Kirjoittaja Aihe: Akne  (Luettu 66286 kertaa)

Poissa Jenje

• Tukkaguru
Vs: Akne
« Vastaus #15 : 29.11.13 - klo:15:26 »
^ Ok, kiitos. :) Voisinpa ihan mielenkiinnosta testata tuota gluteenittomuutta, tai ainakin sen vähentämistä. En jaksaisi mistään soijakastikkeista sun muista vähän gluteenia sisältävistä tuotteista luopua, mutta jos nyt ainakin nämä gluteeniviljat pääpiirteissään karsisi.
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #16 : 29.11.13 - klo:18:34 »
Mäkin itse asiassa kokeilin gluteenittomuutta (noh, melkein täysin) semmoisen kuukauden verran toissakeväänä, en omalla kohdalla huomannut mitään mainittavaa eroa. Mulla tosin ei juurikaan sellaisia isoja, ihonalaisia finnejä ole, ja toinen hassu asia on, että ne tukkeumat mitkä mulla puskee tulee mulla juuri niihin kohtiin naamaa, jossa iho ei ole rasvoittuva.

Toisaalta epäilen, että mun kohdalla saattaisi ehkä ollakin kyse jostain ihon ylirasittamisesta. Vaikka tiedän, ettei akneilu aina ole merkki siitä, että pitää pistää tujumpia tuotteita kehiin, niin silti jotenkin onnistun aina eksymään sille tielle, ja sitä kautta varmaan pahentamaan tilannetta.

Mutta samaa mieltä Magdan kanssa, kannattaa kyllä ehdottomasti kokeilla ruokavalion muutoksia. Se oli kivuttomin kokeilemani hoitokeino, eikä siitä ainakaan mennyt iho huonompaan kuntoon. :)
Cogito ergo doleo.

Poissa juuriska

• HAIRahtanut
« Vastaus #17 : 30.11.13 - klo:13:08 »
^ Jospa ne tukkeutuvat kohdat ovat liiankin kuivia? Silloin tali ei pääse ulos ihosta ja tukkeumia syntyy. Mitä jos kokeilisit rasvata niitä kohtia enemmän? :)
5 dollarin alekoodi iHerbistä ensi kertaa tilaaville: VAM480.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #18 : 03.12.13 - klo:15:22 »
^Joskus muutama vuosi sitten uumoilin itsekin samaa, tosin taisin silloin yhdistää kosteutukseen paljon mekaanisia kuorintoja, ja hylkäsin koko ajatuksen kun ei toiminutkaan.

Otin kuitenkin vinkistäsi vielä kerran vaalia ja olen muutaman päivän ajan hieronut kosteusvoidetta hieman runsaammin ja hartaammin poskille. Olen ihan yllättynyt erosta! :o Jos tämänhetkinen tilanne siis ottaa tällä kikalla jatkuakseen. Näillä main ei ole kuin muutama tukkeuma per poski, vielä pari kuukautta sitten niitä oli toista kymmentä.

Kiitos siis tästäkin muistutuksesta! :D
Cogito ergo doleo.

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #19 : 08.03.14 - klo:14:56 »
Onkohan tässä mitään mitä voin tehdä estääkseni aknea taas pääsemästä valloilleen? E-pillereitä syödessä mulle ei tule näppyjä juuri ollenkaan (mustapäitä riittää kyllä aina). Viimeksi kun lopetin, tuli alaselkään tosi paha ja kivulias akne, joka parani vasta kun aloitin pillerit uudestaan. Nyt sivuoireet kävi niin hankaliksi, että pillerit oli taas pakko lopettaa. Siitä on vasta pari viikkoa ja tällä kertaa on naamaan alkanut puskemaan näppyä ja alaselässä on samanlaista kutinaa kuin viimeksi. Tilanne ei ole vielä paha, mutta selkeästi huonompaan suuntaan menossa.

Akneilu alkoi jo ala-asteella, sain hyödyttömiä antibioottikuureja ja voiteita. Yläastella söin ekan kuurin roaccuttania, joka auttoi hetkeksi ja lukiossa toisen. Sen jälkeen akne palasi tosi lievänä. E-pillereitä syödessä totuin lähes näpyttömään ihoon ja ei nyt enää kolmekymppisenä huvittaisi yhtään palata rupikonnavaiheeseen. Mitä mä teen?  :'(

Ahdistaa kun ajattelenkin niitä aikoja kun ihmiset tuijotti kadulla ja ihan random tyypit tuli pyytämättä tarjoamaan jotakin Pesetkö koskaan naamaasi?-tasoisia "neuvoja".  >:(

Olen yrittänyt nyt syödä terveellisemmin ja harrastaa liikuntaa. Aloin myös juomaan aamuisin omenaviinietikkaa veden seassa. Youtubessa sitä monet ylistää aknen ihmeparannuksena, mutta epäilen suuresti että tuosta mitään hyötyä on. Kokeillaan nyt sitäkin sitten kun en enää muuta keksi.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977

Poissa Manna

• Tukkaguru
« Vastaus #20 : 08.03.14 - klo:17:34 »
^ mulla on vielä tässä iässä taipumusta akneen ja olenkin syönyt Roaccutania useamman kerran. Se auttaa aina joksikin aikaa, mutta ei koskaan lopullisesti.

