Kirjoittaja Aihe: Luonnonmukaiset hiustuotteet  (Luettu 448763 kertaa)

Poissa helmikuu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
Vs: Luonnonmukaiset hiustuotteet
« Vastaus #945 : 25.08.14 - klo:15:08 »
Ostin Urtekramin tuoksuttoman shampoon, ja ehdin tykästyä siihen. Sitten googlettelin vähän, mitä tuo incissä jo toisena oleva sodium coco sulfate on, ja ainakin yhden lähteen mukaan käytännössä samaa tavaraa kuin SLS. Pöh.

http://www.hebebotanicals.co.nz/sodium-coco-sulfate-another-synthetic-detergent/

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #946 : 25.08.14 - klo:15:38 »
Rakastuin kaappini kätköistä löytyneeseen shampooseen! Kyseessä on siis kamomillashampoo AM luonnontuotteet-merkiltä. Ostin putelin joskus Ruohonjuuren alesta, muuten nuo ovat olleet aika kalliita mun budjetilleni. Täytyy myöntää että ekaa kertaa tuli ns. erilainen lopputulos hiustenpesussa! Usein olen ajatellut ettei sillä shampoolla niin väliä ole, samanlaisia ne kaikki ovat. Tällä tukasta tuli pehmeä, ilmava ja tosi puhtaanoloinen, ei lähmän lämhää missään. Vaahdotin pariin otteeseen ihan varmuuden vuoksi, muttei ei luultavasti ole välttämätöntä. Suosittelen lämpimästi!

Pakkohan sitä on ottaa sarjalta jotain muutakin kokeiluun, muistelisin juureksilla olleen muitakin vähintään yhtä positiivisia kokemuksia tältä merkiltä.  :)

...Kaapista löytyi myös Frantsilan shampoo, jossa sitten komeilikin SLS heti INCIssä. En tajua miten toi on mukaan lähtenyt, kaipa se täytyy pois käyttää.
1c F i
Tukka kasvaa - olkapäillä mennään <3

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #947 : 07.09.14 - klo:18:44 »
Mä olen tykästynyt Faith in Naturen shampoisiin ja hoitiksiin. En ole varma, kuuluvatko ne tähän ketjuun, kun en tiedä miten 'luonnonmukainen' määritellään :P, mutta taisi täällä jokin maininta olla aiemminkin.

Olen kyllä näihin törmännyt monien vuosien ajan, mutta pinnallisesti (nimi, ulkonäkö) nämä eivät koskaan oikein vetäneet puoleensa. Hiljattain olen sitten etsiskellyt tarkoituksella sellaisia shampoita, jotka pesisivät muilla kuin SLES:llä tai SLS:llä mutta kuitenkin sulfaateilla. Sulfaatittomista en ole tykännyt, koska useimmat vain tuovat rasvoittuvaan päänahkaani enemmän köhnää kuin pesevät pois, ja osassa taas on sulfaattien sijasta vielä rajumpia tensidejä. Sopivien shampoiden löytäminen on mulle hirveä haaste, kun lähes kaikki jättävät päänahan mähmäiseksi, ja olen ajatellut, että ehkäpä vika on SLES:ssä, kun se on lähes kaikille shampoille yhteistä. Faith in Naturen shampoissa pesevänä aineena on ALES.

Ja kappas vain, ensimmäistä kertaa koskaan olen voinut pestä päänahan/hiukset jopa kuiville hiuksille tarkoitetuilla shampoilla ilman köhnää ja mähmää. Laitoin miehenkin (samankaltainen tukkeutuva iho mutta vielä paljon hankalampi päänahka) käyttämään, ja päänahan ikuinen kutina helpotti heti. Nämä pesevät tosi tehokkaasti, mutta vaikuttavat jotenkin huuhtoutuvan pois "tavallisia" shampoita paremmin. Luinkin jostain, että ammoniumsulfaatit liukenisivat veteen natriumsulfaatteja paremmin, mutta en kyllä tunne asiaa yhtään, niin paha väittää mitään...

