Kirjoittaja Aihe: Akne  (Luettu 60725 kertaa)

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
Akne
« : 20.10.13 - klo:22:03 »
En löytänyt mitään varsinaista ketjua aknelle, joten päätin aloittaa uuden... Jospa tänne saataisiin kerättyä juuresten mahdollista aknehistoriaa ja toimivia sekä ei-toimivia hoitomuotoja!

Oma historiani alkaa melko maltillisesti. Lievä akneilu alkoi joskus 13-vuotiaana, ja pysyi varsin lievänä pitkään. Kuukaudessa tuli ehkä korkeintaan viisi näppyä, josta suurin osa oli ihonalaisia ja kipeitä. Koska oireilu oli sen verran lievää, tyydyin pelkkään orjalliseen puhdistukseen ja rasvaukseen, enkä sen kummemmin mitään erityisiä hoitokeinoja kokeillut.

16-vuotiaana ryhdyin kokeilemaan e-pillereitä, joiden johdosta akne katosi kokonaan muutamaksi vuodeksi. Sain kuitenkin muita vahvoja sivuvaikutuksia, joiden takia lopulta päätin kokonaan luopua pillereistä. Sen jälkeen ollaankin menty pikkuhiljaa aikamoista alamäkeä... :(

Nykytilanne on siis se, että aivan niin kuin teininä tulee edelleen ne n. 5 kipeää paukaumaa kuukaudessa, ja ne eivät olekaan ongelmani. Nykyinen ongelmani on todella tiheään ilmestyvät tukkeumat, lienevätköhän mustapään tapaisia? Kyse on joka tapauksessa semmoisista pienistä, kovista tulpista, jotka röpelöittävät ihoa ja tulehtuvat jossain vaiheessa, jos niitä ei puristele pois. Ne ovat vielä todella hankalia puristaa, tuntuvat istuvan todella tiukassa. Tämä ei ole ihan niin pieni ongelma kuin tukkeumien koosta saattaisi päätellä, koska niitä on tosiaan hyvin tiheään ja ne jättävät jopa pahempia arpia kuin isot paukaumat. Ja ovat meikatessa rumempia.

Noin muuten kasvojeni iho on suht herkkä ja kuiva, ja erittäin ohut. Tätä akneilua esiintyy ainoastaan suun ympärillä ja poskilla.

Vuoden ajan yritin hoitaa näitä Basironilla tuloksetta. Pahoin jopa pelkään, että Basiron saattoi pahentaa tilannetta ärsyttäessään ihoani. Voide nimittäin poltteli ja kutisi aivan vietävästi, ja vaikka koetinkin sen hereillä ollessani kestää ihoon koskematta, heräsin kuitenkin usein siihen, että yöllä unissani raavin kuumeisesti poskia. Halusin kuitenkin antaa Basironille kunnon mahdollisuuden, kun siitä kuitenkin puhutaan paljon, että bentsoyyliperoksidiä käytettäessä tuloksia kannattaa ihmetellä vasta puolen vuoden tienoilla.

Hiljattain uskalsin luovuttaa. Tuossa hetken aikaa itse asiassa käyttelin Basironin sijasta Epiduoa, jossa on bentsoyyliperoksidin lisäksi adapalenia, mutta en huomannut mitään muuta eroa noissa kuin hinnassa.

Ennen näihin voiteisiin turvautumista kokeilin öljyjä, vähäistä ihonhoitoa, ja ihon kunnollista suojaamista kaikelta pahalta. Mistään ei löytynyt edes helpotusta, vaikkakin olivat huomattavasti mukavempia kokeiluja kuin Basiron, kun haittavaikutuksiakaan ei niistä ilmennyt.

Nyt tilasin äskettäin glykoolihappoa ja a-vitamiinia sisältäviä voiteita iherbistä; nämä saakoon olla viimeiset kokeiluni ennen kuin turvaudun ihotautilääkäriin. Jotenkin olen empinyt todella pitkään ihotautilääkärille menemistä, sillä pelkään, että siellä tyrkytetään käteen vaan seuraava rasva, joka ärsyttää valmiiksi herkistynyttä ihoa. Toisaalta en myöskään tahtoisi mitään vahvoja lääkekuureja välttämättä syödä, etenkin kun naisilla on käsitykseni mukaan huomattavasti väliaikaisempia tulokset (?).
Cogito ergo doleo.

