Kirjoittaja Aihe: Atoopikot/Atooppinen ihottuma  (Luettu 45339 kertaa)

Poissa Memmuuh

• Tukkaguru
Vs: Atoopikot/Atooppinen ihottuma
« Vastaus #90 : 02.04.16 - klo:21:11 »
Mulla on kans käsissä, lähinnä ranteissa atooppisen ihottuman takia iho sellainen vähän tummempi ja laikukas, vähän karstamaisen tai suomuisen näköinen ja hieman koholla. ::) Siis vaikka se ihottuma olisi täysin hallinnassa niin iho on niiltä kohden tosi epätasainen missä sitä ihottumaa on ollut, juurikin vähän jotain arpea kai ja ei kai se ihme ole kun kädet on käytännössä ihan haavoilla sen pahimman ihottuman aikana.

Mulla ihottuma onneksi ainakin toistaiseksi rajoittuu aikalailla vain käsiin ja varmasti tosi ikävää jos se vielä varsinaisen ihottuman lisäksi jättää jälkiä eri puolille kehoa.
3b F ii

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #91 : 02.04.16 - klo:21:34 »
Kyllä ne arvetkin ajan myötä paranee, kunhan iho rauhoittuu ja pääsee pois tulehduskierteestä. Oma ihoni oli hirveässä kunnossa n. 10 vuotta sitten, ei siitä ajasta silti jäänyt arpia, eikä ihmeiden ihme edes silmänympärysryppyjä, vaikka ajoittain luomet olivat kuin muurautuneet umpeen  0_0
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Paikalla elly

• Tukkaguru
« Vastaus #92 : 02.04.16 - klo:22:01 »
Itselleni on tosi tärkeää päivittäinen rasvaus. Minulla on paheena myös pitkät ja kuumat suihkut, jotka luonnollisesti huonontavat ihon kuntoa. Välillä ihmettelenkin kuinka vaikeaa on noudattaa hyväksi havaittuja rutiineja, jotka eivät aikaakaan vie. Tässä asiassa tyhmästä päästä kärsii todellakin koko ruumis.

L300-voide on tosi hyvä perusrasva mulle, mutta urean takia saattaa kirvellä ärtyneellä iholla. Xylidermiä on nähtävästi tullut myös puolen litran pumppupullossa ja se voisi olla yksi hyvä vaihtoehto kesälle (SV-korvattava tuote kaiketi myös).

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #93 : 02.04.16 - klo:22:17 »
Mä koin tuon L300 rasvan jotenkin tosi teollisen tuntoiseksi. Se dimetikoni varmaankin teki siitä koostumuksesta tosi muovisen ja kun tuota aloin käyttämään niin mulle alkoi ilmestymään ihan ihmeellistä näppylää käsivarsiin. Käytin loput voiteesta latvasuojana  ja olen aikeissa ostaa uuden pullon ihan hiuksia varten :ts hajusteettomia ja silikonipitoisia latvasuojia ei nimittäin pahemmin markkinoilla ole  :D ja toi ei lähmää, kun on melko ohutta.

Mä en ole enää pystynyt käyttään Protopicia ennaltaehkäisyyn, koska siten se on aiheuttanut aknea :( AHA-liuos on pitänyt nyt sitten ihottumat kurissa kasvoilta  :)
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Paikalla elly

• Tukkaguru
« Vastaus #94 : 02.04.16 - klo:23:02 »
Uskaltaako AHA-liuosta kokeilla kuinka kuivalle iholle? Olen aina luullut, että se ärsyttää ihoa entisestään. BHA mulla onkin satunnaisessa käytössä ja se ainakin kohentaa ihon kuntoa.

Poissa armi

• Tukkaguru
« Vastaus #95 : 07.08.16 - klo:04:25 »
En tiennyt oikein missä kysellä, niin ehkä tätä ketjua seuraavilla voisi olla vinkkejä.

Miten ulkomailla menee apteekkituotteiden kauppanimet? Löytyykö esimerkiksi samoja perusvoiteita, ja ovatko ne eri nimillä? Tämä varmasti vaihtelee tuotteittain, mutta noin yleisesti. Olen muuttamassa pian ulkomaille, ja yksi suuri harmitus on tulevan syksyn atopian kuriin saaminen. Tietty pääsen ulkomaillakin aina ihotautilääkärille, mutta koska olen löytänyt jo itselleni sopivia tuotteita, en haluaisi aloittaa kokeilurumbaa alusta.