Joka tapauksessa, olen tykännyt erityisesti Coconut- ja Pineapple & Lime -tuotteista. Normaaleista kuiville hiuksille tarkoitettu kookosshampoo sisältää ehtaa kookosöljyä ja jättää hiukset tosi pehmeiksi ja ilmaviksi. Öljyä ei kuitenkaan ole niin paljoa, että pahemmin rasvoittaisi. Kookoshoitis on mukavan kosteuttavaa, mutta koska tykkään voida laittaa hoitista melko ylös asti, olen kokenut kevyemmän (normaaleista rasvaisille hiuksille) Pineapple & Lime -hoitiksen ehkä vähän paremmin itselleni sopivaksi, kunhan laitan kaikkein kuivimpiin latvaosiin jätettävää. Pineapple & Lime -shampoota en ole kokeillut kuin kerran, mutta vaikuttaa oikein hyvältä pesemään puhtaaksi ilman turhaa kuivattamista. Molemmissa linjoissa tuoksut ovat ihan nimien mukaisia, aitoja ja sopivan mietoja.

Lisäksi olen kokeillut Grapefruit & Orange- sekä Raspberry & Cranberry -tuotteita. Grapefruit & Orange on Pineapple & Lime -linjan tapaan tarkoitettu normaaleista rasvaisille hiuksille, mutta mulle Grapefruit & Orange -tuotteet tuntuivat vähän kovemmilta, siis shampoo voimakkaammalta ja hoitis kevyemmältä. Myös tuoksu on näissä mulle vähän liian voimakkaan sitruksinen. Ei huonoja, mutta muut olivat parempia. Normaaleista kuiville hiuksille tarkoitettu Raspberry & Cranberry -shampoo on oikein kiva, voisin kuvitella sopivan melkein kelle tahansa. Pesee puhtaaksi mutta ei rasita pahasti hiuksia, ja jättää kivan kiillon. Hoitiskin on ok, mutta ei ihan niin kosteuttava kuin Coconut, ja toisaalta rasvoittaa helposti päänahkaa, ei siis ihan suosikkini. Näiden marjatuoksu on mulle vähän allön rajoilla, mutta menee kyllä.

Haluan vielä varmaankin testata Seaweed & Citrus -linjaa, ja vaaleille hiuksille tarkoitetut kamomillatuotteetkin (Ginkgo Biloba -linja) kiinnostaisivat kovasti, mutta näitä jälkimmäisiä ei vissiin kukaan tuo Suomeen, kuten tavallista... Tähän asti testaamieni osalta kokemus on kaikkiaan tosi positiivinen, shampoiden pesuteho on tosi hyvä, kaikki tuotteet jättävät hiukset luonnollisen kiiltäviksi ja tuoksut ovat enimmäkseen oikein mukavia. Hinnatkaan eivät ole ihan hirveät, mutta saatavuus on kyllä harmillisen huono.
« Viimeksi muokattu: 03.10.14 - klo:17:13 kirjoittanut evergreen »
1cFii, oma väri.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #948 : 16.09.14 - klo:17:50 »
Lisää Faith in Naturesta... Olen testaillut Seaweed-shampoota ja -hoitista. Shampoo pesee tehokkaasti, mutta jättää hiuksiin kiiltoa ja tyveen jopa kosteutuksen tuntua. Kuivat latvat kuitenkin takkuuntuvat pesussa ja vaatisivat tämän perään hoitoa, mutta kyseinen hoitis taitaa olla siihen vähän turhan kevyttä. Hoitis kyllä selvittää ja silottaa, mutta pehmeyttä ei oikein tule tarpeeksi. Shampoo vaikuttaa näistä kahdesta kivemmalta, tosi yleispätevä tuote, joka kuitenkin tekee hiuksista paljon eloisammat kuin jokin peruspesevä tuote. Hoitiskin riittää varmasti ihan hyvin terveille ja tasakuntoisille hiuksille, joissa ei ole kuivaa, ohutta latvaa.

Tuoksu on itselleni näissä jossain määrin ongelma. Vahvimpana tuoksuu ylang-ylang, ja lähes yhtä vahvana ohessa sitruuna. Eivät nämä nyt mitenkään hirveitä ole tuoksultaankaan, mutta en voi sanoa tykkääväni ylang-ylangista, enkä näin vahvoista tuoksuista ylipäätään. Sitruunaöljy myös tuntuu allergisoivan itselläni aika pahasti. Tuoksu on shampoossa onneksi selvästi miedompi kuin hoitiksessa, ja tällaisen kanssa vielä pystyn ihan hyvin elämään. Pelkästä shampoosta tuoksu ei myöskään tunnu juuri jäävän hiuksiin.

