, mutta lääkäri unohti kirjoittaa reseptin. Lisäksi tammikuun alusta olen kärsinyt atooppisesta ihottumasta kasvoilla ja siihen määrättiin Protopic. Hitto, se on kallista  0_0 Toisaalta olen sen valmis maksamaan, kunhan se vain toimii. Keho on muutenkin ihottuman peitossa ja olen käyttänyt kortisonia tulehtuneisiin alueisiin. Jalat on hyvässä kunnossa, koska se on ainoa alue tässä kehossa, jota ei valtaa akne, jos käytän rasvaisia voiteita  :-\ Selkään sain vielä antibakteerisen antibioottivoiteen, mutta sitä yritän vielä parannella salisyylihapolla ja kosteusvoiteella. Miten olette käyttäneet tuota Protopicia, kun sen laittamisen jälkeen pitäisi odotella pari tuntia ennen kosteusvoiteen laittoa. Mites meikkivoide, voikohan sitä laittaa Protopicin päälle?
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa keesha

• Tukkaguru
« Vastaus #78 : 29.02.16 - klo:16:33 »
^ Kyllä mä ainakin käytin meikkivoidetta Protopicin päälle. Siinä ohjeessahan muistaakseni lukeekin, että aurinkosuojavoidetta pitäisi käyttää hoidon aikana. Vai oiskohan lääkäri sanonut siitä.

Onko sulla laajalla alueellakin tuota atooppista ihottumaa? Onko kutinaa? Ajattelin vaan, että onko suljettu pois allergian mahdollisuus tai miten tarkkaan tutkittu aiheuttajaa. Kuulostaa aika rankalta tuo ihon tilanne. :(

edit. En tiedä tykkäätkö esim. Dermosilin tuotteista tai ehkä oot jo huomannutkin, mutta niiden valikoimaan on tullut uusi 0% rasvaa sisältävä hydrogeeli, jota voi laittaa myös päänahkaan kosteuttajaksi ja vaikka pestäkin sillä. Musta tuo on ihan ok hintaistakin. https://www.dermoshop.com/fi/products/3780-sensitive-hydrogeeli-0
« Viimeksi muokattu: 29.02.16 - klo:16:41 kirjoittanut keesha »
2b C iii, bsl. Hiustenvärjäystä harrasteleva ikuinen kasvattaja.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #79 : 29.02.16 - klo:17:06 »
^ Meikkivoidetta minäkin ajattelin käyttää, kun ei tämän naaman kanssa kehtaa muuten kulkea  :-[ farmaseutti vaan sanoi, että pitäisi kaksi tuntia odottaa ennen muita voiteita. Perusvoiteena mulla on käytössä Apobasen Hydrogeeli, jonka INCI on samankaltainen kuin tuon Dermosilin vastaavan  :) Paulan skin perfecting AHA happoa laitoin tilaukseen, mutta uskaltaakohan sitä Protopicin rinnalla käyttää? Entä BHA-liuosta?

Ihottumaa on tosiaan kaikkialla ja leviää vaan  ::) naaman pinta-alasta yli puolet on ihottuman vallassa. Kasvoja kutittaa ja polttelee lähinnä meikkien pesun jälkeen ja päänahkaakin ajoittain. Ei siis ihan koko aikaa. Allergiaa ei ole suljettu pois ja vähän tarkemmat tutkimukset olisi ollut paikallaan, koska tosiaan ei mulla atooppista ihottumaa ole naamassa ennen ollut. Ainoastaan hilseillyt iho kuivuudesta, mutta ei tällaisia punaisia, karheita alueita suunpieliä lukuun ottamatta. Näihin ei tule rasvaisuutta edes yön aikana, vaan herätessäkin iho on karhea kuin pellavakangasta hipelöisi. Jos Protopic ei tehoa, niin saan onneksi lähetteen ihotautilääkärille.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #80 : 29.02.16 - klo:22:45 »
Mä just vastoin pesuohjeita pesin pesukoneessa villahuivit ja -neuleet. Niitä kun tulee pestyä harvoin, niin ajattelin, että ne voivat pahentaa ihon tulehdusta. Nyt puhdas villahuivi tuntui entistä karheammalta ja ärsytti erityisen paljon ihoa  ::) villa-allergiasta en omalla kohdalla kuitenkaan tiedä, koska jalkaterissä ei ole ihottumaa villasukkien suurkulutuksesta huolimatta. Aloitin nyt kuitenkin säännöllisen antihistamiinien syönnin siitepölykauttakin ajatellen. Josko niistä olisi edes jotain apua ihottumiin 👍