Kokeilin kuukauden verran maidotonta ja gluteetitonta ruokavaliota. Jo kuukauden aikana huomasin selvän muutoksen ihossani ja kun palasin tavalliseen sekaruokavalioon, näpytkin palasivat mukaan kuvioihin.

Omasta kokemuksestani voin siis suositella maidotonta ja gluteenitonta ruokavaliota.
That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #21 : 08.03.14 - klo:17:43 »
^^ En lähde tekemään mitään diagnoosia, mutta kuulostaa hormonaaliselta aknelta, jos kerta antibiootit eivät toimineet ja e-pillerit puolestaan auttoivat. Vihreällä teellä näyttäisi olevan jonkinlainen vaikutus androgeenitasoihin, mutta paras keino olisi varmaankin yrittää löytää lääkärin avulla jokin hormonaalinen hoitomuoto.

Ensi viikolla olisi aika ihotautilääkärille ja iho näyttää tietenkin paremmalta kuin pitkään aikaan, tyypillistä. :D Onneksi oon ottanut pahimpina päivinä kuvia tilanteesta niin lääkäri ei pidä mua ihan pimahtaneena kun iho päättääkin käyttäytyä juuri silloin kun ei tarvitsisi. Epäilen että syynä tilanteen paranemiseen olisi vaahtoavien pesuaineiden pois jättäminen, oon aamuisin pessyt pahimmat rasvaisuudet pois hunajalla ja iltaisin käyttänyt itse tekemääni öljyputsaria. Jännä juttu.
Sources or didn't happen.

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #22 : 08.03.14 - klo:18:19 »
^^ Mä en käytä kovin paljoa maito- tai viljatuotteita ja en hirmu mielelläni luopuisi niistä vähistä mitä käytän, mutta jos tilanne pahenee, niin kokeilen kyllä tuotakin.

^ Jostakin hormonijutusta tässä varmaan on kyse kun ne pillerit auttaa niin täydellisesti. Harmi vaan kun mulle tulee niin pahoja sivuoireita kaikista lisähormoneista, että sellaisista hoitomuodoista ei varmaan löydy pidempiaikaista ratkaisua. Pitää joskus kysyä lääkäriltä mitä vaihtoehtoja on olemassa. Vihreää teetä voisin kyllä hommata. Sehän on terveellistä muutenkin.

Kiitos molemmille. Tuli parempi mieli kun sain kitistä peloistani ja löytyi vielä juttuja mitä voin kokeilla.  :)
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #23 : 08.03.14 - klo:19:00 »
Mullakin on varsinkin selässä akne villiintynyt pahasti. Pillereiden lopettamisesta meni jopa kaksi vuotta, että tämä alkoi taas. Toistaiseksi naamassa on vähän finnejä, mutta koko ajan enemmän, isompia, pidempi ikäisiä sekä kivuliaampia  :-\. Tää aknen paluu alkoi elokuussa aloittamani säännöllisen salitreenin myötä. Ilmeisesti hormonitasapainoon vaikuttaa, kun menkatkin samalla muuttuneet säännöllisestä 30 (+-yks päivä) päivän kierrosta 26-32 päivän kiertoon. Ennen pillereitä kierto oli 21-35 päivää, joten toivottavasti ei pikkuhiljaa tuohon mene ja akne pahene nassussakin :(. Pillereitä en voi enää syödä, joten Roaccutankin on silloin vissiin poissuljettu?
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #24 : 08.03.14 - klo:19:39 »
Pillereitä en voi enää syödä, joten Roaccutankin on silloin vissiin poissuljettu?
Kuinka niin? E-pillereissä on vaikuttavana aineena etinyyliestradioli (jäljittelee estrogeenia), Roassa taas isotretinoiini (A-vitamiinin johdos). Niillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä keskenään. :D

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #25 : 08.03.14 - klo:20:33 »
Pillereitä en voi enää syödä, joten Roaccutankin on silloin vissiin poissuljettu?
Kuinka niin? E-pillereissä on vaikuttavana aineena etinyyliestradioli (jäljittelee estrogeenia), Roassa taas isotretinoiini (A-vitamiinin johdos). Niillä ei ole oikeastaan mitään tekemistä keskenään. :D

