Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 339636 kertaa)

Poissa bubbs

• Tukkaguru
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #1275 : 17.03.14 - klo:14:14 »
Mun mielestä siinä on aika huono kuluttajaa syyttää, jos noista tuotteista tehdään niin paskoja, että kohtuulliset käyttömäärät eivät riitä. En usko, että saisin koskaan mitään tuotetta imeytettyä kasvoihini 1/4 ruokalusikallista, neljännesteelusikallistakaan aika nihkeästi, oli se sitten aurinkosuoja, tai muu kosmetiikkatuote, jossa on aurinkosuoja. Ehkä kuivaihoisella onnistuu, mä saisin kulkea ympäriinsä näkyvä möhnäkerros kasvoillani.

Jos bb-voide pakataan meillä tyypilliseen 30ml pakkaukseen, riittävää aurinkosuojaa hakeakseen purkki pitäisi tyhjetä 8 käytöllä, jos annostelun tulisi olla 1/4 ruokalusikallista. Jossainpäin nettiä neuvottiin levittämään kasvoille ja kaulalle teelusikallinen, eli 1/3 ruokalusikallista. Ihan varmastihan kukaan ei sellaista määrää meikkituotetta käytä, mutta en kyllä ymmärrä, miten niin paljon voisi käyttää mitään tuotetta. Se on ihan hirveä määrä! Mun tällä hetkellä käyttämäni päivä- ja yövoiteeni ovat 15ml purkeissa, ja tuntuisi ihan absurdilta ajatuksena vetää tuotakaan kasvoille kolmannespurkki kerralla, vaikka hyvin imeytyviä ovatkin.

Toisaalta aurinkosuojani ovat riittäneet torjumaan auringonsäteet ilmeisen tehokkaasti, kun en enää vuosikausiin ole saanut edes kevyintä päivetystä kesäaikaan, saati mitään muita aurinkoreaktioita. Jos nyt tämän väärän tuotteen takia joku melanooma iskee, niin vituttaahan se, mutta mielestäni olen silti tehnyt parhaani suojatakseni kasvoni niillä keinoilla, mitä mulla on, enkä ala itsesyytöksissä siinä kohtaa rypemään.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1276 : 17.03.14 - klo:15:26 »
^ Olen pitkälti samaa mieltä. Vaikka palamisen ja ihosyövän ehkäiseminen on mulle hyvinkin tärkeä juttu, niin en mä voi sellaisia määriä möhnää iholleni laittaa kuin mitä ne ohjeelliset annostelut ovat, en kasvoihin enkä vartalolle. Sitä ei kestäisi ärtyvä ja rasvainen iho sen enempää kuin kukkarokaan. (Kuka niitä suojavoiteita oikeasti ostaa muutaman päivän välein??) Käytän aurinkosuojavoiteita ihan sen verran kuin siedettävältä tuntuu, ja tiedostan että saan niistä sillä tapaa jonkinasteisen, vaihtelevan matalan suojan, joka ei välttämättä ole lähellä sitä purkissa mainittua, mutta joka on kuitenkin pukeutumisen ja paisteessa olon välttämisen ohella ehdottoman hyvä lisä.
1cFii, oma väri.

sukka hiuksissaan

• Vieras
« Vastaus #1277 : 17.03.14 - klo:17:47 »
sen enempää kuin kukkarokaan.

Tuossahan tuo syy tuli ilmi. Tuo tuotteiden paskuus on osa kosmetiikkayritysten liiketoimintamallia. Valitettavasti.

Poissa evergreen

• Tukkaguru
« Vastaus #1278 : 17.03.14 - klo:18:42 »
^ Mä en kuitenkaan usko, että aurinkosuojatuotteiden ongelmallisuus on yksin kosmetiikkavalmistajien syytä, koska onhan se varmasti hankalaa tehdä tuote, joka yhtä aikaa antaisi iholle suojakerroksen säteilyä vastaan ja jättäisi kuitenkin ohuen ja mukavan/huomaamattoman pinnan ja riittäisi pienenäkin määränä. Pitäähän siinä tasapainotella sen kanssa, että suoja-aineita on tuotteessa kohtuullisesti, mutta koostumus on silti riittävän ohutta ja levittyvää ja mahdollisesti herkällekin iholle sopivaa - kuluttajat kun vaativat paljon sen kosmeettisen miellyttävyyden osalta. Varmasti moni tuote voisi olla paljon parempikin, mutta luulen että ainakin osa "paskuutta" on ihan siinä, että säteilyltä suojautuminen ei ole ihan mitätön juttu. Yleisesti ottaen se tuotteiden paskuus liiketoimintamallina on minusta sitten vähän enemmän ja vähemmän totta eri yritysten kohdalla, aika ikävän usein hyvinkin totta.
1cFii, oma väri.

