Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 326158 kertaa)

rolla

• Vieras
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #120 : 07.05.06 - klo:23:14 »
Imeytyykö nuo kemialliset sitten ihoon?

grove

• Vieras
« Vastaus #121 : 07.05.06 - klo:23:30 »
Imeytyykö nuo kemialliset sitten ihoon?

Ei sen enempää kuin muutkaan kosmetiikassa käytetyt ainesosat. Monet suoja-aineet on kaiken lisäksi suhteellisen suuria molekyylejä, joten eivät ne mitenkään erityisen huolestuttavia aineita ole imeytymisen suhteen (mitä isompi molekyyli, sitä huonommin menee ihon läpi).

Ja vaikka jotain kosmeettista ainetta (siis mitä tahansa) imeytyisi ihon läpi verenkiertoon pieni määrä, ei se tarkoita että se aine on tehnyt peruuttamattoman tuhon ja jämähtänyt elimistöön loppuiäksi.

Poissa calypso

• Tukkaguru
  • iHerb alekoodi: TUN470
    • Haista Ite!
« Vastaus #122 : 08.05.06 - klo:01:27 »
Olen nyt parina päivänä käyttänyt talvella ostamaani Dermosilin aurinkovoidetta. Olen ollut tyytyväinen. Inhoan yleensä kaikkia aurunkovoiteita, koska ne haisevat pahalta ja tahmaavat ihon, mutta tämä ei ole sellainen. Se on hajusteeton ja mineraaliöljytön, eikä tunnu iholla juurikaan tahmaavammalta kuin tavallinen kosteusvoide. Tästä on varmasti ollut juttua Dermosil-ketjussa, mutta tässä kuitenkin vielä linkki, josta pääsee tutustumaan voiteeseen paremmin:

http://www.dermoshop.com/catalog.asp?pid=11823

Samis! :)
Minäkin olen nyt muutaman päivän ajan käyttänyt talvella ostamaani Dermosilin aurinkovoidetta ja tykkään tosi paljon. Kasvoille ja vartalolle olen käyttänyt ja pakko kehua tuota hajusteettomuutta ja sitä ettei tahmaa vaan voi huoletta levitellä naamaankin  :-*
Tänään olin tosi kauan ulkona ja kun varulta lisäilin kasvoille ja käsivarsiin välillä aurinkovoidetta niin pelkäsin että kun voidetta kerrostuu iholle niin siitä tulee tahmainen mutta hyvin se imeytyi onneksi.

Poissa EVS

• HAIRahtanut
« Vastaus #123 : 08.05.06 - klo:10:17 »
Ostin eilen Eucerinin kevyen, geelimäisen aurinkovoiteen. Tuossa on suojakerroin 25, ja koostumus on aivan ihana! Tosi kevyt, imeytyy ihoon hyvin ja viitsii laittaa naamallekin. Hävettää tunnustaa, vaikka olen supervalkoinen (en kuitenkaan pala herkästi), käytän tosi harvoin mitään aurinkorasvaa, koska en tykkää tahmasta. Tämä ei ole ollenkaan tahmaista, viitsii laittaa useammankin kerran, eikä ole mikään öljyssä uitettu olo. Ainoa miinus on suolainen 22 euron hinta.
1a F ii

rolla

• Vieras
« Vastaus #124 : 08.05.06 - klo:12:11 »
Hirmu kallis, ne emuolsiot euceriniltahan on vajaa 15 e. Mitäs muuten tuo suihke maksaa (sk 15 tai 20). Ajattelin jos tänään menis ostamaan tuota, että uskaltautuu terassillekin.

Poissa Syaani

• Tukkaguru
« Vastaus #125 : 08.05.06 - klo:12:33 »
Argh, pitäisi ilmeisesti alkaa metsästää tuota kehuttua Dermosiliä. Olen menossa ulos lukemaan, ja päivetystäkin olisi tarkoitus saada. Mulla on suojavoiteena Garnierin lapsille tarkoitettu aurinkovoide, jonka suojakerroin on 30. Tämä tahman määrä on sanoinkuvaamaton. Kaikkeen tarttuu kiinni.

Vaatteet on ihan mähmäiset ja kädet tuntuvat koko ajan likaisilta. Tekisi mieli pestä koko mönjä pois ja mennä ilman suojaa, mutta ensi viikonloppuna on pienet juhlat tiedossa, eikä palanut, hilseilevä ja kuoriutuva iho oikein sovi kuvioon.
1a F ii

rolla

• Vieras
« Vastaus #126 : 08.05.06 - klo:12:45 »
Eikö nuo kaikki garnierit, niveat sun muut ole vielä hajusteellisia. Ennen tuli vielä niitä käytettyä, mutta tässä on viisastunut. Pitäisi vielä kerran mennä ulos ilman rasvoja, jotta pääsee sinne apteekkiin asti.. toivottavasti en pala. Tuntuu olo turvalliselta vasta kun on rasvaa.  ;)

Poissa Syaani

• Tukkaguru
« Vastaus #127 : 08.05.06 - klo:12:49 »
Eikö nuo kaikki garnierit, niveat sun muut ole vielä hajusteellisia.