Tarkoitin sitä (ainakin näin olen ymmärtänyt, täälläkin foorumilla ollut keskustelua aiheesta), kun moni lääkäri ei suostu määräämään roaa, jos ei ole käytössä muuta ehkäisyä kuin kondomit. Ja niitä e-pillereitä lääkärit vaatii monesti syömään roa-kuurin rinnalla..
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #26 : 08.03.14 - klo:21:02 »
^ Ah, pohdinkin että siihen voisi olla jokin tällainen syy. :D Siinä tapauksessa varmaan ihan lääkärin harkinnassa onko Roa poissuljettu vai ei.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #27 : 08.03.14 - klo:21:11 »
En ole itse kärsinyt varsinaisesta aknesta aiemmin. Iho on aina ollut tukkeutuva ja rasvainen ja toisinaan (erityisesti laihduttaessa) on ollut paljon näppyjä, mutta jotain kertoo se, ettei niistä aiemmin ole edes jäänyt mitään jälkeä, vaikka oon asiasta mitään ymmärtämättä vielä ronkkinut finnejä. No viime syksynä alkoi kunnon akne, ja vaikka tilanne nyt parempi, niin punaisena helottavat jäljet edelleen naamassa.  :( Tuntuu ihan siltä kuin yhtäkkiä niiden "normaalien" näppyjen tuleminen olisi kokonaan lakannut, tulee pelkästään isoja jälkiä jättäviä finnejä.

Hoitona tällä hetkellä Tetralysal ja Avitcid + Clindoxyl. Erityisesti Clindoxyl tuntuu sopivan mun iholle tosi huonosti, iho on sitä käyttäessä kamalan ärtynyt, kuoriutuva ja punainen.

Harmittaa kyllä tämä. Oon jo melkein 30, eli sais olla aknet takanapäin jo.

Poissa vaahtera3

• Haiven
  • *
« Vastaus #28 : 09.03.14 - klo:11:09 »
Itselläni myös iho villiintyi e-pillereiden lopetuksen jälkeen. Ennen niitä oli ihan perushyvä iho. Toivoin, että ajan kanssa tasaantuisi, mutta usean vuoden ja arven jälkeen näytti epätodennäköiseltä, että iho enää itsestään palaa ennalleen. Nykyisin iho on lopulta ihan hyvässä kunnossa. Noudatan paleotyyppistä ruokavaliota eli maidoton ja gluteeniton, kofeiiniton + sokerin välttely. Syön runsaasti luomua raakaruokaa, viherpirtelöitä, kotimaisia marjoja, juureksia ja kookosmaitoa/öljyä sekä paljon vettä. Tein kotitestin ruoka-aineallergioista, jonka tulosten perusteella vältän myös kananmunaa, kaikkia muita viljoja paitsi riisiä (kohtuudella), palkokasveja (poislukien idut), perunaa, maissia. Lisäksi huomaan ihossa selkeän eron, kun lenkkeilen ja ulkoilen usemman kerran viikossa. Ihonhoidossa käytän aamuin illoin lorealin puhdistusöljyä, sulfaatitonta puhdistusgeeliä, öljytöntä kasvoseerumia ja vain yöksi himalajansuola-kasvovesi. Lisäksi otin syksyllä sarjahoidon raidofrekvenssikasvohoitoa, joka on auttanut suuresti. Vitamiineistä jne. käytössä kuureittain silica eli piihappogeeli, sinkki, c-vitamiini (foodbase), magnesiumi, d-vitamiini ja kalsium. Amazonista olen tilannut punajuurimehua, jonka myös pitäisi parantaa ihon kuntoa. Lopuksi vielä mainittakoon, että minulla on ärtyneen suolen oireyhtymä ja ruokavaliomuutosten vuoksi maha myös voi paremmin kuin koskaan.

Poissa NekoNeko

• HAIRahtanut
« Vastaus #29 : 09.03.14 - klo:12:17 »
En tiedä onko täällä puhuttu aiemmin sinkistä aknen hoidossa. Itselläni oli menossa tetrasykliinikuuri, joka ei kuukaudessa vaikuttanut ihon kuntoon merkittävästi. Kyllästyin myrkyttämään kroppaa antibiooteilla ja päätin kokeilla sinkkiä törmättyäni siihen toisen Naakan siskon blogissa ja googletettuani asiaa. Olen syönyt kuukauden päivät sinkkiä 90-120mg annoksella ja muutos on huikea. Iho on sileämpi ja tasavärisempi kuin antibiooteilla ja huokoset puhtaammat. Sinkkiä ei kannata ottaa tyhjään vatsaan, itselleni on tullut paha olo siitä. Muuten en ole tehnyt muutoksia ihonhoidossa tai ruokavaliossa. Minulla ja aknella on pitkä ja vaiheikas historia, nyt puhutaan jo aikuisiän aknesta. Oma ihoni on paksu, helposti tukkeutuva ja öljyyntyvä.
Hang out the chick habit