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #1279 : 17.03.14 - klo:18:48 »
Minustakin aurinkovoiteet jättävät ihon inhottavan tuntuisiksi. Käytän aurinkovoidetta kuitenkin aina, mikäli tiedän olevani ulkona pitkään (esim. töissä). Koetan olla nuukailematta aurinkovoiteen kanssa. Olen palanut nuorempana muutaman kerran ja mieluummin levitän voidetta kuin kärsin kivuista, joka on vältettävissä. Tästä linkistä löytyy suosituksia voiteen käyttöön: http://www.avainapteekit.fi/oma-terveys/ihonhoito-ja-kosmetiikka/kayta-oikein-aurinkovoidetta
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #1280 : 18.03.14 - klo:10:09 »
No huh, mä sain tänään n. 2 ml aurinkovoidetta lätkittyä naamaani ja tuntui siltä, että juuri enempää siihen ei olisi saanut imeytettyä. Citrix imeytyy siis ihan kiltisti, mutta naama oli kyllä kovasti valkoinen hetken. Odottelin puolisen tuntia (onneksi heräsin aikaisin) ja sen jälkeen onnistui meikkaaminen ihan hyvin.

Mutta siis jos tuota jälkimmäistä ohjetta seuraten pitäisi kokonainen teelusikallinen pelkästään naamaan saada, niin se on kyllä aivan mahdottomasti.  ??? 0_0

Poissa Painted Lady

• Tukkaguru
« Vastaus #1281 : 18.03.14 - klo:18:19 »
^ Ei sitä teelusikallista voidetta saakaanlevitettyä vain kasvoille. Testasin kesällä 2011 miten 1 tl / 5 ml voidetta uppoaa kasvoihin. Testissä käytin aurinkovoiteen sijasta kevyttä perusvoidetta. Kirjoitin kokeilusta tähän ketjuun sivulle 76.

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #1282 : 18.03.14 - klo:22:56 »
^Kävin katsomassa, onpa tosiaankin valtava läntti! Mulla tosin on nyt niin pintakuiva iho, että tässä illan mittaan siihen on imeytynyt kevyesti kolme pumppausta Humektania isosta pumppupullosta, pelkästään kasvojen ala-alueelle.  ::)

Mutta Citrixin kanssa ei kyllä tämä isompi testimäärä (n. 2 ml eli vajaa puolikas teelusikka) toiminut, otsassa on sellasta alkavaa tukkeutumisesta kertovaa ryhelmää jo, ja en ole oikeastaan tehnyt mitään muuta eri tavalla kuin testannut isoja määriä Citrixiä.

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #1283 : 19.03.14 - klo:18:36 »
Avenen aurinkosuojallinen päivävoide imeytyy hyvin - kunhan ottaa sen kevytversion. Suojaa siinä on 20, mutta jos voidetta levittää tarvittavan määrän on 20 mun mielestä ihan hyvä kerroin Suomen oloissa. Laitoin johonkin ketjuun linkin Sunscreen Smokescreenistä, josta löytyy myös havainnollistamista tuohon aurinkovoiteen määräään + suoja-aikoihin. Pään alueelle määrään kuuluu kai myös päälaki, johon hiuksien takia ei voidetta voi tietenkään laittaa. Eli kasvoihin luulisi riittävän yhden sormen mitallinen voidetta.

Poissa Louna

• HAIRahtanut
« Vastaus #1284 : 25.03.14 - klo:12:29 »
Onko jotain haittaa, jos laittaa yöksi aurinkosuojallista kosteusvoidetta?
"Jos sinä kerran aikoinasi tunsit hyeenan ja se nyt tuli oravana vastaan, niin sietääpä miettiä sitä, että tunnistit sen."

2c F ii

Poissa chew

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1285 : 25.03.14 - klo:14:55 »
Onko jotain haittaa, jos laittaa yöksi aurinkosuojallista kosteusvoidetta?
Riippuu ihan voiteen koostumuksesta. Jotkin suojakertoimelliset kosteusvoiteet muistuttavat enemmän ihan kunnon paksua ja pigmenttejä sisältävää aurinkosuojaa, jonka kanssa nukkuminen on melkein verrattavissa meikin kanssa nukkumiseen.
Toisaalta riippuu myös siitä oletko erityisen herkkä jollekin aurinkosuoja-aineelle ja sisältääkö kyseessä oleva voide sitä: esimerkiksi pitkittynyt kemiallisten aurinkosuoja-aineiden käyttö ärsyttää joidenkin ihoa.
Pikainen googlehaku kertoi ettei suojakertoimellisen päivävoiteen kanssa nukkuminen ole niinkään haitallista itsessään, mutta iholle olisi parempi käyttää jotakin kunnolla kosteuttavaa/hoitavaa voidetta yön aikana - jälleen kerran riippuen ihan ihon tarpeesta.
Suojakertoimellisen voiteen käyttö öisin voi myös olla hienoista tuhlausta, koska suojakertoimesta ei juuri ole hyötyä yöllä ja suojakertoimelliset voiteet ovat usein hintavampia. Toisaalta kahden erillisen voidepurkin ostaminen ei sekään ole välttämättä sen edullisempaa..

