Minulla on rasvoittuva tai sekaiho. Iho rasvoittuu eniten nenän alueelta ja hieman otsasta ja leuasta. Posket ovat talvisin hieman kuivat, yleensä normaalit. Tällä hetkellä huonoimmassa kunnossa on suun seutu, jossa on paljon tulehtuneita finnejä (vaikken niihin koskekaan), ja nenänpielissä on paljon mustapäitä, joita koitan säännöllisesti poistaa Nivean lapuilla vaihtelevin tuloksin.
Nyt käytössä on Vichyn Normaderm-sarja, joka on osoittautunut parhaaksi tähän mennessä käyttämäkseni ihonhoitosarjaksi. Olen pienen ikäni aikana kulkenut marketti-Niveoista kalliisiin Cliniqueen ja Biothermiin, apteekkisarjoista olen kokeillut ACO:a huonoin tuloksin jne. Ihoni ei ole todellakaan nykyäänkään mikään täydellinen, mutta kun katselen kuvia esim. vuoden takaa, on tultu paljon parempaan päin. Käytin myös pitkään apteekissa myytävää Neutrogena-sarjaa, joka oli ihan laadukas. Käytin puhdistusaineena mustapäiden poistoon tarkoitettua Daily Scrubia, ja vaikka tuotteen vannottiin sopivan päivittäiseen käyttöön, alkoi kaksi kertaa päivässä ihon kuoriminen ja sen pitkäaikaiset vaikutukset hieman pelottaa. Kyllä iho näytti oikein hyvältä, mutta silti en halunnut kuluttaa ihoani pilalle.
Kosmetologilla en ole käynyt koskaan ja olenkin miettinyt semmoiselle menemistä. Asun pk-seudulla, joten hinnat hirvittävät. En myöskään oikein tiedä, maillaiseen hoitoon pitäisi mennä. Olen myös harkinnut ihotautilääkärille menoa, sillä olen huomannut, että hormonivaihtelut vaikuttavat ihooni erittäin voimakkaasti. En sitten tiedä, kuinka huonossa kunnossa ihon on oltava, että lääkäri suostuisi jonkun reseptin rustaamaan. Vaikka ihoni ei olekaan mistään pahimmasta päästä, se häiritsee elämääni, enkä pysty suunnilleen poistumaan kotoa ilman meikkiä.