Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 326171 kertaa)

grove

• Vieras
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #270 : 14.07.06 - klo:00:37 »
tarkoitetaanko tällä lähmäisyydella sitä rasvaista tunnetta? Miten niin puuterointi vie tehoja?

Lainaan itseäni tähän, ainakin minä kirjoitin aiemmin tässä ketjussa puuterista:

Puuterin käyttäminenkin on kaksipiippuinen juttu aurinkotuotteiden kanssa siinä mielessä että puuteri ei valikoi mitä se itseensä imee, ts. se imee myös aurinkotuotteen liuotinaineita ja siinä mukana niitä itse suoja-aineita hiukkastensa pinnalle ja tällä tapaa häiritsee tasaisen suoja-ainekerroksen pysymistä iholla. Sama juttu jos käytetään puuteripapereita yms kiillon poistamiseen tarkoitettuja juttuja. Mitä reilummin suojatuotetta käytät, sitä vähemmän esim. puuterointi todennäköisesti haittaa suojatehoa.

Paljon todennäköisempää on että puuterointi häiritsee suojakerroksen tasaisena pysymistä jos kyseessä on kemialliset suoja-aineet, raskaammat fysikaaliset suodatinhiukkaset tuskin liikkuvat puuterin "imussa" kovinkaan paljoa. Ja tässä aiemmin tarhatyyli taisi puhua Favoran aurinkosuojasta joka on titaanidioksidipohjainen.

Ja kuten tuossa jo aiemmin sanoin niin kääntäen uudestaan: mitä vähemmän suojatuotetta alla, sitä todennäköisemmin puuterointi heikentää tehoa päällä.

Puuterihan itsessään toimii hiukkastensa puolesta ylimääräisenä blokkauskerroksena ihon pinnalla, mutta sen suojateho ei ole kyllä varmasti kemiallisten suodattimien veroinen, ts. hiukkaskerros ei ihan korvaa sitä sen pohjalta syntynyttä kemiallisten suodattimien "häiriintyneisyyden" määrää.

Kemiallisiin suodattimiin perustuvan aurinkosuojatuotteen teho kannattaa siis arvioida hieman alakanttiin jos aikoo lisätä sen päälle jotain. Ei siinä sen kummempaa.

Poissa Stationery

• Kosmetiikkafriikki
  • Tukkaguru
  • Kosmetiikkaholisti- Kauneus on asenteesta kiinni.
« Vastaus #271 : 14.07.06 - klo:11:15 »
Kiitos selvennyksestä, grove, en huomannutkaan tuota aiempaa perusteluasi, joka on kyllä ihan järkevän kuuloinen. :)
20-vuotiaana sinulla on kasvot, jotka luoja sinulle loi,
40-vuotiaana kasvot, jotka olet hankkinut ja 60-vuotiaana kasvot, jotka olet ansainnut.

LaBimba

• Vieras
« Vastaus #272 : 14.07.06 - klo:12:50 »
En jaksanut kahlata koko 16 sivun mittaista keskustelua läpi, joten sori jos toistan tätä asiaa, mutta minua kiinnostaisi tietää onko olemassa vähintään 15 suojakertoimella varustettua aurinkogeeliä, siis sellaista mieluiten öljytöntä voidetta/suihketta/tms.? En voi sietää rasvaista fiilistä iholla, etenkin kun aurinkoa ottaessa hikoilee ja...noh, tuo yhdistelmä vaan saa aikaa sellaisen ihastuttavan limaisen fiiliksen.

Siis onko olemassa mieluiten öljytöntä, korkeahkolla suojakertoimella varustettua aurinkovoidetta?

grove

• Vieras
« Vastaus #273 : 14.07.06 - klo:14:02 »
En voi sietää rasvaista fiilistä iholla, etenkin kun aurinkoa ottaessa hikoilee ja...noh, tuo yhdistelmä vaan saa aikaa sellaisen ihastuttavan limaisen fiiliksen.
Siis onko olemassa mieluiten öljytöntä, korkeahkolla suojakertoimella varustettua aurinkovoidetta?

Haluatko ”ottaa aurinkoa” viettääksesi aikaa ulkona tehden jotain/seurassa vai rusketuksen takia?

Jos haluat vain ruskettua niin helpointa on jos käyt ottamassa aurinkoa oman ihosi suoja-ajan verran ilman aurinkosuojaa (ja täten ilman klähmäisyyttä). Jos sun ihon oma suoja-aika on vaikka 15 minuuttia, ja laitat SK 5 tuotetta (tarpeeksi), voit olla palamatta ulkona 75 minuuttia. Mutta olit sitten ilman suojaa 15 minuuttia tai suojan kanssa 75 minuuttia, se on ihon kannalta ihan sama, jos et ole oleillut koko tähänastista vuotta jossain luolassa ja näyttäytymässä päivänvalolle nyt ensimmäistä kertaa. Samat soluvauriot, samat mekanismit, suojatuote vain hidastaa sen säteilyannoksen kertymistä.

