Minulla on varsinainen sekaiho. Otsa ja kasvojen reunamat ovat suhteellisen normaalit: eivät kuivu, eivät rasvoitu, eivätkä ole herkät. Mutta tämä naaman keskialue sitten. Nenä ja nenän ympäristö on kuivaa aluetta. En osaa sanoa, onko se pintakuivuutta vai minkälaista kuivuutta, mutta nämä alueet hilseilevät herkästi, erityisesti otsan/nenän välinen alue ja nenän vierustat.
Posket sitten punoittavat hurjasti ja ovat herkät. Hankaamisesta iho ei tykkää ollenkaan, eikä myöskään kovasta lämpötilan vaihtelusta. Välillä jopa meikkivoidetta levittäessä tuntuu, että posket alkavat punoittaa, vaikka kuinka hellästi koittaakin sitä levittää (toisaalta olen hankkinut juuri Clarinsin True comfort meikkivoiteen, punoitus voi johtua siitäkin). Rasvaamalla iho rauhoittuu suht nopeasti, paitsi saunan jälkeen. Kuitenkaan posket eivät erityisen kuivilta tunnu, eivät ainakaan hilseile, kuten nenä.
Päänvaivaa aiheuttaa myös ihon väri: iho on tosi vaalea, eikä erityisesti kovin keltainen tai punainen, ihan siis vaan vaalea. Oikean värisen meikkivoiteen valinta todellakin aiheuttaa päänvaivaa, tämänhetkinen Clarinsin true comfort 00 on aaaika lähellä oikeaa sävyä, hieman turhan punertava ja peittokykyä poskillekin kaipaisin enemmän. Finnejä ei kovin herkästi tule, paitsi leukaan, joka sitten on muita rasvoittuvampi alue. Syypääksi myös veikkaan lähmimistä, monesti tulee nojailtua käsiin. Finnit ovat onneksi hyvin pieniä, eivätkä erityisen kipeitä.
Kaiken lisäksi minua on "siunattu" todella tummilla silmänalusilla, jotka on siis ihan rakenteelliset/perityt. Yöni nukun hyvin ja riittävästi, mutta tummina pysyvät silti. Hyvä peiteaine on hakusessa, väriongelmia on myös, kuten peittokyvynkin kanssa. Tämänhetkinen nyxin concealer jar on toiminut ihan ok:sti, mutta alle tarvisi jonkin hieman oranssimman neutralisoimaan tuota sinistä väriä, jonka jälkeen tätä voi vaikka laittaa päälle, kun on tarpeeksi vaaleakin.
Meikin/ihonpuhdistusaine on vielä hakusessa, kokeilemani voidemainen (en muista minkä merkkinen/niminen) ei tunnu puhdistavan tarpeeksi (tulee finnejä) ja vaahtomainen on ollut parempi, tosin hitusen kuivattava. Kasvorasvana olen erityisen paljon pitänyt Vichyn Aqualia Thermal rich voiteesta/seerumista ja lisänä joku lumenen hieman paksumpi voide satunnaisessa käytössä. Minäkin vannon huulien kosteuttajana Bepanthenin nimeen!