Kirjoittaja Aihe: Akne  (Luettu 61738 kertaa)

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
Vs: Akne
« Vastaus #135 : 21.12.14 - klo:19:03 »
^^ Ihmisten ja Wikipedian ero on siinä, että Wikipediassa esitetyille väitteille on listattu lähteet. Löytyisikö noille hopeaveden hyödyille lähteitä mistään? Mulla on ollut hopeavedestä sellainen käsitys, ettei tieteessä ole löydetty sille mitään hyödyllistä käyttöä (Fung, M. C.; Bowen, D. L. 1996 “Silver products for medical indications: Risk-benefit assessment”. Journal of toxicology. Clinical toxicology 34 (1): 119–126), mutta tuo mikrobien tappo ilman resistenssiä tai mitään muutakaan haittaa kuulostaa kyllä harvinaisen hyvältä.
Sources or didn't happen.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #136 : 21.12.14 - klo:19:38 »
Tässä nyt ainakin erään käyttäjän hekilökohtaista valoitusta aineen käytöstä: http://www.rosemaryjacobs.com/rose2.html

Jotenkin kyllä kuvittelisi, että semmoiset sata vuotta tiedossa olleet lääkket olisi kyllä tieteellisesti jo todettu tehokkaiksi, jos sitä olisivat...
Cogito ergo doleo.

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #137 : 21.12.14 - klo:20:11 »
Lila: Käyttämäni kolloidihopeaveden hopeapitoisuus on 11ppm eli 11 osaa hopeaa miljoonassa osassa vettä. Onko tässä hopeamäärässä mielestäsi joku riski, kun hopeaveden käyttömäärät ovat kuitenkin aika pieniä (esim. 2-3 rkl/pv.)? En ole kemisti, enkä kehota ketään käyttämään kolloidihopeaa sisäisesti. Olen kuitenkin itse vakuuttunut eri käyttäjien pitkäaikaisten kokemusten perusteella oikein tehdyn kolloidihopeaveden tehosta ja turvallisuudesta.

chew: Löysin pikaisella googlettamisella tällaisen artikkelin:  http://thesilveredge.com/pdf/Antimicrobial_Agent.pdf  Sivulla 35 on maininta siitä, ettei bakteereille tiedetä syntyvän resistenssiä kolloidihopealle.

Ihan hauskaa, että aihe herättää keskustelua, mutta se taitaa alkaa jo pikkuhiljaa mennä otsikon ohi. Sen verran tästä oman perheen käyttökokeilusta, että pojan akneiho näyttää jo näin lyhyen ajan kuluttua hieman rauhallisemmalta. :) Punoitus on selvästi vähentynyt.
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #138 : 21.12.14 - klo:21:12 »
Jaa-a, yksi teelusikallinen sisältää siis palttiarallaa 50 mcg hopeaa - jos saanti ravinnosta on 20-90 mikrogramman välillä, niin voi sanoa jokaisen teelusikallisen tuplaavan keskimääräisen normaalisaannin. Sitäpä voi miettiä, haluaako riskiä ottaa, omalla kohdalla - tai teini-ikäisen kohdalla - aineesta, jolla ei ole tunnettua hyötyvaikutusta kehossa. Voisin silti ulkoiseen käyttöön kokeilla jossain tilanteessa.

Antimikrobiaalinen vaikutus on kyllä aika heikko perustelu esim. aknen hoitoon. Alkoholipohjainen desinfiointiaine tappaa ihon bakteereista liki 100% minuutin vaikutusajalla - silti se ei ole aknen hoidossa mitenkään tehokas. Ei tietääkseni myöskään sisäisesti nautittuna (vaikkakin saattaa vähän pienentää ruokaperäisten infektioiden riskiä).
« Viimeksi muokattu: 21.12.14 - klo:21:16 kirjoittanut Lila »
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #139 : 21.12.14 - klo:21:37 »
Jos kolloidihopeavesi oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa liittyä Facebookin ryhmään "Hopeavettä!". Ruotsinkielentaitoisille löytyy hyvä ryhmä "Kolloidalt Silver 2.0" ja englanninkieltä taitaville "Colloidal Silver Healing". Varmaan muitakin löytyy.