Poissa hampputukka

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
Vs: Akne
« Vastaus #1 : 21.10.13 - klo:14:25 »
Minäkin olen kokenut aknehelvetin ja koen edelleen...

Mulla on ollu 10-vuotiaasta ylöspäin aina silloin tällöin jos jonkinmoista näppyä ja paukaumaa, mutta 13-vuotiaana se tilanne räjähti käsiin. Mun kasvot olivat jotakin aivan järkyttävää, sen takia olenkin häpeästä poistanut ja hävittänyt sen ajan kuvat  :-\ Koko naama täynnä tulehtuneita tulipunaisia näppylöitä. Pari kuukautta kestin sitä tilannetta, kunnes sain hankittua e-pillerit. Syön siis Vreyaa/Cypretyliä riippuen siitä kumpaa apteekista löytyy :D Siitä lähtien naama rauhoittui hiljalleen. Mulla finnit ovat siis aina olleet vain kasvoissa, ei rintakehässä/selässä tms.

Nyt tuosta kasvojen räjähtämisestä on suunnilleen kaksi vuotta ja oon siis 15-vuotias. Jäljelle jäi punaiset finniarvet, jotka ovat onneksi pikkuhiljaa alkaneet vaalentumaan  :) Mulla on kyllä nykyäänkin jonkin verran finnejä silloin tällöin, mutta ne on "helppoja" tapauksia, lähtevät nopeasti pois kunhan vain niitä hoitaa.

Mun iho on todellakin kranttu, joten yritän parhaani mukaan hoitaa sitä jotta finnit pysyvät kaukana.

Hyväksi havaitut ihonhoitorutiinit:
- e-pillerit (en todellakaan uskalla lopettaa näiden syömistä! sen verran hyväksi havaitut tälle kropalle ja naamalle)
- meikkien poisto iltaisin kookosöljyllä, sen jälkeen ihon puhdistus puhdistusgeelillä.
- aamuisin kasvojen puhdistus puhdistusgeelillä
- AINA meikit pois yöksi. AINA
- aamuin ja illoin puhdistuksen jälkeen kevyttä kosteusvoidetta, finniarpien päälle bepantheniä
- terveelliset elämäntavat: juon paljon vettä, liikun, syön suht terveellisesti
- liikunnan ja hikoilun ajaksi meikit pois
- basiron, esim. kuukautisten aikana jos iho näyttää villiintyvän
- avitcid, tämän käyttö on ollut kausittaista. ehkä aloitan säännöllisen käytön nyt talvella.
- ananaskuorinta + aspiriini. tämä on toiminut tosi hyvin mun iholla, jättää ihanan sileät kasvot!  :)
- tyynyliinan puhtaus (en tiedä vaikuttaako tämä, mutta olen silti vaihtanut tyynyliinan suht. usein)

siinä oli ne jutut mitkä tuli ekana mieleen  :)
Hiuslaatuni 1bMii. Kasvatan kohti vyötäröä, tällä hetkellä ollaan bsl:ssä!
http://www.juurikasvu.org/smf/index.php?topic=4.msg848478#msg848478 Kuvia hiuksistani sivulla 24.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #2 : 21.10.13 - klo:14:37 »
Tehokkaiksi havaitsemiani:

Salisyylihappo eli BHA, kuorintoina ja paikallisena liuoksena (Paula's Choice, Clinique)

Bentsyyliperoksidi paikallisesti näppyihin

Kystisen aknen hoitoon olen huomannut AHA:n olevan erityisen tepsivää.

Hyvät elämäntavat ja kunnollinen ravinto (ei vähärasvaisia tai light-juttuja, roskaruokia tai sokeria...)
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Pulla

• Haiven
  • *
« Vastaus #3 : 25.10.13 - klo:05:59 »
Aknea enemmän ja vähemmän 18 vuotta nyt takana, kolme roaccutan kuuria, lukuisia antibiootteja, e-pillereitä, voitehet apteekin kokeiltu (resepti että ilman) sekä luonnonkosmetiikka, ihon vähäinen hoito, öljyt, erilaiset ruokavaliot. Iho pahimmillaan teini-iässä yhtä paukamaa, syviä ja kipeitä, korvia ja selkää myöten, nyt kolmekymppisenä ei niin pahaa, mutta kausittain naamaan tulee rykelmiä esimerkiksi suunympärille tai poskipäihin. Jännä yhdistelmä on myös se, että on myös atooppinen iho, eli puhdistavien ja kuivuvien kohtien tasapainottelu..

