Kirjoittaja Aihe: Akne  (Luettu 66281 kertaa)

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
Vs: Akne
« Vastaus #45 : 27.06.14 - klo:20:31 »
^ Täällä 3kk antibioottikuuri loppusuoralla ja aika lailla samat fiilikset. Olisin ainakin odottanut että uusien finnien nouseminen loppuisi, mutta sen sijaan yläselkäkin on alkanut puskea näppylää. Ilmeisesti mun aknen syyt ovat siis jossain muualla kuin bakteerikannassa.
Sources or didn't happen.

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #46 : 27.06.14 - klo:20:46 »
Ei kai tuo muusta kerro kuin siitä, että elimistö on tullut resistentiksi antibiootille. Tapahtui myös mulle aikoinaan kun söin kolmatta ab-kuuria. Roa oli sitten se viimeinen etappi, jolla naama onkin pysynyt oikein hyvässä kunnossa yli kolme vuotta jo. Ei olisi ikinä edes pitänyt syödä noin montaa ab-kuuria, ei niistä saanut kuin ärtyvän suolen.

Poissa jeba

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #47 : 21.07.14 - klo:20:43 »
Onko kukaan kokeillut A-vitamiini ravintolisää aknen/iho-ongelmien hoidossa? Lueskelin mm. tästä netistä ja monilla tuntui olevan hyviä kokemuksia. Ainoa vain että annostuksen kanssa pitäisi osata olla tarkka, sillä rasvaliukoisena vitamiinina suurina annoksina varastoituu elimistöön ja voi olla myrkkyä. Voi aiheuttaa liian suurina annoksina samanlaisia sivuoireita kuin roaccutan, joka sekinhän on synteettistä A-vitamiinijohdosta.

Sain vasta reseptin 6kk tetralysal-antibioottikuuriin akneen ja ruusufinniin (pitäisi siis ilmeisesti olla molemmat) ja olen etsinyt tietoa mahdollisesti luonnonmukaisemmista vaihtoehdoista tälle. Varsinkin kun olen aikalailla vakuuttunut monesta lähteestä lukemani perusteella antibioottien tarjoavan ainoastaan väliaikaisen ratkaisun, kuurin ajaksi siis.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #48 : 21.07.14 - klo:22:12 »
^ Mäkin olin monta vuotta sitten kiinnostunut a-vitamiinilisästä, lähinnä ongelmallisen ruokavalioni takia niiden iho-ongelmien lisäksi, mutta ainakin silloin sitä oli kamalan vaikea löytää. Apteekissa ainakin sanottiin, ettei sellaista oikein ole, kun "suomalaisilla ei ole a-vitamiinista puutetta". Toki osassa monivitamiineja on a-vitamiinia, mutta ne nyt ovat ihan turhakkeita, kun aineet haittaavat toistensa imeytymistä. En ole viime aikoina tutkaillut saatavuutta. Turvallisempaahan olisi tietty nauttia betakaroteenia, jota saa ainakin "aurinkokapseleissa".

Olen myös popsinut Tetralysal-kuurin muutaman kerran akneen ja ruusufinniin. En kyllä usko, että se monellekaan antaa kovin pitkäkestoista apua, mutta en nyt täysin tyrmäisikään, on siitä varmasti joillekin hyötyä. Luomukeinoista parasta olisi varmaankin mahdollisimman hyvä, "tulehdusta vastustava" ruokavalio, jos sellaista vain pystyy noudattamaan. Oikeat rasvahapot (omega-3!), paljon kasviksia (oranssit/punaiset ja tummanvihreät), kotimaisia marjoja, ennemmin kalaa kuin punaista lihaa, vähemmän viljoja ja maitotuotteita jne. Vatsan kuntoa kannattaa tarkkailla, se kun usein näkyy ihon tulehduksissakin.

