Usein syksyllä kun iho alkaa kuivumaan, auttaa tilanteeseen usein jo pelkkä putsarin vaihto. Joskus syksyllä voi käyttää esimerkiksi aamuisin aluksi miedompaa/ kosteuttavampaa ja talvella kun kunnon kuivuus iskee niin aamuisin ja iltaisin. Ihoa kuuntelemalla oma rytmitys kyllä löytyy. Tuplapuhdistuksen ensimmäisen vaiheen, eli öljyn pidän ympäri vuoden samana, mutta helpoiten olen itse huomannut kosmetiikassa putsarin vaihdolla voivani vaikuttaa ihon kosteustasapainoon.
Minkälainen puhdistus sinulla on nyt käytössä?
Mikäli kuorit ihoa hapoilla, suosittelen kyllä pitämään kuorinnat rutiinissa. Tarvittaessa joko miedontamaan, harventamaan tai vaihtamalla happoa. Kuorittu iho kuitenkin imaisee kosteuden huomattamasti paremmin. Mutta liikaa ohentumista kuivuden myötä olisi syytä kuorinnoissa välttää.
Suosittelen ehdottomasti lisäämän rasvoja ruokavalioon, esimerkiksi kookosöljyä aamuisin ja iltaisin. Syksyllä ja talvella olen omalla kohdallani huomannut kuivuuden ja herkkyyden helpottuvan kun iho saa tarpeeksi ravinteita. Jos haluaa hifistellä niin ruokavaliota räätälöimällä on mahdollista vaikuttaa ihon kirkkauteen, sekä kosteustasapainoon - muiden suurempien hyötyjen lisäksi. Monilla myös liian vähät yöunet, sekä stressi saattavat kuivattaa ja ohentaa ihoa.
Vähän yleisluonnollista pohdintaa. Toivottavasti saat ihon taas tasapainoon.