Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 339669 kertaa)

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #375 : 28.04.07 - klo:17:22 »
Fysikaalisiin suojiin kuuluu myöskin sinkkioksidi,  jota tarvitaan saamaan aikaan riittävä suoja. Pelkkä titaanioksidi ei riitä.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #376 : 28.04.07 - klo:17:27 »
Okei, mielenkiintoista. Mihinkäs ns. tavallisen aurinkosuojan teho perustuu?

Furtiva

• Vieras
« Vastaus #377 : 28.04.07 - klo:20:48 »
^Fysikaalisen suojan lisäksi on siis olemassa kemiallinen suoja. Fysikaalinen suoja jää ihon pinnalle ja heijastaa säteilyn pois, kun taas kemiallinen suoja imeytyy ihoon ja  "imee" säteilynkin itseensä. Näitä kemiallisia suojia ei suositella pikkulapsille, joten ilmeisestikin fysikaaliset ovat turvallisempia käyttää.
Ongelmana on kuitenkin fysikaalisten suojien käyttö kasvoilla, sillä ideanahan on tosiaan, että kasvojen pinnalle jäisi kerros voidetta. Katselin kuitenkin asiaa netistä, ja Eucerinin sivuilla kerrottiin, että ongelma poistuu, kun suojaa sekoittaa tavalliseen päivävoiteeseen. Hyvä vinkki!

Kiitos Euphorialle siitä tiedosta, että kyseessä on (kai) sama aine kuin Favoralla. Nyt onkin sitten varmaan melko sama, kumpaa kokeilen. Ehkä kuitenkin Favoraa, kun sitä ainakin on täällä kehuttu.

Poissa tarhatyyli

• Tukkaguru
  • Unorganized Perfectionist
« Vastaus #378 : 28.04.07 - klo:22:03 »
Eucerinin sivuilla kerrottiin, että ongelma poistuu, kun suojaa sekoittaa tavalliseen päivävoiteeseen. Hyvä vinkki!
Vähän kummaa, sittenhän aurinkovoide ohenee ja sen myötä suojakerroin pienenee. Tai sitten jos laittaa samanverran aurinkovoidetta ja lisäksi tavan voidetta, niin ei mulla ainakaan imeydy mitenkään. Ja vielä, että se fysikaalinen suoja jää ihon pinnalle, niin ei se kosteusvoiteen avulla siitä mihinkään häviä.
Mä olen usein sekottanut Favoraan ihan tavallista voidetta, ja efektit on yllämainitut.
Sisäinen kauneus on rumien huijaus.

Vapaus on porvarillis-liberaalinen sairaus johon voi kuolla.

Furtiva

• Vieras
« Vastaus #379 : 28.04.07 - klo:23:53 »
^Entä jos ostaa fysikaalisen voiteen korkealla suojakertoimella (esim. 30) ja tekee sitten sekoituksen, jossa on puolet sitä ja puolet päivävoidetta? Jos tällä tavoin saisi aikaiseksi helposti imeytyvän tukkimattoman voiteen, jossa olisi suojakerroin 15, niin kyllä tuo mulle kävisi :)

Lilly Missy

• Vieras
« Vastaus #380 : 29.04.07 - klo:10:52 »
Kumpikos nyt on sitten vähemmän ihoa tukkivaa laatua, fysikaalinen vai kemiallinen?

Poissa lynx

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #381 : 29.04.07 - klo:10:55 »
Suihkemalliset muuten tuntuvat käyvän kasvoille myös hyvin. Sain Widmerin spf 25 suihkenäytteen ja toi kyllä imeytyy nätisti eikä lähmäytä.

grove

• Vieras
« Vastaus #382 : 29.04.07 - klo:11:58 »
Eucerinin sivuilla kerrottiin, että ongelma poistuu, kun suojaa sekoittaa tavalliseen päivävoiteeseen. Hyvä vinkki!
Vähän kummaa, sittenhän aurinkovoide ohenee ja sen myötä suojakerroin pienenee.

