Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 325816 kertaa)

Poissa Hanzku

• HAIRahtanut
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #1425 : 09.07.18 - klo:10:56 »
^Shisheidon suihke testattu. Testasin "toisen päivän tukkaan" eli hiukset ei olleet ihan puhtaat. Ensin tuntui jättävän lähmäävän tunteen hiuksiin, suihkeella kesti tosi kauan kuivua ja jos hiuksiin koski, jäi käsi tahmeaksi. Sitten kun viimein kuivui, niin en ainakaan niissä puoli-likaisissa hiuksissa huomannut mitään eroa siihen miltä ne normaalisti näyttävät siinä kohtaa pesusykliä. En tiedä sitten näkyisikö ero jos hiukset olisi olleet ihan vastapestyt.

Mutta onhan se myönnettävä että hattu on parempi vaihtoehto, koska päänahka on vielä arka edellisen palamisen jäljiltä, joten jo muutaman minuutin suora auringon porotus alkaa tuntua tosi ikävältä, suihketta tai ei. Hatun kanssa tätä ongelmaa ei tullut. Eli luovutan suihkeiden sun muiden kanssa ja opettelen käyttämään hattua. 0_0 Jätän Shisheidon reppuun jotta voi suihkia muuten iholle päivän mittaan hätävarana.

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #1426 : 27.08.18 - klo:14:37 »
Usein saa kuulla, että viime vuonna ostetussa aurinkosuojavoiteessa ei olisi suojausteho enää entisellään. Pitääköhän nämä jutut paikkaansa? Joku viime vuonna ostettu spf 15 päivävoide ei sitten enää suojaa yhtään, vai?
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Poissa naapio

• Tukkaguru
« Vastaus #1427 : 05.09.18 - klo:22:11 »
^ Riippuu varmaan myös siitä, onko kyseessä fysikaalinen vai kemiallinen suoja. En ymmärrä, miten fysikaalisen suojan teho voisi heiketä.
Raitoja käpälään!

Poissa Kosmetiikkakissa

• HAIRahtanut
« Vastaus #1428 : 05.09.18 - klo:23:50 »
^^Suojateho voi heikentyä säilytyksen aikana, eikä välttämättä enää vastaa pakkaukseen merkittyä suojakerrointa. Kuinka paljon suoja alenee, riippuu säilytysolosuhteista (lämpötilan vaihtelut vaikuttavat) sekä siitä miten stabiili tuote ylipäätään on kyseessä. Tuotevalmistajat rajaavat säilyvyyden avaamisen jälkeen esim. vuoteen, koska heidän pitää taata, että tuotteen suojakerroin todella on se mitä pakkauksessa sanotaan.

^Fysikaaliseen suojaan perustuvan tuotteen suojateho heikkenee säilytyksen aikana, jos/kun fysikaaliset partikkelit pakkautuvat yhteen, eivätkä enää jakaudu tasaisesti iholle. Tämä ei ole silmin havaittavaa, mutta mikroskoopilla nähtävissä. Tällaista tapahtuu vääjäämättä säilytyksen aikana johtuen fysikaalisten filttereiden pintaominaisuuksista ja sitä joko nopeuttaa tai hidastaa tuoteformulan muut ominaisuudet.

Itse en pitäisi tuota vuotta niin kriittisenä rajana, mutta en luottaisi useamman vuoden auki olleisiin tuotteisiin. Erityisesti jos lähtee vaikka lomalle jonnekin missä aurinko paahtaa ja jos oma iho palaa herkästi niin silloin en luottaisi vanhoihin suojiin tai ainakin seuraisin huolella ihoa, että ei pääse palamaan. Ja aurinkotuotteita ei kannata osaa varastoon monen vuoden tarpeisiin vaan ostaa aina "tuoreita" tuotteita tarpeen mukaan.

