Kirjoittaja Aihe: Akne  (Luettu 60829 kertaa)

Poissa tipson

• Tukkaguru
Vs: Akne
« Vastaus #60 : 13.08.14 - klo:16:51 »
^^ Mä olen ainakin ymmärtänyt, että laadukasta heraproteiinia voisi silti käyttää, koska siitä puuttuu kaseiini eli maitoproteiini, joka maitotuotteiden aiheuttamien ongelmien takana yleensä on. Lisäsi heraproteiini-isolaatissa on hyvin vähän laktoosia ja on myö täysin laktoosittomia versioita. En ainakaan ensimmäisenä luopuisi herasta, jos se on muuten toiminut itsellä hyvin.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa Marge

• HAIRahtanut
« Vastaus #61 : 13.08.14 - klo:18:11 »
Mä olen kärsinyt iho-ongelmista koko aikuisikäni ja vielä tällee kolmekymppisenäkin naaman kunto on ollut aika karsea. Jätin toukokuussa viljat pois ruokavaliostani vatsavaivojen vuoksi ja ihoni on muuttunut hämmästyttävän hyväkuntoiseksi. Enää vaivaa vain satunnaiset näpyt ja nekin lähinnä mummolassa nautitun pullan tms. jälkeen. Maitotuotteita (myös heraa) käytän edelleen. Minun kohdallani ongelman ytimessä on kaiketi gluteeni, joten suosittelen ainakin kokeilemaan. Minulla vaikutukset näkyivät noin kuukaudessa.

Poissa Magda

• HAIRahtanut
« Vastaus #62 : 14.08.14 - klo:11:22 »
Mulla on nyt 11 kuukautta gluteenitonta elämää takana ja aknesta ei voi enää puhua. Satunnaisia pieniä pinnallisia finnejä tulee edelleeni ja iho on rasvainen. Olen useampia kertoja vahingossa syönyt gluteenia sisältäviä tuotteita ja se näkyy saman tien naamassa syvänä isona finninä, jonka parantuminen kestää pari viikkoa. Täysgluteenittomuus on siis omalla kohdallani ehdotonta; vähentäminen ei riitä. Sokerilla ja maitotuotteilla en sen sijaan ole huomannut olevan vaikutusta. Tuoteselosteita saa kyllä syynätä tarkkaan, koska gluteiinia löytyy yllättävistäkin tuotteista ja matkustaminen joissakin maissa on haastavaa.

Margen tapaan suosittelen kokeilemaan täysin gluteenitonta ruokavaliota muutaman viikon. Siinä ajassa jo näkee jo tuloksia.

Una libra de cadera, no es cadera<br />Dos libras de cadera, no es cadera<br />Tres libras de cadera, no es cadera<br />Tu la tienes gorda, por eso te ves buena

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #63 : 14.08.14 - klo:13:24 »
Hmm. Pitänee itsekin harkita, josko vielä kerran kokeilisin syödä täysin gluteenittomasti. Projekti saanee alkaa reseptienkeruulla, koska muistan tosiaan aikaisemmalta yritykseltä, että se ei ollut ihan helppoa keksiä kaikelle viljalle korviketta.
Cogito ergo doleo.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #64 : 16.08.14 - klo:15:56 »
Stressin huomattavan vaikutuksen ihoon ja akneen huomasin tällä viikolla. Minulla oli elämäni (toivottavasti) viimeiset kolme tenttia, ja olin aivan hermorauniona ja pänttäsin yötä päivää ja jännitin, sillä halusin ehdottomasti päästä kaikista läpi. Ihonhoito on ollut kunnossa jo kuukausia, eikä näppyjä ole näkynyt - mutta nyt yllättäen iho heittäytyi kirvelevän ja hilseilevän kuivaksi ja suupieleen nousi oikein syvältä tuleva kipeä finni, lisäksi poskiin ilmaantui kaksi tukkeumaa, mikä ei tosiaankaan ole paljon entiseen verrattuna, mutta jotain silti.  :# Ihonhoidosta en ollut muuttanut mitään.