Juu, joltain hiton persikalta tämä voide löyhkää.
1a F ii

~vail~

• Vieras
« Vastaus #128 : 08.05.06 - klo:13:05 »
Syaani, mulla on varmaan tuota samaa "tahma-löyhkää" nassussani nyt :D Garnierin Ambre Solaire? Eilenkin tällä kuorrutin naaman ja hirveitä näppyjä sain palkkioksi :P

Jotain kevyemmän tuntuista kasvosuojaa mäkin kaipailen. Saako apteekista näytteitä aurinkosuojista?

grove

• Vieras
« Vastaus #129 : 08.05.06 - klo:13:39 »
Ostin eilen Eucerinin kevyen, geelimäisen aurinkovoiteen. Tuossa on suojakerroin 25, ja koostumus on aivan ihana! Tosi kevyt, imeytyy ihoon hyvin ja viitsii laittaa naamallekin. Hävettää tunnustaa, vaikka olen supervalkoinen (en kuitenkaan pala herkästi), käytän tosi harvoin mitään aurinkorasvaa, koska en tykkää tahmasta. Tämä ei ole ollenkaan tahmaista, viitsii laittaa useammankin kerran, eikä ole mikään öljyssä uitettu olo. Ainoa miinus on suolainen 22 euron hinta.

En oo kokeillu vielä koskaan mitään sellaista aurinkotuotetta, joka ei reilusti annosteltuna (n.1ml kasvoille) olisi jollain tapaa klähmäinen/epämiellyttävä/superkiiltävä tms, mutta tuo Eucerinin Sun Allergy Protection Cream-Gel 25 (muita geelimäisiä Eucerinilta ei pitäis Suomen markkinoilla olla, joten oletanettä EVS tarkoitti tätä?) kyllä suoriutuu vertailussa parhaimpaan päähän.

Eucerinin suihkeissa on suhteessa vähän enempi alkoholia -> vielä hitusen kevyemmän tuntuisia (pakko olla joko alkoholia tai rasvamaisia aineita tiettyjen filttereiden pohjaksi), mutta oman kokemuksen mukaan tuo Cream-Gel on paljon mukavampi levittää ja pysyy paremmin iholla, jos vaikka hikoilee hieman.

rolla

• Vieras
« Vastaus #130 : 08.05.06 - klo:14:36 »
Saa varmasti apteekista näytteitä jos niillä on vaan siellä. Pikku apteekeilla ei välttämättä ole koskaan antaa kotiin, mutta isommissa on. Mä meen nyt suoraan ostelee tota eucerinin suihketta, hinnasta viis.. muuten palan kokonaan. Inhottaa vaan kun valikoima on niin suuri ja pullot samannäköisiä ettei osta väärää.. mulle on niinkin käynyt vaikka itse apteekkari oli vieressä kertomassa tuotteesta. Ja apteekkiin ei voi alkaa ees palauttelee.

Poissa Rosey

• Hiushörhö
« Vastaus #131 : 08.05.06 - klo:15:38 »
Lauantaina käteen jäi Nivean auringonsuojavaahto. (oli tarjoukses) Suojakerroin 15. Partavaihtomaista ainetta, levittyy hyvin, kiva tuoksu. Iholle jää hieman hilemäinen pinta, ei tahmaa.

Poissa alley

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #132 : 08.05.06 - klo:15:43 »
Suuri kiitos kattavasta tietopaketista! Pohdintani ja kyselyni jatkukoon… ;) Minäkin ihmettelen miksi niin monen aurinkosuojatuotteen alkupäästä löytyy denaturoitu alkoholi? Käytetäänkö sitä tuotteen säilymiseen? Alkoholihan kuivattaa ja ärsyttää ihoa. Onko aurinkosuojatuotteissa alkoholia kuitenkin niin pieni määrä, ettei siitä ole haittaa? Esim. otsatukan omistajallehan ei suositella aurinkoon alkoholillista hiuslakkaa, koska hiuslakan sisältämä runsas alkoholi saattaa palaa ihoon kiinni. ???

Heikentyykö aurinkosuojan teho merkittävästi (aurinkosuojallinen tai tavallinen kosteusvoide + ns. normaali aurinkovoide), jos sen päälle lisätään esim. meikkivoide tai puuteri? ”Tukehtuuko” iho näin paksun kerroksen alle?

Voiko eri aurinkotuotteita käyttää huoletta rinnakkain vai onko siitä jotakin haittaa? (esim. ostaisin sekä Widmerin että Avenen rasvat ja käyttäisin molempia samanaikaisesti)

UVB-säteilyn voimakkuuden suurus riippuu vuorokauden ajasta, koskeeko sama myös UVA-säteilyä?

