Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 332202 kertaa)

ulysses

• Vieras
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #180 : 16.05.06 - klo:15:50 »
ohhoh, enhän mä edes tullut ajatelleeksi että näitä käsiteltäisiin erikeen, oon niin n00b kosmetiikan suhteen  ;D

grove

• Vieras
« Vastaus #181 : 16.05.06 - klo:21:44 »
Käsittääkseni ainaki sk 30 spray on fysikaalinen suoja vai.. tietääkö joku?

Ei ole fysikaalinen suoja se Eucerin Junior Spray SPF 30 kuin pieneltä osalta, enempi kemiallisiin suodattimiin perustuva. (Ethylhexyl methoxycinnamate, Diethylhexyl Butamido Triazone, Sodium Phenylbenzimidazole Sulfonate, Butyl Methoxydibenzoylmethane, Titanium dioxide)

Kakkaa ne YA:n sivuilla puhuvat kun sanotaan että se Eucerin Junior SPF 15 olisi fysikaalinen kun se on ihan selvästi kemiallinen sekin + titaanidioksidi. (4-Methylbenzylidene Camphor, Butyl Methoxydibenzoylmethane, Titanium Dioxide, Octyl Triazone)

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #182 : 16.05.06 - klo:21:52 »
Grove, mitkä aineet toimivat fysikaalisina, ja mitkä kemiallisina suojina? Jos osaisit vaikka vinkata jonkin listan näistä ainesosista, olisi todella mukava tietää.
Mistä muuten olet hankkinut kaikki kosmetiikan kemiaan liittyvät tietosi, jos saa udella? ;)  Oletko esim. työsi parissa perehtynyt asiaan?

grove

• Vieras
« Vastaus #183 : 16.05.06 - klo:22:07 »
Grove, mitkä aineet toimivat fysikaalisina, ja mitkä kemiallisina suojina? Jos osaisit vaikka vinkata jonkin listan näistä ainesosista, olisi todella mukava tietää.
Mistä muuten olet hankkinut kaikki kosmetiikan kemiaan liittyvät tietosi, jos saa udella? ;)  Oletko esim. työsi parissa perehtynyt asiaan?

Puhtaasti fysikaalisia suoja-aineita ovat perinteisen määritelmän mukaan VAIN sinkkioksidi ja titaanidioksidi jotka ovat epäorgaanisia pigmenttejä. Zinc oxide ja Titanium dioxide siis ainesosalistoissa.

(Lisäksi suht uusi suodatin on Tinosorb M, joka löytyy ainesosalistasta nimellä Methylene Bis-Benzotriazolyl Tetramethylbutylphenol. Se on orgaaninen molekyyli, mutta käyttäytyy osittain niinkuin nuo epäorgaaniset kaksi edellä mainittua, ja joskus tämäki saatetaan nykyisin siis mainita "fysikaaliseksi")

Proviisorin tutkinto on taskussa ja siihen liittyen/siinä sivussa on tullut tutustuttua erinäisiinkin "turhiin" asioihin  :P

rolla

• Vieras
« Vastaus #184 : 16.05.06 - klo:22:47 »
Eli taas todettiin, että apteekkikin voi puhua liirum laarumeita  >:(

Poissa loota

• Tukkaguru
« Vastaus #185 : 17.05.06 - klo:17:02 »
Onko kellään Nivean Pamperin Protection Moussea (SPF 15 tai 8) ja anti ageing face sun creamia (20)? Ovatkohan hyviä?

~vail~

• Vieras
« Vastaus #186 : 18.05.06 - klo:15:21 »
Onko kellään Nivean Pamperin Protection Moussea (SPF 15 tai 8) ja anti ageing face sun creamia (20)?
Loota, mulla on tuo Nivean vaahto sk 15 (Prismassa oli -50% jostain syystä). Muuten teki viestissä ihanan aurinkonaaman tuon 8:n kanssa, mulle tuli kerran samanlainen kun sulkuja käytin :D