Tämä kaikki tietysti ilahdutti siinä hässäkässä. Nyt kun stressi on jo lievittänyt, ihon kuivuus on hellittänyt huomattavasti ja tuo finnikin näyttää kutistuneen suuresti matkallaan kohti ihonpintaa.

Poissa Od3ssa

• Tukkaguru
« Vastaus #65 : 16.08.14 - klo:17:50 »
^Muistan yhden kerran, kun olin aivan varma, että pääsen haluamaani työpaikkaan vuosia sitten. Stressasin aivan järjettömästi työnantajalle soittoa ja sitten sain vielä puhelimessa kuulla, että mua ei valittu, niin itkin varmaan pari tuntia puhelun jälkeen. Seuraavana päivänä mulla olikin posket täynnä finnejä. Joko johtui siitä itkemisestä, että ärsytti ihoa, tai sitten henkisellä tasolla, kuten mulla on aina stressi oireillut iho-ongelmina. Tuo tapaus on vaan jäänyt mieleen ihan konkreettisena esimerkkinä siitä miten mulla iho reagoi ja parempanahan se aina onkin, kun mieli on tyyni ja elämä rauhallista  :).
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann

Poissa Manna

• Tukkaguru
« Vastaus #66 : 17.08.14 - klo:10:58 »
Olen myös jättänyt viljojen ja maitotuotteiden syömisen huomattavan paljon vähemmälle (ennen saatoin syödä neljä viipaletta ruisleipää päivässä, nyt syön saman määrän viikossa) ja - ta-daa! Ihoni on selkeästi paremmassa kunnossa. Samalla olen lisännyt nesteiden nauttimisen määrää eli suolistoa tulee huuhdeltua enemmän.

Kai se vanha totuus - olet mitä syöt - pitää hyvin paikkansa ;)
That’s the thing about life; It is fragile, precious and unpredictable and each day is a gift, not a given right.

Poissa Josefiina

• Haiven
  • *
« Vastaus #67 : 19.08.14 - klo:19:11 »
Kirjoitin jo tuonne ihonhoitoapuketjuun siitä, mikä on mulla ensimmäisen kerran elämässäni hillinnyt ihon rasvoittumista selkeästi Roaccutanin lisäksi (kokemusta rasvaisesta ihosta noin 15 vuoden ajalta), mutta paanpa vielä tänne saman, koska akne ja ihon rasvaisuus kulkevat pitkälti käsi kädessä ja jospa tästä olisi jollekin muullekin kuin minulle apua. 

Viesti lyhennyttänä tässä, koko viestin voi lukea sieltä ihonhoitoapuketjusta (sivulta 32):

Aloin syömäään juhannusviikolla Omega3 ja Omega6 plus sinkkiä. Annostus on seuraava: Aamulla 1 tabletti sinkkiä aamupalan yhteydessä, illalla iltapalan yhteydessä:
1 tabletti sinkkiä, 4 tablettia Omega3 ja 3 tablettia Omega6. Näin jatkan 12 viikkoa luontaistuotekaupan ohjeistuksen mukaisesti, jolloin voin tiputtaa Omega6:sen annostelun 1 tablettiin (selitys tälle on se, että rasvahappovarastojen palauttamiseen menee useita viikkoja, joten alussa tarvii isompaa annostusta). Ensimmäisen kerran huomasin ihon rasvaisuuden vähentymistä noin 5-6 viikon kuluttua "kuurin" aloittamisesta ja siitä pitäen iho on tuntunut pikkuhiljaa paremmalta ja paremmalta. 

Luulen, että minua on auttanut nimenomaan nuo Omega3 ja Omega6, sinkillä en usko olleen niin suurta vaikutusta, koska sitä söin ennen tätäkin pitkään ja koskaan se ei tuntunut auttavan mitään (tosin aiemmin söin sitä 15 mg per tabletti ja vain kerran päivässä, nyt 22 mg per tabletti 2 kertaa päivässä). Olenkin ajatellut jättää tämän 12 viikon jälkeen tuon sinkin kokonaan pois ja katsoa kuinka ihoni reagoi siihen.