Minulla on atooppista ihottumaa silmissä, otsassa ja suun ympärillä. Se nousee toisinaan todella pahaksi allergian näköiseksi reaktioksi, ja hälvenee parissa päivässä. Varsinkin tuo silmien ihottuma on hankala, koska se myös koskee ja kirveltää itse silmiä sekä tekee esimerkiksi näyttöpäätteen kanssa työskentelyn hankalaksi. Sen lisäksi minulla on atoppista ihottumaa aina enemmän tai vähemmän koko kropan alueella, painottuen dekolteehen ja selkään. Kasvoihin minulla toimii parhaiten Novalan, mutta kropalle taas Decubal. Sen lisäksi käytän Protopicia sekä kuurimaisesti kahta eri kortisonivoidetta, Duocortia ja Bemetson K:ta. Aion hamstrata näitä kaikkia ennen lähtöä mukaan, mutta haluaisin myös pystyä ostamaan samoja tuotteita ulkomailta. Mistä voisin edes löytää tietoa aiheesta? Löydänkö jostain esimerkiksi tietokantaa eri voiteiden kauppa-alueille ja nimille? Suunnitelmani on ottaa Suomesta mukana tuodut rasvat mukaan lääkärille ja näyttää pakkausta. Muutan Euroopan Unionin sisällä, joten se varmasti helpottaa ongelmaa.

Muutenkin tuotevinkit erityisesti kasvojen ihottumaan ovat tervetulleita. Silmiin ja huuliin nouseva ihottuma on kutiavaa ja pamahtaa ärtyisäksi hetkessä. Toisinaan reaktio on niin paha, etten pysty esimerkiksi poistumaan kotoa (kerran olen jopa ollut saikulla, kun silmät paisuivat umpeen ihottumaärsytyksestä). Minulla ei ole ollut tällaista ihottumaa ennen aikuisikää, enkä ole vielä löytänyt sen ärtymiselle tai lieventymiselle varsinaisia syitä. Protopicia käytän paremman puutteessa, mutta minulla se ei tunnu auttavan kovinkaan hyvin - päin vastoin, polttelu saattaa jopa pahentaa ihon ärsytystä.

Samoin minulla tulee kainaloihin ihottumaa dödöistä. Olen kokeillut useita eri markettidödöjä, apteekkidödöjä sekä ekodödöjä. Mieluiten käytän ekodödöä, koska se ärsyttää ihoa ehkä vähiten. Kuitenkin jopa herkän ihon Acorelle nostaa kainaloon kutisevaa ihottumaa. Tämäkin on minulla uusi vaiva. Onko muilla löytynyt vastaavaan ongelmaan ratkaisuja?

Luulin jo päässeeni eroon atopiasta, kunnes se iski näin aikuisiällä ja täysin erilaisin oirein kuin koskaan ennen. Kaikenlaisia hoitovinkkejä ja -ohjeita löytyy, mutta olen vähän kyllästynytkin kokeilemaan kaikkea. Kaikki hoidot ruokavaliosta ruokasoodarasvaan tuntuvat auttavan aina pienen hetken, kunnes ongelma vain pahenee.
So it goes.

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #96 : 07.08.16 - klo:05:07 »
^Tämä on ehkä vähän tyhmä vinkki koska en tiedä miten homma toimii, mutta ensimmäinen ajatus oli että jos katsoisit käyttämäsi kortisonivoiteiden vaikuttavat aineet ja pitoisuudet ja kohdemaassa pyytäisit lääkäriltä vastaavia?

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #97 : 07.08.16 - klo:06:37 »
Reseptilääkkeiden kauppanimet tosiaan vaihtelevat. Joku nimi saattaa jollain kielellä tarkoittaa jotain outoa, joten nimi pitää vaihtaa ko. maan  markkinoille. Mutta monissa valmista on joku suuri kansainvälinen lääkeyritys, joten sama tuote löytyy muistakin maista mahdollisesti eri nimellä. Esim Protopicin on näköjään Astellas Pharma, ja pikagooglella löytyy kansainvälisiä osumia.

Ainut mitä mietin on noi Orionin valmistamat perusvoiteet ja lääkkeet, nehän ovat melko kotimaista tuotantoa. En yhtään tiedä minkä verran Orion tekee niitä vientiin, mutta saatavuus voi ihan samalle tuotteelle olla hankalaa. Tekisin myös niin, että ottaisin sen rasvatuubin pahvikääreen mukaan. Siinähän lukee vaikuttava aine ja pitoisuus yleensä. Jos on englanninkielinen pakkausseloste, niin miksei sekin. Monesti vaan taitaa olla pelkästään suomeksi ja ruotsiksi.
« Viimeksi muokattu: 07.08.16 - klo:06:42 kirjoittanut lynx »

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #98 : 07.08.16 - klo:12:24 »
Orionin perusvoiteitakaan ei voi enää pitää täysin suomalaisina, sillä Orion - kuten monet muutkin lääketehtat - on siirtänyt tuotantoaan Intiaan.. :(

Ei sillä, että ne mitään laadukkaita sinällään olisivat verrattuna toisiin vastaaviin...

