Haluaisin kovasti tykätä The Ordinaryn tuotteista, kun useille nämä tuntuvat sopivan ja hintakin on edullinen, mutta toistaiseksi mikään testatuista ei ole ollut itselle hyvä. Hellävaraiselle mutta tehokkaalle kuorinnalle on kuitenkin tarve, joten annoin vielä yhden tilaisuuden The Ordinaryn tuotteille ja tilasin pari miedompaa kuorintaa testiin joita kokeilen varovasti, eli Mandelic Acid 10% ja Lactic Acid 10%.
Ootko päässyt kokeilemaan mantelihappo- tai maitohappokuorintaa vielä?
Voisin suositella miedommista lisäksi glykolihappoa, joka on siis yksi AHA-hapoista. Itse oon tykännyt päivittäisessä käytössä, tosin mulla
AHA30% + BHA2% ei oo aiheuttanut pientä kihelmöintiä lukuunottamatta ihoärsytystä. Glykolihappoa löytyy myös edellämainitusta kuorinnasta kolmen muun AHA-hapon kanssa, mutta yksinään se on edellämainittua miedompaa. Vieläpä riittoisassa pullossa

Toiseen aiheeseen, The Ordinaryn salisyylihappokuorinta on jäänyt tosi vähälle käytölle. Se pomppasi esille, kun etsin tietoa ihonalaisten finnien tehokkaaseen hoitoon, ja yhden yön perusteella finni on pienentynyt huomattavasti. Salisyylihapossa ei oo erityisemmin vikaa, sen käyttö on vaan unohtunut, kun The Ordinarya on tullut hamstrattua yli tarpeen. Ehkä tästäkin vois tulla ihonhoidossa uusi HG.
Ja sitten, hoksasin että The Ordinarylta on tullut markkinoille L-askorbiinihappojauhe, tuttavallisemmin C-vitamiini. Tämä muoto askorbiinihaposta on ilmeisesti ihonhoidon kannalta se tehokkain muoto, jauhemuodosta vielä plussaa kun se on C-vitamiinin säilyvyyttä ajatellen stabiilein muoto. 20g purkki maksaa noin 6-7 €, mikä ei ole musta älyttömän paha hinta.
Tiedoksi, alla jaarittelua C-vitamiinin eri muotojen kemiallisista ominaisuuksista:
Mulla on ollut siis jauhemuotoisesta askorbiinihaposta käytössä Yliopiston Apteekin jauhemainen valmiste, joka on tarkoitettu hapettumisenestoaineeksi ravinnossa, eli se ei ole L-askorbiinihappoa, vaan "pelkkää" askorbiinihappoa. Oon käyttänyt tätä sekoitettuna kasvojen puhdistusaineisiin, ja ennen liukenemistaan se mm. kuorii ihoa fysikaalisesti. Iho tykkää tästä selvästi, mutta nyt haluaisin päivittää parempilaatuiseen versioon.
Jauhemaisista L-askorbiinihapoista kiinnostava ois myös Puhdas+:n C-vitamiinijauhe, jossa on siis L-askorbiinihapon johdannaista natrium-L-askorbiinihappoa. Se vissiin vaan on johdannaisena teholtaan heikompaa puhtaaseen L-askorbiinihappoon verrattuna, mutta kilohinta taas on alle puolet The Ordinaryn L-askorbiinihappojauheen hinnasta.
Ja TO:n 20g ei oo määrällisesti kovin paljoa, mutta eipä oo purkin hintakaan.
Ehkä ostan vaan molemmat