EDIT. Niin ja jos nyt laskee ihonhoidon "luonnonmukaisemmaksi" kuin sisäiset antibiootit, niin BHA ja mahdollisesti bentsoyyliperoksidi ovat asiaankuuluvia apuja. Ainakin BHA on herkälle ruusufinni-ihollekin hyvä kokeilu. Paula's Choicelta saa toimivia suhteellisen edullisesti, merkin ketjussa on paljon puhetta. Mulla on käytössä mm. Skin Perfecting 2% BHA Liquid.
« Viimeksi muokattu: 21.07.14 - klo:22:16 kirjoittanut evergreen »
1cFii, oma väri.

Poissa Tiaga

• Haiven
  • *
« Vastaus #49 : 22.07.14 - klo:13:10 »
Mulla on auttanut Basiron paremmin kuin nuo antibiootit. Vaikka olen yli kolmekymppinen, akne vaivaa edelleen. Söin Roa-kuurin pari vuotta sitten, joka auttoikin, mutta nyt on alkanut finnejä tulla taas uudestaan. Olen nyt huomannut, että kerran - pari viikossa Basironia finnialueille estää uusien finnien muodostumista.
Iherb alekoodini: TRM824 :)

Poissa jeba

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #50 : 28.07.14 - klo:10:57 »
Kiitos vastauksista. Mä oon nyt pohdiskellut näitä asioita jo hyvän aikaa enkä haluais enää tällä naama-asialla itseäni vaivata. Paula's Choicen tuotteita olen hieman ehtinyt vilkaisemaan tämän foorumin innoittamana, ja mahdollisesti tilaankin jotain näytteitä lähitulevaisuudessa, erityisesti tuo BHA voisi kiinnostaa. Olen nyt tullut siihen tulokseen että haen joko ensin osan niistä antibiooteista ja katsoisin edes 2-3 kuukautta miten ne lähtee toimimaan, tai sitten menisin jo samantien uudelleen pyytämään ihotautilääkäriltä ihan sitä roaccutania pysyvempien tulosten toivossa. Eihän sitäkään välttämättä saisi, ainakaan jos ei ole ensin kokeillut antibiootteja, mutta en haluaisi syödä niitä pitkään ja pilata turhaan suolistoa ja vastustuskykyä varsinkin kun tehosta ei ole takeita ainakaan pidemmäksi aikaa.

Poissa Unnu

• Tukkaguru
« Vastaus #51 : 30.07.14 - klo:08:41 »
Mun ihossa on tapahtunut selkeää parannusta viime viikkoina. *koputtaa puuta* Paraneminen alkoi, kun olimme viikonlopun mökillä. En edes muista koska olisin viimeksi ollut kolme päivää kokonaan ilman meikkiä. Huomasin jo silloin, että meikittömyys ja aurinko saivat aikaan jonkun puhdistumisreaktion. Ihohuokoset oikein työnsivät töhnää itsestään ulos.

Kasvojen pesuun olen käyttänyt Erisanin puhdistusgeeliä, joka toimii hyvin herkällä ihollani. Olen pessyt kasvot kahdesti: ensin meikki pois, sitten sen alle kertynyt lika. Tästä tuntuu olleen selvästi hyötyä. En tiedä olenko kasvanut ihan tynnyrissä, kun aiemmin olen pessyt vain kerran ja ajatellut sen riittävän. Nyt olen todennut, että ihoni ei ole silloin puhdistunut kunnolla, joten ei ihmekään että aknea ja tukkeumia on muodostunut... Lisäksi olen kuivannut kasvot käsipaperiin! Totesin, että sen paras tapa varmistua siitä, että pyyhin kasvojani aina mahdollisimman puhtaalla pyyhkeellä. Eihän se ehkä ekologista ole, mutta yksi pala käsipaperia riitää kasvojen kuivaamiseen, eli rulla kestää tosi pitkään. Kasvovetenä olen käyttänyt jotain marketin halvinta tuotetta, jonka merkkiä en nyt muista. Olen laittanut kasvoveden vähän kostealle iholle, koska se kuulemma ylläpitää ihon kosteustasapainoa. Iho ei kaipaa kosteusvoidetta, joten en ole sellaista käyttänyt.

