Kirjoittaja Aihe: Akne  (Luettu 60825 kertaa)

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
Vs: Akne
« Vastaus #30 : 09.03.14 - klo:12:59 »
Bleh, mulle tulee aina niin oksettava olo sinkistä etten ole jaksanut sitä syödä, vaikka ottaisin ruoan kanssa. :P Ei ole oikein motivoinut noita nappailla, mutta löysin aiheesta tiivistelmän, jonka mukaan sinkki voi olla ihan näppärä keino hillitä aknea.
Sources or didn't happen.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #31 : 09.03.14 - klo:13:49 »
Mullakin on ollut ja on edelleen käytössä 15mg sinkki, mutta sillä annostuksella ei näytä olevan mitään vaikutusta akneen.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #32 : 09.03.14 - klo:14:34 »
^^ Jep, tuon tutkimuksen idea näyttäisi olleen verrata sinkkiä aknen hoidossa reseptiantibioottiin. Luonnollisesti lääkärin määräämä antibiootti on aina tehokkaampi kuin kaupasta saatava lisäravinne. Tämän mukaan 500 mg tetrasykliiniä imeytyi paremmin kun sen kanssa otettiin 45 mg sinkkiä, eli kyllä: tetrasykliinistä voisi saada enemmän irti sinkin avulla.

(Muoks: "aina" eli silloin, kun antibiootista on apua aknen kanssa :D)
« Viimeksi muokattu: 09.03.14 - klo:14:38 kirjoittanut chew »

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #33 : 09.03.14 - klo:15:34 »
Mäkin olen kokeillut syödä vaikka mitä lisäravinteita hormonaalisen aknen helpottamiseksi, mutta tuloksetta kylläkin. Olen syönyt sinkkiä, piimaata, erilaisia yhdistetabletteja, spiruliinaa, vihreä tee -tabletteja jne. Itse sain näkyvää apua hoitorutiinien muuttamisesta. Ennen poukkoilin öljyisten ja kosteuttavien kasvovoiteiden välillä, vasta hiljattain tajusin yhdistää ne. Laitan siis nykyään jotain kosteuttavaa voidetta ensin, ja sen päälle vielä jotain paljon mehiläisvahaa sisältävää voidetta suojaamaan ja lukitsemaan kosteuden iholle. Joka toinen päivä tosin laitan pelkkää kosteuttavaa geeliä ja glykolihappoa tai retinolivoidetta. Pesen siis kasvot ainoastaan iltaisin.

Meikkaamisen olen oikeastaan myöskin lopettanut. Nykyään huomaan kyllä, jos joskus satun laittamaan meikkiä, että se aiheuttaa isoja ja kipeitä paukaumia. Mulla ns. "luonnostaan" esiintyvät näpyt on pieniä ja varsin pinnalla, joskin hyvin helposti arpeutuvia.
Cogito ergo doleo.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #34 : 16.03.14 - klo:14:48 »
Nyt on noin nelisen kuukautta basironin lopettamisesta ja glykolihappoon sekä retinoliin siirtymisestä. Edistystä on tapahtunut, joskin naama vieläkin puskee näppyä mutta uskon, että vielä pystyn parantamaan. Tässä muutos siis viime lokakuusta tähän päivään:

Pahin näppyisyys on selvästi laantunut, joskin arvet ovat vielä selkeitä.

Yllätyin tässä hiljattain kun näin taas pitkästä aikaa veljeäni. Hänen aknensa on suurin piirtein kadonnut jo (oli aikoinaan mun tuota ensimmäistä kuvaa selvästi pahempikin) sellaisella kikalla, että hän pitää tyynynsä päällä pyyhettä, jonka vaihtaa joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Huikeista tuloksista motivoituneena nyt otan tuon itsekin kokeiluun, vaikkakin mun akne on pitkälti hormonaalista eikä vaikutus varmaan parhaimmillaankaan ole yhtä vaikuttava kuin veljellä. Glykoolihappo ja retinoli jää toki käyttöön vielä pyyhkeillä nukkumisen rinnalle. :)
Cogito ergo doleo.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #35 : 16.03.14 - klo:19:14 »
^ Oletko sä, zeprah, ollenkaan kokeillut BHA:ta? Sehän olisi kuitenkin yleisesti ottaen se oleellisempi apukeino tuossa tilanteessa kuin AHA, vaikka AHA:stakin monelle on lisäksi apua. Paula's Choicen 2% BHA liquid on ihan nyrkki silmään.  ;D
1cFii, oma väri.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #36 : 17.03.14 - klo:15:56 »
^Mulla oli itse asiassa joskus käytössä joku iherbin AHA+ BHA liuos (6% ja 2%), mutta se ei tehnyt paljon muuta kuin haisi pahalle, joten siinä sumassa vaipui jotenkin BHA:t mielestä... ;D Mutta joo, olen itsekin lukenut, että BHA:sta on enemmän apua juuri akneen ja epäpuhtauksiin, joten eiköhän olisi aika antaa uusi mahdollisuus. Kiitos myös tuotevinkistä, noita BHA-tuotteita kun on niin pilvin pimein, ja ymmärtääkseni läheskään kaikissa ei ole toimivuuden kannalta sopiva pH ja milloin mitäkin -- ehkä nyt valkenisi mullekin BHA:n idea! O:)
Cogito ergo doleo.