Mutta jos haluat oleilla muutoin ulkosalla niin sitten tietty on eri asia kyseessä.

Tässä ketjussa on ainakin Eucerinin Kids SK 30 suihkeesta tykätty jonkin verran, samoin Eucerinin Cream-Gelistä SK 25. L’orealilla on myös suihkemaisia suht kevyitä  ja Garnierilla uudet ”Clear protection” suihkeet, muistaakseni molemmilla saatavilla olevat SK:t on jotain 20->.

Näissä vaan on hankala suositella osuvasti ja pitävästi koska itse kukin mieltää klähmäisyyden/rasvaisuuden eri tavalla ja ihmiset käyttävät ihan eri määriä suojatuotteita levittäessään niitä. Ja kun joku suosittelee jotain täällä, ei se auta vaikka sanoo että ”laitoin reilusti” koska se on vain sen käyttäjän mielikuva eikä konkreettinen määrä.

Ja 99% tapauksista suojatuotetta käytetään ihan liian vähän -> ei saada sitä suojaa mikä purkissa luvataan (en uskalla laskea kuinka monta kertaa oon tämän ketjun aikana toistanut tätä  :P).  Tarpeeksi levitettynä (noin 1-1.2 ml kasvoille) en itse oo löytänyt yhtään ainokaista tehokasta aurinkosuojaa joka ei jäisi jossain määrin klähmäiseksi tai kiiltäväksi iholla.

Nivealla on sellainen ”Caring sun water spray” joka on tosi kevyt mutta siinä onkin suojakerroin 4.

Poissa HMK

• Haiven
  • *
« Vastaus #274 : 18.07.06 - klo:17:41 »
Mutta eikös tuossa Eucerinin kasvovoiteessa (sk25) olekin mineraaliöljyjä? Vai onkohan omassa kaapissa vain joku vanhempi malli.

mulla on siis tuo eucerinin age protecting face cream sk 25, eikä ainakaan mun käsittääkseni sisällä mineraaliöljyjä, mutta silikoneja löytyy jonkin verran, mutta ei niitäkään heti incin alusta..

Vielä tuosta Eucerinin age protecting face creamista. Täytyi vielä tarkastaa mitä se sisälsi koska mulla se tukkii ihoa, ja muistelin että se sisältäisi mineraaliöljyjä. Syynä sitten lienee kolmantena oleva glyserin tai sitten ne silikonit.

Poissa Stationery

• Kosmetiikkafriikki
  • Tukkaguru
« Vastaus #275 : 19.07.06 - klo:00:32 »
Luin eilen Kuluttaja lehdestä aurinkovoidetestistä ja minua jäi kiinnostamaan eräs asia, joka jäi minulle hieman epäselväksi. Ymmärsin jutun perusteella, että kun aurinkovoiteessa on ilmoitettu suojakerroin SPF 30 UVB/UVA, tarkoittaa tuo komenkympin juojakerroin vain tuota UVB suojaa, eikä UVA suojan tehokkuutta ole tarpeen ilmoittaa? Testissä kehuttiin muistaakseni L'orealin tuotteita, joissa oli ilmoitettu erikseen myös UVA suojakerroin. Itse katsoin tänään Avenen voidettani ja siinä oli tosiaankin erikseen ilmoitettu UVA 15 ja UVB 15.

Osaako Grove (tai joku muu tietävä?) avata tuota asiaa minulle?
40-vuotiaana kasvot, jotka olet hankkinut ja 60-vuotiaana kasvot, jotka olet ansainnut.

Euphoria

• Vieras
« Vastaus #276 : 21.07.06 - klo:22:25 »
Onkos siinä väitteessä perää, kun sanoivat aurinkovoiteissa olevan titaanin menevän aivoihin aiheuttaen neurologisia oireita? Näin ainakin eläinkokeissa.

Eipä muuten matkalla ollut aurinkovoiteelle käyttöä kuin yhtenä päivänä.

rolla

• Vieras
« Vastaus #277 : 21.07.06 - klo:22:28 »
Mä kans kuullut, että aurinkovoiteet on myrkkyä varsinki jos oli jotakin ainesosaa.

Stationery. Saatan hyvin muistaa väärin, mutta just uva on se, joka aina ilmoitetaan. Grove jos tulis valaisemaan.

Edit: Täytyy sen olla uva, koska mun aurinkovoiteissa on ainoastaan uva ilmoitettu.

