Eikös muuten makailemalla saa enemmän UV-säteilyä vartalolleen, kuin liikkumalla?
Liikkumalla ainakin ruskettuu enemmän kuin makailemalla, joten loogista olisi, että liikkumalla saisi enemmän säteilyäkin...en sitten tiedä.
Liikkumalla todennäköisemmin saa UV-säteilyä tasaisemmin iholle vähän kaikkialle, kun taas makaillen se kohdistuu tiettyyn alueeseen voimakkaammin koko ajan, vaikka itse säteilyn määrä on sama. Siten makuuasennossa palaa helpoiten ja todennäköisesti laajimmin (ne alueet jotka ovat eniten kohtisuorassa säteilyyn). Toisaalta kostea iho reagoi UVB-säteilyn kanssa helpommin ja siten hikoillessa palaa helpommin (mutta vielä helpommin siis palaisi paikallaan maaten jos iho on kostea).
Ei kellään sattuisi olemaan kokemuksia Avenen lapsille suunnatusta aurinkovoiteesta, SPF 40? Ison Omenan lehtisessä sitä mainostettiin tänään ja osui silmään. Yleensä nuo lapsille tarkoitetut ovat mukavan kevyitä ja vähän hellempiäkin, ei niin ärtsyjä hajuja.
Olen käyttänyt tuota, se onkin tullut nyt ihan vasta Suomessa myyntiin. Itse ostin sitä matkalta viimeksi. Hajusteeton tuote, tehokkaat suoja-aineet, ja kestää hyvin. Itse tykkään, ei oo kyllä kevyimmästä päästä, mutta ei rasvaisimmastakaan. Lievä "valkaiseva" efekti jonkin aikaa levittämisen jälkeen, mutta häviää kun imeytyy.
Mitä oon tässä yrittäny hokea niin sanonpa taas että mitä parempi suoja niin sitä tahmeampaa/paksumpaa/vähintään jollain tapaa epämääräisen tuntuista, nykyisellä teknologialla päinvastainen on liki mahdottomuus.
Eli mikä suojavoide kävisi meikin alle hyvin? Ja mielellään joku edullinen, koska en viittis maksaa pariakymppiä jostain pikkuputelista. Kasvomeikkinä mulla on yleensä pelkkä puuteri, koska meikkivoiteet tuntuu pahalta.
Jos käytät aurinkosuojatuotetta reilusti, niin voisin lyödä melkeinpä vetoa että koet sen epämiellyttäväksi varsinkin jos yrität meikata siihen päälle. Jos taas käytät aurinkosuojatuotetta säästeliäästi, varmaan mikä tahansa tuote käy meikin alle, mutta sitten taas et varmasti saa purkissa luvattua suojakerrointa.
Puuterin käyttäminenkin on kaksipiippuinen juttu aurinkotuotteiden kanssa siinä mielessä että puuteri ei valikoi mitä se itseensä imee, ts. se imee myös aurinkotuotteen liuotinaineita ja siinä mukana niitä itse suoja-aineita hiukkastensa pinnalle ja tällä tapaa häiritsee tasaisen suoja-ainekerroksen pysymistä iholla. Sama juttu jos käytetään puuteripapereita yms kiillon poistamiseen tarkoitettuja juttuja. Mitä reilummin suojatuotetta käytät, sitä vähemmän esim. puuterointi todennäköisesti haittaa suojatehoa.
Anteeksi että olen tällainen ilonpilaaja!!
Mä suosittelen Eucerinin sprayta (joko Age Protecting SPF 20 tai Junior SPF 30), Eucerinin Cream-Geliä SPF 25 tai sitten pienemmällä suojalla Louis Widmerin aurinkogeeliä SPF 10. Lisäksi L'orealin Solar Expertise "specially for kids" spray SPF40 markettituotteista. Oon tosin ehtinyt kokeilla vain vähän käteen miltä tämä tuntuu, mutta suoja-aineet näyttävät hyvältä ja tämä on hajuton toisin kuin monet muut markettituotteet.
Ja muuten, säilyykö noi aurinkosuojavoiteet/aineet talven yli? Joku väitti, että ne menee pilalle. Mulla on ollut vielä käytössä vuonna 1999 ostettu 8-suojakertoimellinen voide, jonka ehkä nyt sitten heitän roskiin jo... 
Heivaa menemään suosiolla... Aurinkosuojatuotteilla yleensä on noin parin, kolmen vuoden hyllyaika avaamattomana, ja nykyisin suurimmassa osassa taitaa olla se avatun purkin kuva + 12M -merkintä, eli avaamisen jälkeen vuoden takuulla käyttökelpoista kamaa. Sen jälkeen voide ei kertaheitolla mene pilalle, mutta suoja-aineet hajoavat ajan myötä joten suojateho heikkenee. Itse sanoisin että 2 vuotta voi käyttää avattua, JOS se on säilytetty kuivassa (ei esim kylppärissä) ja suht viileässä ja käytetty siististi. Lisäilisin tuotetta kyllä tiuhempaa tahtia iholle myös.