- minipillerit ehdoton nounou, naama räjähtää
- räpeltäminen ehdoton ei
- roaccutan auttaa joksikin aikaa, mutta sivuvaikutukset eivät sen arvoisia, että kannattaisi, kun ei itsellä mikään "lopullinen" ratkaisu. Pisin kuuri oli 13 kuukautta.
- Antibiootit auttaa siksi aikaa kun niitä syö, väillä hyvä ratkaisu rauhottaa tilanne jos homma rajahtaa käsiin.
- avitcid kausittain

Tän hetkinen kombo, naama ihan ok kunnossa:
-pesuaine joka sisältää salisyylihappoa (tyyliin 2%)
-kosteutta reippaasti voiteesta, kuivuviin kohtiin öljyä.
-kohtiin johon näppyrykelmä alkaa ilmaantua, voidetta jossa salisyyliä (nyt käytössä voide jossa 0,5%)
-arpiin arpivoidetta tai sinkkivoidetta
-jos lähtee tulehtumaan pahemmin, kortisonia suosiolla
-pari kertaa viikossa yöksi esim 10% glycolic acid voide iherbsistä
-ihon kuoriminen noin kerran-kaksi viikossa hellävaraisesti
-veden juominen, reippaasti
-stressin välttäminen (!)

Oma ihoni sellainen, että iho jää kuivaksi pintaan ja kaikki kertyy sinne alle, eli ratkaisuksi paljon kuorintaa ja vielä enemmän kosteutusta, safkassa kasvisöljyä ja pähkinöitä riittävästi. Ihmettä en usko, kärsivällisyydellä pysyy ok kunnossa.
« Viimeksi muokattu: 25.10.13 - klo:06:06 kirjoittanut Pulla »

Poissa Louna

• HAIRahtanut
« Vastaus #4 : 25.10.13 - klo:12:20 »
-pesuaine joka sisältää salisyylihappoa (tyyliin 2%)
-kohtiin johon näppyrykelmä alkaa ilmaantua, voidetta jossa salisyyliä (nyt käytössä voide jossa 0,5%)
-pari kertaa viikossa yöksi esim 10% glycolic acid voide iherbsistä
-ihon kuoriminen noin kerran-kaksi viikossa hellävaraisesti

Mitä tuotteita sulla on noihin käytössä? Mitä kosteusvoiteita käytät, onko niissäkin salisyyli- tai aha-happoja?
"Jos sinä kerran aikoinasi tunsit hyeenan ja se nyt tuli oravana vastaan, niin sietääpä miettiä sitä, että tunnistit sen."

2c F ii

Poissa Pulla

• Haiven
  • *
« Vastaus #5 : 26.10.13 - klo:00:52 »
Pesuaineena nyt Clean & Clear advantage daily soothing acne wash
Mihin keinaa kertyä rykelmää epäpuhtautta kosteusvoiteena illalla: up & up dual treatment moisturizer (tämä sisältää salicylid acid 0,5%)
Kuiviin laikkuihin tällä hetkellä (välillä tosiaan öljyjä, mutta kätevästi pitkin päivää puikosta): Palmer's cocoa butter formula Swivel Stick
Kosteuttava voiteena aamulla kokeilussa: Boots Expert Sensitive Hydrating Moisturiser

Huh mitä nimihirviöitä ::). Mutta näitä juuri tällä hetkellä kun reissussa, vastaanvanlaisia löytyy suomesta/tai tilaamalla kun kattoo incit.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #6 : 26.10.13 - klo:15:03 »
Neuroottinen naamannnyppijä ja hänen miedohko aknensa tässä hei. Iho oli vielä vuosi sitten melko kamalassa kunnossa, mutta viime aikaisen ihonhoitoinnostuksen ja aiheeseen syventymisen myötä ihokin on parantunut huomattavasti. Näppyjä löytyy otsasta, leuasta, toisinaan nenän ympäriltä ja nykyään myös ohimoilta/korvien edestä. Akneni on mitä luultavammin ei-hormonaalista, sillä e-pillereillä, maitotuotteilla tai muulla hormonitoiminnalla ei näytä olevan mitään vaikutusta. Näpyt ovat pieniä ja muodostuvat ihon päälle, lisäksi posket ovat aina olleet hyvässä kunnossa, mikä on melko epätyypillisä hormonaaliselle aknelle. Näpyt ovat keskittyneet lähinnä naamaan, muu iho on täysin aknevapaa. Syytä ihon jatkuvaan tulehtumiseen siis selvitellään.