Niin toi vaahto on ihanan kevyttä, ei tahmaa mitä mun mies pitää tosi tärkeänä joten saan hänenkin ihoaan tuolla pelastaa. Ainoa vaan, että nyt kun lukee täältä noista useiden millien rasvakerroksista jotka vasta suojaavat kunnolla, niin tuntuu että tuo mousse on sitten aivan tyhjän kanssa kun se häviää sen saman tien ihoon. Varsinaista suojatehoa ei olla vielä päästy testaamaan kun ei tuo arska paistele vielä kunnon tehoilla. Kerron kun infoa ilmaantuu :)

S-ketjun liikkeissä on kuulema Dailyn arskavoiteita poistohinnoilla kun kai uudistavat pulloja. En oo käynyt itse katsomassa, vaan kaveri oli ostanut ja samalla koittelin kasvoihin - ja tykkäsin siitä tahmaamattomasta kermaisuudesta kyllä.

Poissa loota

• Tukkaguru
« Vastaus #187 : 18.05.06 - klo:16:09 »
Olipa tosiaan kiva moka, en yhtään huomannut. Antaa nyt jäädä arskattelemaan kun sopii niin hyvin aiheeseenkin :D

Oho, täällä oli vain -15% alessa cittarissa. Ostin tuon moussen suojakertoimella 8 ja erisanin spf15 voiteen. Kumpikaan ei kädelle kokeiltaessa tuntunut tahmalta ja uskon että tuo mousse ei tosiaan muutenkaan tuntuisi kun on vaahtoa, tuota erisania vähän epäilen, mutta olkoot sitten parvekkeella ollessa suojana jos ei muuten :) Ai niin ja tuo kasvorasvakin tuli ostettua, mutta sitä en vielä kokeillut. Oli ainakin tarpeeksi korkea kerroin ettei heti nenä pala - niin kun yleensä. ;D
« Viimeksi muokattu: 18.05.06 - klo:16:12 kirjoittanut loota »

Poissa Annika

• HAIRahtanut
« Vastaus #188 : 18.05.06 - klo:17:07 »
Ei kellään sattuisi olemaan kokemuksia Avenen lapsille suunnatusta aurinkovoiteesta, SPF 40? Ison Omenan lehtisessä sitä mainostettiin tänään ja osui silmään. Yleensä nuo lapsille tarkoitetut ovat mukavan kevyitä ja vähän hellempiäkin, ei niin ärtsyjä hajuja.

Nyt on ollut käytössä jo muutaman kuukauden TBS:n vanha aurinkorasva, mutta pelkkä se haju saa mut aivan sairaaksi. Niin voimakas tuoksu meinaa sekoittaa pään kun yrittää opiskellakin siinä sivussa. Olenkin sekoittanut sitä Rocin Hydraplus-rasvaan, jossa on SPF 15, kun en oikein luota niin kevyen voiteen suojaan. Enkä niinkään ole kinnostunut kosteuttavasta ja aurinkosuojallisesta, vaan tarvitsen pelkästään sen aurinkosuojan.
The greatest battles are fought within oneself.

Poissa Tuulikaappi

• Tukkaguru
« Vastaus #189 : 18.05.06 - klo:17:29 »
Kahlailin tätä ketjua läpi, ja paljon asiaa täällä onkin. Ajattelin kuitenkin esittää oman typerän kysymykseni. Sori, jos tähän on jo vastattu jossain, en vaan löytänyt...

Eli mikä suojavoide kävisi meikin alle hyvin? Ja mielellään joku edullinen, koska en viittis maksaa pariakymppiä jostain pikkuputelista. Kasvomeikkinä mulla on yleensä pelkkä puuteri, koska meikkivoiteet tuntuu pahalta. Tähän asti olen käyttänyt kesällä noita samoja kosteusvoiteita kuin muullonkin (esim. tällä hetkellä Humektan), mutta jos olen pitempään auringossa, niin ainakin nenä palaa melko varmasti. Ja miten iso suojakerroin pitäisi olla, jos ei tosiaan varsinaisesti aurinkoa ota, mutta joutuu suorassa auringonvalossa kuitenkin olemaan? Mulla ei ole noista mitään käsitystä... En varmaan kuulu siihen ihan pahimpaan riskiryhmään, mutta mulla on luonnostaan vaaleat hiukset ja ihokin kai melko vaalea. Rusketun kyllä, mutta yleensä vasta sen jälkeen, kun olen jo vähän palanut.

