Kirjoittaja Aihe: Akne  (Luettu 62618 kertaa)

Poissa evergreen

• Tukkaguru
Vs: Akne
« Vastaus #105 : 24.10.14 - klo:19:44 »
Mulla mineraalimeikkeihin siirtyminen oli todella oleellinen osa aknesta eroon kamppailua. Mulle tämä pohjalla oleva rosacea-punoitus (tyyliä rapu) on ehkä ollut aina se viimeinen pisara, jonka takia en kestä olla ihmisten ilmoilla ilman meikkipohjaa. Ehdin aikoinaan kokeilla ihan kaikki mahdolliset meikkivoiteiden tyypit, mutta samaa kamaahan ne pitkälti ovat, ja kaikki ärsyttivät ihoa. Mineraaleilla (ilman vismuttia) ei ole ollut mitään haittavaikutuksia ihoon, ja saan kyllä toivomani peiton, jos jaksan tehdä homman huolella.
1cFii, oma väri.

Poissa Kathy

• HAIRahtanut
« Vastaus #106 : 24.10.14 - klo:20:14 »
^Mullakin iho on parempi mineraaleja käyttäessä. Tosin mun kohdalla kyse ei ole tavallisten meikkivoiteiden ärsyttävyydestä vaan siitä, että mineraalit on helppo puhdistaa pois hellävaraisilla aineilla. Monet meikkivoiteet vaativat tyyliin Fairya tai ainakin kaksoispuhdistuksen lähteäkseen kokonaan kasvoilta ja mun iho ei kestä sellaista tehopesua. Erehdyin jonkin aikaa sitten ostamaan Simplen puhdistusgeelin ja heti räjähti naama röpelölle, sain pitkästä aikaa jopa ihan kunnon ihonalaisia paukamia, joiden arpia saankin nyt tässä haalistella tovin.

1aMii, punapää
Herkästi näppyilevä pintakuiva sekaiho (sinkkitabut rulaa)

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #107 : 25.10.14 - klo:09:16 »
Mäkin voin suositella mineraalimeikkejä ainakin ihoystävällisyyden osalta. :) Itse tosin toivon meikkipohjalta lähinnä ihon tekstuurin parannusta, jota en kyllä ole saanut mineraalimeikeillä (paitsi juuri niillä, jotka sisältävät sitä bismuthia, joka taas on ihan kamala myrkky aknelle), joten siksi koin järkevämmäksi jättää meikkaamisen sikseen. Lisäksi en ole keksinyt miten noita levittäisi pöllyyttämättä ihan kamalasti, tuntui hengitysteissä pahalta. Toinen toimiva vaihtoehto on ollut Grimasin peittarit, joita olen käyttänyt tosi ohuena kerroksena koko kasvoilla. Niillä saa jo vähän miellyttävämmän pinnan iholle.

Ymmärrän hyvin, että meikeistä luopuminen on kuitenkin vaikea asia monille. :-\ Mullakin iho oli tuota luokkaa kuin ekassa kuvassa, kun meikkaaminen jäi sikseen, ja aluksi tuntui rankalta esittää tuollaista ihoa maailmalle. Kyllä toisaalta edelleen ahdistaa, kuvista ei ehkä näy mutta mulla esim. nenänpielet on tosi sekavärisiä, ja tietysti silmänaluset turpaan saaneen näköiset. :-* Mutta hyvänä puolena toisaalta myös se, että tällaiselle laiskurille on kuitenkin ihanaa, kun ei enää ole "pakko" laittautua aamuisin.

Olisihan se kiva olla luonnostaan kaunis, ja olisi kiva että iho olisi täydellinen ja hiukset paksut ja kiiltävät, ihan sama, paska peli tää tämmöinen on. ;D
« Viimeksi muokattu: 25.10.14 - klo:09:23 kirjoittanut ZEN »
Cogito ergo doleo.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #108 : 25.10.14 - klo:12:50 »
Mä oon varmaan sitten jotenkin poikkeuksellinen, kun mulla tuntuu, että mineraalipohjat ärsyttää ihoa, etenkin se iholle pyörittely. Mitään ihon kunnon kohenemista en myöskään huomannut, mutta aika pitkään yritin kuitenkin mineraalipohjien kanssa. (Tosin mulla ihon kunto koheni vasta Avitcidin ja PC:n tuotteiden myötä, eli uskoisin, että se oli meikkipohjan vaihtaminen "ulottumattomissa" ja tarvitsi tehokkaampaa asetta. :D)

