Kirjoittaja Aihe: Akne  (Luettu 65619 kertaa)

Poissa evergreen

• Tukkaguru
Vs: Akne
« Vastaus #90 : 20.10.14 - klo:22:27 »
Mä suosittelisin akneiholle linoleiinihappoa sisältäviä öljyjä. Akneiholta puuttuu linoleiinihappoa, ja rasvahapon palauttaminen saattaa rauhoittaa ihoa juuri tarpeeksi lievittääkseen aknea. Lähde. Itse olen tykännyt auringonkukkaöljystä, joka on aika hyvin siedetty öljy (lähde: "In cosmetics, it has smoothing properties and is considered noncomedogenic"). Testaaminen pienelle ihoalueelle on kuitenkin aina fiksua.

Öljy liuottaa öljyä, ja iholle sopiva öljy voi nimen omaan pehmentää ja poistaa esimerkiksi mustapäitä liuottaen ne irti huokosesta. Öljyt ovat välttämättömiä ihon lipidikerrokselle - ja lipidikerros taas pitää huokosissa olevan rasvan ihohuokosissa, eikä päästä sitä ihon pinnalle lisäämään kiiltoa / öljyisyyttä. Akneihokin tykkää rasvahapoista.

Eikös linoleic acid ole suomeksi linolihappo? Mäkin luin tässä taannoin siitä, että sellaisilta ihoilta, joiden tali on kovaa juoksevan sijasta, on havaittu puuttuvan linolihappoa, mutta että puutos ei tosiaan ole systeeminen eli öljyjen syöminen ei auta. Olenkin tässä testaillut Paula's Choicen Moisture Boost -kasvovettä, johon on lisätty linolihappoa ihan sellaisenaan. Omalle iholleni ei esim. auringonkukkaöljykään sovi.

Öljy toki liuottaa rasvaa iholtakin, mutta jos se ei ole osa puhdistusvaihetta, vaan jätetään iholle, niin yhdessä talin kanssa se on kyllä usein varsin ärsyttävä rasvalasti. Ainakin seborrooiseen ekseemaan tai ruusufinniin taipuvaisen kannattaa tätä välttää.
1cFii, oma väri.

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #91 : 20.10.14 - klo:22:45 »
^ Ninjamuokkasin juuri! :D Iholle käytettynä tarkoitinkin, syömisellä tuskin on sen suurempaa vaikutusta. Orvasmarraskeden (stratum corneum) lipidikerroksen (kuva) kuntouttaminen juurikin voisi potentiaalisesti tehdä ihosta vähemmän rasvaisen, kun rasvan ja keratiinin muodostama kerros pitää rasvan ihossa eikä sen päällä. Mikäli marraskedessä ei ole tarpeeksi rasvaa ("laastia"), keratiini ("tiilit") ei pysy ihon pinnalla ja loput ihon rasvasta pääsee pinnalle. Tästä on kyse silloin, kun ihmiset huomaavat liian pesevän puhdistustuotteen tekevän ihosta entistä rasvaisemman.

Edit: tästä on tosiaan ehkä eniten hyötyä niille, joiden iho on kuiva-mutta-rasvainen. Iho voi olla rasvainen myös muusta syystä, kuten vaikka tavallista reippaamman hormonitoiminnan vuoksi.

Edit2: sanojen taivuttaminen ja marraskesi. Englanti on vahvempi ihonhoitokieleni. :D
« Viimeksi muokattu: 20.10.14 - klo:22:59 kirjoittanut chew »
Sources or didn't happen.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #92 : 21.10.14 - klo:01:03 »
^ Se, mitä mä tuosta aiheesta luin, koski huokosissa olevan talin koostumusta, eikä niinkään ihon kuntouttamista. Pointtina oli siis se, että vääränlainen rasvahappokoostumus tekee talista kovaa, mistä syystä se pakkautuu tulppina huokosiin. Ja se haluttu vaikutus olisi nimenomaan saada sitä rasvaa tulemaan huokosista ulos, eikä pitää sitä siellä, koska siellä huokosissahan se ihoa tulehduttaa. Eihän se kiilto ihon pinnallakaan toki kivaa ole, mutta siitä se rasva on helppo pestä tai pyyhkiä pois. Pinnalta öljyinen mutta vailla tukkeumia oleva iho on oleellinen askel parempaan tukkeutuneesta akneihosta.