Aivan, ja jos sekoittaa puolet ja puolet niin SPF ei mene suoraan 1/2 SPF 30:stä -> SPF 15. Aurinkotuote on kaikkien aineidensa summa, myös muiden kuin varsinaisten suoja-aineiden, ja se suojateho on riippuvainen myös näistä muista aineista. Ne vaikuttaa siihen miten hyvin suoja-aineet pysyy iholla, miten ne asettuu iholle jne, ja nämä seikat sotkeentuu täysin kun sekoitellaan voiteita. Fysikaalisilla suodattimilla se "sekoaminen" on tod.näk. vähäisempää.

Nonih, nyt on muutama kerta tuota dailyn sk 22 testailtu ja tuomio on tämä:
Yllätyin riittoisuudesta, sillä vaikka ottaa pienen nokareen niin siitä riittää vaikka mihin.

Luottikseni on Cliniquen Superdefense Triple Action Moisturizer SPF 25 (löytyy eri ihotyypeille). Onhan tuo tyyris, mutta toisaalta pieni määräkin riittää.

Aurinkotuotetta tai muuta suojakertoimellista tuotetta pitäis ilmoitetun suojatehon saamiseksi olla pelkillä kasvoilla koosta riippuen n. 0.6-1.2 ml (ja kaulalla toinen suht samanlainen määrä) ja ihmiset yleensä käyttää siitä määrästä noin puolet (suosittelen kokeilemaan esim. maustemitalla kuinka iso määrä 1ml on oikeasti kasvoille). Silloin saatu suojateho on paljon pienempi. Cliniquen superdefense on myös ylikallis ja epästabiili. Epästabiilissa tuotteessa suojateho alkaa heiketä nopeasti auringonvalon vaikutuksesta (varsinkin UVA-alueelta) ja se kehittää vapaita happiradikaaleja. Superdefensessä on toisaalta antioksidantteja vähän mukana, mutta ne hapettuu kans vähitellen tehottomammiksi käytön myötä kun itse tuote on dorkassa avonaisessa purkissa. Tuntuu varmasti hyvältä iholla kosteusvoidemielessä, ei siinä mitään.

2003 tehtiin Amerikassa tutkimus (J Am Acad Dermatol. 2003 Jan;48(1):1-19) jossa kokeiltiin mikä suojateho saadaan eri levitysmäärillä verrattuna ilmoitettuun suojatehoon:

täys määrä      75%      50%
SPF 15              7.6         3.9
SPF 30             12.8        5.5
SPF 50             18.8        7.1

Tämä tutkimus koski vain UVB-suojaa mutta UVA-suojaavuus (joka on tuotteissa lähestulkoon aina paljon paljon pienempi jo lähtökohtaisesti, ja jolle ei ole vakioitua mittaustapaa) noudattanee ihan samaa linjaa.

Kumpikos nyt on sitten vähemmän ihoa tukkivaa laatua, fysikaalinen vai kemiallinen?

Ei pysty sanomaan. Huomaat jos kokeilet eri aurinkotuotteita  :P

Näitä kemiallisia suojia ei suositella pikkulapsille, joten ilmeisestikin fysikaaliset ovat turvallisempia käyttää.

Pikkulasten (n. alle 3v) iho läpäisee paljon enemmän kaikkea. Aikuisella tai vanhemmalla lapsella ei oo syytä vältellä kemiallisen aurinkosuojan käyttöä jos ei ole tietoa että on allerginen jollekin tietylle suoja-aineelle. Kemiallisilla aurinkosuoja-aineilla ja tuotteilla (stabiileilla!!) yleensä saadaan helpommin parempi UVA-suoja iholle. Fysikaalisista titaanidioksidi suojaa hyvin UVB- ja UVA-II alueella, mutta huonosti UVA-I alueella, sinkkioksidi suojaa hyvin koko UV-spektrissä mutta on puolestaan tehoton, ts. sitä tarvitaan sinkkipastamaisia määriä jotta päästäisiin lähllekään kemiallisten UV-filttereiden tehoa.

Tietäisikö kukaan hyvää aurinkovoidetta (kasvoille ja vartalolle), jonka SPF olisi yli 40, mieluiten ainakin 60?