Kaikkiaan laadukkaan oloisia tuotteita, jotka sopivat varmaankin parhaiten suht normaaleille, peruskuntoisille hiuksille ja sellaisille käyttäjille, joille vahvat eteeristen öljyjen tuoksut eivät ole ongelma. Omia suosikkejani taitavat kuitenkin olla yhä edellisessä viestissä mainitut Coconut ja Pineapple & Lime -tuotteet. Myös Raspberry & Cranberry -shampoon testailua jatkan, vaikuttaa ihan lupaavalta.

EDIT: Kyllä näistä sitten lopulta tuli kuitenkin suosikkini! ;D
« Viimeksi muokattu: 02.12.14 - klo:21:52 kirjoittanut evergreen »
1cFii, oma väri.

Poissa SannaS

• HAIRahtanut
    • Team Sanna & Schapet
« Vastaus #949 : 21.09.14 - klo:00:33 »
Mä ostin jokin aika sitten Santen hoitoaineen, sellaisessa tuubissa oleva. Tuoksuhan on hieman omituinen hajustettuihin ja miedosti hajustettuihinkin tuotteisiin tottuneelle, mutta se koostumus on tosi hyvä! Jättää hiukset hyvän tuntuisiksi ja huuhtoutuu helposti pois hiuksista. Tällä viikolla ostin Brillance gloss-shampoon, koska mulla on ikäänkuin hakusessa hiukset puhtaan tuntuisiksi mutta ei liian pesevä shampoo. Ei mielellään tarttis sisältää silikonia. Olihan tuo jotenkin kalliin tuntuinen shampoo (hinta Prismassa 8,90e /200ml) mutta on kyllä joka euron arvoinen! Kun tuoksuun tottuu, niin koostumus on jälleen oikein hyvä ja pesutulos juuri hyvä. Tämä myös huuhtoutuu hiuksista mukavasti pois, jättää hiukset pehmeän ja liukkaan tuntuisiksi.

Eilen käytin em. ekaa kertaa yhdessä, ja voihan vitsit miten kivan tuntuinen tukasta tuli. Eikä ainakaan miinusta tule luonnonmukaisuudesta ja silikonittomuudesta :) Aamulla kuivana tukka oli kiiltävän ja pehmeän tuntuinen. Kylläpä tykkäsin!
Hiustenhoito - mikä ihana tekosyy.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #950 : 01.10.14 - klo:23:16 »
Mä olen käytellyt FiN:n shampoita ja tehnyt vähän laajempia kokeiluja hoitoaineiden puolella. Tuntuu vähän, etteivät FiN:n hoitoaineet oikein riitä. (Hiukset ovat kuivat, mutta vaikeasti kosteutettavat, hennot ja latistuvat.) Olen sekakäyttäjä, joten kokeilussa on kaikkea kampaamotuotteista luonnonkosmetiikkaan. Luontaisemmalta puolelta olen nyt testaillut vanhaa tuttua Santen Brilliant Carea sekä Madaran hoitiksia, joista myöskin kaksi kolmesta ovat olleet aiemminkin käytössä.

Santen BC toimi joitakin vuosia sitten tukassani kuin unelma, mutta ei enää. Lähmää helposti, mutta ei oikein onnistu kosteuttamaan. En ajatuksenakaan lämpene alkoholipohjalle, mutta ennen tämä sentään teki jotain positiivistakin. Voi blääh, miten hankaliksi mun hiukset ovat muuttuneet.

Madaralta vanhoja tuttuja ovat Gloss & Vibrancy (normaaleille) sekä Nourish & Repair (kuiville). Kumma kyllä, Nourish & Repair ei koskaan ole toiminut mulla, vaan Gloss & Vibrancy kosteuttaa ja selvittää huomattavasti paremmin. Vaikka hiukseni ovatkin käsittelemättömät, halusin nyt vielä testata sen kolmannenkin version eli Colour & Shine -hoitiksen (värjätyille), koska koostumus näytti hyvin kosteuttavalta. En kyllä hirveästi tykännyt, hiukset jäivät tosi lötköiksi ja silti sähköisiksi.

Entinen suosikkini luonnonkosmetiikan hoitoaineista oli Laveran Basis Sensitiv -sarjan hoitis, mutta siitä on sittemmin tehty vegaaninen ja koostumus on aivan erilainen. Alkuperäinen hoitis sisälsi hunajaa ja teki mun hiuksista ihan mahtavan tuuheat ja pehmeät, mutta nykyinen ei oikein lupaile samaa, eikä ole incin perusteella huvittanut kokeilla. Laveran Basis Sensitiv -sarjassa oli myös mun mielestä parhaat shampoot, kunnes sitten taas uudistettiin...