Mäkin olen kyllä huomannut parissa tapauksessa ihoni pysyvän mattaisempana rasvaisen voiteen kanssa, mutta kun talintuotanto on syvällä huokosissa koko ajan huipussaan, niin vähän ajan päästä iho on kauttaaltaan tukkeutunut. Ymmärrän homman jujun niillä, joiden iho ei oikeasti tuota paljoa talia, mutta joilla se vähäkin jostain syystä (kenties siis kärsineen ihon pintakerroksen takia) kiiltelee pinnalla. En ehkä kuitenkaan pitäisi tällaista ihoa aidosti rasvaisena, vaan häiriintyneenä/rikkoutuneena. Aidosti rasvaisella iholla talin pitäminen ihossa johtaa aika ikävään tilanteeseen.

Tässä on varmaan oleellista, tarkoittaako rasvaisella iholla vain sitä, että pinnalla on jostain syystä rasvaa, vai sitä että huokosissa on tehokas rasvatehtailu käynnissä. Talin tuotantoonhan tuo ulkoinen voitelu ei vaikuta, ja aidosti rasvaisen ihon taustalla on aina hormonitoiminta. Kosteutuksesta ja ärsytyksen välttämisestä kannattaa tietenkin rasvaisenkin ihon kohdalla huolehtia, jotta ei altista ihoa pahemmalle tulehtumiselle.
1cFii, oma väri.

Poissa Liina

• Hiushörhö
« Vastaus #93 : 21.10.14 - klo:09:38 »
^Mulla on kesällä rasvainen iho ja talveksi se muuttuu kuivaksi ja kovarasvaiseksi. Se siis näytää matalta ja ihan hyvältä, mutta on oikeasti aivan tukossa, ja räjähtää hetkellä millä hyvänsä. Kokeilin joskus sisäisesti oliiviöljykapseleita, jotka muuttivat kyllä talin kovasta juoksevaksi, mutta muuten pahensivat vaan tilannetta. Olen kokeillut myös kasvoöljyjä. Ne tuntuvat ensin parantavat ihon kuntoa (ilmeisesti liuottavat talia), mutta muuten iho kuivaa ja tukkeentuu vaan entistä pahemmin. Manteliöljyvoide oli täysi katastrofi. Täysin rasvattomat voiteet taas eivät toimi nekään (kesällä toimii hyvin). Tärkeintä tuntuu olevan tasapaino.

Nykyään paras resepti on talvisin seuraava: Aamulla puhdistus alkoholittomalla kasvovedellä ja pelkästään kasvoseerumi (esom. TBS Nutriganics) meikin alle, illalla puhdistus kuivan ihon puhdistusvoiteella ja vedellä, alkoholiton kasvovesi ja melko rasvainen voide (esim. TBS Nutriganics yövoide). Kuorinta silloin tällöin PC AHA:lla (ei liian usein), tulehtuneisiin kohtiin Skinoren kuuri ja pahasti tukkeutuneisiin kohtiin Avitcid 2,5% kuuri. Koko ajan pitää olla valppaana, mitä iho milloinkin tarvitsee.   
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #94 : 21.10.14 - klo:10:57 »
^ Mulla muuten kävi juuri noin, eli ensin manteliöljy tuntui tosi hyvältä ja ihon kunto parani silmissä sen ekat kaksi viikkoa kun käytin joka ilta. Sitten lähti pahenemaan ja tuli aivan totaalinen räjähdys.

Kasvoissa mun iho pysyy aika kivasti kunnossa yhdistelmällä Rainbow Sensitive geeliputsari + Rainbow Sensitive kasvovesi tai Thayersin alkoholiton hajustamaton kasvovesi + kosteutukseen aamuisin Xyliderm tai Erisan kosteuttava voide (hieman rasvaisempi,  vuorottelen) ja illaksi pitää hankkia joku toimiva voide. Mutta selkä, se ei pysy kunnossa edes tällä yhdistelmällä. Toisaalta onni että rupikonna viihtyy vain lähinnä selässä, kasvoihin tulee vain pari-kolme paisetta kerrallaan (plus leuka täynnä mustapäitä ja tukkeumaa joista puristan talit pihalle säännöllisesti), toki arvet ovat inhottavia ja aamuisin meikkaaminen on hitaampaa kun saa taiteilla peitevoidetta näppyihin ja arpiin. Kasvoille aion kokeilla PC:n tuotteita, selkää hoidan Basironilla/Skinorenilla nyt niin kauan kuin niitä riittää ja jos tehoavat niin jatkan niiden käyttöä. Kasvojen ihon kunto parani muuten kun siirryin käyttämään mineraalimeikkejä (Lily Lolo) ns markettikosmetiikan sijaan.