Ruokavalio ja elämäntavat mulla on kunnossa jo ennestään, joten niille en ole tehnyt mitään. Toivottavasti tämä elpyminen jatkuu edelleen!
Voi vaan rakastaa ja toivoa parasta.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #52 : 30.07.14 - klo:10:09 »
Suosittelen muuten lämpimästi niille, joille iholle jätettävä bentsoyyliperoksidi ei oikein sovi rankkuutensa vuoksi, kokeiluun Basiron Washia. Siinä on 5% bentsoyyliperoksidia ja sitä käytetään vähän naamion tapaan: levitetään kostealle (tai ihotautilääkärini mukaan kuivallekin iholle voi) iholle ohut kerros puhdistuksen jälkeen, annetaan olla 3-5 minuuttia ja huuhdotaan sitten pois. Jos iho kestää bentsoyyliperoksidia, voi varmaan pitää pidempäänkin, mulla n. 7 minuuttia on aivan ehdoton maksimi ja yleensä pidän tasan 5 min. Saa apteekista ilman reseptiä. Lisäksi ei tule mitään värjäytymishaittoja yms., kun tuote kuitenkin huuhdotaan pois. Tosin kannattaa ottaa kasvopyyhkeeksi valkoinen pyyhe, koska pyyhe saattaa kyllä värjääntyä. Basiron Wash on myös melko helppo yhdistää erilaisiin hoitoihin, kuten mulla Avitcidiin ja BHA:han.

Mulle esim. iholle jätettävä bentsoyyliperoksidi ei vain sovi, tekee ihan kamalaa tuhoa ihossa. Nyt tosin iho on Avitcidin ansiosta hyvässä kunnossa, mutta silti käytän välillä tuota Basiron Washia aamuisin etenkin menkkojen tienoilla, ja nyt on mennyt jo parit menkat niin, ettei ole tullut sitä jokakuukautista finniä. Joten kyllä se taitaa toimia!  :ts

Tuplapuhdistusta käytän itsekin nykyään aina, jotenkin tuntuu, ettei iho muuten tule puhtaaksi kunnolla. Lisäksi pesen parin päivän välein kasvopyyhkeeni ja vaihdan tyynyliinaa lähes maanisesti. Vältän kasvojen koskemista. Myös meikkisiveltimiä pesen todella ahkerasti. Apua on ollut siitä, että iHerbista halvalla ostetut Real Techniquesin siveltimet kuivuvat todella nopsasti.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #53 : 07.08.14 - klo:16:13 »
Raporttia tuosta pyyhe tyynyllä nukkumisesta: ei ihmeitä (ylläri). Tässä ehkä noin kuukausi sitten jätin tavan kokonaan pois, nykyään tosin kyllä vaihdan tyynyliinan päivittäin. Tuo on ehkä ihan kokeilemisen arvoinen kikka esim. miehille, jos eivät innostu erilaisten voiteiden kokeilusta. Mutta kemiallisiin kuorintoihin yhdistettynä ei ehkä niin hyvä, turhaa kulutusta jo "altistuneelle" iholle. Ehkä jos on todella rasvoittuva ja paksu iho, niin tuon voi ottaa rinnalle.

Muuten tämänhetkinen ongelma lienee lähinnä arvet. Niitä on paljon -- koko naama on ihan pilkukas. Mulla jää todella tummat arvet ihan pikkuruisista tukkeumista, eivätkä ne ihan hetkessä vaalene. Toisaalta, kyllähän mä naamaani nypin ja kynsinkin ihan liikaa... Kun niitä on niin kiva repiä. >:D Ehkä nyt kun niitä näppyjä harvemmin tulee, niin voisi opetella pitämään sormet poissa naamasta.
Cogito ergo doleo.