Olen aika varma, että Madaran Gloss & Vibrancy on parasta, mitä hoitoaineilla on mulle tällä hetkellä tarjota. Se on kevyttä, mutta todella tehokkaasti selvittävää ja kosteuttavaa, ja hiuksista tulee heti tuntuvasti kimmoisammat. Vähän siitä ehkä jää sellainen jännä kalvon tunne, mutta ei kovin ikävässä mielessä. Sopii tosi hyvin kuiville mutta latistuville hiuksille. Auttaa myös laineita/kiharoita pysymään pomppivina.
« Viimeksi muokattu: 03.10.14 - klo:17:14 kirjoittanut evergreen »
1cFii, oma väri.

Poissa olivia

• HAIRahtanut
« Vastaus #951 : 02.12.14 - klo:19:17 »
Ostin ton Faith in Naturen granaattiomena&rooibos(mikä se muuten on? :D) shampooon, musta noi purkit on ihania ja on kuitenki sulfaatteja niin pesee hyvin. Ihmettelin vaan lirua koostumusta, saa lotrata aika paljon jos haluaa et vaahtoaa..hiukset tuntuu hieman tahmealta pesun jälkeen mut kuivuttuaan tosi pehmeät..ja käytin ainoastaan jätettävää hoitista. Ainoa miinus siis koostumuksesta. Tuoksukin raikas.
Breathe me.

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #952 : 02.12.14 - klo:20:17 »
^Minä taas ostin sen suklaashampoon ja hoitoainettakin harkitsin. Kokeilin sitä äsken ja tuoksu oli ihana sekä pesuteho hyvä. Minulla oli hiuspuuteria, joka ei peseydy kunnolla millään shampoolla ja tämäkin jätti takkuiseksi. Täytyy pestä huomenna uudelleen ja katsoa, millainen tulos sitten tulee.

Päivitystä:
Ei tämä shampoo ainakaan jokapäiväiseen pesuun sovellu, koska se on voimakkaasti pesevää. Hiukset jäävät latvasta kuivan tuntuisiksi, joten tämän kanssa on käytettävä hoitoainetta. Kokeilin Alba Botanican jätettävää, mutta minun hiukset kuivavat niin nopeasti, että hoitoaine ei leviä latvaan.
« Viimeksi muokattu: 03.12.14 - klo:20:30 kirjoittanut Marie Corelli »
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #953 : 02.12.14 - klo:21:43 »
Multa onkin jäänyt päivittämättä kokemukset Faith in Naturesta tähän ketjuun, vaikka rasvoittuvien hiusten ketjussa on läpisty aiheesta paljonkin. Luulin ensin, etteivät esim. hoitikset riittäisi, ja merilevätuotteiden tuoksukin tuntui liialliselta, mutta nykyään olen ihan eri mieltä. Seaweed-shampoo ja -hoitis ovat olleet mulle ihan huippuja! Shampoo tekee hiuksista pehmeät ja kiiltävät, ja hoitis on täysin riittävä tarpeisiini, etenkin nyt kun leikkasin kuivimmat latvat pois. Tuoksusta opin tykkäämään nopeasti, vaikkei se pullosta haistettuna mitenkään mahtava olekaan. Enää en koe tuoksua ollenkaan liian voimakkaana, ja hiuksiin jää juuri sopivan raikas fiilis.

Tykkään myös Coconutista ja Pineapple & Limestä, mutta Seaweed-setti vastaa hennon ja taipuisan tukkani tarpeita kaikkein tasapainoisimmin ilman liikaa hoitamista tai kuivattavuutta. Coconut-tuotteilla saan supersileät ja ilmavat hiukset, mutta päänahalle ne ovat helpommin liikaa; Pineapple & Lime -shampoo taas on vähän liian kuivattavaa hiuksilleni päivittäiseen käyttöön ja vastaava hoitis liian kevyttä.