Nyt sitten tosiaan kokeilen pestä selän ihon illalla suihkussa Basironilla ja laitan aamuin illoin Skinorenia, jännä nähdä miten alkaa toimimaan. Lymesykliini vetää näköjään mulla mahan sekaisin kuten kaikki antibiootit, joten voi olla että tämä kuuri jää kesken koska 1,5kk ripulointia ei oikein houkuttele (ab-kuurit 7-10 päivää kestän vielä jotenkuten). Ja onhan mulla se Diane Nova / Cypretyl nyt aloitettuna joten toivon että se tehoaa pian. ::)

EDIT: Tuo mun aknelääke onkin lymesykliiniä eikä tetrasykliiniä. En tiedä onko näillä suurta eroa... Tetrasykliinistä lääkäri puhui mutta lymesykliiniä näköjään sitten kirjoitti.
« Viimeksi muokattu: 21.10.14 - klo:12:19 kirjoittanut Mena »

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #95 : 21.10.14 - klo:15:19 »
^/^^ Hyvin samanlaiset kokemukset meillä. Se on tosiaan äärimmäisen hankalaa tasapainottelua tarvittavan hoidon ja tukkimattomuuden välillä. Mä vältän nykyisin kasviöljyjä suurimmaksi osaksi, mutta en ihan täysin. Hyvin vähän mun iho niitä kuitenkaan kestää. Rutiiniin kuuluu PC:ltä aamuin illoin pesu, kasvovesi ja kosteutus, myös BHA niin usein kuin iho sietää. Vartalon tukkeumiin toimii samaten BHA, tukkeutuvia alueita en rasvaa. Ihomeikiksi mullekin sopivat ne mineraalit ylivoimaisesti parhaiten, viimeiset vuodet on ollut käytössä Lily Lolo. Kasvojen hoidossa joutuu kuitenkin tosiaan olemaan koko ajan valppaana ja vaihtelemaan hoitoa tarpeiden mukaan.
1cFii, oma väri.

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #96 : 21.10.14 - klo:15:40 »
On kyllä tosiaan melko rakettitiedettä välillä tää tasapainoilu, kun iho on taipuvainen akneen ja lisäksi on kuiva iho. Käytin tuossa juuri puolitoista viikkoa täyteläisempää kasvovoidetta ja nyt on iho täynnä vaaleita, kovia tukkeumia, etenkin poskilla :/ osa on tulehtunut. Nyt taas käytän kevyttä geelivoidetta, mutta se ei taas kosteuta tarpeeksi ja iho alkaa hilseillä. Tukkeutumat taas onneksi ovat vähentyneet.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #97 : 21.10.14 - klo:21:18 »
^
Been there  >:( Oma ihoni on nyt hyvässä kunnossa, mutta edelleen on tasapainoilua sen kanssa että pitää olla kosteuttava ja tehokas, mutta ei liian rasvainen tuote. Nyt on toiminut Vichyn Aqualian rich-versio, myös Lumenen kosteuttava naamio on ok (identtinen Nuxen creme fraiche naamion kanssa, mutta hajusteeton). Bioderman pintakuivan ihon tuotteet olivat myös ihan lupaavia, mutta niistä puuttuu aurinkosuoja joten eivät sovi päiväkäyttöön ja yöksi aivan liian heppoisia.

Talvisin apua saa myös konja-sienellä putsaamisesta sekä aasialaisista kangasnaamioista  :)

Poissa Liina

• Hiushörhö
« Vastaus #98 : 22.10.14 - klo:12:32 »
Mulla on selän akneen auttanu tosi hyvin Basiron AC Wash 5% geeli pesuun ja Apobase hydragel kosteutukseen. Nyt kun selkä on pysyny paremmassa kunnossa niin en jaksa käyttää Basironia, koska tuhoaa värit kaikista pyyhkeistä. Kasvojen iholle Basiron on ollu liian ärtsyä, mutta toisaalta mun iho ei tykkää PC:n BHA-tuotteistakaan.
1aFii Hiukset piikkisuorat ja lasimaiset, paljon pyörteitä. Pituus vaihtelee lyhyestä polkasta olkapäille. Suosikkeja: Faith in Nature sh&c, Forme muotoilutuotteet

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #99 : 22.10.14 - klo:14:32 »
Vau, täällähän on tullut oikein kunnon tietopaketti ainakin minulle. :D Tuo linolihappo kuullostaa varsin mielenkiintoiselta ja kokeilemisenkin arvoiselta. Mullakin ongelmana tuntuu olevan, ettei rasva pääse ihohuokosista pinnalle, vaan jää jonnekin tien varteen tukkimaan ja tulehtumaan. Saakohan tuota rasvahappoa ihan sellaisenaan jostain...?