EU suhtautuu hyvin skeptisesti kolloidihopeaveden sisäiseen käyttöön ja sen vuoksi en halua (=uskalla) suositella  kenellekään sen sisäistä käyttöä, vaikka itse sitä juonkin. Omakohtaiset kokemukseni muutaman päivän ajalta ovat alkavan aftan sekä otsaan tulleen finnintapaisen punaisen patin nopea rauhoittuminen. Tarkoitukseni ei ole väitellä kenenkään kanssa kolloidihopeaveden hyödyistä tai haitoista. Jokainen voi itse tehdä lukemistaan artikkeleista omat johtopäätöksensä. 
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa Liina

• Hiushörhö
« Vastaus #140 : 22.12.14 - klo:10:25 »
Olen käyttänyt Skinorenia. Koko kasvoille käytettynä kuivattaa niin paljon että iho vaan alkaa puskemaan lisää näppyä. Sen sijaan paikallisesti käytettynä tulehtuneisiin näppyihin toimii hyvin. Pystyin lopettamaan sen avulla Dalacin-antibioottivoiteen käytön. Syvällä ihossa oleviin hormonipahkuroihin ei auta (Avitcid toimii!). Mulla tosin ikää jo 34v. ja iho on rasvanen & pintakuiva.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #141 : 23.12.14 - klo:07:09 »
Tähän kolloidihopeaan vielä liittyen, niin desinfiointiaine ja antibioottihan ei ole ihan verrattavissa olevia aineita. Tuossa Juuriskan linkkaamassa tutkimuksessakin todetaan, että tehokkuus on siinä tutkimuksessa todettu vain in vitro, eikä ainetta suositella edes käytettäväksi sisäisesti. Mitään uutta infoa se ei siis tuo siitä, miten aine käyttäytyy kehossa. Ja lisäksi tuo muksisin mainitsema pointti, että niitten aineiden sisältöä ei valvota jos ne on "luontaistuotteita". Sitäkään en ymmärrä, miten myyjä itse voisi koskaan olla luotettavampi lähde kuin puolueeton tutkimus. Toivottavasti poikakin on saanut lukea aiheesta myös tieteellistä tutkimusta (tai sen puutteesta).
Cogito ergo doleo.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #142 : 23.12.14 - klo:14:15 »
Pitääkö nämä reseptivalmisteet (kuten Avitcid) hormoninäppylät pois vielä senkin jälkeen, kun ei enää käytä kyseistä tuotetta?
Pääsääntöisesti eivät pidä, jos käytön lopettaa kokonaan. Paikallisesti käytettäviä aknelääkkeitä on tarkoitus käyttää jatkuvasti, ellei akne parane "itsestään" (= esim. hormonit tasaantuvat syystä tai toisesta). Esimerkiksi Avitcid on keratolyytti, eli se estää ihohuokosten tukkeutumisen ihosoluista (keratinosyyteistä). Vaikutus ei luonnollisesti ole pysyvä, jos hoidon lopettaa jossain vaiheessa. Käyttöä kyllä voi vähentää esim. jokapäiväisestä 1-2 kertaan viikossa, jos se pitää oireet kurissa. Käsittääkseni vain isotretinoiinin ja antibioottien on tarkoitus olla kuuriluontoisia aknelääkkeitä, vaikka kuulopuheiden mukaan akne palaa noidenkin käytön jälkeen osalla potilaista. Lisäksi Avitcidin kaltaisilla retinoideilla on aika hyviä anti aging -vaikutuksia, joten käyttöä ei ehkä haluakaan lopettaa heti aknen kaikottua. ;)

Mulla on ollut jo pidempään sellainen käsitys, että hormonaaliseen akneen toimivat vain hormonaaliset hoitomuodot (antiandrogeeniset ehkäisypillerit, spironolaktoni, syproteroniasetaatti). Kuitenkin mun lääkärit ovat pääsääntöisesti olleet sitä mieltä, että jaottelu ei-hormonaalinen/hormonaalinen on melko turhaa, sillä hormonit vaikuttavat akneen pääsääntöisesti joka tapauksessa. Siispä en ole enää ihan varma pitääkö tämä paikkansa.