Mustapäitäkin löytyi vielä pari kuukautta sitten, mutta huolellinen meikinpoisto (mineraaliöljy ennen puhdistusgeeliä) ja salisyylihappo ovat pitäneet huokoset sen verran puhtaina, ettei niistä ole enää huolta.

Salisyylihappo on koettu hyväksy täälläkin. Muistetaan kuitenkin että salisyylihappo pitäisi  jättää iholle, sitä pitäisi olla >1% ja tuotteen pH:n pitäisi olla alle 4, jotta siitä olisi mitään hyötyä. Iherbistä saatavat Stridex-laput punaisessa boksissa (maximum strenght) täyttävät nämä kriteerit, miinuksena vain hajuste, sulfaatti ja menthol joille iho voi olla liian herkkä. Tässä naamassa ja ulkomaisilla ihonhoitoboardeilla ovat kuitenkin olleet oikea HG-tuote. Täytynee kokeilla Paula's Choicen BHA-tuotteita, jos olisivat vielä hieman hellävaraisempia.

Bentsyyliperoksidi (Basiron) taas ei toimi ollenkaan. Hieman naurattaa kun monet sanovat äärimmäisen kuivattavaksi ja tujuksi aineeksi, mutta tämä naama ei lähde kuivumaan voiteesta tippaakaan. Ei edes sen verran, että aineella olisi näppyihin mitään tehoa. Käytän tuubin pois, mutta seuraavaksi kokeilen varmaankin teepuuöljyä tai neem-öljyä, hajun kannalta teepuu olisi varmaankin miellyttävämpi.

Etsinnässä olisi AHA-tuote, joka auttaisi parantuneiden näppyjen punaisiin jälkiin (post-inflammatory hyperpigmentation). Iherbiin vastikään myyntiin tulleet Alpha Hydrox -tuotteet vaikuttavat lupaavilta. AHA-tuotteisiin pätee sama kuin BHA(/salisyylihappo)-tuotteisiin, eli oikea pH, prosentti (noin 10% yleensä tehokas ja turvallinen) ja iholle jättäminen. AHA-tuotteiden kanssa pitää vielä lisäksi muistaa aurinkosuoja (myös talvella, eihän se aurinko taivaalta mihinkään katoa), koska ne kuoriessaan herkistävät ihoa auringolle huomattavasti. Niin, eli samalla pitäisi löytää iholle sopiva, ei-tukkiva aurinkosuoja...

Loput tuotteet pidänkin mahdollisimman yksinkertaisina: välttelen kohtuudella hajusteita, epämääräisiä kasviuutteita ja useimpia eteerisiä öljyjä, alkoholia, väriaineita sekä sulfaatteja (sulfaatittomaan hammastahnaan vaihtaminen on muuten vähentänyt leuan ja suun ympäryksien ärsyyntymistä). Omien ainesosaherkkyyksien tunteminen on avainsana, ja tuotteiden ainesosia (vaikutus akneen & ärsyttävyys) voi tutkia esimerkiksi CosDNA:ssa. Erisanin kosteusvoide ja puhdistusgeeli sekä tavallinen vaseliini kuiville kohdille ovat kaikki kelpoja tuotteita tälle naamalle. Mekaanisen kuorinnan (rakeet, harjat, pyyhkeet...) oon jättänyt suosiolla pois, ettei iho ärsyynny lisää - päivittäisen salisyylihapon luulisi riittävän. Säännöllinen petivaatteiden vaihto, ihon koskemisen välttäminen, meikkisivellinten ja kasvopyyhkeiden peseminen, puhelimen ja kuulokkeiden puhdistaminen sekä yleinen ihon hellävarainen käsittely ovat kaikki vaikuttaneet ihon kuntoon positiivisesti.
« Viimeksi muokattu: 27.10.13 - klo:08:24 kirjoittanut chew »
Sources or didn't happen.

