En tiennyt oikein missä kysellä, niin ehkä tätä ketjua seuraavilla voisi olla vinkkejä.
Miten ulkomailla menee apteekkituotteiden kauppanimet? Löytyykö esimerkiksi samoja perusvoiteita, ja ovatko ne eri nimillä? Tämä varmasti vaihtelee tuotteittain, mutta noin yleisesti. Olen muuttamassa pian ulkomaille, ja yksi suuri harmitus on tulevan syksyn atopian kuriin saaminen. Tietty pääsen ulkomaillakin aina ihotautilääkärille, mutta koska olen löytänyt jo itselleni sopivia tuotteita, en haluaisi aloittaa kokeilurumbaa alusta.
Minulla on atooppista ihottumaa silmissä, otsassa ja suun ympärillä. Se nousee toisinaan todella pahaksi allergian näköiseksi reaktioksi, ja hälvenee parissa päivässä. Varsinkin tuo silmien ihottuma on hankala, koska se myös koskee ja kirveltää itse silmiä sekä tekee esimerkiksi näyttöpäätteen kanssa työskentelyn hankalaksi. Sen lisäksi minulla on atoppista ihottumaa aina enemmän tai vähemmän koko kropan alueella, painottuen dekolteehen ja selkään. Kasvoihin minulla toimii parhaiten Novalan, mutta kropalle taas Decubal. Sen lisäksi käytän Protopicia sekä kuurimaisesti kahta eri kortisonivoidetta, Duocortia ja Bemetson K:ta. Aion hamstrata näitä kaikkia ennen lähtöä mukaan, mutta haluaisin myös pystyä ostamaan samoja tuotteita ulkomailta. Mistä voisin edes löytää tietoa aiheesta? Löydänkö jostain esimerkiksi tietokantaa eri voiteiden kauppa-alueille ja nimille? Suunnitelmani on ottaa Suomesta mukana tuodut rasvat mukaan lääkärille ja näyttää pakkausta. Muutan Euroopan Unionin sisällä, joten se varmasti helpottaa ongelmaa.
Muutenkin tuotevinkit erityisesti kasvojen ihottumaan ovat tervetulleita. Silmiin ja huuliin nouseva ihottuma on kutiavaa ja pamahtaa ärtyisäksi hetkessä. Toisinaan reaktio on niin paha, etten pysty esimerkiksi poistumaan kotoa (kerran olen jopa ollut saikulla, kun silmät paisuivat umpeen ihottumaärsytyksestä). Minulla ei ole ollut tällaista ihottumaa ennen aikuisikää, enkä ole vielä löytänyt sen ärtymiselle tai lieventymiselle varsinaisia syitä. Protopicia käytän paremman puutteessa, mutta minulla se ei tunnu auttavan kovinkaan hyvin - päin vastoin, polttelu saattaa jopa pahentaa ihon ärsytystä.
Samoin minulla tulee kainaloihin ihottumaa dödöistä. Olen kokeillut useita eri markettidödöjä, apteekkidödöjä sekä ekodödöjä. Mieluiten käytän ekodödöä, koska se ärsyttää ihoa ehkä vähiten. Kuitenkin jopa herkän ihon Acorelle nostaa kainaloon kutisevaa ihottumaa. Tämäkin on minulla uusi vaiva. Onko muilla löytynyt vastaavaan ongelmaan ratkaisuja?
Luulin jo päässeeni eroon atopiasta, kunnes se iski näin aikuisiällä ja täysin erilaisin oirein kuin koskaan ennen. Kaikenlaisia hoitovinkkejä ja -ohjeita löytyy, mutta olen vähän kyllästynytkin kokeilemaan kaikkea. Kaikki hoidot ruokavaliosta ruokasoodarasvaan tuntuvat auttavan aina pienen hetken, kunnes ongelma vain pahenee.