Kannattaa kyllä ehdottomasti nostaa kissa pöydälle lääkärin vastaanotolla, jos ihon tilanne häiritsee yhtään. Se oli ainakin mun ihon kannalta paras päätökseni pitkään aikaan. :)

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #143 : 02.01.15 - klo:20:51 »
Mun naamalle kuuluu vaihteeksi todella hyvää. :)

Ehdottomasti paras päätös pitkään aikaan oli marraskuun alussa laittaa kaikki öljyt totaaliseen pannaan. Kiitos evergreenille taas maallikon opastamisesta! Öljyt teki kaikenkaikkiaan todella salakavalaa tuhoa iholle, kun alkuvaikutelma oli monesti todella positiivinen, ja valmiiksi aknesta kärsivänä ei osannut käytön pitkittyessä sanoa oikein juuta eikä jaata loppulukemasta. Öljyjen poisjättämisellä taas oli varsin päinvastainen eteneminen; aluksi en huomannut mitään erityistä hurrattavaa, mutta välttämisen pitkittyessä tajusin, ettei mulla ole pariin kuukauteen ollut yhtäkään tulehtunutta finniä. Ei tosiaan yhtäkään! Mikä on ihan mieletöntä, koska yleensä niitä oli ehkä keskimäärin yksi tai pari viikossa.

Sinäänsä olisin ehkä voinut tajuta asiayhteyden aikaisemminkin, sillä olen jo kauan tiennyt, ettei hiuspohjani siedä omaa rasvaansa eikä sen puolesta vieraitakaan öljyjä. Mahdollisimman pesevä shampoo ja päivittäinen pesu on varhaisteinistä lähtien ollut ainoa tapa pitää päänahka suht normaalina, tietysti tarkkaan myös varoen, ettei hoitoainetta mene muualle kuin hiuksiin.

Mutta takaisin kasvoihin...

Olin monen monta vuotta vakuuttunut siitä, että mulla on hieman kuivuuteen taipuvainen, herkkä iho. Herkästä en osaa niin tarkkaan sanoa -- kyllähän tämä monista tuotteista ärtyy, muustakin kuin öljyistä. Ärtymys ilmenee kirvelynä, öljyt aiheuttavat tosiaan jotain tulehdusta muistuttavaa, lievää märkimistilaa. Kuiva sen sijaan mun naama ei kyllä mitenkään ole, se ei nähtävästi ole moksiskaan voimakkaista pesupohjista ja kosteutuksen laiminlyönnistä. Päinvastoin iho on nyt terveimmän näköinen sitten varhaan nuoruuden. Jos jotenkin pitäisi tämä iho nyt luokitella, niin se on minusta muuten hyvin normaali kaikin puolin, paitsi että tuollaisia kovia tukkeumia ilmestyy poskien ja leuan seudulla.

Niiden kanssa painiminen jatkuu, ennen kaikkea pitäisi opetella olemaan raapimatta niitä... Onneksi BHA nitistää niistä valtaosan. 8)
Cogito ergo doleo.

