Siitä on aikaa kun olen viimeksi jotain tänne kirjoittanut..
Muutama vuosi sitten olisin niin ollut tulessa tästä ketjusta.

Olen käyttänyt aasialaisia kosmetiikkatuotteita, seurannut niiden rantautumista Suomeen, sekä ylipäätään kosmetiikka-alan kehitystä niiden myötä.
Mutta vasta reissatessani Hong Kongissa (tänä ja viime vuonna) käytännössä ymmärsin kuinka erilaisissa ympäristöissä niiden käyttö oikeastaan tapahtuu ja mitä olisi hyvä huomioida. Oma ihoni on ohut ja kuivahko. Olen hyvin vaalea ja ennen kuin aloitin säännölliset RF-hoidot iho myös punoitti usein tai helposti, etenkin poskien ja nenän alueelta, sekä herkistyi helposti. Nykyään iho ei juurikaan punoittele ja on paljon tasaisempi, ei myöskään herkisty niin nopeasti.
Mielestäni aasialaista kosmetiikkaa tilatessa/ käyttäessä on syytä huomioida että suomalainen iho on melkein aina, ohuempi ja kuivempi, sekä ilmanvaihteluiden myötä herkempi - jopa normaaliksi luokiteltava iho, verrattuna esimerkiksi korealaisen tai kiinalaisen ihoon on ohuempi. Tämän lisäksi esimerkiksi juuri Hong Kongissakin ilmankosteus on iholle miellyttävämpi kuin Suomessa, jossa kesäkin on suhteellisen kuiva verrattuna kyseiseen ilmastoon.
Lämpötilat ja ilmankosteus saavat tuotteet tuntumaan todella erilaisilta iholla. Tiivistettynä melkein kaikki käyttämäni tuotteet, joita käytän myös Suomessa käyttäytyivät ja tuntuivat melko erilaisilta. Etude Housen ostosreissun jälkeen testailin uusia tuotteita/ kaupanpäällisiä Hong Kongissa ja Suomessa (sekä Suomessa vielä eri vuodenaikoina tuntuman saamiseksi) ja ero on huima. Hong Kongissa on oikeastaan melko sama mitä laitan iholle, ilmankosteus tekee niin herkkua iholle, että edes alkoholipitoinen kasvovesi ei ärsytä ollenkaan koska kuivattavuuta ei juurikaan päse syntymään. Suomessa taas alko on omalle iholle iso nou nou.
Suurkaupungit aasiassa ovat hyvin korkeita saastepitoisuuksiltaan verratuna Suomeen ja mm. tämän takia myös puhdistustuotteiden on oltava todella tehokkaita. Muita syitä ovat ilmankosteus, veden laatu, vahvat aurinkosuojatuotteet yms. Suhtaudun itse todella suurella varauksella suosittuihin vaahtopuhdistuksiin (niitä paljon testanneena), suurin osa on liian tehokkaita/voimakkaasti peseviä siihen ympäristöön nähden missä elämme ja suomalaiselle iholle. Suosittelisin voimakkaiden puhdistusten sijaan keskittymään hellään puhdistukseen ja BHA tai AHA tuotteisiin. Kaksoispuhdistusta olen käyttänyt jo ikuisuuden, käynyt läpi tunnetuimmat merkit mutta vasta nyt herännyt siihen että paras kaveri omalle iholle öljypuhdistuksen jälkeen onkin vesiliukoinen puhdistusmaito tai geeli. Tietysti kaikilla omat pereferenssinsä ja ihosta riippuen. Uskaltaisin kuitenkin sanoa että yleisin moka aasialaisten tuotteiden kanssa on liian voimakkaiden puhdistustuotteiden käyttö.
Kasvovesistä ja lotioneista, suosittelen ehdottomasti alkoholittomia - tämä tosin on monelle mieltymysasia. Suomen ilmastossa ei ole tarvetta nopealle haihtumiselle ja imeytymiselle mitä alkoholilla usein aasian markkinoilla haetaan. Tuotteiden imeytyminen eri ilmastoissa tuntuu todella erilaiselta ja esimerkiksi mineraalimeikkikin liukui todella kosteasti versus Suomi ja buffaamisen tarve.
Meikkituotteista voisin vielä tehdä huomion pohjatuotteita koskien. Ilmankosteuden takia ovat useat pohjat ja pohjustusvoiteet pysyvyydeltään hyvin tymäköitä. Tämän vuoksi ne voivat huonosti puhdistettuina tukkia helposti ihoa. Öljypuhdistus on omalle iholle must, jotta kaiken saa hellävaraisesti poistettua. Oma suosikkini on Dermalogican precleanse, koska monet aasialaiset merkit sisältävät mineraaliöljyä ja kyseessä on taas makuasia mistä kukin tykkää.
Sasat ja monet korealaisten/ japanilaisten merkkien omat liikkeet on nyt parin reissun aikana kierrelty suht hyvin läpi ja syksyllä olisi taas tarkoitus palata. On mieletöntä miten kosmetiikka siellä myy ja miten naiset panostavat siihen. Sillä ei ole periaatteessa väliä paljonko tienaat, koska kaikille löytyy ne omat eri hintatasojen merkit. Yksi minkä olen laittanut merkille, on että upeaihoisimmat kiinattaret ovat usein niitä jotka panostavat etenkin sisäiseen kauneudenhoitoon. (Minkä pitäisi muutenkin olla ykkönen ja tietenkin lisäksi siellä löytyy kauneuden lisäravinteista ihan oma tarjontansa.) He eivät afternoon teellä ikinä syö kerralla kaikkia herkkuja vaan ovat melko kohtuullisia, pyytävät osan mukaan. Syövät paljon anti aging ruokia ja välttelevät aurinkoa kuin ruttoa.
Suosittelen tutustumaan ainesosalistoihin kunnolla ja miettimään tuotekokonaisuudet toisiaan tukevasti. Aasialaisessa kosmetiikassa on huippu paljon todella laadukkaita, eurooppalaiset tuotteet häpeään jättäviä tuotteita mutta myös yksinkertaisesti todella vahvoja, liiankin vahvoja tuotteita. Yksi syy siihen on, että iso osa aasialaisista tuntuu odottavan tuotteelta myös jotain elämystä, viilentävää fiilistä, tingling sensation, narskuvan kuivaa yms. erilaisia fiiliksiä tehokkuudesta, jotka usein ovat reitti herkistymiseen.
En tiedä onko turhin postaus ikinä - mutta itse muutama vuosi sitten olisin todellakin kaivannut tätä ahaa elämystä.

Nykyinen rutiinini on varmaankin aika lähellä korealaista 10-step rutiinia.