Mä olen tykästynyt
Faith in Naturen shampoisiin ja hoitiksiin. En ole varma, kuuluvatko ne tähän ketjuun, kun en tiedä miten 'luonnonmukainen' määritellään

, mutta taisi täällä jokin maininta olla aiemminkin.
Olen kyllä näihin törmännyt monien vuosien ajan, mutta pinnallisesti (nimi, ulkonäkö) nämä eivät koskaan oikein vetäneet puoleensa. Hiljattain olen sitten etsiskellyt tarkoituksella sellaisia shampoita, jotka pesisivät muilla kuin SLES:llä tai SLS:llä mutta kuitenkin sulfaateilla. Sulfaatittomista en ole tykännyt, koska useimmat vain tuovat rasvoittuvaan päänahkaani enemmän köhnää kuin pesevät pois, ja osassa taas on sulfaattien sijasta vielä rajumpia tensidejä. Sopivien shampoiden löytäminen on mulle hirveä haaste, kun lähes kaikki jättävät päänahan mähmäiseksi, ja olen ajatellut, että ehkäpä vika on SLES:ssä, kun se on lähes kaikille shampoille yhteistä. Faith in Naturen shampoissa pesevänä aineena on ALES.
Ja kappas vain, ensimmäistä kertaa koskaan olen voinut pestä päänahan/hiukset jopa kuiville hiuksille tarkoitetuilla shampoilla ilman köhnää ja mähmää. Laitoin miehenkin (samankaltainen tukkeutuva iho mutta vielä paljon hankalampi päänahka) käyttämään, ja päänahan ikuinen kutina helpotti heti. Nämä pesevät tosi tehokkaasti, mutta vaikuttavat jotenkin huuhtoutuvan pois "tavallisia" shampoita paremmin. Luinkin jostain, että ammoniumsulfaatit liukenisivat veteen natriumsulfaatteja paremmin, mutta en kyllä tunne asiaa yhtään, niin paha väittää mitään...
Joka tapauksessa, olen tykännyt erityisesti Coconut- ja Pineapple & Lime -tuotteista. Normaaleista kuiville hiuksille tarkoitettu kookosshampoo sisältää ehtaa kookosöljyä ja jättää hiukset tosi pehmeiksi ja ilmaviksi. Öljyä ei kuitenkaan ole niin paljoa, että pahemmin rasvoittaisi. Kookoshoitis on mukavan kosteuttavaa, mutta koska tykkään voida laittaa hoitista melko ylös asti, olen kokenut kevyemmän (normaaleista rasvaisille hiuksille) Pineapple & Lime -hoitiksen ehkä vähän paremmin itselleni sopivaksi, kunhan laitan kaikkein kuivimpiin latvaosiin jätettävää. Pineapple & Lime -shampoota en ole kokeillut kuin kerran, mutta vaikuttaa oikein hyvältä pesemään puhtaaksi ilman turhaa kuivattamista. Molemmissa linjoissa tuoksut ovat ihan nimien mukaisia, aitoja ja sopivan mietoja.
Lisäksi olen kokeillut Grapefruit & Orange- sekä Raspberry & Cranberry -tuotteita. Grapefruit & Orange on Pineapple & Lime -linjan tapaan tarkoitettu normaaleista rasvaisille hiuksille, mutta mulle Grapefruit & Orange -tuotteet tuntuivat vähän kovemmilta, siis shampoo voimakkaammalta ja hoitis kevyemmältä. Myös tuoksu on näissä mulle vähän liian voimakkaan sitruksinen. Ei huonoja, mutta muut olivat parempia. Normaaleista kuiville hiuksille tarkoitettu Raspberry & Cranberry -shampoo on oikein kiva, voisin kuvitella sopivan melkein kelle tahansa. Pesee puhtaaksi mutta ei rasita pahasti hiuksia, ja jättää kivan kiillon. Hoitiskin on ok, mutta ei ihan niin kosteuttava kuin Coconut, ja toisaalta rasvoittaa helposti päänahkaa, ei siis ihan suosikkini. Näiden marjatuoksu on mulle vähän allön rajoilla, mutta menee kyllä.
Haluan vielä varmaankin testata Seaweed & Citrus -linjaa, ja vaaleille hiuksille tarkoitetut kamomillatuotteetkin (Ginkgo Biloba -linja) kiinnostaisivat kovasti, mutta näitä jälkimmäisiä ei vissiin kukaan tuo Suomeen, kuten tavallista... Tähän asti testaamieni osalta kokemus on kaikkiaan tosi positiivinen, shampoiden pesuteho on tosi hyvä, kaikki tuotteet jättävät hiukset luonnollisen kiiltäviksi ja tuoksut ovat enimmäkseen oikein mukavia. Hinnatkaan eivät ole ihan hirveät, mutta saatavuus on kyllä harmillisen huono.