Lisäys: Oliskos muuten muita vähemmän tahmaavia kuin tuo Eucerinin geelijuttu? Viritys tarttis sellaisen, kun menee festareille kuvaamaan, eikä halua, että kamera on ihan voidekökössä sen jälkeen.

Ja muuten, säilyykö noi aurinkosuojavoiteet/aineet talven yli? Joku väitti, että ne menee pilalle. Mulla on ollut vielä käytössä vuonna 1999 ostettu 8-suojakertoimellinen voide, jonka ehkä nyt sitten heitän roskiin jo...  :-[
« Viimeksi muokattu: 18.05.06 - klo:18:07 kirjoittanut Tuulikaappi »
1c M ii, tjsp

rolla

• Vieras
« Vastaus #190 : 18.05.06 - klo:17:36 »
Mä en koskaan oleile auringossa, mutta silti mun suojat on yleensä sk 30 tai ainakin 20. Mutta kun liikun pelkästään normaalisti tuolla pihalla, niin palan siitäkin. Saahan siitä samalla tavalla sen säteilyn vaikka kävelemällä kuin makaamalla. Että laittaisin ihan kunnon voidetta vaan jos iho sitä vaatii. Mä kun ainakin olen niin palavaa tyyppiä..

Euphoria

• Vieras
« Vastaus #191 : 18.05.06 - klo:18:21 »
Eikös muuten makailemalla saa enemmän UV-säteilyä vartalolleen, kuin liikkumalla?

Poissa Stationery

• Kosmetiikkafriikki
  • Tukkaguru
  • Kosmetiikkaholisti- Kauneus on asenteesta kiinni.
« Vastaus #192 : 18.05.06 - klo:22:03 »
Eikös muuten makailemalla saa enemmän UV-säteilyä vartalolleen, kuin liikkumalla?

Liikkumalla ainakin ruskettuu enemmän kuin makailemalla, joten loogista olisi, että liikkumalla saisi enemmän säteilyäkin...en sitten tiedä.
20-vuotiaana sinulla on kasvot, jotka luoja sinulle loi,
40-vuotiaana kasvot, jotka olet hankkinut ja 60-vuotiaana kasvot, jotka olet ansainnut.

grove

• Vieras
« Vastaus #193 : 18.05.06 - klo:22:47 »

Liikkumalla ainakin ruskettuu enemmän kuin makailemalla, joten loogista olisi, että liikkumalla saisi enemmän säteilyäkin...en sitten tiedä.

Liikkumalla todennäköisemmin saa UV-säteilyä tasaisemmin iholle vähän kaikkialle, kun taas makaillen se kohdistuu tiettyyn alueeseen voimakkaammin koko ajan, vaikka itse säteilyn määrä on sama. Siten makuuasennossa palaa helpoiten ja todennäköisesti laajimmin (ne alueet jotka ovat eniten kohtisuorassa säteilyyn). Toisaalta kostea iho reagoi UVB-säteilyn kanssa helpommin ja siten hikoillessa palaa helpommin (mutta vielä helpommin siis palaisi paikallaan maaten jos iho on kostea).

Ei kellään sattuisi olemaan kokemuksia Avenen lapsille suunnatusta aurinkovoiteesta, SPF 40? Ison Omenan lehtisessä sitä mainostettiin tänään ja osui silmään. Yleensä nuo lapsille tarkoitetut ovat mukavan kevyitä ja vähän hellempiäkin, ei niin ärtsyjä hajuja.

Olen käyttänyt tuota, se onkin tullut nyt ihan vasta Suomessa myyntiin. Itse ostin sitä matkalta viimeksi. Hajusteeton tuote, tehokkaat suoja-aineet, ja kestää hyvin. Itse tykkään, ei oo kyllä kevyimmästä päästä, mutta ei rasvaisimmastakaan. Lievä "valkaiseva" efekti jonkin aikaa levittämisen jälkeen, mutta häviää kun imeytyy.