L'oreal Solar Expertise aurinkosuojaemulsio lapsille SK50+, hajuton. 150 ml maksaa noin 12 euroa. Kemiallisten suoja-aineiden ja titaanidioksidin yhdistelmään perustuva, todennäköisesti yks parhaiten UVA-suojaavista tuotteista mitä kaupasta tällä hetkellä saa (itse huomasin vasta ihan äskettäin että tätä saa Suomestakin tosiaan). Pysyy iholla tosi hyvin ja kestää hikoilua. Vaikea poistaa tavallisella putsarilla, tarvii kyllä öljyputsarin tai pitää levittää öljyä iholle ensin ja pestä vaahtoavalla putsarilla sitten jos haluaa ilman hullumaista hinkkaamista poistaa iholta.

Nykyisin ei EU:ssa ja USA:ssa saa ilmoittaa isompia suojakertoimia kuin "50+" hämäävyyden välttämiseksi (UVA-suoja ei tahdo pysyä UVB-suojaa ilmaisevan SPF-luvun perässä tarpeeksi hyvin jättimäisillä SPF-luvuilla, esim. jollain SPF90)
« Viimeksi muokattu: 29.04.07 - klo:12:00 kirjoittanut grove »

Poissa MAS

• HAIRahtanut
« Vastaus #383 : 02.05.07 - klo:16:36 »
nimimerkki "tyhmä-kyselee" iskee jälleen  8)

Eli nyt kun on kerran hankkimassa aurinkosuojaa, niin tottakai haluan samantien sellaisen jossa on myös tuo kunnollinen uva-suoja. Yhtenä vaihtoehtona Eucerin, mutta kun Kreikasta luultavasti olen tilausta tekemässä niin mitenkäs tuo Korresin suoja, joka kertoo seuraavaa:
Korres Watermelon Sunscreen Face Cream SPF 30 - 50 ml
Active ingredients: Octocrylene, Ethylhexyl Methoxycinnamate, Titanium Dioxide, Zinc Oxide
(loput inci-ketjussa)

Eikö nuo pari ensimmäistä ole siis aineita jotka suojaavat myös uva-säteiltä? uva-suojakerrointa ei tuossa ole ilmoitettu mutta väittää "prevents photoageing"  ???

Ja sitten löytyy vielä La Roche-Posayn Anthelios sarja, jossa olisi korkeat uv-a ja -b-suojat. Luultavasti tulee sitäkin kokeiltua, mutta Korresin hinta ja aiemmat kokemukset muista nassurasvoista houkuttavat.
« Viimeksi muokattu: 02.05.07 - klo:16:47 kirjoittanut MAS »
1b F ii

Poissa Carietta

• HAIRahtanut
« Vastaus #384 : 06.05.07 - klo:11:16 »
Oma lempparini on nivean vaahtomainen aurinkosuoja :) pitäisi ostaa uusi puteli sitä, kenties sk 15 tällä kertaa kun entinen on 8.Onko joku kokeillut tuota vaahtomaista after sunia?tekeekö semmoisella käytännössä mitään? :P

Poissa billabong

• Hiushörhö
« Vastaus #385 : 06.05.07 - klo:11:41 »
Minä olen tuota vaahtomaista nivean aftersunia käytellyt ja sinänsä ihan kiva tuote. Vaahto on ihanan kermaista ja imeytyy nopeasti, mutta haju on todella miehekäs. Valitettavast tuo haju jää myös iholle joksikin aikaa, joten en itse osta tuota uudestaan, koska parempiakin on varmasti tarjolla. En osaa sanoa pidensikö tuo rusketuksen kestoa tai jotain, mutta ainakin kosteutti auringonkuivattamaa ihoa. Oli kyllä aika riittoisa tuote, mutta en siltikään suosittelisi.