Poissa Louna

• HAIRahtanut
« Vastaus #81 : 01.03.16 - klo:10:26 »
Mä pystyn käyttämään villasukkia paljaalla iholla, ja muitakin villavaatteita, mutta villainen pipo saa otsan ihon kirvelemään, kutiamaan ja punoittamaan ja aiheuttaa silmäoireita. Lapasia voin käyttää, mutta lapset kädessä ei kannata pyyhkäistä kasvoja. Neuloessa joskus silmät kutisee vähän, mutta huomasin että se auttaa hieman kun pesen välillä käsiä...? Ehkä tulee niillä villasormilla korjailtua silmälasien asentoa tmv. kun tuskin neuloessa muuten koskettelen naamaani. Ei multa ole testattu villa-allergiaa, mutta jotain tässä selvästi on.
"Jos sinä kerran aikoinasi tunsit hyeenan ja se nyt tuli oravana vastaan, niin sietääpä miettiä sitä, että tunnistit sen."

2c F ii

Poissa keesha

• Tukkaguru
« Vastaus #82 : 01.03.16 - klo:15:07 »
Kyllä mun mielestä ilman linkousta voi pestä villavaatteet lyhyellä ohjelmalla kolmessakympissä koneessa, jos on vaan villapesuainetta millä pestä. Riskihän on vaan siinä (ainakin langassa) että villan rakenne löystyy ja menee muodottomaksi. Etenkin huuhteluaineet on pahasta.

Itse en ehkä mitään kuorintoja käyttäisi Protopicin kanssa. Se on kuitenkin itsessään jo melko voimakasta ja ainakin mulla jo pelkkä vesipesu saattoi Protopic-hoidon aikana alkaa kuumottelemaan ihossa.

Testeissä jos käy niin kannattaisi testauttaa myös kemikaaleissa olevat allergian aiheuttajat ns. lapputesteillä. On tuo kyllä rankkaa, kun "syyllistä" on niin kamalan vaikea löytää ja pysyä kärryillä mikä on oire mistäkin. Tiedän koska meidän koira on atoopikko ja sitä taistelua kutinaa ja iho-ongelmia vastaan on käyty pennusta asti (nyt on 3-vuotias). Mut eipä ole syyt vieläkään selvinneet täysin vaikka kaikenmaailman testit ja koepalatkin on otettu. Ihmisillä on varmaan vielä vaikeampaa koska aiheuttajia on moninkertaisesti enemmän kun ympäristö on laajempi ja elintavat erilaisia. Kyllä mulla itsellänikin aika ajoin allergia oireilee myös ihossa ja se ei kyllä ole mitenkään mukavaa. Kuten vasta kirjoittelinkin tuonne allergiaketjuun, että olen tullut kathon-allergiseksi ja se kyllä aiheuttaa kaikenlaista vaivaa kun kyseistä säilöntäainetta on joka paikassa. :(

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #83 : 01.03.16 - klo:15:37 »
^Voi eläinparkaa - toki ihmisetkin kärsivät atopiasta..! Oletko yrittänyt lisätä koiran ruokavalioon hyviä rasvoja pellavansiemen-. oliivi- ja/tai kalaöljyn muodossa? Nehän on helppo piilottaa ruokaan... Jotkut koirat kuulemma oikein ahmaisevat öljyannoksensa, vaisto kertoo, mistä on puute.. Kookosöljy on kuulemma oikein herkkua monelle hauvalle  :D
Toki olet expertti ja hoitanut koiraa parhaasi mukaan, tämä vain lisävinkkinä.. Öljyt ovat monikäyttöisiä.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa keesha

