Kirjoittaja Aihe: Luonnonmukaiset hiustuotteet  (Luettu 447367 kertaa)

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
Vs: Luonnonmukaiset hiustuotteet
« Vastaus #975 : 13.01.15 - klo:10:27 »
Olisko esim. noista Faith in natureista mihinkään co-pesuissa?

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #976 : 13.01.15 - klo:10:35 »
Ole hyvän Tyrni-hilla-appelsiini -hoitoaine ei ainakaan toiminut co-pesussa. Tuloksena oli rasvaletti.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #977 : 13.01.15 - klo:12:02 »
Olisko esim. noista Faith in natureista mihinkään co-pesuissa?

Kyllä ne vissiin ovat tykättyjä co-pesussa, mutta itse en co-pesuja harrasta niin en ole kokeillut. (Koostumus vihjaa ainakin, että sopisivat tähän hyvin.) Seaweed & Citrus ja Pineapple & Lime ovat ainakin tykättyjä, aika kevyitä molemmat, jälkimmäinen kevyempi. Kokeilisin varmaan kuivaan ja kiharaan tukkaan tuota merilevää, latistuvampaan noita kaikkein kevyimpiä.
1cFii, oma väri.

Poissa helmikuu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #978 : 23.01.15 - klo:13:42 »
Mua on nyt jo hetken vaivannut nämä luonnonkosmetiikkashampoot, ja niistä yleisesti löytyvä kookossulfaatti. Syitä käyttää luonnonkosmetiikkaa voi tietenkin olla monia, mutta ympäristö- ja henk.koht. kemikaalialtistusnäkökulmasta, lieneekö tuo kookossulfaatti yhtään sen parempi aine kuin SLS? Olen netistä löytänyt lähteitä, joiden mukaan ne ovat käytännössä samaa tavaraa, ja samanlaisessa prosessissa valmistettuja, raaka-aine kaiketi vain eri. Tekeekö yleensä se, että jokin raaka-aine on ns luonnosta peräisin itse tuotteesta yhtään sen luonnonmukaisempaa, kuin normituote, kun se luonnon raaka-aine käy läpi monimutkaisia kemiallisia prosesseja? Oon vaan tässä miettinyt, että onko nää luonnonshampoot (ja muukin luonnonkosmetiikka) huijausta...En haluaisi, että näin olisi, joten pliis kertokaa jos teillä on asiasta enemmän ymmärrystä :)

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #979 : 24.01.15 - klo:09:26 »
Kookossulfaatti on ihan samaa tavaraa kuin tavallinenkin sulfaatti, niillä on sama CAS-numero. Tuo on melko tavallista luonnonkosmetiikan green washingia, eli asiat pestään vihreiksi/luonnonmukaisiksi. Sama homma esim. Japanese honeysuckle (lonicera japonica flower extract) ja honeysuckle (lonicera caprifolium flower extract) kanssa. Ne sisältävät parabeenejä niin monet muutkin luonnossa kasvavat marjat, yrtit ja kasvit, mutta noillakin kahdella ainesosalla ollaan tuotteita "pesty vihreämmiksi".

Kun luin tuosta honeysuckle-asiasta täältä foorumilta, jätin esim. Nubian Heritagen tuotteet ostamatta, vaikka merkin mangovoide olikin suuri suosikkini, sillä haluan välttää parabeenien käyttöä kauneudenhoidossa. Samoin olen välttänyt ostamasta sampoita tai pesutuotteita, joissa on kookossulfaattia, sillä oikeasti sulfaatittomia tuotteita on olemassa paljon.

Vaikka mielestäni luonnonkosmetiikka on terveellisempää kuin tavallinen kosmetiikka, niin silti luonnonkosmetiikassakin on ainesosia, joiden käyttöä kannattaa välttää. Senpä takia luonnonkosmetiikankin kanssa kannattaa olla silmät tarkkana ja lukea se INCI aina läpi huolellisesti.

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #980 : 24.01.15 - klo:12:16 »
Olis kiva kun olis joku lista tuollaisista viherpesuainesosista, jotka yrittää näyttää joltain muulta kuin mitä ovat. Kokoaisipa joku incitietoinen sellaisen avuksi meille kaikille muille.
En olis arvannut tuommoistakaan japanese honeysucklea parabeeniksi.

Ottaa aivoon tuommoinen epäsuora kieroilu. :(

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #981 : 24.01.15 - klo:13:25 »
^Minustakin tuollainen luettelo olisi hyvä. Yleensähän kaikkea luonnollista mainostetaan hyvänä ja synteettistä pahana, vaikka luonnonmukaisissa tuotteissakin on paljon pahoja, allergisoivia, aineita. Tuo honeysuckle oli muuten Paulan inci-hakemistossa listattu parhaaksi ainesosaksi  ???.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Poissa almiros

• Tukkaguru
« Vastaus #982 : 24.01.15 - klo:13:44 »
Muakin kiinnostaisi tietää mitä luonnonkosmetiikassa käytetyt ainesosat oikeasti ovat, tai siis miten samanlaisia ne oikeasti ovat kuin "normaalit" aineet. Ellenin viesti onneksi avasikin asiaa hieman.