Omega3:sta saan siis päivässä 700 mg ja Omega6:sta 2265 mg. Olen lukenut, että kolmosen ja kutosen suhde olisi hyvä olla 1:1, johon suurinpiirtein pääsenkin 12 viikon jälkeen, kun sitten syön Omega3:sta edelleen 700 mg ja Omega6:sta 755mg. (Tuo syömäni Omega6 on muuten merkiltään Efamol, jota testaamaan radiokanava Voice etsii parhaillaan ihmisiä. Tämä vinkkinä, jos joku haluaa ilmaiset Omega6:set ja radioon ;) googlettamalla löytyy lisätietoja.)

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #68 : 19.08.14 - klo:20:15 »
^ Tuo sinkkihän on aika ranttu imeytymään eli ruoan yhteydessä sitä ei kannattaisi ottaa, että saa tehoja irti. Ainakin maitotuotteet, viljat ja kasvikset (fytaatit) sekä rauta estää sinkin imeytymistä. Erikoista tuo omega-6-happojen syöminen lisänä. Sitähän saa muutenkin jo päivittäisestä ruokavaliosta usein aivan liikaa suhteutettuna omega-3-happoihin.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #69 : 19.08.14 - klo:20:30 »
Mäkään en ottaisi lisänä omega-6-rasvahappoja. Vaihteleehan ne tarpeet toki ruokavalion mukaan jne, mutta itse ainakin syön kaikenlaista scheissea sen verran, että kuutosia tulee varmasti saatua suhteellisesti liikaa. Olen ymmärtänyt, että tulehduksellisista ongelmista kärsiville se omega-3-happojen suurempi osuus olisi juuri tärkeä (anti-inflammatoristen aineiden muodostukseen tjsp). Itse otan siis ennemmin jotain omega-3-pitoista lisänä. Sinkistä olen itse myös kokenut olevan apua ihan perusvalmisteen ohjeen mukaisella annostuksellakin. Mutta kaikille ei tietenkään toimi sama. :)
« Viimeksi muokattu: 19.08.14 - klo:21:20 kirjoittanut evergreen »
1cFii, oma väri.

Poissa Georgina

• Hiushörhö
« Vastaus #70 : 20.08.14 - klo:10:32 »
Söin yhteen aikaan omegavalmisteita 2000 mg päivässä. Ne aiheuttivat näin suurella annoksella löysän vatsan, enkä huomannut mainittavia muutoksia ihossa mihinkään suuntaan. Lääkäri myös sanoi, että öljykapselitkin ovat "ravintoa", eli niitä ei kannata popsia ylen määrin, kun ruoastakin kuitenkin saa oman osansa.
Kapseleista saattaa hyötyä tiettyyn pisteeseen asti, mutta ylimääräinen tavara poistuu kehosta.

Sinkin vaikutuksen pitäisi näkyä suht nopeasti, 2-3 viikossa. Olen syönyt sinkkiä annoksella 15 mg (osana monivitamiinivalmistetta) + 30 mg (sinkkitabletit). Ihossa on vähemmän punoitusta ja tulehtuneita näppyjä. Luin jostain aknen, eli jatkuvan tulehdustilan, syövän kehon sinkkivarantoja, mutta en ota asiaan kantaa, sillä en tiedä mihin väite perustuu.  Joka tapauksessa iho on ainakin lyhyen ajan jälkeen vähemmän tulehtunut.
Otan sinkkivalmisteen 2-3 h ruokailun jälkeen. Täysin tyhjään mahaan otettuna se on joskus aiheuttanut närästystä.

Poissa Josefiina

• Haiven
  • *
« Vastaus #71 : 22.08.14 - klo:14:13 »
Nojoo, enpä tosiaan tiedä, miksi minulle on suositeltu tuota Omega6:sta syömään noin paljon enemmän verrattuna Omega3:een. Täytynee vaikka kysäistä seuraavan kerran ko. luontaistuotekaupassa käydessäni.  Mutta sen 12 viikkoa, josta on nyt kolmisen viikkoa jäljellä aion syödä tuon kuurini loppuun tuollaisenaan, sittenhän suhde jatkossa Omega6:sen ja 3:sen välillä on aika ihanteellinen, lähes 1:1. Tai taisitte kyllä olla sitä mieltä tipson ja evergreen, että koko Omega6 lisänä kannattaisi unohtaa? Täytyy tietysti itse kokeilla, miten mulla vaikuttaa, nyt näiden Omegoiden vaikutukset ovat olleet niin uskomattoman positiivisia iholleni, että ei voi kun kehua  <3