Pahin oli BareMinerals, joka kirveli, kihelmöi ja kutitti aivan sietämättömästi iholla, sitten siirryin Lily Loloon, joka hetken toimi, mutta alkoi tehdä sitten samaa. Parhaaksi osoittautui (myös sävyjen osalta) Everyday Minerals, mutta lopulta kyllästyin kaikkeen siihen pöllyämiseen. Ostin myös erilaisia kabukeja useita kappaleita siltä varalta, että ne olisivat olleet ärsytyksen takana, mutta ei sillä ollut vaikutusta. Nyt olen käyttänyt nestemäisiä ja voidemaisia/kiinteitä meikkipohjia jo vuoden, ja olen tyytyväinen, mitä nyt sävyvalikoiman kanssa on tuskaa välillä. On mulla nuo EM:t edelleen tallella kyllä.

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #109 : 27.10.14 - klo:20:50 »
Viikko lymesykliiniä ja Cypretyliä takana. Ja paiseita tulee vaan silti lisää (vaikka ensin vanhat kuivuivatkin lähes kokonaan pois), ja tuplasti isompina ja kipeämpinä. :'( Pari niin kipeää paisetta hartiassa että joudun varmaan ottamaan yöksi buranan että saan nukuttua. Onko tämä ihan normaalia lääkityksen alussa? Naamaankin tullut muutama uusi näppylä. Ei kiva! Olen laittanut tuota Skinorenia nyt vain iltaisin muutaman päivän ajan kun iho aristeli, ja olen levittänyt sitä vain pahimpiin paiseisiin enkä koko hartiaan kuten aiemmin.

Voi olisipa jossain joku taikanappi jota painamalla tuli sileä iho ilman mitään ongelmia...

EDIT: Ainoa ero aiempaan jonka olen nyt huomannut uuden paiserykelmän tullessa on se että aiemmin ne olivat vain niitä umpinaisia joista ei tule mitään, nyt on parissa pienemmässä ollut märkäpää heti tullessa ja olen joko vahingossa raapinut ne auki tai sitten ihan tarkoituksella puristanut, etteivät päädy vaatteisiin vahinkoraapaisulla. :-X Tiedän ettei niitä saisi näprätä, mutta mä en vaan voi itselleni mitään...
« Viimeksi muokattu: 27.10.14 - klo:20:54 kirjoittanut Mena »

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #110 : 27.10.14 - klo:21:39 »
^tetrasykliiniiä käytettäessä ei pitäisi tulla "pahenemisvaihetta". En muista omalla kohdallani ainakaan sellaista, paitsi jokainen kuuri auttoi vain edellistä huonommin. Diane Novat sen sijaan paradoksaalisesti aiheuttaa mulla aknea, vaikka sitä ei (enää) muuten olekaan. Kantsii varmaan tarkkailla tilannetta vielä rauhassa eka liuska loppuun. Viikko on kuitenkin lyhyt aika.

Poissa Josefiina

• Haiven
  • *
« Vastaus #111 : 28.10.14 - klo:09:52 »
Mena, lymesykliinistä en tiedä (josta ehkä pääasiassa kysyit?), mutta Cypretylin osalta voin sanoa, että mulla vaikutukset (ihon paraneminen vähitellen) alkoi näkyä noin 3 kuukauden jälkeen. Pieni pahenemisvaihe ehkä oli alussa, en muista vaan kauanko kesti ja näin, mutta ei varmaan kolmea kuukautta, en tarkkaan muista, kun Cypretylin aloittamisesta on muutama vuosi jo. En tiedä mitä sinä olet lääkärin kanssa puhunut, mutta mä syön aina 3 laattaa putkeen, jonka jälkeen vasta tauko. Tämä siis lääkärin suosituksesta, mun ei kuulemma kannata altistaa kehoani kuukausittain hormoniheilahteluille tällaisella aknetaustalla kuin mikä mulla on. On varmaan ollut ihan hyvä ohje mulle, hormoninäppyjä tulee ihan vähän 1-2, eikä niitäkään joka kerta 3 kuukauden kierrossa.