Poissa Elinaelina

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #37 : 01.04.14 - klo:19:24 »
Mulla on auttaneet:

1. garnierin pure active 3 in 1, joka sisältää salisyylilhappoa ja jotain mun iholle sopivan tujusti kuorivaa - tätä mä käytän naamiona edellisenä päivänä, jos pitää näyttää ihmiseltä jossain

2. tea tree. 15 vuotta käytössä, aina välillä on loppunu, aina palaan takas. käytän joko lisäämällä pisaran päivävoiteeseen kun iho tuntuu kauttaaltaan tulehtuneelta, sekä täsmähoitona selän ihonalaisiin klomppeihin, jotka hoitamatta voi kestää melkein 2kk

3. oliiviöljy yövoiteena. joskus huolellinen, jatkuva ja säännöllinen talinpoisto ja kaks ylläolevaa kikkaa saa ihon niin pintakuivaksi, et alkaa syntyä pientä tulehdusnäppyä. öljyisyys suojaa ihoa ja auttaa sitä vastustamaan tulehduksia - aamulla sit taas pesu saippualla ja kuumalla vedellä. ja mun iho on niin pintakuiva, että se voi imeä melkein teelusikallisen öljyä kokonaan ittensä talvella.

Mun akneni on siis hormonaalista, ns. kystisiä finnejä ristiselästä niskaan, päänahassa ja leukaperissä. Pahimmillaan sormenpään kokoisia paukamia, joita ei ulkopuolinen finniksi tajua, joita ei missään vaiheessa voi puristaa ja jotka voi kestää yli kuukauden. Eniten vituttaa arvet. Onneks kasvojen keskiosa pysyy hyvänä, ja nenässä ei oo koskaan mitään.

Välillä meni monta vuotta niin et iho hohti ku lumikilla, sitten lopetin e-pillerit...

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #38 : 20.04.14 - klo:21:50 »
^ Jännä juttu - itselläni on menossa doksisykliinikuuri (tämäkin kuuluu tetrasykliineihin) ja sen kanssa taas sinkin syöminen on apteekkarin mukaan hyödyllistä. Esimerkiksi rauta- ja magnesiumravinnelisiä taas pitäisi välttää. Tuoteselosteen lukeminen on aina hyvä juttu juuri tämän takia! :)

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #39 : 24.04.14 - klo:13:02 »
Suuret kiitokset taas evergreenille, kun kannustit kokeilemaan Paulan tuotteita! :) Kuukauden ajan olen käytellyt 2% BHA liuosta, enkä vaihtaisi enää. Tehoaa paremmin kuin tuo tähän asti käyttämäni glykolihappo, ja kaikkein parhainta mielestäni tuossa on, ettei se kirvele ollenkaan. Tai joskus oikein kuuman suihkun jälkeen saattaa tuntua pikkasen, mutta muuten on hyvin tuskatonta sen käyttö. Poskella vaivanneet tukkeumat (miliumit?), jotka tulehtuivat koska en osannut pitää näppejäni kaukana niistä, ovat suorastaan historiaa! Toisin sanoen olen päässyt omaan tavoitteeseeni. En edes elättele toivoa täysin näpyttömästä ihosta, mulla kun kuitenkin hormonitoiminta vaikuttaa niiden syntyyn.

