Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 356223 kertaa)

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #1095 : 21.05.11 - klo:20:10 »
^ Kiitos selvennyksestä. Oletin, että tuossa LRP:n voiteessa olisi lisätty TiO2:n määrää, mutta tuo sinun selitys on loogisempi.

Tuosta Rock Queenin linkittämästä Uusi Musta blogikirjoituksesta tuli mieleen, että ajattelenko taas liian monimutkaisesti.  Blogissa kerrottiin "Rantasen mukaan pelkällä titaanioksidilla, joka on ainoa EU-komission sallima luonnonkosmetiikan UV-suodatin, ei voi suojata UVA-säteiltä vaan pelkästään UVB-säteiltä. Sinkkioksidilla saadaan lisäsuojaa aikaan, vaikka se ei ole virallinen UV-suoja. Titaanioksidin suojavaikutus riippuu kidekoosta. Kidekoko saadaan kosmeettisesti siedettäväksi juuri nanoteknologian avulla."

Jutun lopussa oli lueteltu neljä aurinkovoidetta (luonnonmukaisia), joilla oli myös UVA sertifikaatti. onko tuossa kenenkään muun mielestä mitään ristiriitaa?  Siis ainoa hyväksytty luonnonkosmetiikan aurinkosuojayhdiste on TiO2, joka ei suojaa UVA:lta, mutta silti on olemassa ainakin neljä luonnonkosmetiikka aurinkovoidetta, joilla on UVA sertifikaatti?

Poissa Hermione

• Tukkaguru
  • "I´m sure we´ll all be great friends."
« Vastaus #1096 : 21.05.11 - klo:23:08 »
Miten yksineläjät levittävät aurinkotuotteet selkäpuolelle? Viime kesän huolimattoman levittelyn tuloksena lapaluun päälle ruskettui aivan selvä kämmenen kuva, jota ei sitten saanut pois lainkaan. Alakautta onnistuu levittäminen noin BSL-rajaan asti, mutta nimenomaan lapojen väli on paha paikka.

Onko yhdestäkään marketti-/apteekkisarjojen suihkittavasta tähän apua? Ettei tarvitsisi kädellä hieroa ihoon? Muistaakseni tästä on keskusteltu joskus, mutten näin pikasilmäyksellä löytänyt tästä ketjusta ainakaan.
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #1097 : 21.05.11 - klo:23:13 »
Näin eilen apteekissa (Helsingin Kaivopihan YA)  sellaisen laitteen, joka on tarkoitettu vartalovoiteen levittämiseen selkään. En tutustunut laitteeseen tarkemmin, mutta kauempaa se näytti sellaiselta varrelliselta nukanpoistorullalta). Ehkä se toimisi myös aurinkovoiteen levittämiseen.

Poissa RockQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #1098 : 22.05.11 - klo:09:02 »
Jutun lopussa oli lueteltu neljä aurinkovoidetta (luonnonmukaisia), joilla oli myös UVA sertifikaatti. onko tuossa kenenkään muun mielestä mitään ristiriitaa?  Siis ainoa hyväksytty luonnonkosmetiikan aurinkosuojayhdiste on TiO2, joka ei suojaa UVA:lta, mutta silti on olemassa ainakin neljä luonnonkosmetiikka aurinkovoidetta, joilla on UVA sertifikaatti?
Joo mun mielestä se oli kanssa vähän hassusti kirjoitettu juttu, tai sitten en vaan lukenut tarpeeksi ajatuksella. Ensin kerrotaan ettei ne oikeen voi suojata tehokkaasti ellei näytä aivan kalkkilaivan kapteenilta ja sitten seuraavaksi esitellään näitä aurinkovoiteita. Mulle tuli ainakin fiilis että suojaako noi nyt muka sitten tehokkaasti ollenkaan.
Kerrostettu kihartuva hennapolkka
www.siameselipstick.com

Poissa Kosmetiikkakissa

• HAIRahtanut
« Vastaus #1099 : 23.05.11 - klo:21:04 »
^ Titaanidioksidi suojaa kyllä jonkin verran myös UVA-säteiltä (kidekoko tosiaan vaikuttaa asiaan), mutta huomattavasti paljon vähemmän kuin UVB-säteiltä, joten on melko vaikeaa saavuttaa sellaista suojaa, että UVA-suoja olisi 1/3 UVB-suojasta puhumattakaan korkeammasta UVA-suojasta. Tuo 1/3 suohdeluku on siis edellytys, että tuotteessa saa mainita tuon UVA-suojan.

Titaanidioksidin kohdalla pienempi kidekoko tekee tuotteesta vähemmän valkoista ja antaa korkeampaa UVB-suojaa, mutta hyvin vähän UVA-suojaa. Kidekoon kasvaessa UVA-suojan osuus kasvaa jonkin verran, mutta samalla tuotteen valkoisuus kasvaa.

