Kirjoittaja Aihe: Akne  (Luettu 65622 kertaa)

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
Vs: Akne
« Vastaus #75 : 22.08.14 - klo:17:46 »
Missähän muodossa tuon sinkin pitäisi olla, että olisi iholle mahdollisimman hyödyllinen? Muistaakseni noita muotoja on vaikka mitä. Minäkin tässä aiheen putkahdettua esille ajattelin ostaa taas jonkun sinkkilisän, ennemmin toivon hiuspohjaan vaikutuksia mutta eipä se kasvoissakaan harmittaisi.
Cogito ergo doleo.

Poissa jeba

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #76 : 22.08.14 - klo:19:42 »
Ajattelin todennäköisesti kokeilla itse B5 vitamiinia eli pantoteenihappoa kapseleina kohtuullisilla annoksilla (+ L-karnitiinia tehostamaan imeytymistä) koska olen itsekin lukenut kuten joku muukin täällä siitä olevan oikeasti apua rasvoittumiseen, ja sitä myötä akneen. Voisi mahdollisesti vaikuttaa melkein yhtä hyvin tähän kuin roa-kuuri hillitsemällä talirauhasten toimintaa. Tässä vähän lähdettä ja googlella löytyy lisää: http://www.drdach.com/Acne_B5.html

Yksi sivu sinkistä ja muustakin aknen hoidossa: http://www.acneeinstein.com/zinc-for-acne/ Ylläpitäjä on muuten joku suomalaismies. Parhaimmat muodot tämän mukaan pitäisi olla pikolinaatti ja methionine, glukonaatinkin pitäisi sopia. Suosittelen muuten myös vilkaisemaan acne.org sivun tuotearvosteluosiota ja foorumia.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #77 : 28.08.14 - klo:10:39 »
Pari viikkoa lymesykliinikuuria takana ja ensimmäiset kuukautiset kuurin aikana menivät ohi ilman häivähdystäkään vanhoista iho-ongelmista. Iho pysyi todella todella puhtaana ennen kuukautisia sekä niiden aikana, kun ennen kuurin aloittamista ihoni kukki todella paljon. Ihon rasvaisuudelle kuuri ei ole tehnyt tietenkään mitään, joten taistelu rasvaista ihoa vastaan jatkuu.

Ainakin näillä näkymin antibioottikuurista on siis ihan oikeasti apua, toivottavasti vaikutus kestää myös kuurin loppumisen jälkeenkin.

Edit: kuuria takana jo pidempi pätkä ja iho on rauhoittunut todella hyvin. Kasvoihin, eikä muuallekaan vartaloon ei ole tullut finnejä, ei pieniä, eikä sellaisia hullun isoja ihonalaisia paukamia. Myös dekolteen alue on pysynyt puhtaana. Kuukautisten aiheuttama hormonimyrsky ei ole aiheuttanut finnejä, vaikka yleensä ennen kuukautisia ja kuukautisten aikana iho kukkii todella paljon. Iho on edelleen aivan järjettömän rasvainen joka puolelta, mutta siihen vaivaanhan lymesykliini ei auta.

Voi kuinka toivon, että iho rauhoittuu kuurin aikana sen verran, ettei iho kuurin lopetuksen jälkeen räjähdä taas epäpuhtauksien valtaamaksi perunapelloksi.
« Viimeksi muokattu: 24.09.14 - klo:11:10 kirjoittanut ellen »

Poissa Od3ssa

• Tukkaguru
« Vastaus #78 : 31.08.14 - klo:20:00 »
Mulla on yllättäin oikeassa poskessa monta tulehtunutta näppylää. Ja minkä takia? No luullakseni sen, että soijajogurtti loppui jääkaapista ja käytin pois litran maustamatonta jogurttia (ei mitään muistikuvaa miksi tuon ostin..) ja sen loputtua partaäijä-tonkan. Nyt sitä hiivatin maustamatonta soijajogurttia ei ole tuotantovaikeuksien takia kaupan hyllyllä, joten ostin kaurajogurttia, joka taas ei niin maistu mulle.

Maitorahkaa mulla on mennyt jo pitemmän aikaa purkki päivässä, täyttää hyvin ja siitä ei myöskään ole iho tykännyt huonoa. Vähän on ollut myös mielessä, että pitäis sen soijan tilalle keksiä jotain muuta, eikös siitäkin ole monenlaista mielipidettä, että onko enemmän haittaa terveydelle?

Onneksi näpyt ei ole pahemmin ehtineet stressata, kun ei peiliin kattele ja naamakaan ei ole pahemmin kipuillut, kuten joskus. Kummasti sitä osaa jo ottaa rennommin nämä asiat, kun kuitenkin on paljon parempana naama ollut useamman vuoden ja tietää, että nuokin inhotukset lähtee pikkuhiljaa pois (*koputtaa puuta*) :)
Tulla lujaksi, pysyä pehmeänä. Siinä on haavetta kylliksi yhdelle elämälle. - Tommy Tabermann

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #79 : 19.10.14 - klo:07:48 »
Miten pakkanen ja kuiva huoneilma vaikuttaa teillä akneen?