Vaikuttavat aineet / INCI ovat latinankielisenä listana.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Kitkat

• Haiven
  • *
« Vastaus #99 : 10.08.17 - klo:12:55 »
Ceralan Plus on mulla ollut kauan aikaa ainoa rasva, mikä on pitänyt kasvojen ihon suht hyvänä  :ts
Kädet on sitten vähän hankalampi juttu, toisinaan ne on ihan hyvät, toisinaan joku aiheuttaa ärsytystä ja kutittaa. Tuolloin on yleensä pakko turvautua kortisoniin, sillä en ole käsille löytänyt sellaista rasvaa mikä yksistään auttaisi, vaan monesti rasvat vaan pahentaa  :-\

Sen olen havainnut, että sellaiset tosi rasvaiset ei käy ollenkaan.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #100 : 10.08.17 - klo:17:46 »
^Kannattaa kokeilla myös Dermosilin Käsivoide E, Hajustamaton. Se on ollut paras perusvoide ärtyneille käsille - rauhoitti jopa paremmin ihottumaa kuin kortisoni. Eikä ole liian paksua jankkia, imeytyy pikaisesti.

1b F/M ii

Poissa Kitkat

• Haiven
  • *
« Vastaus #101 : 11.08.17 - klo:20:19 »
^ Oi, kiitti vinkistä  ;)

Poissa Angora

• HAIRahtanut
« Vastaus #102 : 15.08.17 - klo:12:58 »
Puuh, on tämä elämä kyllä yksi voideviidakko. Kesä, etelän loma ja auringonotto yleensä parantavat ihottumani, mutta tänä kesänä se vain kohentui, ei kadonnut kuten yleensä. Syy selvisi nyt kun The Body Shopin alesta raaskin jälleen ostaa pönikän Shea-butteria. Ihottuma alkoi sen käytön myötä hävitä taasen. Aikanaan kun välivuosina kävin täyspäiväisesti töissä ja rahaa oli käytössä enemmän kuin nyt opiskeluaikoina käytin tätä päivittäin ja ihottumasta ei ollut tietoakaan. Olen pistänyt sen opiskelustressin piikkiin, mutta osansa näemmä tälläkin. Keväällä henkinen hyvinvointini heikkeni ja ihottuma pukkasi päälle. Ihotautilääkärin suosituksesta vaihdoin Ceralan Plussan Cano Dermiin, jonka piti olla erityisen hyvä sitomaan kosteutta iholle, mutta nyt puolen vuoden käytön jälkeen on pakko heittää puteli roskiin. Ei ole enää henkimaailman syitä tämä ihottuma kun rasvan vaihto riittää rauhoittamaan. Ceralan Plus riitti pitämään ihottuman siedettävänä, Cano Derm pahana ja shea näemmä poissa. Tästä lähin pysyttelen Shea-butterissa. Kai se, että ei tarvitse kulkea takareidet ja pakarat ihotta on tuon hinnan arvoista, vaikka kirpaiseekin...
Sometimes I'm terrified of my heart; of its constant hunger for whatever it is it wants. The way it stops and starts. -Edgar Allan Poe

Poissa Kosmetiikkakissa

• HAIRahtanut
« Vastaus #103 : 17.08.17 - klo:12:30 »
^Ootko kokeillut La Roche-Posayn Lipikar Baume AP:ta? Siinä on myös karitevoi ensisijaisena pehmittävänä rasva-aineena ja muutoinkin juuri atooppiselle iholle suunniteltu koostumus, sisältää mm. niasiiniamidia ihon rauhoittamiseen. Tuote ei tietty tuoksu yhtä ihanalle kuin tuo TBS:n vartalovoi, mutta 400 ml pumppupullo näyttäisi maksavan esim. Yliopiston Apteekissa 26 € eli tulisi jatkuvassa käytössä kyllä jonkun verran edullisemmaksi kuin tuo TBS:n voide.

Poissa armi

• Tukkaguru
« Vastaus #104 : 17.08.17 - klo:13:47 »
^^ Tai ihan puhdas shea esimerkiksi iHerbistä? Esimerkiksi Now Foodsin lähes puolen kilon pönikkä on 10,05 euroa.

Mulla iho tottuu tai ärtyy tuotteisiin pian, joten yritän käyttää mahdollisimman puhtaita voita ja öljyjä. Esimerkiksi kasvovoiteet on vaihdettava noin puolen purkin jälkeen, jonka jälkeen voin taas palata aiempaan. ::) Uutuutena atopiaan olen saanut kroonisen nokkosrokon, joka oireilee tosi inhasti varsinkin hikoillessa.
« Viimeksi muokattu: 17.08.17 - klo:13:49 kirjoittanut armi »
So it goes.