Pelkkää titaanidioksidia käytettäessä ei päästä UVA-suojan osalta yhtä korkeaan suojaan kuin silloin kun tuotteessa käytetään myös kemiallisia filttereitä. Tästä syystä en itse käytä luonnonkosmetiikan aurinkosuojia.

Kannattaa huomioida, että korkea UVB-suoja=korkea SPF ehkäisee ihon palamisen melko hyvin, jolloin tulee helposti oltua auringossa pitkään, kun ei tajua saaneensa liikaa aurinkoa. Tuossa voi alhaisen UVA-suojan ollessa kyseessä ehtiä saada hurjan määrän UVA-säteilyä ilman, että huomaa ihossa mitään ennenkuin vuosien päästä ihon ikääntymisenä. Ihon palamista ei siis voi pitää luotettavana mittarina ihon sietokyvystä tai suojan toimivuudesta silloin kun käyttää tuotetta, joka antaa huomattavaa UVB-suojaa, mutta huomattavasti alhaisempaa UVA-suojaa. Ilman suojaa huomaisi ihon alkavan palaa ja siirtyisi suojaan.

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #1100 : 23.05.11 - klo:21:46 »
^ Noin minäkin olen ymmärtänyt tuon TiO2:n suojatehon, niinkuin kirjoitit. Vähän vaan kummastuttaa, että luonnonkosmetiikassa voi saada UVA sertifikaatin, kun tuon lainaamani pätkän mukaan esim sinkkioksidi ei kuulu hyväksyttyihin auringonsuoja-aineisiin. 

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #1101 : 24.05.11 - klo:14:41 »
Minä ajattelin tänä kesänä ''tuhlata'' tuohon eucerinin fluid matte 50+ aurinkovoiteeseen joka on tarkoitettu kasvoille.. Kuulostaa hyvältä kun luvataan sen jättävän mattapinnan sekä olevan sopivaa akneiholle (oma ihoni menee tukkoon tavallisista aurinkovoiteista). Vaan osaako joku finneihin taipuvainen sanoa, että kuinka hyvin lupaus pitää paikkansa? Itse en yleensä käytä aurinkovoiteita ollenkaan kasvoilla, sillä iho menee niistä niin huonoon kuntoon.

Poissa Missy

• Tukkaguru
« Vastaus #1102 : 24.05.11 - klo:20:07 »
^Mä en ko. voidetta ole kokeillut, mutta noin yleisesti voisin sanoa, että mun iho menee huonoon kuntoon aurinkovoiteista, joissa on mineraaliöljyä, mutta mineraaliöljyttömiä voin käyttää huoletta. Jos siis on samaa ongelmaa niin kannattaa kokeilla öljyttömiä versioita.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #1103 : 24.05.11 - klo:20:36 »
Minä ajattelin tänä kesänä ''tuhlata'' tuohon eucerinin fluid matte 50+ aurinkovoiteeseen joka on tarkoitettu kasvoille.. Kuulostaa hyvältä kun luvataan sen jättävän mattapinnan sekä olevan sopivaa akneiholle (oma ihoni menee tukkoon tavallisista aurinkovoiteista). Vaan osaako joku finneihin taipuvainen sanoa, että kuinka hyvin lupaus pitää paikkansa? Itse en yleensä käytä aurinkovoiteita ollenkaan kasvoilla, sillä iho menee niistä niin huonoon kuntoon.

Mun kokemuksia tuotteesta löytyy tän ketjun sivulta 62, vaikka en näköjään ole maininnutkaan viestissäni Eucerin fluid matte 50+:n nimeä. Tuote aiheutti tuon kuvaillun reaktion lisäksi myöhemmällä viikkotarkastelulla myös finnejä, mahtaisikohan johtua tuotteen korkeasta silaripitoisuudesta. En todellakaan suosittele, korkealla litrahinnalla sain itselleni pelkkää kuraa. Vieläkin tuo purkki varmaan lojuu jossain kaapin perällä käyttämättömänä.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #1104 : 24.05.11 - klo:21:00 »

Sen voi tuosta sanoa ettei ole kyllä mattaista nähnytkään! Ostin viime vuonna voiteen ja en käyttänyt kuin pari kertaa kun oli niin rasvainen ja kiiltävä lopputulos  :( Se hyvä puoli tuossa oli, että ei ollenkaan ärsyttänyt ihoa mutta suosittelisin ennemminkin normaalille tai kuivalle iholle.

Poissa Kosmetiikkakissa

• HAIRahtanut
« Vastaus #1105 : 24.05.11 - klo:21:46 »
^ Noin minäkin olen ymmärtänyt tuon TiO2:n suojatehon, niinkuin kirjoitit. Vähän vaan kummastuttaa, että luonnonkosmetiikassa voi saada UVA sertifikaatin, kun tuon lainaamani pätkän mukaan esim sinkkioksidi ei kuulu hyväksyttyihin auringonsuoja-aineisiin. 