Mulle tämä aika vuodesta on ehkä pahin, kun kylmä ja kuiva yllättää vielä lämpimään ja kosteaan tottuneen ihon. Se tulehtuu todella herkästi, joten tämänhetkinen paras kaveri on Cicaplastin Baume B5. Sillä saa jo yhdessä yössä ihoa normaalimman näköiseksi. :) Normaali tarkoittaa siis mun kohdalla pientä tukkeumaa (jota on paljon leuan, nenän ja poskipäiden alueella), talvilisä on sitten isot kipeät pahkurat ja tulehtuneet valkopäät.

Lainaanpa Paula's Choice -ketjusta hieman evergreeniä, tämä kun oli mulle kuitenkin aika oleellinen valaistus:

Tässä näkyy juuri se, että kasviöljyt ovat tosiaan hoitavia (=imeytyvät), ja siksi sitten myös helposti tukkivat. Silikoniset, rasvattomat kosteuttajat ovat tällaiselle iholle parempi vaihtoehto, kun ne eivät tosiaan tunge huokosiin mitään ylimääräistä.

Joskus olen lukenut, että esim. jojobaöljy olisi imeytyvää, mutta olen kuitenkin elänyt siinä uskossa, ettei se koske kaikkia öljyjä. Nyt olen siirtynyt käyttämään ainoastaan xylidermiä ja vaseliinia päälle, ja siinä oli merkittävä ero! Tukkeumia tulee vähemmän, mutta suurin ero oli ihon tekstuurissa ja värissä. Eli ilman öljyjä iho on nähtävästi kirkkaampi ja sileämpi, öljyt tekivät sameaksi ja röpelöiseksi.
« Viimeksi muokattu: 19.10.14 - klo:12:15 kirjoittanut ZEN »
Cogito ergo doleo.

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #80 : 20.10.14 - klo:08:38 »
Ärrimurri. Mun yläselkä on niin kamalan näköinen niskaan asti etten kehtaa pitää tukkaa kiinni ollenkaan ja mistään topeista ei voi edes haaveilla. Pari kuukautta sitten näihin tuntui vielä auttavan manteliöljy, mutta sitten tilanne räjähti ja nyt tuntuu että on ihan sama laittaako jotain voidetta/öljyä vai tekeekö mitään, niitä tulee vaan koko ajan lisää. :-[ Olen ollut ilman Diane Novaa nyt vuoden ja kesällä tosiaan näitä alkoi tulemaan... Lopetin Diane Novat kuivuuden takia, iho oli todella kuiva ja limakalvot samoin. Sain nyt kuitenkin uudelleen Diane Novat (en kyllä tajua miksi lääkäri antoi vain 5 liuskan reseptin). Sain myös lähetteen ihotautilääkärille jonne menen jo tänään (yksityiselle), jännä nähdä mitä hän keksii mun iholle. Muutamia aknepaiseita (sekä niitä joista jää tasainen arpi että ontelomalleja joista jää kuoppa-arpi :() on tullut kasvoihin leukaan, poskeen ja otsaan mutta muuten olen onneksi säästynyt pizzanaamalta, jos tässä nyt jotain hyvää pitää keksiä. ::) Miten kauan teillä muilla on mennyt että Diane Novat alkaa vaikuttamaan ja akne häviämään? Mä en enää muista, kun söin niitä viimeksi niin pitkään...

Poissa Unnu

• Tukkaguru
« Vastaus #81 : 20.10.14 - klo:11:22 »
Millä olette haalistelleet punaisia aknen jättämiä pilkkuja? Minulla on niitä jonkin verran ja olisi kiva päästä pilkuista eroon. Iho on parantunut tosi hyväksi, mutta noiden pilkkujen takia näytän edelleen vähän finniseltä. Sinkkipastaa multa löytyy ja yritän muistaa sitä käyttää. Onkohan muita kikkoja?
Voi vaan rakastaa ja toivoa parasta.

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #82 : 20.10.14 - klo:16:56 »
^ Mä olen kokeillut noihin jälkiin nyt sitruunamehua. Ihan siis tuoreesta sitruunasta olen puristanut ja levittänyt illalla iholle. Tätä suositellaan ilmeisesti noin viikon kuurina? Googlettemalla löytyy juttua, mutta mä en kamalasti jaksanut lueskella neuvoja tai varoituksia.  ;D En tiedä miten hyvin sitruunamehu toimii vanhoihin jälkiin, mutta ainakin mun naamassa tuoreet jäljet on haalistuneet. Mulla kun nykyään jokaisesta pienestäkin finnistä jää punainen jälki, vaikka se itse finni viipyy iholla vain pari päivää. >:(
hennaaja
iherb alekoodi DUW569

Poissa Unnu

• Tukkaguru
« Vastaus #83 : 20.10.14 - klo:17:21 »
^ Voisitko raportoida tuloksia sitten kun/jos niitä tulee?  :) Mullakin tulee nykyään ihan normaalista pikkufinnistäkin tuollainen punainen jälki, mistähän se johtuu?  0_0 En mielestäni tee niille mitään ihmeellistä, pikemminkin päinvastoin.
Voi vaan rakastaa ja toivoa parasta.

