Kirjoittaja Aihe: Akne  (Luettu 61742 kertaa)

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
Vs: Akne
« Vastaus #165 : 25.04.15 - klo:16:18 »
^^Käytätkö jotain antioksidantteja sisältäviä voiteita rinnalla? Ne neutraloivat bentsoyyliperoksidin vaikutuksen, jonka tarkoituksena on happea luomalla tehdä ihosta aknebakteereille elinkelvoton.
Cogito ergo doleo.

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #166 : 25.04.15 - klo:16:27 »
Millainen putsari sulla Jenje on käytössä? Mä käytin ennen Nubian heritagen afrikkalaista mustasaippuaa, mutta luovuin siitä kun täällä valistettiin mua siitä että sen ph on todella korkea ja voi vahamaisella pinnallaan estää muiden aineiden imeytymisen ja ihon hengittämisen. Nyt mulla on käytössä alhaisen ph:n omaava putsari, joka ei jätä kalvoa ja kaikki aineet tehoavat paremmin iholla. Voisko sun ihonhoitorutiinissa olla jotain sellaista mikä ns. tukkisi ihoa sillä tavalla etteivät vaikuttavat aineet pääse iholle toimimaan? Niin ja vaikka tukkivuutta ei olisi, niin ainakin sen sopivan ph:n pitäisi myös vaikuttaa siihen toimivatko tuotteet parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Mä saatan ensin pestä meikit jollain muulla aineella, ja viimeisenä pesen sitten vielä ihon jollain matalan ph:n aineella. Iho tuntuu tykkäävän ja aineiden vaikutus paranee.

hennaaja
iherb alekoodi DUW569

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #167 : 25.04.15 - klo:17:13 »
Mullakaan siis Basiron tai bentsoyyliperoksidi tai oikeastaan mikään ei tehoa mitenkään aukottomasti nimenomaan hormonaaliseen akneen. Vaikka tekisin mitä, niin kuukautisten aikaan naamassa on finni tai pari. Samoin usein jos olen saanut kauhean finnipuuskan, niin syyksi on sittemmin melkein aina paljastunut jotkut hormonaaliset tekijät, kun on tullut todella omituiset menkat tms.

Poissa Jenje

• Tukkaguru
« Vastaus #168 : 25.04.15 - klo:17:16 »
Tulipas nopsaan vastauksia, kiitos kaikille. :)

^Oletko kokeillut säännöllistä käyttöä? Mulla Basiron ei auttanut kystiseen akneen täsmähoitona ollenkaan. Jatkuvasti käytettynä auttoi, mutta akne tuppasi työntymään sitten poskista ulos, kun leuan alueelta ei päässyt. Lopulta herkistyinkin koko aineelle. Toisaalta, en ole kokenut minkään täsmähoidon auttavan jos finni on päässyt tulehtumaan. Ennaltaehkäisy noihin on paras ratkaisu.

No periaatteessa mä olen käyttänyt tuota Basironia myös ennaltaehkäisevästi. Mulla on nyt tässä parin viime kuukauden aikana alkanut tuo leuka kukkia, ja olen tosiaan niiden näkyvien finnien lisäksi levitellyt geelin koko leuan ja laukalinjan aluelle. Eikä se kyllä ole ehkäissyt niiden uusien paiseiden syntymistä. :( Sitä mä vähän ihmettelen, kun muilla tuo Basiron tuntuu aiheuttavan ihon kuoriutumista ja punoittelua, mutta mulla se ei ole vaikuttanut mitenkään. Ja levitän sen siis ihan juuri pestylle iholle ilman muita voiteita.

^^Käytätkö jotain antioksidantteja sisältäviä voiteita rinnalla? Ne neutraloivat bentsoyyliperoksidin vaikutuksen, jonka tarkoituksena on happea luomalla tehdä ihosta aknebakteereille elinkelvoton.

Muuten mä käytän kasvoille tällä hetkellä Xylidermia/Aloe-geeliä ja päälle Erisanin tai Yrkän kosteusvoidetta, eli en mitään erityisen antioksidanttipitoista. Ja muutenkin levitän nuo muut voiteet muualle kasvoille, ja tuonne leuan alueelle vain Basironin.

Mä tiedän, että nuo paiseet ovat hormoniperäisiä, koska mulla on nyt muutaman kuukauden ajan myös hiukset rasvoittuneet paljon nopeammin kuin yleensä, ja samalla alkanut tuo leukakin kukkimaan. En siis oikein usko, että muu ihonhoito hirveästi vaikuttaa asiaan. Kaipaisinkin lähinnä jotain täsmätuotetta noiden paiseiden karkoitukseen. Meinasin kyllä myös pyytää lääkäriltä jotkut toiset e-pillerit, joten voipi olla, että ongelma ratkeaa ihan niilläkin. Edellinen leuankukkimisepisodikin johtui sopimattomista minipillereistä.