Entä osaako kukaan sanoa, onko Cliniquen UV-Response Face cream spf50 "hyvää tavaraa"? Tässä netistä löydetty inci:
homosalate 10%, octinoxate 7.5%, oxybenzone 5%, octisalate 5%, avobenzone 3%. water/aqua/eau, diethylhexyl, 2,6-naphthalate, methyl trimethicone, butylene glycol, silica, butyloctyl, salicylate, lauryl peg-9 polydimethylsiloxyethl dimethicone, peg-100 stearate, glyceryl stearate, polyethlene, stearyl dimethicone, glycerin, plankton extract, potassium cetyl phosphate, phospholipids, caffeine, sodium hyaluronate, styrene/acrylates copolymer, hydrogenated lecithin, stearic acid, lecithin, cetyl alcholol, tocopheryl acetate, demethicone, nordihydroguaiaretic acid, magnesium ascorbyl phosphate, peg-8 laurate, vp/eicosene copolymer, ammonium acryloyldimethyltaurate/vp copolymer, ethylhexylglycerin, perillyl alcohol, caprylyl glycol, xanthan gum, trisodium edta, sorbic acid, citric acid, sodium dehydroacetate, phenoxyethanol

Hysteerisistä höpinöistäni ei sen kummemmin kannata välittää,
kunhan mietiskelen. ;)

Ohessa vielä lisäinformaatiota säteilykeskuksen
Internetsivuilta(www.stuk.fi), jos jotakuta kiinnostaa:

Auringon ultraviolettisäteily

Maahan tulevasta auringon ultraviolettisäteilystä 95 prosenttia on UVA-säteilyä., UVB-säteilyä pääsee ilmakehään asti noin viisi prosenttia ja UVC suodattuu kokonaan.

·   UVB-säteily polttaa ihoa. Se uppoaa ihon pintaosiin ja sen vaikutuksesta iho paksuuntuu ja ruskettuu. Paksuuntunut ihokerros suojaa kudoksia UV-säteilyn haittavaikutuksilta yhdessä ruskettumisen eli pigmentin lisääntymisen kanssa. Ihon altistuminen suurille määrille UV-säteilyä ja ihon palaminen lisää kuitenkin riskiä sairastua
ihosyöpään.
·   UVA-säteily tunkeutuu ihon syvimpiin kerroksiin ja ruskettaa ihossa olevaa pigmenttiä sekä aiheuttaa ihon ennenaikaista vanhenemista. Myös UVA-säteily edistää ihosyövän syntyä.
·   UVC -säteily suodattuu kokonaan pois ilmakehän yläkerroksissa. UVC-säteily on erittäin polttavaa, ja sitä käytetään esimerkiksi erikoislampuissa, jotka on tarkoitettu bakteerien tappamiseen.

Tarkista UV-indeksi:
UV-indeksi ilmoittaa auringon haitallisen UV-säteilyn määrän yhdellä luvulla. Mitä suurempi UV-indeksi on, sitä lyhyemmän ajan iho kestää aurinkoa palamatta. Suomessa UV-indeksin suurin arvo on 5-6, joka saavutetaan keskikesällä keskipäivällä etelärannikolla. Etelä-Euroopassa tyypilliset luvut ovat kesällä 8-10. Voimakkaimpien Suomessa sallittujen solariumien UV-indeksi on 12. Säteilyturvakeskus mittaa UV-indeksin Helsingissä (http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/uvsateily/fi_FI/uv_helsinki/) kesällä päiväsaikaan tunnin välein. Kesäaikaan UV-säteilyn voimakkuus Suomessa esitetään myös säätiedotusten yhteydessä. UV-säteilystä varotetaan, jos UV-indeksin arvo on 6 tai sitä enemmän. Ilmatieteen laitoksen sivuilta löytyy UV-indeksiennusteet koko Euroopalle. (http://www.fmi.fi/saa/varoituk_7.html)

rolla

• Vieras
« Vastaus #133 : 08.05.06 - klo:16:24 »
Ostin nyt eucerinin aurinkosuojan, sen suihkeen. Piti ensin ottaa sk 15, mutta otin samantien sk 30 (lasten suihke), kun ei ollut kuin vajaa 2 e kalliimpi ja saa ainakin kunnon suojan mun herkälle iholle. Tuotetiedot oli kuitenkin samat sekä lasten että aikuisten suojissa. Eikä imeydy mitään ihoon. Olihan se suolainen hinta, jotain 17 e.. jos olisi mennyt ya:n apteekkiin niin hinta olisi tippunut 2-3 e. Huomenna sitten pääsen kunnolla testaileen tuota. Voiteet ja geelit oli paljon edullisempia, mutta itse pidän suihkeen helpoudesta. Taas yksi ongelma pois päivänjärjestyksestä  ;) Tuo riittää jopa ensi kesään asti mun käytöllä.

Poissa Syaani

• Tukkaguru
« Vastaus #134 : 08.05.06 - klo:16:41 »
Syaani, mulla on varmaan tuota samaa "tahma-löyhkää" nassussani nyt :D Garnierin Ambre Solaire?

Juuri sitä. ;D  Ultra Moisturising Sun Protection Spray, with natural extracts + vitamin E. Juupa juu.
1a F ii