Poissa Pulla

• Haiven
  • *
« Vastaus #7 : 28.10.13 - klo:04:18 »

Salisyylihappo on koettu hyväksy täälläkin. Muistetaan kuitenkin että salisyylihappo pitäisi  jättää iholle, sitä pitäisi olla >1% ja tuotteen pH:n pitäisi olla alle 4, jotta siitä olisi mitään hyötyä.

Bentsyyliperoksidi (Basiron) taas ei toimi ollenkaan. Hieman naurattaa kun monet sanovat äärimmäisen kuivattavaksi ja tujuksi aineeksi, mutta tämä naama ei lähde kuivumaan voiteesta tippaakaan. Ei edes sen verran, että aineella olisi näppyihin mitään tehoa. Käytän tuubin pois, mutta seuraavaksi kokeilen varmaankin teepuuöljyä tai neem-öljyä, hajun kannalta teepuu olisi varmaankin miellyttävämpi.

Mun mielestä on hyvä muistaa, että ihmisten ihot reagoi eri tavoilla tuotteeseen, eli uskallan hitusen väittää vastaan  ;). Itse olen huomannut hyödyn pesuaineessa olevasta salisyylihaposta, sillä hieron pesuaineen kasvoille, annan vaikuttaa muutamia minuutteja ja hieron sormenpäillä pois. Ero on aika huomattava pidemmässä ajassa toimiessä samalla tavalla ei-salisyylihappoa sisältävän pesuaineen kanssa.

Basiron ei itselläkään toiminut aknen suhteen, mutta ärsytti ihon kyllä perusteellisesti, eikä tottunut hitaallakaan aloittelulla aineeseen.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #8 : 28.10.13 - klo:16:05 »
^ Kirjoitin kemian näkökulmasta jotta viestistä olisi mahdollisimman monille hyötyä, kokemusperäinen tieto onkin sitten toinen juttu. (: Sen kannalta "mitään hyötyä" oli ehkä hiukan liian suorasti muotoiltu, tietysti myös oikean pH:n omaavalla poispestävällä tuotteella on mahdollisuus toimia jos iho reagoi happoon tarpeeksi nopeasti. Useimmilla ihmisillä vaatii kuitenkin sen 20-30 minuuttia, että happovaippa normalisoituu ja BHA/AHA/tmv on saanut vaikuttaa. Jos jokin toimii, jatka ihmeessä käyttämistä.  Mainitsin tuon lähinnä siksi, että jos salisyylihappo ei muilla ole toiminut, kannattaa tsekata pH ja tuotteen muut ominaisuudet, markkinoilla on niin yllättävän suuri määrä "turhia" tuotteita että joskus tuntuu ihan huijaukselta. :D

edit: Jos englanniksi lukeminen kiinnostaa, täältä löytyy lisäinfoa mm. hapoista ja pH-arvoista.

« Viimeksi muokattu: 30.10.13 - klo:17:04 kirjoittanut chew »
Sources or didn't happen.

Poissa Sinimusta

• Tukkaguru
« Vastaus #9 : 02.11.13 - klo:08:46 »
Minä olen kärsinyt aknesta ala-asteesta asti. Välillä on ollut parempia kausia, että finnejä ei ole ollenkaan. E-pillerit ovat auttaneet asiaa, mutta jos on tressiä niin naama on kuin kuun pinta  >:( Nytkin syön aknen hoitoon tarkoitettuja e-pillereitä, mutta naama on pahimmassa kunnossa pitkään aikaan. Epäilen syyksi stressiä, mutta olen käyttänyt myös eri kasvotuotteita. Nyt vihdoin päivärasvan takaisin erisanin kevyimpään kasvorasvaan ja ainaakin naaman liikarasvaisuus on hävinnyt. Tätä ennen naama kiilsi heti 5 minuutin päästä pesusta. Pesen kasvot mustalla saippualla ja dermosillin kasvopesulla. Dermon pesu vaihtuu nyt kuitenkin sebamedin vaahtoon.