Mitä oon tässä yrittäny hokea niin sanonpa taas että mitä parempi suoja niin sitä tahmeampaa/paksumpaa/vähintään jollain tapaa epämääräisen tuntuista, nykyisellä teknologialla päinvastainen on liki mahdottomuus.

Eli mikä suojavoide kävisi meikin alle hyvin? Ja mielellään joku edullinen, koska en viittis maksaa pariakymppiä jostain pikkuputelista. Kasvomeikkinä mulla on yleensä pelkkä puuteri, koska meikkivoiteet tuntuu pahalta.

Jos käytät aurinkosuojatuotetta reilusti, niin voisin lyödä melkeinpä vetoa että koet sen epämiellyttäväksi varsinkin jos yrität meikata siihen päälle. Jos taas käytät aurinkosuojatuotetta säästeliäästi, varmaan mikä tahansa tuote käy meikin alle, mutta sitten taas et varmasti saa purkissa luvattua suojakerrointa.

Puuterin käyttäminenkin on kaksipiippuinen juttu aurinkotuotteiden kanssa siinä mielessä että puuteri ei valikoi mitä se itseensä imee, ts. se imee myös aurinkotuotteen liuotinaineita ja siinä mukana niitä itse suoja-aineita hiukkastensa pinnalle ja tällä tapaa häiritsee tasaisen suoja-ainekerroksen pysymistä iholla. Sama juttu jos käytetään puuteripapereita yms kiillon poistamiseen tarkoitettuja juttuja. Mitä reilummin suojatuotetta käytät, sitä vähemmän esim. puuterointi todennäköisesti haittaa suojatehoa.

Anteeksi että olen tällainen ilonpilaaja!!

Mä suosittelen Eucerinin sprayta (joko Age Protecting SPF 20 tai Junior SPF 30), Eucerinin Cream-Geliä SPF 25 tai sitten pienemmällä suojalla Louis Widmerin aurinkogeeliä SPF 10. Lisäksi L'orealin Solar Expertise "specially for kids" spray SPF40 markettituotteista. Oon tosin ehtinyt kokeilla vain vähän käteen miltä tämä tuntuu, mutta suoja-aineet näyttävät hyvältä ja tämä on hajuton toisin kuin monet muut markettituotteet.

Ja muuten, säilyykö noi aurinkosuojavoiteet/aineet talven yli? Joku väitti, että ne menee pilalle. Mulla on ollut vielä käytössä vuonna 1999 ostettu 8-suojakertoimellinen voide, jonka ehkä nyt sitten heitän roskiin jo...  :-[

Heivaa menemään suosiolla... Aurinkosuojatuotteilla yleensä on noin parin, kolmen vuoden hyllyaika avaamattomana, ja nykyisin suurimmassa osassa taitaa olla se avatun purkin kuva + 12M -merkintä, eli avaamisen jälkeen vuoden takuulla käyttökelpoista kamaa. Sen jälkeen voide ei kertaheitolla mene pilalle, mutta suoja-aineet hajoavat ajan myötä joten suojateho heikkenee. Itse sanoisin että 2 vuotta voi käyttää avattua, JOS se on säilytetty kuivassa (ei esim kylppärissä) ja suht viileässä  ja käytetty siististi. Lisäilisin tuotetta kyllä tiuhempaa tahtia iholle myös.
« Viimeksi muokattu: 18.05.06 - klo:23:15 kirjoittanut grove »

Poissa Tuulikaappi

• Tukkaguru
« Vastaus #194 : 18.05.06 - klo:23:32 »
Kiitos, grove. :) Etkä mitään iloa pilannut, hyvä vaan, kun saa tietoa noista jutuista. Aikaisemmin tosiaan olen yleensä joko meikannut tai laittanut aurinkorasvaa, joten ei ole kauheasti mitään kokeilujakaan tullut tehtyä vielä. Mutta jospa nyt tänä kesänä yrittäisi yhdistää noi. :D
1c M ii, tjsp