Tsemppiä, kyllä se siitä alkaa paranemaan, kun vielä jaksat vähän aikaa odottaa! :)

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #112 : 28.10.14 - klo:10:00 »
Heh, kiitos. Tämä paheneminen taitaa sitten vaan olla omaa tuotantoa eikä lääkkeiden aiheuttamaa. Mullahan on tuo lymesykliinikuuri vain 1,5kk joten olis parempi alkaa vaikuttamaan ennen kuin kuuri ehtii loppua. ::) Yritän nyt kuitenkin kiltisti syödä kuurin loppuun asti vaikka maha onkin aika sekaisin. En vaan ajatellut että tää voi mennä niin pahaksi että joudun ottamaan särkylääkettä että pystyn makaamaan ja nukkumaan näiden paiseiden päällä. :(
Lääkäri kirjoitti mulle Cypretyliä vain 5 laattaa, joten joudun menemään tk:hon ruinaamaan sitten lisää kun nuo loppuvat koska mulla vaihtuu hyvä yksityinen työterveys julkiseen terveydenhuoltoon josta ei noin vain pääsekään ilmaiseksi ihotautilääkärin juttusille (tai ylipäätään minkäänlaiseen hoitoon mihin olen tottunut ;D).

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #113 : 28.10.14 - klo:10:57 »
Mulle tuli kyllä ihan selkeä pahenemisvaihe, kun aloitin aknelääkityksen, joka alkuun muodostui Tetralysalista ja Clindoxylistä. Ja muistelisin lukeneeni acne.orgilta, että joillekin on antibiooteista tullut pahenemista aluksi.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #114 : 02.11.14 - klo:15:57 »
Onko kukaan muu havainnut aknelaastarien mahtavuutta? Nuo toimivat niin, että laastari asetetaan puhdistetun ihon päälle ja se suojaa finnejä bakteereilta, lialta, alitajuiselta nyppimiseltä ym. ja vetää samalla finnistä ulos talia. Ilmeisesti ihan tavallisetkin hydrokolloidilastarit (=rakkolaastarit) toimisivat samalla tavalla, mutta aloitin kokeilut näistä kasvoille tarkoitetuista.
Hydroband-varastojeni loputtua testailin huvikseni, toimisivatko ihan tavalliset rakkolaastarit finnienhoidossa aknelaastarien tapaan. Mulla on ollut käytössä Compeedin Extreme Medium-laastarit (5kpl/paketti).

Compeed näyttäisi olevan paljon nopeampi vetämään talia ulos ihosta kuin Hydrobandin laastarit. Jo parissa tunnissa laastariin muodostui valkoinen ”läntti” (laastariin imeytynyttä talia/muuta nestettä), siinä missä Hydrobandin laastarilla meni samaan tulokseen jopa kokonainen yö. Mulle tämä on ehdoton plussa, sillä laastaria ei aina ehdi pitää useampaa tuntia. 

Compeedissa liima on tietenkin vahvempaa kuin kasvoille tarkoitetuissa Hydrobandin laastareissa. Irrottamisessa saa siis olla hieman varovaisempi, jotta päällimmäinen ihokerros ei lähde laastarin mukaan - itselleni ei näin tosin ole koskaan käynyt, joten en ole varma, onko tuo kuinka todennäköistä. Todella herkkäihoisille vahvempi liima voi olla ongelma, mutta toisaalta tujumpi liima myös pitää laastarit paikallaan paremmin.

Hydrobandin etu on tietenkin kätevyys, sillä Compeedin laastareista joutuu leikkaamaan pieniä finnien päälle sopivia paloja - Hydrobandit ovat valmiiksi pyöreiksi leikattuja ja useinmiten sopivan kokoisia. Toisaalta laastarin kokoa voi leikkelemällä kontrolloida itse, joten toisille leikkaaminen saattaa sopia paremmin kuin toisille. Compeedin laastarit ovat myös huomattavasti paksumpia kuin Hydrobandit - ohuemmat laastarit ovat toki huomaamattomampia, mikäli näitä haluaa käyttää myös ihmisten ilmoilla. 