Millainen putsari sulla Jenje on käytössä? Mä käytin ennen Nubian heritagen afrikkalaista mustasaippuaa, mutta luovuin siitä kun täällä valistettiin mua siitä että sen ph on todella korkea ja voi vahamaisella pinnallaan estää muiden aineiden imeytymisen ja ihon hengittämisen. Nyt mulla on käytössä alhaisen ph:n omaava putsari, joka ei jätä kalvoa ja kaikki aineet tehoavat paremmin iholla. Voisko sun ihonhoitorutiinissa olla jotain sellaista mikä ns. tukkisi ihoa sillä tavalla etteivät vaikuttavat aineet pääse iholle toimimaan? Niin ja vaikka tukkivuutta ei olisi, niin ainakin sen sopivan ph:n pitäisi myös vaikuttaa siihen toimivatko tuotteet parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Mä olenkin tuolta Korea-tuotteiden ketjusta vähän lueskellut näitä ph-juttuja, mutta en ole vielä jaksanut sen tarkemmin syventyä asiaan. Yleensähän mun ihoni voi ihan hyvin, joten senkään takia en ole noita puhdistusrutiineja sen enempää tullut miettineeksi. Käytän yleensä geelimäistä ja emulsiomaista putsaria vuorotellen ja välillä öljyä kaksoispuhdistukseen. Jos tuo pillereiden vaihdos ei tunnu auttavan, niin täytyy varmaan sitten vähän perusteellisemmin remontoida koko ihonhoitorutiini.
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397

Poissa Jenje

• Tukkaguru
« Vastaus #169 : 25.04.15 - klo:17:18 »
^^ Oletko kokeillut Avitcidia? Eihän muakaan haittaisi, jos näitä paiseita tulisi vain menkkojen aikaan, mutta nyt tuntuu olevan joku jatkuva kukkimisvaihe päällä. Toisaalta onpa mulla kuukautiskiertokin ihan sekaisin, joten ei kai se ihmekään...
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #170 : 02.06.15 - klo:10:30 »
Olen ajatellut nyt kesällä kokeilevani iholle 15-20 minuutin aurinkokylpyjä päivittäin mahdollisuuksien mukaan. Jos se aurinko kohtuullisesti nautittuna kuitenkin auttaisi, sillä viimekin kesänä mulla pysyi iho ok kunnossa ja syksyä myöten paheni nykyiseksi. Tosin viime keväänä söin antibioottikuurin, joka saattoi olla se todellinen syy ihon paranemiseenja lopulta pahenemisvaiheeseen.

Ikävä sanoa näin, mutta iho näyttää taas hieman paremmalta kuin aikaisemmin. Se kuitenkin saattaa olla vain kuvitelmaa, sillä mulle aina käy niin, että luulen ihon kunnon parantuneen, mutta kuvien perusteella mitään edistystä ei olekaan tapahtunut. Mutta koska kesän voidaan jo sanoa alkaneen, toivon kovasti, että sillä olisi tällä kertaa oikea hyöty ihooni.

Poissa Reese

• Tukkaguru
« Vastaus #171 : 02.06.15 - klo:11:25 »
^Tuli tästä mieleen, että luin aikoja sitten jostain, että se kesällä otettu aurinko voi aiheuttaa viiveellä ihon kunnon pahenemista sitten syys-/talviaikaan, vaikka ensivaikutukset olisivatkin hyviä. Itsellä jo pelkkä päivettyminen auttaa esteettisesti, kun arvista ym. tullut kirjavuus vähän tasoittuu sen myötä, mutta en tiedä paraneeko ihon kunto mulla varsinaisesti niinkään kesällä.
We are all mortal until the first kiss and the second glass of wine.