Poissa Henrietta

• Hiushörhö
  • My circus, My monkeys
« Vastaus #1429 : 06.09.18 - klo:07:31 »
Mulla on Aco sun face fluid spf 50 jota tuli käytettyä kasvoille kesällä, puolet jäljellä ja olin juuri heittämässä roskiin kun pelkään ettei säily ensi kesään.
Onkohan tuo nyt semmoinen tuote mikä voisi säilyä?
1b Fii

Poissa siana

• HAIRahtanut
« Vastaus #1430 : 06.09.18 - klo:19:46 »
Annoin ulkomaan matkalla miehelle käyttöön edelliskesänä eli yli vuosi sitten ostetun ja avatun kemiallisen aurinkosuojan (Hawaiian Tropic joku spf 30 voide). Kyllä se vielä suojasi, koska kuljettiin pitkiä matkoja täydessä paahteessa, eikä mies palanut.

Poissa Kosmetiikkakissa

• HAIRahtanut
« Vastaus #1431 : 06.09.18 - klo:22:40 »
^^Jos oot avannut tuon tänä kesänä niin kyllä mä säästäisin ensi kesään ja käyttäisin sen sitten ensimmäisenä pois ennen uusien tuotteiden hankkimista.

Sellaista tuotetta en säästäisi seuraavaan vuoteen, joka on lojunut kuumassa autossa tai rantakassissa koko kesän, mutta huoneenlämmössä säilytettyä tuotetta kyllä itse käyttäisin pari vuotta.

Poissa Marie Corelli

• Tukkaguru
« Vastaus #1432 : 07.09.18 - klo:07:50 »
Olen kyllä käyttänyt kasvoillekin ihan spf 50+ aurinkosuojaa. Päivävioidetta vain, jos olen vähän aikaa ulkona. Nyt olen kyllä ollut ilman suojaa, mutta UV-indeksi ei taida enää olla yli kolmen. L300-voidetta olen käyttänyt harvoin, koska epäilen sen ärsyttävän silmiä, vaikken laita sitä silmien lähelle.
Light travels faster than sound. That's why some people appear bright until you hear them speak...

"Lead us not into Trent station and deliver us from derails." (Father Don and the Holy Ghost)

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #1433 : 27.01.19 - klo:11:21 »
Mikä muutos on tapahtunut aurinkovoiteissa viimeisen 10 vuoden aikana? Olen käyttänyt 50+ rasvoja ja usein lapsille suunnattuja versioita. Ennen voiteista jäi vaalea kalvo iholle ja ne suojasivat paremmin. En koskaan palanut tai edes ruskettunut. Nykyään kun voiteet imeytyvät ja häviävät iholle paremmin, ne eivät myöskään tunnu suojaavan yhtä tehokkaasti. Liittyykö nämä asiat toisiinsa? Saako jostakin vielä tuollaista vanhanaikaista lähmävoidetta?
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977

Poissa Triina

• Tukkaguru
« Vastaus #1434 : 27.01.19 - klo:11:35 »
Menee vähän mutuksi, mutta kemiallisten filttereiden käyttö ja kosmeettisesti miellyttävien koostumusten formulointi on vähän tuntunut jyräävän alleen fysikaalisiin filttereihin perustuvia tuotteita. Sinkkioksidi ja titaanidioksid tekevät juurikin valkoisen jäljen ja ovat usein vähän jäykempiä koostumukseltaan. Niitä taitaa löytää parhaiten luonnonmukaisen kosmetiikan valikoimista, mutta muitakin varmasti löytyy. Itse suosin noita kevyitä ja hyvin imeytyviä, vaikka ne eivät ihon kannalta hyväksi olekaan, koska en voi sietää rasvan tunnetta iholla ja silloinhan se jää sitten helposti kokonaan käyttämättä, mikä on se kaikkein huonoin vaihtoehto.  Lapsille olen käyttänyt vähän paksumpaa, viimeisin taisi olla joku Vichyn SPF 50.
« Viimeksi muokattu: 27.01.19 - klo:11:38 kirjoittanut Triina »