Compeedissa parempaa on ainakin hinta. Laskelmieni mukaan yhdellä eurolla saisi Hydrobandin laastaria 5,25 neliösenttimetriä, siinä missä käyttämääni Compeedia saisi eurolla 11,76 neliösenttimetriä. Eroa on siis melko paljon. Hydrobandia en ole koskaan nähnyt apteekin hyllyllä, vaan olen tilannut näitä apteekkituotteet.fi:stä. Compeedia puolestaan löytää helposti apteekista. 

Eli TL:DR bottom line: Toimivat kyllä ja ovat sekä edullisempia että helpommin löydettävissä kaupoista. Samalla täytyy kuitenkin muistaa, etteivät tavalliset rakkolaastarit ole tarkoitettu kasvoille, mikä saattaa aiheuttaa ongelmia käytettävyydessä. Jatkan kuitenkin itse Compeedin kanssa, kunnes satun löytämään vielä parempia laastareita. :)

Testailin myös Salvequickin rakkolaastareita, mutta en vakuuttunut - laastarit onnistuivat kyllä nostamaan talia huokosesta, mutta tali ei imeytynyt laastariin vaan jäi yhdeksi klöntiksi ihohuokoseen. Salvequick ei myöskään korjannut ihoa umpeen samalla tavalla kuin Compeed ja Hydroband. Liima oli myös jopa vahvempaa kuin Compeedissa, ja irrottamisessa sai olla todella varovainen. En suosittele.
Sources or didn't happen.

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #115 : 02.11.14 - klo:19:01 »
Siis täh? Rakkolaastareita aknepaiseisiin? Toimiiko tuo siis juuri niihin hiton kipeisiin punaisiin paiseisiin joissa ei ole valkoista päätä? :o Mulla on selässä tosiaan niin kipeitä että joudun välillä ottamaan särkylääkettä yöksi että pystyn makaamaan...

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #116 : 02.11.14 - klo:19:16 »
^ Noista en tiedä, mutta itse laitan noita hydrokolloidilaastareita nimen omaan auenneiden finnien päälle vetämään talia ulos ihosta. Mulla kun käy aika usein niin, että ensin finnistä lähtee se valkoinen pää irti, sitten iho umpeutuu ja talia alkaa kertyä uudelleen samaan finniin - ja paranemisessa kestää ikuisuus. Tässä postauksessa kerrotaan likimain kaikki aknelaastareiden käytöstä englanniksi.
Sources or didn't happen.

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #117 : 09.11.14 - klo:10:17 »
Musta tuntuu että tuo Basiron wash ei oikein sovi mun iholle. Pidin melkein viikon verran siitä taukoa (tuntui että ärsyttää ja kokeilin olla ilman) ja terve iho oli ihan ok. Mutta nyt taas kun olen parina päivänä käyttänyt, niin iho kutisee ihan sairaasti ja paukamista tulee entistä kipeämpiä ja noista missä on valkoinen pää mutta ovat liian kipeitä että edes yrittäsi koskea, tuntuu että tuo Basiron "polttaa" ihoa. :(
PC:n BHA-liuosta olen käyttänyt nyt joka toinen ilta, mutta en ole vielä huomannut juurikaan vaikutusta hartioiden/selän alueella. Kasvoilla sen sijaan nenästä kuoriutui ihoa pois ja iho on nyt sileämpi ja jotenkin kirkkaampi. Eli jatkan kyllä ehdottomasti tuon BHA:n käyttöä.

Oletteko kokeilleet arganöljyä akneiholle? Katselin tällaista listaa http://www.acne.org/messageboard/blog/6942/entry-26621-post-1-from-master-comedogenic-ingredients-list/ ja sen mukaan arganöljy ei tukkisi ihoa? Mun oli pakko laittaa sitä eilen kun iho kutisee Basiron washin jäljiltä niin paljon että meinaan raapia itseni hengiltä, mutta en tiedä uskaltaako tuota käyttää jatkossa. NAFHAn 100% arganöljyä siis laitoin, kun käytän tuota kropan iholle kosteuttamaan suihkun jälkeen. Mietin myös jos tilaisin suolasaippuaa iHerbistä pesua varten, kun noissa iHerbin kehutuissa aknesaippuoissa (esim Grandpa's) on hajustetta ja olen hajusteille allerginen. Kukaan kokeillut suolasaippuaa? Jostain netin syövereistä löysin myös vinkin että merisuolahaude saattaisi auttaa...