Poissa Stationery

• Kosmetiikkafriikki
  • Tukkaguru
« Vastaus #278 : 21.07.06 - klo:23:19 »
Rolla, aijaa, eli se on vaan tuo UVA? Kun juuri kiinnitin jutussa huomiota siihen, että suojat oli ilmoitettu 15 UVB/UBA järjestyksessä. Vitsi, täytyy huomenna varmaan töistä saksia tuo juttu mukaan tai jotain.  ;D

grove

• Vieras
« Vastaus #279 : 22.07.06 - klo:02:40 »
Edit: Täytyy sen olla uva, koska mun aurinkovoiteissa on ainoastaan uva ilmoitettu.

Nope. UVB on se joka ilmoitetaan yleisesti. (mua hämmästyttää että miten Rollan aurinkovoiteissa on ainoastaan UVA ilmoitettu jos oot käyttäny esim. Eucerinin suihketta jne?)

Nimenomaan on UVB joka voidaan ilmoittaa vakioituna lukuarvona. Eli kun jossain tuotteessa on esim. SPF 15, niin se viittaa vain UVB-suojaavuuteen. Tämä menee vielä niin kierosti että voidaan painaa pakettiin vaikka SPF 15 ja tämän tekstin alle UVB/UVA mutta SPF (tai suomeksi SK) on AINOASTAAN UVB-suojaavuutta kuvaava luku. AINA. Nykyisellään.

Olen kertonut aiemmin tässä ketjussa UVA-suojaavuudesta. Sille ei ole vakioitua määritysmenetelmää, tosin tällä hetkellä EU:ssa ajetaan eteenpäin aloitetta yhden yhteisen määritystavan käytöstä. (En jaksa enää lainata ja etsiä omia viestejä tähän, mulla on sen verran vähän viestejä että jos joku haluaa etsiä pälinää UVA-suojasta niin löytyy aika helposti katsomalla mitä oon kirjotellu tänne sivustolle)

Esim. tuo Avenen 15 UVB/UVA ei tarkoita oikeasti että UVA suojaavuus olisi 15. Se VOI olla mutta tuskin on. UVA-suojaavuutta voi laskea vaikuttavien suoja-aineiden konsentraation perusteella (makeupalleyssa muuten on muutamia tyyppejä jotka on aika eksperttejä näissä, sellaisia jotka ovat selvittäneet firmoilta pitoisuuksia jne) ja Avenella ei taida olla mitään suojaa missä olisi sekä 15 UVB + 15 UVA suoja, eikä kyllä kovin monella muullakaan valmistajalla…

Tarkoittanet Stationery muuten Avenen Hydrance Optimale SPF 15 -voidetta? Muoks: Tuossa paketissahan lukee UV-kehystettynä 15B 15A (ja alla anti-oxydant), mikä ei ole missään mitenkään standardoitu ilmoitustapa yhtään mistään.

Toisena esimerkkinä: Eucerin ilmoittaa nykyisin UVB-suojan lukuna (esim. SK 30) , ja UVA-suojan ”Australian standardina” (blokkaa väh. 90% UVA:sta tietyllä tapaa) joka sekin on vain YKSI tapa ilmaista UVA-suojaavuutta. (Mutta käytännössä Australian standarin täyttyminen on kyllä ihan ok)

Onkos siinä väitteessä perää, kun sanoivat aurinkovoiteissa olevan titaanin menevän aivoihin aiheuttaen neurologisia oireita? Näin ainakin eläinkokeissa.

En oo lukenut sitä tutkimusta täysin tarkkaan vielä mutta käsitin että kyse oli ensinnäkin sellaisesta että hiiren tietyntyyppisiä hermosoluja altistettiin SUORAAN nanopartikkelikokoiselle titaanidioksidille soluviljelmässä, ja titaanidioksidi laukaisi näissä soluissa puolustusmekanismin ja tuli vapaita radikaaleja ja blaablaa mutta käytännössä siis ollaan todella kaukana siitä että iholle käytetään titaanidioksidia sisältävää aurinkosuojaa, jossa 1) ei ole yleensä mitään todella huippupitoisuuksia titaanidioksidia, ja 2) titaanidioksidin pitäisi läpäistä ihon asettama este elimistöön pääsylle. 3) Verenkiertoon asti päässeen titaanidioksidin OSAN pitäisi vielä päästä verenkierrossa veri-aivoesteen läpi jotta se aivoissa voisi mitään tehdä ja tämäkään ei ole mitenkään odotettavissa oleva skenaario tämänhetkisten tietojen pohjalta.