Kun yrittää lähteä googlettelemaan, niin on vaikea löytää luotettavaa lähdettä. Varsinkin mitä tulee luonnonmukaisiin aineisiin, on porukka melko hysteeristä ja asioista liikkuu paljon väärää tietoa. Sama homma kuin ravitsemuksen kanssa - on niin montaa eri leiriä ja porukka uskoo haluamaansa ja pitää sitä faktana.

Olisipa joku luotettava lista! Noihin Paulan arvosteluihinkaan eri ainesosista en jostain syystä luota ihan sataprosenttisesti...
hennaaja
iherb alekoodi DUW569

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #983 : 24.01.15 - klo:14:23 »
No saataisiinkohan täällä semmoista listaa yhteisvoimin kerättyä? Minä en tästä aiheesta vielä paljonkaan tiedä, mutta mielenkiinnolla seuraan ja opin.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #984 : 07.02.15 - klo:23:56 »
Ohoh, Faith in Naturelta on tullut hajusteeton shampoo ja hoitis ja kaksi miehille suunnattua shampoota (Blue Cedar ja Ginger & Lime). Olisipa kiva jos näitä saataisiin Suomenkin valikoimiin!
1cFii, oma väri.

Poissa Mimi

• HAIRahtanut
« Vastaus #985 : 10.02.15 - klo:21:53 »
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #986 : 11.02.15 - klo:07:31 »
En tuota kyseistä Think dirty-sovellusta ole kokeillut, mutta CosmEthics on käytössä. Joskin olen vähän epätyytyväinen siihen. Sillä saa kyllä tuotteen incin näkyviin viivakoodin skannaamalla, mutta jos ainesosien nimet eivät sano mitään, niin ei sovelluksesta paljon ole apua. Okei, ainesosista on linkki kyseistä ainetta käsittelevään Wikipedia-artikkeliin, mutta aina se ei kauheasti auta.  Kaikista aineista ei ole artikkelia ja joidenkin artikkeleista ei ole mitään iloa.

Pitää ehkä kokeilla tuota Thinl dirtyä.

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #987 : 11.02.15 - klo:10:22 »
^Minullakin oli CosmEthics vähän aikaa ja se oli ihan turha. Vain harvat tuotteet lötyivät tietokannasta ja ainoat haitalliset aineet tuntuivat olevan parabeenit. Skin Deepillä näyttäisi myös olevan sovellus.

Poissa Aivina

• HAIRahtanut
« Vastaus #988 : 12.02.15 - klo:06:51 »
Joo, CosmEthicsin ainoa ihan kunnon hyöty tuntuisi olevan se, että jos inci lukee tosi pienellä, niin sovellukseen sen saa senkokoisella tekstillä, että siitä saa jotain selkoa.

Kokeilin tuota Think Dirtyä kanssa, mutta en kokenut hyödylliseksi. Tietokannasta ei juuri löytynyt niitä tuotteita joita mulla on. Sovellukseen piti myös luoda oma tili, jonka hyödyllisyyttä en oikein hoksaa. Ja tuo kanssa leimaa suorilta vaan kaikki hajusteet superpahoiksi, koska ne saattaa sisältää haitallisia asioita.

Poissa Mimi

• HAIRahtanut
« Vastaus #989 : 12.02.15 - klo:07:29 »
No saataisiinkohan täällä semmoista listaa yhteisvoimin kerättyä? Minä en tästä aiheesta vielä paljonkaan tiedä, mutta mielenkiinnolla seuraan ja opin.

Tämä kiinnostaa minua myös!

Olen itse ratkaissut "pahojen aineiden" välttelemisen niin että kosmetiikka mitä usein käytän  on (omasta mielestä  :D ) turvallisinta (tai lähellä). Pesen hiukset ja itseni useimmiten oikealla saippualla (oliivisaippua ja flow pala tällä hetkellä) inci lista on lyhyt, ei tuota pakkausjätettä, ei mielestäni kuivata tai ärsytä ja että hajoaa luonnossa nopeasti (luin tämän jostain saippuanvalmistus sivuilta) Kosteutan, sipaisen latvoihin ja poistan silmämeikit 100% öljyllä. Meikkipohjana on mineraalipohja.

Mutta kaipaisin hammastahnaa, hoitoainetta ja ripsivärin etenkin 2 vikaa hajustamattomana ja kun vanhat "normi" muotoilutuotteet loppuu jonkun suolasuihke tyyppisen liemen jossa on kevyt pito. Itsestä vaan tuntuu että mitä lähempänä luonnonkosmetiikan tuote on samanlaista normituotetta se myös inciltään on sitä.
1cMii oma väri: 5-6 tummuinen lämmin ruskea, nyt päässä lila punertava suoraväri omalla tyvellä ja pituus kainalossa