Mulla on muuten naama täynnä noita ennan mainitsemia ihonvärisiä näppyjä, eli kasvojen iho on aina epätasainen vaikkei sinäänsä näkyviä finnejä olisikaan. :(
Cogito ergo doleo.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #100 : 23.10.14 - klo:10:47 »
^Nimenomaan. :-\

Räpsäisinpä sairaspäivien kunniaksi taas hieman kuvia ihon kunnosta. Lievästi näyttäisi parantuneen viime maaliskuulta, josta edellinen kuva on. 2013 elokuusta onkin sitten jo tapahtunut hurja muutos, kauheaa ajatella, että toi oli joskus mun ihoni arkea. :o Tässä siis kuvat:

Vuosi Basironia takana, ei ainakaan auttanut ja varmaan pahensikin aknea.

Nelisen kuukautta iHerbin 10% Glykolihappovoidetta ja 1% retinolivoidetta vuorotellen.

Aiemmin ahkerasti, nykyään harvoin Paulan 2% BHA geeli tai liuos. Paljon Xylidermiä alle, tasapainoitellen Cicaplast Baume B5 tai vaseliini päälle.
Cogito ergo doleo.

ÄiskäVärjääTaas

• Vieras
« Vastaus #101 : 23.10.14 - klo:12:09 »
^^ Wau, huima ero kuvien välillä! Hyvin olet kyllä saanut hoidettua ihon kuntoa parempaan suuntaan  :)

Poissa Mena

• Tukkaguru
« Vastaus #102 : 23.10.14 - klo:12:43 »
ZEN, wau mikä muutos! Omaa Paulan BHA-tilauksen saapumista odotellessa.. ;D

Mun ongelma on näprääminen. Jos näppylä näyttää vähänkään siltä että sieltä tulisi jotain, niin se on *pakko* puristaa, vaikka sitten väkisin. >:D Ja tästähän ne arvet sitten tulevat...

En usko että tuo mun lymesykliinikuuri on auttanut parissa päivässä, joten laitetaan Basiron washin ja Skinorenin piikkiin: Mun paiseet yläselästä ovat kuivuneet muutamassa päivässä ja iho on aika arka, eilen illalla ja tänä aamuna laitoin Skinorenin sijaan Xylidermiä. Basironilla olen pessyt iltaisin ja Skinorenia laittanut aamuin illoin. Pitääpä laittaa Skinorenia jatkossa vain kerran päivässä, ja toisella kerralla laittaa vain kosteutusta. Kuivuneet paiseet ja ruvet kutisevat, yritän olla raapimatta vaikka mieli kovasti tekisi vähän *raapsraaps*.

Kiva sivuvaikutus Cypretylin aloittamisella, olen syönyt vajaa viikon ja olen ihan horny. Kuolasin jopa erään mainosluettelon alusvaatemiesmalleja, enkä mä yleensä ikinä edes vilkaise miesten osastoa noissa lehtisissä. ;D

Poissa Liina

• Hiushörhö
« Vastaus #103 : 23.10.14 - klo:15:58 »
^^Aivan uskomaton ero, noiden arpien vaaleneminen kestää aina oman aikansa.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #104 : 23.10.14 - klo:17:57 »
Joo, mäkin olen kieltämättä aika yllättynyt edistyksestä. Hyvä asia, että on kuvia tullut otettua, koska kyllä tässä reilun vuoden päivinä on ehtinyt monestikin unohtaa, millainen se lähtökohta on ollut. Lähinnä on itseltä tuntunut siltä, ettei edistysta olisi muka tapahtunut lainkaan... :P Arpien vaaleneminen on tosiaan hidasta, mutta hyvä kuitenkin huomata, ettei niitä uusia kuitenkaan ole tullut ihan yhtä nopeasti kuin vanhat katoaa. Joskus olen sinkkivoidetta kokeillut niiden vaalentamiseen, mutta siitä ei ollut mitään mainittavaa apua. En oikein viitsikään enää kokeilla mitään erikoisia voiteita, sillä ihoni on tosiaan aika kranttu ja epäilen saavani enemmän hallaa aikaan kuin hyötyä. Parempi kun en toivo liikoja. ;D

Yksi asia mikä lisäksi on voinut vaikuttaa hieman (joskin se monien tutkimusten ja ihmisten kokemuksien mukaan on hyvin epätodennaköistä) on se, että lopetin meikkaamisen noin vuosi sitten.
Cogito ergo doleo.