Salisyylihaposta ei ole itselleni apua. Se ärsyttää hirveästi ja finnejä tulee hirveällä nopeudella. Olen kokeillut erilaisia salisyylihappoa sisältäviä tuotteita. Kasvopesua, rasvaa ja kasvovettä, mutta lopputulos on aina sama. Joten apu on etsittävä muualta.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #10 : 03.11.13 - klo:21:08 »
Kiitoksia kaikille kokemuksienne jaosta! Itseltä jäi mainitsematta teepuu- ja neemöljy, joita molempia myöskin on kokeiltu tuloksetta. Neemöljy haiseekin jo niin pahalle, että sietäisi olla melkoinen ihmelääke että sitä suostuisi käyttämään... :-X Paras öljy on itselleni jojobaöljy, jota laitan Cicaplastin alle. Se tuntuu kosteuttava ihoa tarpeeksi, ja hiukan jopa auttavan jo olemassa olevien tukkeumien pinalle nousemista ja poistumista.

Torstaina otin kokeiluun 10-tattisen glykolihappovoiteen. Epäilin hieman miten iho siihen suhtautuisi kun lähdin heti kokeilemaan tujumpaa versiota, mutta eipä ole ollut moksiskaan. Laitan voidetta sekä aamulla ja illalla, pistelee hieman muutaman minuutin, mutta sitten se lakkaa (toisin kuin Basiron, joka poltteli ihan vietävästi 24/7...) Röpelöön tuo on auttanut oikein kivasti, tosin nyt olen saanut isompia paukaumia niille kohdille naamaa, jossa on isommat ihohuokoset. Voipi olla, että siirryn käyttelemään voidetta vai tietyille osille kasvoja.

Vielä odottaa kaapissa 1% Retinol -voide, jota varmaan kokeilen jo tänä iltana. Josko siitä sitten saisi helpotusta niille suurten ihohuokosten alueille...? O:)
Cogito ergo doleo.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #11 : 29.11.13 - klo:08:46 »
Päivittelen nyt hieman kokemuksia...

Noin nelisen viikkoa siitä, kun otin glykolihapon ja retinolivoiteen käyttöön. Aluksi käyttelin glykolihappovoidetta päivisin ja retinolivoidetta öisin, mutta se oli hiukan liian kova tahti. Huomasin, että maltillisuudella pääsikin pidemmälle, joten nyt on vakiintunut glykolihappo ja retinoli vuorotellen iltaisin, päivisin pelkkä kosteusvoide ja joskus harvoin meikki. Parempi noista on kyllä glykoolihappo, joten jos jotakuta kiinnostaa kumpaan panostaisi mielummin, niin ehdottomasti se.

Kummastakaan tuotteesta ei oireillut iho kummemmin -- retinolivoide saa toisinaan ihon hieman kuoriutumaan, mutta muuten se ei kirvele eikä tunnut epämukavalta kasvoilla. Miinusta kuitenkin täyteläisen keltaisesta väristä, josta johtuen en kehtaa käyttää tätä, jos olen jossain yökylässä. ;D Glykolihappo pistelee hetken, mutta on muuten aivan ihanan tuntuista ja näyttäisi hieman tasoittavan ihon sävyäkin. Olen huomannut, että glykolihappoa kannattaa hieroa vähän hartaammin kasvoihin, tuntuisi purevan silloin vähän paremmin epäpuhtauksiin.

Iho on nyt selvästi paremmassa kunnossa, tosin vaikuttaa, että muutos on jatkuvasti parempaan joskin maltillista. Tilanteen paranemiseen vaikuttaa varmasti myös hellävaraisempi kohtelu johon olen panostanut viime aikoina -- etenkin mekaanisista kuorinnoista luopuminen on ollut vain hyväksi iholleni. Mitään vaikutusta otsan pieniin juonteisiin en huomannut, ja aika äkkiä päätin olla laittamatta näitä voiteita otsalle ollenkaan, se kun kuitenkaan ei näppyile juuri lainkaan.

Kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen, enkä usko, että enää kääntyisinkään ihotautilääkärin puoleen niin kuin aikaisemmin uumailin. :) Otin kuvia lähtötilanteesta, mutta koska arvet ovat vielä niin selkeitä, ei kuvista nykytilanteeseen suurta eroa näe. Kunhan ne lähtevät vaalenemaan, niin voisin postaillakin erosta todisteita.

Tässä vielä siis tuotteet, joista puhun:

http://www.iherb.com/Reviva-Labs-10-Glycolic-Acid-Cream-1-5-oz-42-g/5033#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=10%20glycolic&rc=523&sr=null&ic=1

http://www.iherb.com/Life-Flo-Health-Retinol-A-1-Advanced-Revitalization-Cream-1-7-oz-50-ml/29793#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=1%20retinol&rc=92&sr=null&ic=1
Cogito ergo doleo.