Minä en kauheasti ole tutkiskellut noita afersunhyllyjä, joten osaisiko joku sanoa jonkun hyvän, koska nyt kun tuo nivea loppui tarvitsisin uuden.  :)
The difference between who you are and who you want to be, is what you do

Hiukset: 1b M ii. Vaaleat ja itsepäiset

Poissa Bembo

• HAIRahtanut
« Vastaus #386 : 06.05.07 - klo:12:09 »
Ostin Erisanin uuden aurinkovoiteen 15-suojakertoimisen, sen missä sama sisältö favoran kanssa. Ainakin naamaan laitettuna imeytyy hitaasti ja jättää tahmeaksi. Muutenkin ihmetyttää kun favoran ainetta kutsutaan geeliksi ja tätä voiteeksi, onkohan kuitenkin koostumuksessa eroa vaikkei sisällön perusteella sitä huomaa. Vartalolle varmaan menee, imetyy ainakin käsivarsiin ihan hyvin. Toisena mulla on Garnierin 40 tai 50 suojakertoiminen (en muista) hajusteeton aurinkosuihke. Sitä testailen kesemmällä.

Poissa Fantti

• Tukkaguru
« Vastaus #387 : 06.05.07 - klo:14:38 »
Kauankohan eucerin säilyy? Kai se menee vielä tän kesän ku se on nyt vuoden vanha.. Lumenen tuotteessa ainakin lukee, että säilyy 1.5 vuotta.

Tuolla taaempana oli puhuttu ainakin, että puuteri ei ole kovin pahaksi aurinkovoiteen päällä, mutta entäs meikkivoide (itsellä on dermalogica). Mun on pakko couperosan takia laittaa ainakin silloin tällöin värivoidetta etten näyttäisi aamusta iltaan palaneelle. Olen aivan tulipunainen välillä.  >:(

Tuolla joku kyseli, että lisääkö voidetta päivän mittaan.. kyllä mä lisään koska palan tosi herkästi ihan ulkona kävellessä ta missä vain missä paistaa.. puol tuntia koti parvekkeella tekee jo tuhoja saatika kävelylenkit ulkona.. tarkoituksella en koskaan voi oleilla auringossa. Mutta meikkivoiteen päälle en kyllä voi lisätä oikein aurinkovoidetta koska silloin koko naama on pilalla. Värivoide leviää oikein paakuiksi jos siihen menee koskemaan. Muuten itse ainakin iltaisin peseydyn normaalia paremmin kun tulee aina varsinkin hellepäivinä likainen olo kun kaikkea tököttiä kasvot täynnä ja aurinkovoidetta monta kerrosta.

Harmittaa vaan voiteen käytön kannalta tämä suomen ilmasto kun arvioin usein väärin kokonaan aurinkovoiteen tarpeen. Mm. tänään laitoin aamusta hyvät aurinkossuojat kasvoille ja sitten alkoikin sataa kaatamalla.. mulla menee liiankin usein hukkaan nää voiteet.. itse ku en tykkää "turhaa" käyttää aurinkosuojia. Nytkin täällä sisällä kun ulkona sataa ja täydet suojakertoimet iholla  :D

Euphoria

• Vieras
« Vastaus #388 : 06.05.07 - klo:14:44 »
^Samasta syystä inhoan pitkiä hellejaksoja, kun saa jatkuvasti olla rasvaamassa ihoa aurinkovoiteella ja lotrata illalla suihkussa niitä pois.

Poissa Minni

• HAIRahtanut
« Vastaus #389 : 06.05.07 - klo:14:57 »

Harmittaa vaan voiteen käytön kannalta tämä suomen ilmasto kun arvioin usein väärin kokonaan aurinkovoiteen tarpeen. Mm. tänään laitoin aamusta hyvät aurinkossuojat kasvoille ja sitten alkoikin sataa kaatamalla.. mulla menee liiankin usein hukkaan nää voiteet.. itse ku en tykkää "turhaa" käyttää aurinkosuojia. Nytkin täällä sisällä kun ulkona sataa ja täydet suojakertoimet iholla  :D

Äsken paistoi aurinko ihan täydeltä taivaalta, ja juuri kun sain rasvattua ihoni ja raahattuani aurinkotuolin partsille, niin auringon eteen kasaantui paksut pilvet.  ::) Mulla oli tarkoitus löhötä auringossa ja lukea tenttiin, koska jostain syystä lukeminen onnistuu mulla parhaiten ulkona. Onneksi tämä käyttämäni Widmerin aurinkogeeli ei ole yhtään rasvaista, joten ei ole tarvetta mennä heti pesemään pois. :D