Poissa tnn

• HAIRahtanut
« Vastaus #54 : 12.08.14 - klo:08:32 »
Suosittelen muuten lämpimästi niille, joille iholle jätettävä bentsoyyliperoksidi ei oikein sovi rankkuutensa vuoksi, kokeiluun Basiron Washia.
Kiitos vinkistä! Mulle se normaali Basiron ei sovi yhtään, tulee kunnon yliherkkyysreaktiot aina. Mielenkiinto heräsi viestistäni ja ostin tuon Washin kokeiluun. Pelkäsin alkuun että eikö sekään sovi, alkuun pukkasi ihottumaa ja iho meni aivan karheaksi ja "paksuksi" ja jopa korvanlehdet menivät aivan hilseileviksi ja kutiseviksi vaikka en mielestäni ihan lähelle ainetta laittanut. Mutta onneksi reaktio meni aika nopeasti ohi, nyt kun olen käyttänyt pari viikkoa sitä iltaisin ja kipeitä paiseita ei ole enää tullut läheskään yhtä paljon naamaan :) Hiljattain rupesin käyttämään myös Avitcidia Basiron Washin rinnalla, Avia laitan aamulla ja Basironia illalla ja toivotaan että iho menisi entistä parempaan suuntaan. Roaccutania en millään haluaisi aloittaa enää kolmatta kuuria.
1bMii, virallisella huijausmitalla 78 cm pitkä tukka. Vaalea, hieman sekavärinen kuontalo.

Poissa Jenje

• Tukkaguru
« Vastaus #55 : 12.08.14 - klo:15:38 »
Mä olen tässä kesän ajan kärsinyt jostain hormonaalisesta aknesta, ja olen sitten käyttänyt Basironia ongelma-alueille muutaman kerran viikossa. On se ehkä hieman nopeuttanut finnien paranemista, mutta mitään järisyttävää vaikutusta en ole huomannut. Eikä mun ihoni ole kyllä muutenkaan reagoinut mitenkään. Ei ole tuntunut mitään kihelmöintiä, punoitusta tai mitään muutakaan. Aika kumma sinänsä, koska mun ihoni on yleensä aika herkkä ärsyyntymään. ???
1aFii Mustaksi värjätyt, vyötärömittaiset, ohuehkot ja piikkisuorat hiukset. Herkkä rasvoittuva sekaiho.

www.iHerb.com alekoodi: IHA397

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #56 : 12.08.14 - klo:16:28 »
Suosittelen muuten lämpimästi niille, joille iholle jätettävä bentsoyyliperoksidi ei oikein sovi rankkuutensa vuoksi, kokeiluun Basiron Washia.
Kiitos vinkistä! Mulle se normaali Basiron ei sovi yhtään, tulee kunnon yliherkkyysreaktiot aina. Mielenkiinto heräsi viestistäni ja ostin tuon Washin kokeiluun. Pelkäsin alkuun että eikö sekään sovi, alkuun pukkasi ihottumaa ja iho meni aivan karheaksi ja "paksuksi" ja jopa korvanlehdet menivät aivan hilseileviksi ja kutiseviksi vaikka en mielestäni ihan lähelle ainetta laittanut. Mutta onneksi reaktio meni aika nopeasti ohi, nyt kun olen käyttänyt pari viikkoa sitä iltaisin ja kipeitä paiseita ei ole enää tullut läheskään yhtä paljon naamaan :) Hiljattain rupesin käyttämään myös Avitcidia Basiron Washin rinnalla, Avia laitan aamulla ja Basironia illalla ja toivotaan että iho menisi entistä parempaan suuntaan. Roaccutania en millään haluaisi aloittaa enää kolmatta kuuria.