Herkkä + hajusteallerginen iho + akne = yhdistelmä jota en todellakaan toivo kenellekään.
Mulla on nyt 3 viikkoa lymesykliinikuuria mennyt (kuurihan on vain 1,5kk eli nyt jo puolivälissä), Cypretyliä olen syönyt saman verran ja vieläkään ei mitään vaikutusta ole havaittavissa. :-[ Muuta kuin että akne leviää selässä jo olkapäille ja niskaan, niin etten kehtaa pitää tukkaa ponnarilla tai edes hihattomia toppeja ei voi pitää. Ja koska mulla on enää ens viikko nykyisessä duunipaikassa jäljellä niin en pääse enää työterveyden kautta ilmaiseksi ihotautilääkärille eikä mulla ole rahaa mennä sinne omakustanteisesti ainakaan tämän vuoden puolella (seuraavan työnantajan soppariin ei kuulu käytännössä työterveyteen muuta kuin hoitajan kirjoittamat saikkulaput jos flunssa iskee).

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #118 : 09.11.14 - klo:12:29 »
^^
Nuo hydrokolloidit on kyllä aivan mahatava keksintö finnien tyhjäämiseen. Itselläni toimii kuitenkin vaan ne "aknelaastarit", joita ei Suomessa myydä. Kokeilin apteekin hydrokollodeita käyttää, mutta jostain syystä ne ei toimineet samalla tavalla vaan tekivät finnistä vaan pahemman. Nexcaren laastareilla finnin saan paranneltua nopeammin/paremmin, liekö paksuus sitten siinä eri tms.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #119 : 09.11.14 - klo:16:10 »
^Kuvat on varmaan ainoa tapa itse huomata ihonsa muutosta. Se on yleensä niin hidas prosessi, ja naamaa tulee syynättyä (no, ainakin minä) kymmeniä kertoja päivässä, joten ei niitä muutoksia ehdi itse huomaamaan ellei ole jotain todella radikaalia meneillään.

Mua turhauttaa taas kamalasti naaman nykytilanne. :# Ennen niin loistavasti toimineet tuotteet saa ihon ihan sekaisin, se ei tunnu nyt sietävän mitään. PC:n 2% BHA:t (geeli ja liuos) menivät nyt täysin pannaan, kun totesin useamman kokeilun seurauksena niiden olevan syy todella isoihin, kipeisiin ihonalaisiin patteihin. Huomioitavaa toki, että omalla kohdallani tuo herkkyys johtunee noiden sisältämästä green tea extractista. Olen aikaisemmin käytellyt jotain iHerbin vihreä tee kasvovoidetta, ja saanut siitä samankaltaiset patit.

No, siiryin sitten varovasti kokeilemaan Paulan atselaiinihappovoidetta, paremmin tuloksin. Sitäkään ei kuitenkaan voi käyttää kuin ehkä kerran viikossa, muuten nousee ärtyneitä valkopäitä. Ja PC:n Skin Recovery kasvovedestäkin iho otti nokkiinsa! Toisaalta harkitsen kaikkien kuorintojen ja muiden voiteiden paitsi Xylidermin jättämisen sikseen koko talveksi, kai sekin vaihtoehto pitäisi kokeilla kerta kaikki muu tuntuu olevan vain pahasta.

Sinäänsä ikävä päästää kaikki mustapäät valloilleen kun ei ole kuorintoja, mutta onhan ne silti parempi vaihtoehto kuin ärynyt ja finneilevä iho. :P Musta tuntuu, että mun iho vaan oireilee kaikkeen puskemalla näppyä. Ei koskaan kuivaa ihoa, ei hilseilevää, kutiavaa, kiristävää, rasvoittuvaa, ei mitään. Erityyppisiä finnejä vaan. Perkele! Välillä tekee mieli tarttua juustohöylään ja kaapia koko ihokerros pois, ettei vaan enää ikinä tarttis nähdä finniä peilissä. ::)
Cogito ergo doleo.