Raspberry & Cranberryt olivat mulle liian rasvoittavia.
1cFii, oma väri.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #954 : 03.12.14 - klo:20:59 »
Aubrey Organicsin hehkutettu Honeysuckle Rose hoitis on testattu, ja en päässyt ollenkaan itse asiaan: tuotteen analysointiin, sillä haju oli niin voimakas! Huh, ihan pyörrytti...
Kaapin perällä se nyt on, ensin täytyy kerätä voimia sen karmean lemun kohtaamiseen..
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Vuhi

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #955 : 10.12.14 - klo:13:03 »
Keväällä ostin Punnitse ja Säästä kaupasta Faith in naturen merileväshampoota, kun oli syksyllä/talvella hiustenlähtöaika. Ihan kuin olisi jotenkin tullut parissa viikossa vähän paksuutta tukkaan? Raikas tuoksu, mutta nykyään olen vähän kyllästynyt. Siellä oli sitä Ginkgo bilobaa mitälie, tuoksuukohan se samalle, kuin se Santen Gingko oliivi shampoo (toffeeliköörille?). Aika hyvä haju muuten on, tykkään.

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #956 : 03.01.15 - klo:20:16 »
Mites nuo Faith in naturet ja superherkkä / atooppinen iho? Sain aikanaan FiN:n syvänosteuttavasta kosteusvoiteesta aivan järkyttävän allergisen reaktion, niin en ole uskaltanut koskea enää mihinkään ko. valmistajan tuotteisiin.
Vähän tekis kuitenkin mieli, kun on täällä kehuttu. Mikä olisi herkälle iholle ja kuivuvalle tukalle hyvä?

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #957 : 03.01.15 - klo:20:35 »
^ Moniallergikkona ja (tuoksujenkin laukaisemasta) migreenistä kärsivänä sanoisin, ettei tuohon voi oikein antaa vastausta... Yliherkkyydet ovat niin yksilöllisiä. Muistatko, mitä se ongelmia aiheuttanut tuote sisälsi? Jotain sitrusuutteita ehkä? En näkisi varsinaisesti mitään syytä välttää yhden valmistajan tuotteita, kun tuotteissa on kuitenkin ihan vaihtelevat ainesosat. Parasta olisi selvittää, mitä yhteisiä ainesosia on niissä tuotteissa, joille on reagoinut ikävästi. Jos haluaa välttää ainakin yleisimpiä ärsytyksen aiheuttajia (sitrukset, mentoli, rosmariini jne), niin FIN:n Coconut-shampoo ja -hoitis ovat hyvät vaihtoehdot, ja nimenomaan kuiville hiuksille. Niissä on hyvin yksinkertainen kookosöljyn tuoksu. :)
1cFii, oma väri.

Kiivi

• Vieras
« Vastaus #958 : 06.01.15 - klo:00:14 »
Evergreen, olitko sä koskaan kokeillut niitä Urtekramin Aloe Vera -shampoita? Muistelin että kerroit ettei sulle sovi noissa oleva glyseriini, mutta olitko kuitenkin joskus kokeillut? Meillä on niin samanlainen iho ja hiuslaatu että vaikea kuvitella että ne olisivat huonoja sulle :) Kokeilin tässä välissä muutamaa muuta shampoota mutta mikään muu ei enää toimi mulle, ainoastaan nuo Urtekramit. Parhaiten ehkä kertoo se että kaikkia muita shampoita käyttäessäni tarvitsen pesun syväpuhdistavalla shampoolla kerran tai pari viikossa, tuntuu että aina kertyy jotain hiuksiin ja päänahkaan. Noilla Aloe Vera -shampoilla tätä ei tapahdu, tukka tuntuu syväpuhdistetulta joka pesun jälkeen. Vuorottelen normaalien ja kuivien hiusten shampoiden kanssa, ensimmäinen pesee tehokkaammin mutta tukka tykkää enemmän jälkimmäisestä.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #959 : 06.01.15 - klo:00:57 »
^ Olin kyllä, niitä vanhoja siis! Nythän Urtekramit taitavat olla uudistuneet..? Käytin aikoinaan useampiakin, ainakin sitä aloeta, merilevää ja kamomillaa muistaakseni. Kaikki latistivat mun hiuksia liikaa, siis tuntuivat liian kosteuttavilta. Samalla sitten tyvi jäi liian "hautovaksi". Eihän se tietenkään välttämättä olisi sama juttu nykyään, kun onhan tässä hiuslaatukin vähän muuttunut. Mulla on ehkä nykyään vähän kuivemmat hiukset kuin tuolloin. Mulle ovat kuitenkin sopineet ihan mahtavasti Faith in Naturet. :)
1cFii, oma väri.