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #144 : 16.01.15 - klo:12:12 »
Mulla ilmestyi hirveä finnirykäelmä taas toiselle puolelle naamaa. (Söin sukujuhlissa kamalasti erilaisia juustoja, vaikka normaalisti en käytä maitotuotteita ollenkaan...) No, päätin kokeilla pienestä tuoksukaupasta tilaamaani sinkkioksidijauhetta, ja finnit lähti paranemaan hurjaa vauhtia.  :o Normaalisti noiden pahojen finnien parantumiseen olisi mennyt pari viikkoa, mutta nyt tilanne rauhottui parissa kolmessa päivässä. Sinkkioksidia on tietysti myös sinkkivoiteissa- ja pastoissa, mutta niiden käyttäminen on ongelmallista niiden tahmeuden takia. Voiteet kun sisältävät sinkin lisäksi vaseliinia, risiiniöljyä ja muuta tahmaavaa. Lisäksi noi tahma-aineet vaan ärsyttävät finnejä entisestään, eikä iho pääse hengittämään.

No, käytännön asioihin. Ensin lisäsin sinkkioksidijauhetta pelkkään veteen, mutta kuivuttuaan jauhe lähti pöllyämään kasvoilta. Sitten kokeilin lisätä jauhetta xylidermiin, ja lopputulos oli hyvä. Yritin käyttää xylidermiä mahdollisimman vähän, jotta sinkki pääsisi vaikuttamaan optimaalisesti. Kosteusvoiteen ideana on siis lähinnä sitoa jauhe ihoon, koska pelkkä vesi ei siihen hommaan pysty.

Mikään kallis kokeilu tämä ei ole, koska pienessä tuoksukaupassakin 100 g pussi maksaa 3,80. Yhteen käyttökertaan kuluu vajaa teelusikallinen - jos sitäkään. Kannattaa kokeilla!  <3
hennaaja
iherb alekoodi DUW569

Poissa Jewely

• HAIRahtanut
« Vastaus #145 : 10.02.15 - klo:14:10 »
Laitanpa tänne tän kysymyksen kun en parempaakaan ketjua löytänyt. Eli kuuluuko Basiron-geelissä olla rakeita?
Ostin eilen sen tuubin ja laitoin sitten illalla kasvoille niin kävi mielessä että oonko ostanut vahingossa jonkun kuorinnan, koska geelissä oli tosiaan pieniä valkoisia rakeita seassa. Geeli imeytyi itsessään hyvin mutta rakeet jäivät iholle ja niitä piti huiskia iholta pois. Ihmettelin myös ettei geeli kirvellyt yhtään, oon tottunut että tuollaiset kirvelee vähän :D

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #146 : 10.02.15 - klo:14:32 »
^ Mun Basiron AC (5% bentsyyliperoksidi) -geeleissä ei kyllä ole mitään rakeita ollut, vaan aina tuubista on tullut ulos ihan homogeenistä valkoista voidetta.  ??? Lääkeinfon mukaan koostumuksen pitäisi olla "valkoinen tai melkein valkoinen, pehmeä geeli".

Poissa Kuririn

• HAIRahtanut
« Vastaus #147 : 10.02.15 - klo:16:38 »
Oon huomannut saman mutta tuntuu että ne rakeet ilmestyvät vasta kun aineen levittää kasvoille. Eli saattaa liittyä siihen miten reagoi ihon rasvan tms. kanssa? Ties kuinka mones "rakeinen" tuubi menossa nyt.

Poissa Jewely

• HAIRahtanut
« Vastaus #148 : 10.02.15 - klo:17:28 »
Muuten koostumus on mullakin ihan oikea mutta heti kun sitä alkaa levittää kasvoihin niin näkyy niitä pienenpieniä rakeita ja niitä näkyi myös sormissa kun alkoi levittää. No, ehkei ne haittaa sitten, kävi vain mielessä että onko mun tuubi joku maanantaikappale :> Jännä ettei se kirvele tosiaan yhtään, oon käyttänyt aiemmin skinorenia ja differiniä ja ajattelin että tää olisi saman tyylinen. Mulla on minipillereiden seurauksena alkanut lievästi sanottuna kukkia koko yläkroppa niin yritän nyt tällä vähän hillitä varsinkin otsaa ja leukaa. Onko tää basiron muuten sellainen (niinkuin mulla differin) että saa käyttää pari päivää ihan rauhassa ilman mitään reaktioita ja sitten yhtäkkiä naaman suurinpiirtein koko uloin kerros alkaa kuoriutua ja hilseillä irti ja iho on niin kuiva että sattuu? :D

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #149 : 06.03.15 - klo:11:09 »
Mulla on jo muutaman viikon mennyt ihon kunto aivan alamäkeä, joten kaipa tähän ketjuun voi taas ilmoittautua.