Tarpeeksi isoa kidekokoa käyttämällä näyttäisi tuo onnistuvan pelkällä titaanidioksidillakin, mutta silloin tuote on melko valkoinen.

Vaikka sinkkioksidi ei ole EU:ssa hyväksytty aurinkosuojafiltteri niin sitä saa silti käyttää kosmetiikassa ja sitä voi siis olla myös aurinkosuojatuotteessa. Koska se ei ole hyväksytty UV-filtteri, pitää suojakertoimen pakkauksessa ilmoittavan tuotteen sisältää myös jotakin hyväksyttyä UV-filtteriä. Eli jos tuotteessa ilmoitetaan SPF arvo, pitää tuotteen sisältää yhtä tai useampaa EU:ssa lainsäädännössä UV-filtteriksi luokiteltavaa ainetta (sallittujen pitoisuuksien rajoissa). Noiden filttereiden lisäksi tuotteessa saa olla mitä hyvänsä kosmetiikassa sallituksi määriteltyä ainetta. Eli vielä selvennyksenä, että vaikka jokin/jotkut aineet tuotteessa antavat UV-suojaominaisuuksia (testissä tulisi tulokseksi esim. SPF 15) niin mikäli tuotteessa ei ole lainsäädännössä määriteltyjä hyväksyttyjä UV-filttereitä, ei pakkauksessa saa suojakerrointa ilmoittaa.

On siis täysin mahdollista, että aurinkoauojatuotteessa on sekä titaanidioksidia että sinkkioksidia ja se täyttää EU:n kosmetiikkadirektiivin vaatimukset, mutta pelkkää sinkkioksidia käytettäessä ei suojakerrointa saa ilmoittaa EU-alueella. Jotkut tuotevalmistajat käyttävät titaanidioksidia ja sinkkioksidia samassa tuoteformulassa, mutta tuohon liittyy jonkin verran ongelmia ihan formulan toimivuuden kannalta ja toisaalta ihan ympäristösyistä monet eivät sinkkioksidia käytä, joten hiipumaan päin näyttäisi olevan tuo sinkkioksidin käyttö eurooppalaisissa aurinkosuojatuotteissa.

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #1106 : 25.05.11 - klo:08:25 »
Kiitos vastauksista vaikka ne eivät kovin mieltä ylentäviä olleetkaan :( Voi harmi, ei siis kannata varmaankaan tuota ostaa.. Taitaa mennä tämäkin kesä ilman aurinkorasvaa naaman osalta, sillä taitaa olla mahdottomuus löytää tukkimaton aurinkorasva kasvoille ainakaan minun 20e budjetilla.

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #1107 : 25.05.11 - klo:11:18 »
^ Toistaiseksi oon käyttänyt Iherbistä tilattua, Jason Earth's Best Sunblock Crème Anti-solairea ongelmitta kasvoilla. Hinta oli jotain vähän yli kymmenisen dollaria, ja suojakerroin 30. Tossa on muistaakseni vain fysikaalinen suoja, mutta olen saanut aina ikäviä reaktioita (poltetta, finnejä, ihottumaa...) noista kemiallisista suojista. Parempi kai, että edes syöpäsäteily jää vähemmälle, eikä sillä rypyttömällä iholla melanooman saatua välttämättä mitään edes tekisi. :) Kun ymmärtääkseni kunnon UVA-suojaan tarvittaisiin noita kemiallisia suoja-aineita. Jonkun mielestä tää tuote voi tehdä valkoisen pinnan, mutta itse olen muutenkin kalpea ja meikkaan normaalisti mineraaleilla päälle. Voide imeytyykin ihan kivasti, kun malttaa odottaa vartin.
« Viimeksi muokattu: 25.05.11 - klo:11:20 kirjoittanut salute »

Poissa Neriana

• Tukkaguru
« Vastaus #1108 : 25.05.11 - klo:11:23 »
Meillä lähtö matkalle parin viikon päästä joten enää ei ole oikein aikaa tilata mitään. Tarkoitus ei ole meikata päälle, sillä tuote tulee käyttöön altaalla ollessa ja aurinkoa on kyllä tarkoitus ottaa. Viime vuonna suojasin kasvot isolla lierihatulla tms. mutta eipä sitä väriäkään sitten tullut, joten olisi kiva pystyä pitämään kasvot auringossa.

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #1109 : 25.05.11 - klo:11:26 »
^ Niinno hyvin tuo tuote mielestäni suojaa myös ilman meikkiä. :) Harvemmin vain tulee oltua ilman mineraaleja, niin en muistanut mainita. Mutta tosiaan ei taida auttaa, jos lomamatka lähestyy noin pian.