^ Mäkin olin monta vuotta sitten kiinnostunut a-vitamiinilisästä, lähinnä ongelmallisen ruokavalioni takia niiden iho-ongelmien lisäksi, mutta ainakin silloin sitä oli kamalan vaikea löytää. Apteekissa ainakin sanottiin, ettei sellaista oikein ole, kun "suomalaisilla ei ole a-vitamiinista puutetta". Toki osassa monivitamiineja on a-vitamiinia, mutta ne nyt ovat ihan turhakkeita, kun aineet haittaavat toistensa imeytymistä. En ole viime aikoina tutkaillut saatavuutta. Turvallisempaahan olisi tietty nauttia betakaroteenia, jota saa ainakin "aurinkokapseleissa".
Olen myös popsinut Tetralysal-kuurin muutaman kerran akneen ja ruusufinniin. En kyllä usko, että se monellekaan antaa kovin pitkäkestoista apua, mutta en nyt täysin tyrmäisikään, on siitä varmasti joillekin hyötyä. Luomukeinoista parasta olisi varmaankin mahdollisimman hyvä, "tulehdusta vastustava" ruokavalio, jos sellaista vain pystyy noudattamaan. Oikeat rasvahapot (omega-3!), paljon kasviksia (oranssit/punaiset ja tummanvihreät), kotimaisia marjoja, ennemmin kalaa kuin punaista lihaa, vähemmän viljoja ja maitotuotteita jne. Vatsan kuntoa kannattaa tarkkailla, se kun usein näkyy ihon tulehduksissakin.
EDIT. Niin ja jos nyt laskee ihonhoidon "luonnonmukaisemmaksi" kuin sisäiset antibiootit, niin BHA ja mahdollisesti bentsoyyliperoksidi ovat asiaankuuluvia apuja. Ainakin BHA on herkälle ruusufinni-ihollekin hyvä kokeilu. Paula's Choicelta saa toimivia suhteellisen edullisesti, merkin ketjussa on paljon puhetta. Mulla on käytössä mm. Skin Perfecting 2% BHA Liquid.