Tausta siis se, että yli vuosi sitten alkoi aikuisiän akne, jota hoidettiin antibioottikuurilla ja paikallishoidolla, johon kuului Clindoxyl sekä Avitcid. Clindoxyl ei oikein koskaan sopinut, mutta Avitcid sopi oikein hyvin, ja sillä + Basiron Washilla ja PC:n tuotteilla iho on pysynyt hyvänä tähän asti. Kuukautisten aikaan on tullut näppyjä, mutta ne ovat parantuneet nopeasti Avitcidin ansiosta, eikä tukkeumaa ole ollut. Suurin ongelma on ollut ihon kuivuus.

Mutta nytpä on jotain muuttunut, koska vaikka käytössä on edelleen Avitcid 0,05% joka ilta ja PC:ltäkin 1-2 % BHA, on iho mennyt toisesta poskesta tukkoon, kasvoissa on useita finnejä ja useita parantuvia jälkiä. Testissä on ollut nyt 2% BHA gel, mutta siitä en huomaa yhtään mitään iloa paitsi että se kuivattaa ihoa entisestään. Leukaan tuli jopa kystinen finni. Tilanne on sellainen, että joka aamu löytyy joku uusi tulehtunut näppylä ja koskettaessa iho ei enää tunnu sileältä vaan selvästi röhelöiseltä.  :-[

Tukkeumista myös merkittävän suuri prosentti tuntuu tulehtuvan finneiksi. Olen pannut jäähylle kaikki vähänkin raskaammat kosteusvoiteet ja öljyt sekä seerumit, mikä ei ole todellakaan parantanut tilannetta, koska nyt iho on sekä tukossa, näppyläinen että jumalattoman kuiva, kiristelevä, kuoriutuva ja hilsehtivä. Aamuisin on tullut taas sellaisia EN SAATANA JAKSA TÄTÄ ENÄÄ -kohtauksia peilin ääressä.  :# Julkisissa kulkuvälineissä katson kateellisenä toisten sileää ihoa.  :'(

Uusin nyt Clindoxylin reseptin ja ihotautilääkäri määräsi samalla jotakin sellaista kuin Acnatac, joka ei ole mulle tuttu. Se on geeli, joka sisältää tretinoiinia 0,025% ja lisäksi klindamysiiniä. Mietityttää vain, että onko tuosta mitään iloa nyt, kun iho on tottunut jo 0,05% vahvuiseen tretinoiiniin ja siitä huolimatta puskee itsensä tukkoon. Pikemminkin tuntuu, että tarvitsisin vahvempaa kuin 0,05, mutta sellaista ei ole täällä saatavilla. Olen miettinyt, pitäisikö rutiiniin lisätä päiväksi joku vahva retinoli, aurinkosuojaus mulla on kunnossa. Clindoxyl on pakko ainakin ottaa käyttöön, vaikka se tekee mun ihossani todella kamalaa jälkeä, kirvelee ja kuoriutuu ja punoittaa...

Noh, mietin seuraavaa rutiinia:

joka toinen ilta Acnatac ja joka toinen ilta Avitcid 0,05

kotipäivinä Clindoxyl

työpäivinä PC:n ihonhoito (Clindon päälle ei pysty meikkaamaan tai laittamaan ylipäänsä mitään)

Katsotaan, lähtisikö finniintyminen näillä eväin johonkin suuntaan edes.