Hunajasta saan itse vähän ärsytysoireita, joten en välttämättä itse käyttäisi suoraan ainetta, mutta miten sonjis siis käytät hunajaa muotoilutuotteena? Tai esim. aloe-geeliä? Onko hiuksesi pitkät, jotta muotoilu ei ole täysin välttämätöntä? Itsellä on sen verran luirutukka ilman muotoilua, vaikka melkein hartioilla saakka onkin, joten jonkinlaista volyymia on saatava aina aikaan. 
Mä oikeastaan vaan aina sekoitan hunajan muihin tuotteisiin ja aina tosi pieninä määrinä, koska en pidä siitä miten se tekee hiukset koppuraisen tuntuisiksi jos sitä on yhtään liikaa. Laitan siis noin 1/4–1/2 tl hunajaa itse tehdyn pellavansiemengeelin tai kiharanvirkistyssuihkeen joukkoon. Mutta jos kaipaa vaan pitoa, niin hunajan voi helposti korvata agavesiirapilla, jota saa nykyisin ihan S-marketeistakin.
Aloeta taas käytän kosteuttamiseen ja kiharoiden virkistämiseen: joko geeliä sinällään aamuisin hiuksiin lätkittynä tai aloemehua suihkepullosta suihkittuna (silloin seassa on usein vähän muitakin hoitavia aineita, kuten hunajaa). Sekoitan myös aloegeeliä itse tehtyyn pellanvansiemengeeliin ja käytän joskus suihkun jälkeen "jätettävää", johon tulee 1 osa kookosöljyä ja 6 osaa aloe vera -geeliä.
Mun luonnonkiharat on muuten niin kaamea pörröpallero, että ne on pakko joka aamu "muotoilla" tai siis kosteuttaa tai kastella, jotta ne palaavat muotoonsa. Eli hiusten muotoilu on kyllä täysin välttämätöntä joka päivä ja välillä kesken päivääkin. Tosin ongelma on luiruuden vastakohta, eli mulla on liikaakin volyymia ja tyvikohotusta, josta yritän vimmatusti päästä eroon

Ootko muuten kokeillut palashampoota? Sehän olisi kunnolla pesevä, mutta samalla kuitenkin melko hellävarainen ja silti ekologinen vaihtoehto, ja sokerina pohjalla se tekee useimpien hiuksista tuuheamman ja runsaamman tuntuiset.
Todella kiva myös kuulla vähän herkkäihoisenkin kokemuksia. Itsellä kun lähivuosina on ilmennyt ihottumaa päänahassakin, ja vaikka pahin ihottumajakso näytti olevan vain hetkellinen, niin päänahkani vaikuttaa edelleen melko arvaamattomalta. Päänahkani rasvoittuu myös nopeaan, joten luonnolliset shampoot kiinnostavat senkin vuoksi.
Mulla on aikalailla samantapainen päänahka. Tai siis oli

Aiemmin nimittäin pesin hiukset joka toinen päivä ja ne mielestäni rasvoittuivat nopeasti, mutta ryhdyttyäni perehtymään luonnonmukaiseen hiustenhoitoon oon pystynyt venyttämään pesuväliä parhaimmillaan jopa viikkoon. Viime aikoina oon pessyt hiukset noin pari kertaa viikossa. Pesujen välillä saatan kyllä kastella ja "vesipestä" ne.
Päänahan kuivumiseen ja kutinaan on auttanut shampoopalojen käytön yhteydessä opittu viinietikkahuuhtelu, jonka teen nykyisin kaikenlaisten pesurutiinien viimeisenä osana. Mutta jos erehdyn käyttämään liian voimakkaita tai muuten jotenkin vääränlaisia tuotteita, päänahka reagoi kyllä joko välittömästi kutisemalla ja/tai hilseilemällä.
SAVEsta (nyk. BeSave) olikin kiva kuulla, että on pesevä, koska tuotteen määrä ja hintasuhde vaikuttaa hyvältä. Olen miettinyt onko Saven shampoot mahd. liian helliä. Toisaalta 500mln purkki ei ole testailun merkeissä hyvä.
Mulla oli kokeilussa se kuivien hiusten versio ja se oli siitä ihmeellinen tuote, että se oli selvästi ihan kunnolla pesevä, mutta samalla kuitenkin tuntui hellältä. Hinta-laatusuhde oli mielestäni tosi hyvä, mutta tosiaan pullon koko on aika iso... Siitä kyllä varmaan voi saada pikku testerin esim. Ruohonjuuresta tai jos se ei onnistu ja asut pk-seudulla, voit saada multa pikku näytepurkillisen siitä.
Mielelläni kyllä suosisin OleHyvä -sarjaa hintansakin takia, mutta ainut kokeilemani Aloe Vera-Xylitol hoitis ei sopinut ainakaan pikahoitiksen tapaan käytettäväksi. Muhitteluissakin lisäilin hoitikseen esim. öljyä tai muuta hoitista.
Eli siis ensimmäinen luonnonhoitis kokeilu ei minunkaan kohdalla ollut onnistunut, mutta esim. Faith In Nature -merkki kiinnostaa tällä saralla. Katsotaan josko uskallan OleHyvältäkin kokeilla jatkossa muuta, koska tietenkin olisi mukavaa tukea edullista kotimaista sarjaa.
Mulla on harmikseni samanlaisia kokemuksia Ole Hyvän hoitoaineista. Shampootestin mukana saamani Suklaa-Vaniljahoitis sekä itse Ruohonjuuresta hankkimani marjasekoitushoitis olivat kumpikin liian liruja. Niitä piti annostella tosi paljon, eikä kosteutusteho tuntunut olevan kummoinenkaan. Lisäksi marjahoitis haisi ihan kaamealle

Ostin silti tyrnihoitiksen kokeiltavaksi CO-pesuissa, mutta kun noita shampoita on vielä jäljellä niin paljon, en ole saanut aloitettua CO-kokeiluja...
Ole hyvän testailussahan on se hyvä puoli, että niistä paikoista joissa on täyttöpullosysteemit, voi ostaa Ole Hyvän tuotteita vaikka kuinka pikkuruisia määriä, jos vie jonkun oman pikkuisen pullon täytettäväksi täyttöpalveluun. Riittää, että purnukassa on joku merkintä sen tilavuudesta. Tuolla tavalla itse hankin kokeiltavaksi sen marjahoitiksen ja hintakin oli ihan naurettavan pieni. Olisihan se tosi hienoa jos siitä sarjasta löytyisi hyvä tuote, kun sarjan toimintaperiaatteet on niin jees.
Faith In Naturesta en osaa sanoa mitään, mutta AM Luonnonkosmetiikan hamppuhoitoaineitta kokeilin joskus ja se oli ihan ok (ei niin lirua kuin Ole Hyvät, mutta ei kyllin kosteuttava mun superkuiville kiharoille), samoin Santen Brilliant Care vaikutti ihan toimivalta arki-pikahoitiksena ja AM luonnonkosmetiikan turve-syvähoito oli oikein mukava tuttavuus (käytin pääasiassa jätettävänä). Toivottavasti näistä oli jotain apua.