Lyhyesti siis up to you. :D
Sources or didn't happen.

Poissa Louna

• HAIRahtanut
« Vastaus #1286 : 25.03.14 - klo:15:32 »
^ Kiitos vastauksesta! Mulla on nyt käytössä Paula's Choicen kosteusvoide, jonka aurinkosuoja tulee titaani- ja sinkkioksidista. Otin käyttöön myös seerumin, joka todennäköisesti riittää yöksi kosteuttamaan sellaisenaan, mutta pari kohtaa kasvoista tarvinnee myös voidetta päälle. Koitan pitää puteliarsenaalin pienenä, ja toisekseen erillinen voide yöksi ei ehdi kulua loppuun ennen pilaantumista, mikä harmittaa vaikka tuote olisi edullinen. Mun näytetuubit alkaa loppua, joten ehkä mä koitan löytää tilalle jonkun matkakokoisen voiteen tai sellaisen jota voin käyttää muuallekin kroppaan  :)
"Jos sinä kerran aikoinasi tunsit hyeenan ja se nyt tuli oravana vastaan, niin sietääpä miettiä sitä, että tunnistit sen."

2c F ii

Poissa Prisku

• HAIRahtanut
« Vastaus #1287 : 14.04.14 - klo:12:12 »
onko kukaan nähnyt nyt aurinkovoiteita tarjouksessa? tarkoituksena ostaa jotain peruslorealia tai muuta keskihintaista. en viitsisi lähteä kiertelemään joka kauppaa erikseen :)

Poissa tipson

• Tukkaguru
« Vastaus #1288 : 16.04.14 - klo:23:13 »
Cittarissa näyttää olevan Nivean vartalonhoitotuotteet -40%, mutta en tiedä kuuluuko aurinkosuoja sitten tuohon plussatarjoukseen  ??? Tuolla alennuksella voisi kyllä itsekin ostaa niitä jo.
Värjäämättömät, ruskeat hiukset, jotka ylettyvät vyötärölle.

Poissa ZEN

• HAIRahtanut
  • kaappikemisti
« Vastaus #1289 : 24.04.14 - klo:13:09 »
Ostin hiljattain Acon Kids Sun Stickin (http://www.aconordic.fi/products/5413/22659/22692/19230/aco-sun-kids-sun-stick-spf-30.aspx) sen suhteellisen yksinkertaisen INCI:n vuoksi. Kaipasin jotain, mitä voin levittää myös sy-iholle ilman, että silmiä kirvelee ja vetistää, ja siihen tämä toimiikin oikein mainiosti.

Mietityttämään jäi, kun tänään tylsyyksissäni silmäilin putelin INCI:ä, ja huomasin, että Titanium dioxiden jälkeen luki suluissa nano. Ensireaktioni oli, että tämän täytyy olla huono juttu, kun mineraalimeikeistä lukiessa aina törmää johonkin paasaukseen nanopartikkeleiden haitallisuudesta. Tätähän nyt ei onneksi tule hengitettyä niin kuin jotain jauhemaista mineraalimeikkiä ehkä saattaa, mutta nuo nanot kai tunkee läpi vähän kaikesta.

Osaako joku siis sanoa, onko tämä nanojuttu nyt huono vai ei niin huono...? :P

Edit. Tartuinpa googleen ja vastaan itse itselleni. Ilmeisesti nanopartikkeleiden käyttöä ei edes tarvitse mainita tuoteselosteissa, joten hyvin, hyvin moni tuote sisältää niitä kuitenkin. Niiden haitallisuuskaan nyt ei ehkä ole ihan sitä tasoa mitä kuvittelin, joten itse ainakin jatkan tämän tuotteen käyttöä murheitta. (lähde: http://www.charpan.com/why-avoid-nanoparticles-in-your-cosmetics).

Etenkään titaanidioksidin tai sinkkioksidin nanopartikkelit eivät tämän (http://www.paulaschoice.com/cosmetic-ingredient-dictionary/definition/nanoparticles) perusteella imeydy ihoa syvemmälle.
« Viimeksi muokattu: 26.04.14 - klo:14:56 kirjoittanut zeprah »
Cogito ergo doleo.