Poissa Louna

• HAIRahtanut
« Vastaus #84 : 20.10.14 - klo:19:21 »
Onko muuten aknen sijainnilla väliä?

Ainakin sanotaan, että tiettyyn paikkaan ilmestyville näpyille olisi joku selitys, että miksi ne tulee juuri sinne. Mulla tulee lähinnä vain hormonipatteja ovulaation aikaan, ja ne tulee aina sinne posken/leuan alueelle, joka on ilmeisesti tyypillinen sijainti hormonifinneille. Paitsi ahkera bha:n käyttö on saanut ne patit ilmestymään johonkin, jossa en sitä käytä, ja heti kun pidin bha:sta vähän taukoa, ne finnit tuli taas entiselle paikalleen... ärsyttävää!

En tiedä, onko näille näppyjen sijaintiin väitetyille syille mitään tieteellistä pohjaa (pikaisella googlauksella juttua aiheesta löytyi mm. iltapäivälehdistä ja muista vastaavista laatujulkaisuista), mutta esim. täällä blogiartikkeli aiheesta:http://beauty-highlights.blogspot.fi/2013/03/finneja-aina-samassa-paikassa.html
"Jos sinä kerran aikoinasi tunsit hyeenan ja se nyt tuli oravana vastaan, niin sietääpä miettiä sitä, että tunnistit sen."

2c F ii

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #85 : 20.10.14 - klo:20:15 »
Kävin ihotautilääkärillä ja sain tetrasykliinikuurin, jotain aknentappovoidetta ja Basironin pesuainetta. Todella toivon että näillä pääsen nopeasti eroon kipeistä ja rumista paiseista! Arpiin tosin mäkään en ole keksinyt manteliöljyä kummempaa ratkaisua...

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #86 : 20.10.14 - klo:20:23 »
^Mikä aknentappovoide on kyseessä?  :)

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #87 : 20.10.14 - klo:20:44 »
Mä kyllä välttäisin manteliöljyn(kin) laittamista aknealueille. Se on kuitenkin öljy, joka lisää entisestään kuormitusta talista täyttyneissä huokosissa. Jos iho on noilta alueilta kuiva, laittaisin vaikka Xylidermiä. Tukkeumien poistamiseen ja ehkäisyyn taas käyttäisin BHA:ta, oma suosikkini on Paula's Choicen RESIST Weightless Body Treatment with 2% BHA. Tietenkin sen aikaa kun on mahdollisesti jokin lääkevoide käytössä, on yleensä hyvä mennä pelkästään sillä. Arpiakin yrittäisin haalistaa mieluiten kemiallisella kuorinnalla ja ohuilla, seerumimuotoisilla tuotteilla.
1cFii, oma väri.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #88 : 20.10.14 - klo:21:49 »
Mä suosittelisin akneiholle linoleiinilinolihappoa sisältäviä öljyjä. Akneiholta puuttuu linolihappoa, ja rasvahapon palauttaminen saattaa rauhoittaa ihoa juuri tarpeeksi lievittääkseen aknea. Lähde. Itse olen tykännyt auringonkukkaöljystä, joka on aika hyvin siedetty öljy (lähde: "In cosmetics, it has smoothing properties and is considered noncomedogenic"). Testaaminen pienelle ihoalueelle on kuitenkin aina fiksua.

Öljy liuottaa öljyä, ja iholle sopiva öljy voi nimen omaan pehmentää ja poistaa esimerkiksi mustapäitä liuottaen ne irti huokosesta. Öljyt ovat välttämättömiä ihon lipidikerrokselle - ja lipidikerros taas pitää huokosissa olevan rasvan ihohuokosissa, eikä päästä sitä ihon pinnalle lisäämään kiiltoa / öljyisyyttä. Akneihokin tykkää rasvahapoista.

Sitruuna ei kyllä ole se kaikista paras ihonhoitotuote. Ensinnäkin sitrushedelmien mehu on valotoksista - mikä tarkoittaa lisää tummia läiskiä, mikäli iho altistuu UV-säteilylle käsittelyn jälkeen. Lisäksi sitruunamehun pH on 2, mikä on iholle todella alhainen ja lisää ärsytystä. Kirjoittelin pigmenttiläiskäketjuun hyperpigmentaation vaalennuksesta - AHA-hapot ovat aika tehokkaita siinä hommassa!
« Viimeksi muokattu: 20.10.14 - klo:22:18 kirjoittanut chew »
Sources or didn't happen.

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #89 : 20.10.14 - klo:21:52 »
^Mikä aknentappovoide on kyseessä?  :)
Skinoren.

Siirryinkin jo omatoimisesti PC-ketjuun häiriköimään evergreeniä.  ;D