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #172 : 02.06.15 - klo:11:59 »
^Mä olen ymmärtänyt/muistan lukeneeni, että juurikin kohtuudella eli ei niinkään edes ruskettumismielessä otettu aurinko auttaisi, mutta jos yhtään pääsee lähelle ihon palamista niin se tekisi huonoa. Aurinkoa olisi kuitenkin jonkin verran päivittäin suotavaa saada, ja monesti myös esim. ihottumat ja ihon kuivuus atoopikoilla helpottaa kesäsin. Mutta akneihoisillehan suositellaan ihan reipasta aurinkosuojaa juuri sen takia, ettei liika aurinkokaan olisi hyvästä.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #173 : 09.06.15 - klo:17:31 »
Mulla ihon paras aika on yleensä syksyisin, joten olen tästä päätellyt että kesän aurinko + oikeanlainen ilman kosteustaso vaikuttavat positiivisesti ihoon. Aurinkoa en ota enkä pahemmin edes rusketu, mutta tuleehan sitä aurinkoa pakostikin enemmän kesäisin kun liikkuu ulkona. Eikö se 15 min aurinkoa päivässä ole muutenkin suositus? Näin ainakin muistelen...

Ihon kunto on nyt vähän heitellyt, mutta kuivaihoisille näpyistä kärsijöille voin vinkata Neutrogenan salisyylipesun/kuorinnan. Oma iho ei salisyylihappoa kestä nesteenä tai juuri voiteissakaan, joten nuo Neutrogenan tuotteet ovat olleet hyviä kompromisseja. Eivätkä kuivata ihoa. Mustapäitä eivät ole mitenkään vähentäneet, mutta kun oli pitkän jakson päivittäisenä pesuna niin näpyt pysyivät aika hyvin poissa. Nyt taas uusi tuubi kokeilussa tauon jälkeen, josko tosiaan toimisi näihin näppyihin...

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #174 : 09.06.15 - klo:20:14 »
Aurinkoa en ota enkä pahemmin edes rusketu, mutta tuleehan sitä aurinkoa pakostikin enemmän kesäisin kun liikkuu ulkona. Eikö se 15 min aurinkoa päivässä ole muutenkin suositus? Näin ainakin muistelen..

Ehkä on korostettavan tärkeää, ettei iho pääse vahingoittumaan auringon vaikutuksesta.

Mitenköhän nopeasti ruokavalionmuutos alkaa näkyä ihossa, jos ylipäänsä alkaa?

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #175 : 09.06.15 - klo:21:08 »
Mä olen jostain lukenut, että ruokavalion muutokset näkyy ihossa vasta 3-6 kk:n kuluttua, jos siitä apua edes on. En nyt ollenkaan muista missä olisin tuohon törmännyt  ::) Mutta tuskin sen nopeampaa muutoksia on luvassa, kun miettii esim. akneen tarkoitettuja lääkekuureja, joita yleensä myös pitää käyttää vähintään 3 kuukautta ennen kuin tulosta alkaa tulemaan. Kyllähän ihon ihmeparantumisista on tarinoita netti pullollaan, mutta kyse voi olla myös sattumasta varsinkin, jos tulehtunut ihosairaus häviää hetkessä uuden ruokavalion myötä. Muutokset ruokavalion avulla (hormonaaliseen) akneen on yksilöiden välillä erittäin vaihteleva ja kovin rajoittunut ruokavalio saattaa mahdollisen stressin takia aiheuttaa enemmän huonoa kuin hyvää. Etenkin silloin, jos muutos edelliseen on suuri ja yhtäkkinen ja sen kokee rajoittavan paljon elämää. Jos välttämisruokavalio on ennemminkin mukava kuin ikävä juttu ja se on helppo toteuttaa, niin ehdottomasti kannattaa kokeilla :).

Mä olen kokeillut aika tiukkoja ruokavalioita useita kertoja 1-6 kk:n pituisina, mutta en ole koskaan saanut niistä apua ihon tulehduksiin, mutta kuivaan ihoon jonkin verran, koska noilla ruokavalioilla tulee syötyä enemmän rasvaa :) Perinteisesti olen kokeiluissani jättänyt ruokavaliosta kaikki seuraavat kerralla tai osan niistä: viljat, maitotuotteet, sokeri, valmisruoat ja puolivalmisteet, hedelmät, marinadit, lisäaineet, mehut ja limsat (en juo muutenkaan), alkoholin ja jopa marjat ja pähkinät ketoosilla nyyh.. ne on ollu ihan hauskoja kokeiluja, mutta olen kyllä kuunnellut omaa oloa ja mielialaa ruokavaliota kohtaan tarkoin. Kun on alkanut liikaa ärsyttämään ja stressaamaan rajoitukset niin olen ottanut joitain ruoka-aineita takaisin hiljalleen ja lopulta palannut perusruokavalioon. Perusruokavalionikin on terveellinen eli paljon kasviksia, marinoimatonta lihaa ja kalaa, munia, öljyjä, ym., ja maitotuotteita sekä viljaa kohtuudella. Herkkupäiväkin kuuluu joka viikkoon :) Luulisin, että kun ruokavalio on jo muutenkin ihan hyvä, niin ei noiden pienten viljamäärien, maidon (lähinnä hapanmaitotuotteet) ja sokerin rajaaminen enää ihmeitä tee. Lähinnä harmittaa toisinaan, kun kovin tiukka välttämisruokavalio rajoittaa sosiaalisissa tilanteissa yms. Aion silti edelleen sen 1-2 kertaa vuodessa toteuttaa tiukkaa tai vähän löysempää välttämisruokavaliota, koska ne haastavat mukavalla tavalla, saavat kyseenalaistamaan omia pinttyneitä tapoja ja tuleepahan vähintäänkin kokeiltua aina uusia reseptejä :D Jokainen kokeilu on opettanut paljon :D
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #176 : 10.06.15 - klo:21:08 »
^Muutos on kyllä aika suuri, mutta positiivisin ja innokkain mielin mä olen tähän kokeiluun alkanut. Hauska pitää tätä myös eräänlaisena "haasteena". Erityisruokavaliolla tulee kiinnitettyä sata kertaa enemmän siihen, mitä suuhunsa laittaa, joten suurin osa herkuistakin jäänee syömättä. Suunta on siis ehdottomasti terveellisempään päin.

