Oon jotenkin vähän sekaisin noista UVA/UVB-suojista. Kun joissain purkeissa se UVA on ympyröity ja tuolla makeupalleyssa joku sanoi että on vain UVA-suoja, siitä ajattelin.
Onko noi UVB-suojan tasot siis yleensä sellasia että niitä ei erikseen lue? Koska käsitin että se ei ole sama kuin UVA, joka kerrotaan kyllä.
Tuo ympyröity UVA tarkoittaa, että tuotteen UVA-suojan määrä on vähintään 1/3 tuotteen UVB-suojan määrästä. Jotkin tuotesarjat ilmoittavat UVA-suojan määrän vielä tarkemmin erikseen (Nyks:in mainitsemalla PPD arvolla tai +++ merkinnällä) ja osa taas ei. Ja joissain ei ole edes tuota ympyröityä UVA-merkintää, jolloin ei voi tietää UVA-suojan olemassa olosta mitään.
Ja kuten Nyks tuolla edellä jo selvensi, SPF kertoo UVB-suojan määrän.
Itse olen kokeillut myöskin La Roche-Posayn aurinkotuotteita (kasvojen extreme fluideja SPF 30 ja SPF 50+) ja ovat mielestäni parasta mitä on saatavissa. Omaan mielipiteeseeni vaikuttaa ihotuntuma ja ennenkaikkea käytetyt filtterit sekä se, että tuotteissa ilmoitetaan SPF:n lisäksi myös tarkka UVA-suojan määrä (pakkauksissa oleva PPD) ja nuo UVA-suojien määrät on noissa kasvotuotteissa todella korkeat. Vartalotuotteissa näyttivät olevan jonkun verran alhaisemmat, joten tulen ensi kesänä suojaamaan kroppani myöskin ihan noilla kasvojen fluideilla, koska noissa on korkeat UVA ja UVB suojat ja ovat miellyttävän tuntuisia ja hinta myös todellakin kohdallaan.
En siis varsinaisesti harrasta auringonottoa, joten suojaan ihoani vain, kun tiedän olevani pidempään ulkona esim. terassilla syömässä tai kaupungilla muutoin pidempään ulkona tms. joten en mene konkurssiin kasvotuotteiden käyttämisestä vartalolla.
Edit. Olen tosi iloinen, että La Roche-Posayn aurinkosuojia saa nykyään myös Suomesta niin ei tarvitse hamstrata Ranskasta tai Saksasta tms.