• Tukkaguru
« Vastaus #84 : 01.03.16 - klo:19:19 »
^ Hieman offtopikkia mutta. :) Joo ollaan kokeiltu moniakin erilaisia öljyjä/rasvahappoja koiralle. Ongelma on vaan, että on myös herkkävatsaisuutta. Pellavansiemen- ja kalaöljyt on huomattu vetävän mahan löysälle, vaikka syö maitohappobakteereitakin. Hamppuöljyn onneksi löysin ja sitä menee nyt koiralle ruoan seassa. Se on kyllä ollut hyvää kun tuntuu maistuvan ja sisältää hyviä rasvahappoja paljon sekä tekee turkin paremmaksi. Mitään nutrolineja ja apteekin rasvahappoja ei lompakko siedä 40kg koiralle syöttävän, enkä uskokaan niiden olevan mitenkään ylivoimaisen parempia.

Tästä nyt voisi jatkaa vaikka lemmikki-ketjussakin, mutta ollaan siis kyllä lähestulkoon tehty ja kokeiltu kaikki mahdollinen mutta syytä ei tunnu vaan löytyvän. Koiran atopia on siinä mielessäkin hyvin haastava että siihen perehtyneitä lääkäreitä ei ole montaa ja tieto muutenkin koirien allergioista ja atopiasta sekä niiden hoidosta on hyvin vaihtelevaa lähteestä riippuen. Niinkuin on varmasti ihmisilläkin. Allergioita kun on niin paljon nykyään. :(

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #85 : 01.03.16 - klo:20:44 »
Siinä mielessä ihan on topic, että rasvahapot on hyväksi niin eläimen kuin ihmisenkin aineenvaihdunnalle  :) Eläimet helpommin usein vielä vaistoavat, mikä on terveellistä... tosin, roskaruoka-addiktoituneitakin lemmikkejä on paljon, kuten immeisiäkin  ::)  Se härski grillirasvakin maistuu sitten tottumuksen voimasta namilta!

Oliiviöljystä ainakin tulee kauniin kiiltävä karva, näin kertoi koiran omistanut ystävä... (syötti koiralleen vanhaksi menneen öljyputelin!)

Hyvä, kun hamppuöljy auttoi, se pitäisi auttaa ihmisenkin iho-oireisiin... Mutta yksilöitä ollaan kaikki..
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa elly

• Tukkaguru
« Vastaus #86 : 20.03.16 - klo:22:27 »
Hieman taustaa mun ihokärsimyksistä, eli mulla on ollut pari edellistä talvea riesana kamalan kuivat ja välillä ihottumaiset kädet, sekä muutamat satunnaisiin paikkoihin vartalolla ja/tai kasvoilla ilmestyneet ihottumaläikät. Nyt kevät on sen verran pitkällä, että uskallan tuuletella hyvin mennyttä talvea ihon kanssa. Mulla on muutama perustuote, joiden uskon vaikuttaneen positiivisesti ihoni kuntoon: pesu on hoitunut ainoastaan Lactolinella, vartalovoiteena ja kasvovoiteena on toiminut Tervaskannon Hunaja-kuusenoksavoide ja käsivoiteena Essencen käsivoiteet. Nyt keväällä on ollut käytössä myös Life-Flon Pure rosehip seed oil, jota olen sekoittanut muutaman tipan kasvovoiteen sekaan ja hieronut loput käsiin. Olen niin iloinen ja kiitollinen tämän helpottaneen ihon kanssa. Jatkan tällä kombolla vielä pitkälle kevättä, sillä olen erittäin tyytyväinen tuloksiin. :)

Poissa Villis

• HAIRahtanut
« Vastaus #87 : 21.03.16 - klo:18:57 »
^ Meikkivoidetta minäkin ajattelin käyttää, kun ei tämän naaman kanssa kehtaa muuten kulkea  :-[ farmaseutti vaan sanoi, että pitäisi kaksi tuntia odottaa ennen muita voiteita.