Poissa Magda

• HAIRahtanut
« Vastaus #12 : 29.11.13 - klo:10:33 »
Mä suosittelen aikuisiän aknesta kärsiviä kokeilemaan gluteenitonta ja sokeritonta ruokavaliota. Muutamassa viikossa jo näkee onko tästä apua.

Itselleni akne puhkesi kun lopetin pillerit 2007. Finnit oli syviä ja niiden parantuminen kesti viikkoja. Roaccutan kuurista oli apua vain muutamaksi kuukaudeksi. Mitkään ihonhoitotuoteet eivät yllätys yllätys auttaneet. Viime kesänä tilanne räjähti täysin käsiin - posket ja leuka täynnä kipeitä finnejä. Epätoivoisena googlettelin vaihtoehtoja roaccutan kuurille ja silmiin osui gluteenin ja aknen yhteyksistä kertova artikkeli. Päätin kokeilla uudenlaista ruokavaliota, koska ei siinä mitään menettäisi.

Nyt 3kk uudella ruokavaliolla ja naama on aika hyvässä kunnossa. Iho on edelleen rasvainen, punaisia arpia on paljon mutta finnit on lähes kadonnut. Finnejä tulee viikottain mutta ne pieniä ja pinnallisia ja paranevat nopeasti. Myös käsivarsissa ollut kanannahkaihottuma on kadonnut. Lääkärin mukaan ihottuma on perinöllinen eikä sitä voi parantaa, erään jenkkitutkimuksen mukaan ihottuma voi olla merkki gluteiiniherkkyydestä. Menkatkaan ei enää ole niin kipeät. Aikaisemmin söin 800 buranoita useamman päivässä. Nyt pärjään ilman lääkkeitä.

Työpaikalla ja vanhenpien sukulaisten tuntuu olevan vaikea ymmärtää, kun joku ei syö leipää tai pullaa ja loukkaantuvat, jos kieltäytyy. Etenkin eräs hapannaama töissä jaksaa edelleen päivittäin nälviä, kun ei kahvipöydän tarjoilut kelpaa.
Una libra de cadera, no es cadera<br />Dos libras de cadera, no es cadera<br />Tres libras de cadera, no es cadera<br />Tu la tienes gorda, por eso te ves buena

Poissa Jenje

• Tukkaguru
« Vastaus #13 : 29.11.13 - klo:12:20 »
Myös käsivarsissa ollut kanannahkaihottuma on kadonnut. Lääkärin mukaan ihottuma on perinöllinen eikä sitä voi parantaa, erään jenkkitutkimuksen mukaan ihottuma voi olla merkki gluteiiniherkkyydestä.

Tarkoitatko tällä ihottumalla keratosis pilarista? Mä olen kärsinyt siitä ihan lapsesta asti. Mun vaivani ei onneksi pahimmasta päästä ole, mutta käsivarret tosiaan ovat röpelöllä aina. Uskoisin myös leukaperien ja poskien sitkeän röpelön liittyvän tähän, koska niihin ei tunnu mikään ihonhoito tepsivän. Olen kokeillut karbamidivoidetta ja ahkeraa kuorimista, mutta eipä niistäkään ole kuin hetkellistä apua.

Tuo gluteeniton ruokavalio kuulostaa kyllä ihan kokeilemisen arvoiselta, kun eipä se gluteeni taida muutenkaan mitenkään tarpeellista ihmiselle olevan. Ainut vaan kun pizza ja pasta ym. on niin hyviä... :P Kuinka nopeasti ruokavaliomuutoksen jälkeen huomasit ihottuman helpottaneen?

Ja sori kun meni vähän aiheen vierestä.
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397

Poissa Magda

• HAIRahtanut
« Vastaus #14 : 29.11.13 - klo:14:06 »
^Keratosis Pilarista tarkoitin mutta googlekuvia katseltuani lievää mutta itseä häiritsevää sellaista. Parissa viikossa kasvojen iho oli jo selvästi rauhoittunut ja kannusti jatkamaan kokeilua.

Onneks olemassa on gluteenitonta pastaa :)
Una libra de cadera, no es cadera<br />Dos libras de cadera, no es cadera<br />Tres libras de cadera, no es cadera<br />Tu la tienes gorda, por eso te ves buena