Odotuksetkin on tosin aika kovat, sillä ruokavalioon taas puututtuani en enää keksi muuta, millä voisin akneen koittaa vaikuttaa. Mutta katsotaan nyt kuukausi pari, mikä suunta on ja minkälainen olo tämän kokeilun aikana tulee!

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #177 : 14.06.15 - klo:11:51 »
Mun ihoon maidon poisjättämisellä oli vaikutusta - itsellä siis hormonaalista aknea ja tilanne parani, eli isot hormonipatit jäivät pois, mutta täysin eivät näpyt ole koskaan kadonneet. Tähän pitää vielä lisätä, että käytin maitotuotteita todella paljon (maitoa ruokajuomana reilusti, jogurttia paljon jne) eli jos ei maitoa paljon käytä, ei kovin suuria tuloksia varmaan näy. Nyt olen alkanut käyttämään maitoa taas pikkuhiljaa enemmän (kahvimaito, jogurttia) ja iho on hieman alkanut taas kenkkuilemaan enemmän. Kokeilen ensin salisyylihoidon lisäämistä, mutta pitää kait jättää maitoa taas pois jos ei salisyylit tehoa. Rakastan jogurttia enkä haluaisi siitä taas luopua  :P

Poissa enna

• Tukkaguru
« Vastaus #178 : 12.07.15 - klo:19:56 »
Vähän harmittaa, kun kuukauden jälkeen ei maidoton ja lihaton ruokavalio näy ihossa. Vähennän nyt pastan/perunan minimiin ja alan syömään maitohappobakteereja sekä vähennän rasvansaantia. Päätin, että syksyllä menen lääkärille - ei tämä akne kotikonsteilla taida lähteä.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #179 : 19.08.15 - klo:10:31 »
Mua kiinnostaisi tietää onko muilla hormoniaknesta kärsivillä ollut muutoksia ihossa raskauden aikana ja ovatko ne muutokset olleet pysyviä vai onko iho palannut takaisin kukkimiseen raskauden jälkeen? Mulla iho on rauhoittunut nyt raskauden aikana: kasvojen, dekolteen sekä päänahan rasvaisuus on vähentynyt ihan hurjasti ja kasvojen sekä dekolteen ihossa ei ole oikeastaan enää yhtään epäpuhtauksia. Olen jopa joutunut hankkimaan kosteuttavia ihonhoitotuotteita ja hyaluronihapposeerumi onkin nykyään vakikäytössä.

Eräs ihotautilääkäri sanoi mulle, että kun iho on tarpeeksi kauan tulehdukseton joko lääkkeiden ansiosta tai raskauden takia, niin iho tottuisi tuohon parempaan tilaan ja siitä tulisi tavallaan sen tavallinen ihon olemus lääkejakson ja raskauden jälkeenkin. Senpä takia mietinkin, että pitääköhän se paikkansa raskauden ja hormoniaknenkin tapauksessa, ja olisi kiva kuulla onko kellekään käynyt niin vai onko se vain toiveajattelua, että iho pysyisi hyvänä raskauden jälkeenkin.

Jos ihoni palaa takaisin hurjaan rasvaisuuteen ja hormoniakneen raskauden sekä imetyksen jälkeen, niin mun on oikeasti pakko saada Roa-kuuri, ei tilanne muuten taida muuttua pysyvästi parempaan päin mitenkään.