Kiva kuulla, että toimii sullakin paremmin tuo Basiron Wash!  :)

Avitcidia kannattaa kyllä käyttää iltaisin, koska auringonvalo itse asiassa deaktivoi tretinoiinin. Toisin sanoen päiväksi iholle laitettuna se ei tehoa. Lisäksi se tekee muutenkin ihon herkäksi auringonvalolle. Suosittelen siis vaihtamaan järjestystä niinpäin, että Basiron Wash aamulla ja Avitcid illalla. Basiron nimittäin myös tekee Avitcidin tehottomaksi, joten niiden käytön välillä pitää olla n. 12 tuntia.  :)

Poissa tnn

• HAIRahtanut
« Vastaus #57 : 13.08.14 - klo:06:49 »
^Kiitos vinkistä, täytyypä vaihtaa järjestystä! :) Sillä olen Basiron Washia käyttänyt iltaisin, kun välillä iho punoittaa ja sitä kutittaa laiton jälkeen. Olen miettinyt että kuinka meikkaus onnistuu sen jälkeen, mutta pitää testata.
1bMii, virallisella huijausmitalla 78 cm pitkä tukka. Vaalea, hieman sekavärinen kuontalo.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #58 : 13.08.14 - klo:12:25 »
Mulla meni hermot mun hormonaaliseen akneen ja marssin eilen todella ihanalle ihotautilääkärille, joka ymmärsi, osasi neuvoa ja kertoi eri vaihtoehdoista. Sain sitten pidemmän lymesykliini-antiobioottikuurin ja Dalacin-voiteen yövoiteena käytettäväksi. Roaccutan-kuuria käynnillä kyllä havittelin, sillä ihoni on aivan järjettömän rasvainen, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että vanhemman iän hormonaaliseen akneen tehoaisi paremmin tuo lymesykliini ja Dalacin-voide, kun Roaccutan tehoaa paremmin nuoruusiän akneen.

Katsotaan nyt tasoittuuko iho tässä kuukausien kuluessa, mikä mua kyllä vähän epäilyttää, sillä olen kärsinyt aknesta noin 20 vuotta. Nuoruudessa söin kaksi puolen vuoden tetrasykliinikuuria ja käytin jos jonkinlaista reseptillä saatavaa sekä reseptivapaata voidetta ja linimenttiä sekä kasvojen iholle että muualle vartalon iholle, sillä akne ei rajoittunut pelkästään kasvoihin. Iho rauhottui vähäksi aikaa, kunnes kukkiminen taas alkoi. Isotretinoiinia ei koskaan määrätty.

Lääkäri myös mainitsi, että maitotuotteiden syömisellä on tutkimusten mukaan selvä yhteys akneen. Mietin siksi, että pitäisiköhän yrittää kokeilla jättää rahka ja maito pois ruokavaliosta ja muutenkin vähentää maitotuotteiden kulutusta. Mietin myös miten saisin korvattua treenin jälkeisen heraproteiinijuoman, jota olen juonut säännöllisesti vuosien ajan, sillä sekin saattaa vaikuttaa ihon kukkimiseen. Kasvisperäiset proteiinijuomavaihtoehdot eivät ole miellyttäviä maultaan, eikä niiden aminohappokoostumuskaan hamppua lukuunottamatta ole optimaalinen, joten ainoaksi vaihtoehdoksi taitaa jäädä punaisen lihan syönti treenin jälkeen.

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #59 : 13.08.14 - klo:13:25 »
^ Oletko kokeillut Sun Warrioria? Onhan se kallis, varsinkin Suomen hinnoilla, mutta iherbissä kilon paketti maksaa 43 dollaria. Musta se suklaan makuinen on niiiin hyvää. Ja se ei oo mitään keinotekoista makua, vaan ihan oikeaa raakaa kaakaota. Mä itse oon jättänyt maitotuotteet, ja onnellisena käytän Sunwarrioria kasvismaitoon ja banaanin sekoitettuna.

Ja sitten kuulumisia oman nassun suhteen. Menee hermot näihin hormonifinneihin! Iho on pysynyt ihan siedettävänä suurimman osan ajasta, mutta aina tietyssä kohtaa menkkakiertoa iskee tosi kipeät ja isot muhkurat tuohon leukapieleen. Millään keinolla en ole saanut ehkäistyä niitä, vaan ne tulevat vaikka kuinka yrittäisi olla varautunut.

Kiva :ts

hennaaja
iherb alekoodi DUW569