Jotenkin hassua että tällaisesta uutisoidaan (”titaanidioksidinanopartikkelit voivat vaurioittaa aivokudosta”) kun on noin miljoona potenssiin miljoona muuta ainetta joita käytetään yleisesti kosmetiikassa ja jotka ovat suoraan tökättynä haitallisia ihmiselimistön monellekin solutyypille. Toki ihan kelpoa infoa mutta uutisoinnit menee vähän kontekstin ulkopuolelle useimmiten.

Ja näistähän löytyy hyvin infoa nettisivuilla firmoilta, jotka eivät TIETENKÄÄN käytä titaanidioksidia omissa aurinkosuojissaan, herra paratkoon. Ei sillä että kenelläkään olisi oma lehmä ojassa…
« Viimeksi muokattu: 22.07.06 - klo:02:58 kirjoittanut grove »

rolla

• Vieras
« Vastaus #280 : 22.07.06 - klo:09:52 »
Samoinhan noista silikoneista tulee kohua, joku aine pitää vaan ottaa tapetille. Tosiaankin tuossa lukee, että spf 30 ja erittäin tehokkaat uva/uvb suodattimet, että uva suoja väh. 90 %. Lumenessa lukee, että spf 40 ja uva/uvb suodattimet.

Poissa Stationery

• Kosmetiikkafriikki
  • Tukkaguru
« Vastaus #281 : 22.07.06 - klo:18:53 »
Tuo minua kiinostaisi kyllä sitten tietää, että kun toisissa on ilmoitettu niin päin, että SPF 15 uvA/uvB niin viittaako tuo sitten siihen UVAhankin tuo 15?

Grove, juuri tuota Avenen voidetta tarkoitin, eli lukee juuri UV ja alla 15B 15A Antioxydant.

Poissa alley

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #282 : 25.07.06 - klo:22:09 »
Onko täällä muita, jotka käyttävät Widmerin aurinkosuojaa?

Itselläni on käytössä Widmerin Extra Sun Protection aurinkosuoja (SPF 40), ja olen tyytyväinen. Kyllähän tälläkin saa kasvot lähmäiseksi, mutta niinhän se on kaikkien kanssa. Tuote mineraaliöljytön ja hajusteeton, eikä se ärsytä ihoani edes silmänympäryksillä. Ostan varmasti uuden purkin edellisen loputtua.

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #283 : 01.11.06 - klo:10:29 »
Ajattelin herättää tämän keskustelun eloon, koska Thaimaan matka lähestyy uhkaavasti.

Onko kellään kokemusta tästä Lumenen aurinkovoiteesta kesän jäljiltä? Onko rasvainen vai kevyt voide?

LUMENE SUN ON THE GO
Aurinkovoide kasvoille ja huulille SPF 40
Aurinkovoide ja huulivoide kätevässä tuubi-puikko – pakkauksessa. Korkeat suojakertoimet. Helppo pitää mukana ja kätevä käyttää aina tarvittaessa. Loistava tuote mm. korvalehdille, nenälle ja muille herkästi palaville alueille. SPF 40

Mieluiten ottaisin käyttöön aurinkosuojallisen päivävoiteen ja päälle aurinkosuojallinen meikkipuuteri, mutta tavallisten päivävoiteiden kertoimet ei taida juuri ylittää 15:a.

Tai jos joku tietää kevyen päivävoiteen, jossa olisi korkeammat kertoimet, saa suositella!
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...

Poissa Miracle

• Tukkaguru
« Vastaus #284 : 01.11.06 - klo:10:34 »
Thaimaalle olet lähdössä :) mä sieltä juuri kotiuduin 2,5 viikkoa kestäneeltä matkalta.. :) minne päin olet menossa, jos saa udella?

Noista rasvoista oon ite huomannu saman, että tavallisissa päivävoiteissa ei juurikaan korkeampia suojakertoimia ole, ainakaan markettisarjoilla. Itse käytin Thaimaalla Lumenen vita nectar -sarjan päivävoidetta, sk 15 muistaakseni :) ja meikkiä tuolla ei tullut käytettyä ollenkaan, mutta silti voide suojasi tarpeeksi hyvin, enkä palanut. Tosin jos suorassa auringossa on ja aurinkoa haluaa enemmänkin ottaa, niin sitten tuo voide ei kyllä riitä. Silloin kannattaa ottaa paljon korkeammat suojakertoimet käyttöön. Parina päivänä kun olin rannalla kauemmin, niin käytin eucerinin kasvoille tarkoitettua aurinkorasvaa sk25 ja hyvin ajoi sekin asiansa. Tuota olen mys käyttänyt meikin alla, ja toimii hyvin, koska imeytyy aika hyvin eikä jätä ihoa tahmeaksi..