Tietysti onhan sekin mahdollista, että tämä ihon rasvoittumisen rauhoittuminen voi olla myös tuon lisääntyneen sinkin syönnin ansiota... Mutta sitä ainakin vielä epäilen, koska aiemminkin sitä sinkkiä söin, joskin pienemmällä annostuksella, kuukausitolkulla ja silloin en huomannut ihossa mitään muutosta. Aiemmin syömäni sinkki oli tätä: http://www.valioravinto.fi/kelasin-sinkki ja nyt syömäni sinkki tätä: http://www.terveydentukipilarit.fi/verkkokauppa/tuote/mineraalit/tuote/5029-sinkkipikolinaatti/#. Noissa molemmissa sinkkilisissä kehotetaan syömään sinkki ravinnon yhteydessä... Ei voi kun ihmetellä, koska toisaalta tosiaan sanotaan, että tietyt ravintoaineet estää sinkkiä imeytymästä. Onko jollain jotakin selitystä asiaan? :)  Syöttekö muuten te sinkin syöjät lisänä jotakin muuta, joka estäisi niitä sinkin haitallisia puolia? Jotkut kun väittää, että jos sinkkiä syö pitäisi syödä myös kuparilisää ja karnosiinia.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #72 : 22.08.14 - klo:15:08 »
^^ Mä syön sinkin ohessa rautaa (sinkki aamulla, rauta illalla) ainakin kuukautisten aikana, koska sinkki heikentää raudan imeytymistä ja voi olla yhteydessä anemiaan isoilla annoksilla. Sinkkiä kyllä syön vain 15-22 mg/päivä, mutta hemoglobiini mulla on joka tapauksessa alarajoilla. Jos siis tietää, että on taipumusta alhaiseen hemoglobiiniin niin kannattaa siihen kiinnittää huomiota. Muita ravintoaineita uskon saavani hyvin ruoasta. Tsekkaileppas Josefiina finelistä päivittäin/säännöllisesti syömiesi ruokien (mukaan lukien öljyt) omega-6-happojen määriä, niin huomaat, kuinka paljon niitä ravinnosta saa :)

Poissa vaahtera3

• Haiven
  • *
« Vastaus #73 : 22.08.14 - klo:15:17 »
Omega 3 rasvahappo on anti-inflammatorinen eli tulehdusta hillitsevä. Tosin parhaimman vaikutuksen saa ruuasta (kalasta ja siemenistä). Sinkin olen huomannut auttavan ihoon parantavasti ja ihon rasvoittumiseen on minulla toiminut pantoteenihappo eli b5-vitamiin 250mg annostuksella, en siis ole käyttänyt mitään mega-annostuksia. D-vitamiinin puutos voi myös oireilla ihosairauksina. Pari viikkoa sitten aloin juomaan kofeiinitonta vihreää teetä, jolla on ollut positiivisia vaikutuksia ihoon, myös ulkoisesti käytettynä.

Poissa scoundrel

• HAIRahtanut
« Vastaus #74 : 22.08.14 - klo:16:02 »
--Noissa molemmissa sinkkilisissä kehotetaan syömään sinkki ravinnon yhteydessä... Ei voi kun ihmetellä, koska toisaalta tosiaan sanotaan, että tietyt ravintoaineet estää sinkkiä imeytymästä. Onko jollain jotakin selitystä asiaan? :) 

Uskoisin että syynä on se, että useille ihmisille tulee sinkkilisästä paha olo jos sen ottaa tyhjään mahaan. Itselle ainakin tulee semmoinen oksettavan kuvottava olo jos otan sinkit tyhjään mahaan...
1b F ii. Oma väri päässä, permanentti 4/18.
Ompelublogini | Hiusvärihistoriaani | @instagram