Minä laitan Protopicia illalla jonkin aikaa ennen nukkumaanmenoa. Meikkivoidetta en käytä, mut jos käyttäisin, niin pesisin pois kotiin tultua ja sitten myöhemmin illalla parin tunnin kuluttua laittaisin Protopicin ja antaisin imeytyä rauhassa. Siis pitäisin taukoa muissa rasvoissa ja voiteissa pari tuntia sekä ennen että jälkeen. Protopic kun pitäisi laittaa kuivalle iholle, siis ei just pyyhkeeseen kuivatulle tai just rasvatulle, jotta imeytyminen tapahtuisi tarpeeksi hitaasti ja se vaikuttaisi paikallisesti ihon pintakerroksiin niin kuin sen on tarkoitus.

Sinun ihosi tilanne kuulostaa aika hurjalta. Ehdotan, että yrittäisit sinnitellä jonkin aikaa ihan kortisonilla, Protopicilla ja jollain apteekin perusvoiteilla ja jättäisit kaikki mahdolliset muut tuotteet pois. Siis kaikki ihme kuorinnat ja meikkivoiteet. Pitäisi saada iho rauhoittumaan. Perusvoiteissakin on eroja, niin että jos tuntuu, että jokin saa ihon lähinnä kihelmöimään ja punoittamaan tms. niin sitten se ei varmaan sovi ja pitäisi kokeilla muuta. Voi olla, että aknetaustasta huolimatta ihosi kaipaisi jotain emulsiota, jossa on myös rasvaa. Esim. Apobase Creme, Essex Plus, jokin Orionin laajasta valikoimasta? En osaa sanoa, kun oma ihotyyppini on selvästi toisenlainen, vaikka atoopikko olenkin.
Perfektionistinen väkertäjä, jolla on keskivaikea atopia.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #88 : 21.03.16 - klo:19:15 »
^ Mä unohdinkin tänne päivitellä, mutta tuo Protopic auttoi tosi hyvin kahden viikon aikana aamuin illoin käytettynä :) Joissain kohdissa joissa ihottumat oli, on nähtävissä vielä hailakan punaiset alueet, mutta suurin osa parantui niin, että punaisuuskin lähti pois. Ei nuo punaisetkaan alueet kuivia ole eikä kyllä tulehtuneitakaan. Ihottuma oli niin raju poskilla, etten ihmettele, ettei iho heti palaudu. Olen siirtynyt Protopicin kanssa jo ylläpito vaiheeseen eli käytän ennaltaehkäisevästi pari kertaa viikossa. Iltaisin en laittanut mitään Protopicin päälle ja aamulla meikkasin kyllä jo puolen tunnin kuluttua. Töihin en menisi meikittä, koska siellä pitää olla siistinnäköinen ja näin kirjavalla naamalla se ei ole helppoa meikinkään kanssa  ;D Onneksi Protopic ei tukkinut ihoa, niin BHA:ta ei ollut tarvetta käyttää. Muualla kehossa on kyllä vielä kuivia alueita ja päänahkaan käytän tarvittaessa kortisonia. Tulehtunut sekään ei enää ole  :)

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #89 : 02.04.16 - klo:20:59 »
Hyvä, että Aqualan L sopii..! toivottavasti eivät mene muuttamaan sitä koostumusta..
Se uusi L300 vartalovoide on aika tehokkaaksi kosteuttajaksi kehuttu, oletko kokeillut? vaikka markettipuolen tuote onkin...

Dermosilin Extra auttaa itselleni, jos käy liian kuivaksi - ja nyt myös se rasvaton geeli...

1b F/M ii