Tilasin kokeiluun nyt myös sen BHA:n geeliversion, sillä vaikka lätsäytän tuota liuosta ihan käsistä naamaan (vanulapulla laittaminen kuullostaa ihan järjettömältä tuhlaukselta!), niin tuo on huvennut aikamoista vauhtia. Pyyhe tyynyllä nukkumisestakin pidän, joskin suunnilleen joka toinen yö käytänkin pelkkää puhdasta tyynyliinaa. Jatkuva pyyhkeellä nukkuminen ärsytti kuitenkin hieman liikaa ihoa, kun ovat kuitenkin aika karheita kun jatkuvasti joutuu pesemään. Siinä karheudessa on kuitenkin se hyvä puoli, että se edesauttaa jo näkyvien näppyjen puhkeamista. Pientä mutta hygieenistä kuorintaa öisin, siis.
Cogito ergo doleo.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #40 : 24.04.14 - klo:15:50 »
^ Mahtava juttu!!  :)  Mäkin käytän nestemäistä BHA:ta käsien kautta vanulapun sijaan, juurikin säästösyistä. Se pullo ei tosiaan ole nestemäiselle tuotteelle hirveän iso, joskin itselläni sekin on ollut ihan kiitettävän riittoisaa. Käytin kuitenkin pitkään geelimäistä versiota, ja kyllä se ehkä jonkin verran riittoisampaa oli. Nestemäinen ehkä tehoaa vähän nopeammin, mutta ei se 2 % geeli sille minusta liikaa tehossa kalpene.

Edit: Jos joku kärsii aknen ohella pahasti kuivasta ja rikkoutuneesta ihosta (mahdollisesti myös ruusufinnistä ja/tai seborrooisesta ekseemasta), niin heitän vinkkinä Paula's Choicen Skin Recovery -sarjan kosteusvoiteen (Replenishing Moisturizer). Omalla ongelmaihollani melkoinen harvinaisuus: ei tuki huokosia, tuntuu kevyeltä ja hengittävältä, mutta parantaa ihon pintaa ja rauhoittaa syviä paukamia. Hajusteeton ja alkoholiton.
« Viimeksi muokattu: 24.04.14 - klo:16:29 kirjoittanut evergreen »
1cFii, oma väri.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #41 : 28.04.14 - klo:22:00 »
Mulla kesti aika kauan ennen kuin alkoi antibiootti (tai mikään muukaan hoito) tehota. Sanoisin, että varmasti päälle kuukausi. Ja tuli jopa jonkunlainen pahenemisvaihe antibiootista siinä ekana kuukautena. Sinänsähän antibiootti kai on monilla vähän kuin laittaisi laastarin, eli ongelma palaa kuurin loputtua. Toivon toki, ettei itsellä olisi näin, vaan että sinkki, Avitcid ja BHA riittäisivät pitämään finnit loitolla.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #42 : 28.04.14 - klo:22:06 »
Aika lyhyt tosiaan, mutta en sitten tiedä. Mulla on muuallakin kropassa näppytilanne (ja vielä pahempi kuin kasvoissa, oikein paisemaisia), niin siksi sain n. 6 kk kuurin.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #43 : 12.05.14 - klo:16:57 »
Onko kukaan muu havainnut aknelaastarien mahtavuutta? Nuo toimivat niin, että laastari asetetaan puhdistetun ihon päälle ja se suojaa finnejä bakteereilta, lialta, alitajuiselta nyppimiseltä ym. ja vetää samalla finnistä ulos talia. Ilmeisesti ihan tavallisetkin hydrokolloidilastarit (=rakkolaastarit) toimisivat samalla tavalla, mutta aloitin kokeilut näistä kasvoille tarkoitetuista. Pakkauksessa tätä ei lue, mutta mielestäni nuo toimivat ehdottomasti parhaiten puhjenneen (esimerkiksi ihonpuhdistuksen ainaka rikkoutuneen tai puristetun) finnin päälle illalla asetettuna - aamulla laastarissa on vain valkoinen taliläntti eikä finnistä ole enää tietoakaan. Nuo kokeilemani Hydrobandin versiot pysyvät hyvin paikallaan, mutta imettyään rasvaa ihosta irtoavat myös hellävaraisesti. Sormetkin pysyvät paremmin erossa naamasta.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #44 : 12.05.14 - klo:21:33 »
^
Vakkarituote myös mulla - käytössä Nexcaren laastarit. Nexcarella on nykyään markkinoilla myös ohuempia versioita. Kiva että saa nykyään myös Suomesta tilattua vastaavia! Rakkolaastari muuten ei toimi yhtä hyvin (kokeilin kerran kun oli finnilaastarit loppuneet). Tilanne meni jopa huonommaksi niiden kanssa, joten suosittelen ennemmin noita finneille suunniteltuja versioita!