Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 356241 kertaa)

Poissa ilona

• HAIRahtanut
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #420 : 04.06.07 - klo:20:11 »
En nyt tiedä onko tämä ihan oikea ketju tälle, mutta lueskelin internetistä hoito-ohjeita auringonpolttamaan ja Duodesimin sivuilla oli tällainen väite: "Suun kautta otettu asetyylisalisyylihappo vähentää ennakkoon otettuna palamisen vaaraa selvästi". Pitääkö tämä paikkansa? En ole ikinä kuullut, että siitä olisi apua. Eikös tulehduskipulääkkeet auta siinä vaiheessa, jos iho on jo palanut  ???. En siis aikonut tuota aurinkosuojana kokeilla, ihmettelin vain, miten jollain aspiriinilla voi estää palamisen.

Poissa Lapanen

• Tukkaguru
« Vastaus #421 : 04.06.07 - klo:21:48 »
Kuinka kauan aurinkovoide suunnilleen säilyy menettämättä tehoaan? Just tajusin, että tää mun voide on ainakin 2 vuotta vanhaa. Ja sitten sellaista mietin, että riittääkö kasvoille meikkivoide, jossa on spf 15 vai pitäisikö lisäksi olla vielä joku aurinkosuojallinen kosteusvoide tms.?
Hiukset karkeat, kuivat ja aika voimakkaasti laineikkaat. Tällä hetkellä kerrostettu puolipitkä tukka. Kasvattelen hitaalla tahdilla.

Poissa annah0j

• HAIRahtanut
  • Mikä on lailallinen ja sanoo mulmul?
« Vastaus #422 : 04.06.07 - klo:22:37 »
"Suun kautta otettu asetyylisalisyylihappo vähentää ennakkoon otettuna palamisen vaaraa selvästi"
..
ihmettelin vain, miten jollain aspiriinilla voi estää palamisen.

No tänään otin aamulla aspiriinia (en kylläkään "aurinkosuojaksi" ;D) ja laitoin aurinkorasvaakin, mutta kas kummaa kyllä minä vaan paloin. :D Tosin olin ulkona 7tuntia auringossa ilman varjoa.

Poissa Serena-82

• HAIRahtanut
« Vastaus #423 : 05.06.07 - klo:08:25 »
Kuinka kauan aurinkovoide suunnilleen säilyy menettämättä tehoaan? Just tajusin, että tää mun voide on ainakin 2 vuotta vanhaa. Ja sitten sellaista mietin, että riittääkö kasvoille meikkivoide, jossa on spf 15 vai pitäisikö lisäksi olla vielä joku aurinkosuojallinen kosteusvoide tms.?

On sanottu, että suojakerroin puolittuu joka vuosi. Eli viime vuonna ostetun tuotteen suojakerroin 4 on tänä vuonna 2 ja seuraavana vuonna 1 jne. Ainakin siis noissa perinteisissä aurinkorasvoissa. Periaatteessa siis joka vuosi pitäs ostaa uudet aurinkorasvat...

Saa korjata, jos jollain uutta/parempaa tietoa :)

Lilly Missy

• Vieras
« Vastaus #424 : 05.06.07 - klo:08:41 »
Ostin eilen Lorealin Solar expertise Milk spray-Mist spf 15, oli pakko saada kaupungilla ollessa lisä suojaa. Mutta toi olikin superhyvä ostos :-* Viimme kesänä käytin jotain apteekista ostettu(pätkii ja nimi hukassa), se oli kans joku suike ja kevyt, mutta ruikki karseille klönteille aineen, tahmasi ja aiheutti näppyjä. Tästä en vielä tiedä aiheuttaako näppyjä, mutta tunne iholla on niin olematon, että vaikea kuvitella.

grove

• Vieras
« Vastaus #425 : 05.06.07 - klo:09:47 »
Mites muuten, mikä olis paras aine aurinkotuotteiden poistoon iholta?

Mulla on ainakin ollut niin että mitä paksumpi suihkusaippua tms niin sitä paremmin lähtee. Eli ei irtoa hyvin millään lirusuihkugeelillä. Eucerinin suihkuöljy on esim. toiminu mulla kohtuullisen hyvin (varmaan toimis samaan tyyliin esim. Nivean vastaava) ”tehoputsarina”. Hassua kun se on oikein kuivaihoisille ajateltu mutta mulle se on kyllä tosi pesevää tavaraa, ja Eucerinin tavallinen pesuneste on paljon paljon kosteuttavampaa. Tai sitten voi hieroa kuivalle iholle jotain öljyä ja sitten peseytyä, mutta se on vähän työlästä tietty. Kasvoilla sitten esim. Cliniquen take the day off cleansing balm tai Lumenen puhdistusöljy on mainioita, varmaan Dermalogican Precleanse toimii myös (itse en siitä tykännyt yhtä paljon) esiputsarina.

Mä ostin eilen lorealin suihke aurinkosuojan spf20 ja on ihan huipputuote eikä jätä ihoa tahmaiseksi.harmi vaan kun ei voi laittaa kasvojen iholle   ::)

Miks ei vois laittaa? Sitä ei vaan saa ruiskia suoraan naamaan ettei mene silmiin.

Duodesimin sivuilla oli tällainen väite: "Suun kautta otettu asetyylisalisyylihappo vähentää ennakkoon otettuna palamisen vaaraa selvästi". Pitääkö tämä paikkansa?

Tulehduskipulääkkeet vähentää kaikenlaista tulehtuneisuutta ja punoitusta. Siten ne myös vaimentavat ihon palamisesta syntyvää punaisuutta, mutta se EI tarkoita että ne estävät niitä ihoa vaurioittavia mekanismeja tapahtumasta auringonvalon vaikutuksesta!! (ne vain katkaisevat siinä ”vaurioreaktioiden” ketjussa sen punaisuuden tulemisen) Eli ne ovat todellakin vain kosmeettinen hätäapu (rajallinen teho senkin osalta) eivätkä suojaa ihoa mitenkään. ”Palamisen vaara” ois pitänyt tuon artikkelin kirjoittajalla muotoilla vähän tarkemmin.

No tänään otin aamulla aspiriinia (en kylläkään "aurinkosuojaksi" ;D) ja laitoin aurinkorasvaakin, mutta kas kummaa kyllä minä vaan paloin. :D Tosin olin ulkona 7tuntia auringossa ilman varjoa.

7 tuntia on jo aika extremeä ihoa ajatellen, ja et ilmeisesti ollut sitten käyttänyt vaan tarpeeksi aurinkosuojaa. Taas oli vastikään muistaakseni Vartti-lehdessä toukokuussa juttu jossa Bernerin aurinkotuotevastaava tms. puhui muun muassa siitä miten ihmiset käyttää yleensä 1/3 – 1/2 siitä määrästä mitä pitäisi käyttää saadakseen purkissa ilmoitetun suojan.

On sanottu, että suojakerroin puolittuu joka vuosi.

Aika moni säilyy vuoden hyvänä. Aurinkotuotteiden koostumukset eivät ole niin samankaltaisia että voisi sanoa että kaikissa menee noin että suojakerroin puolittuisi. Parempi heivata menemään vaan sen vuoden jälkeen. Saa sitä toki testata koekaniinina jos haluaa pihistellä, mutta kantsii kyllä silloin olettaa se suojakerroin reippaasti puolta pienemmäksi vielä.

Poissa Ilyasviel

• Tukkaguru
« Vastaus #426 : 05.06.07 - klo:10:49 »
Äpteekistä tuli napattua mukaan Eucerinin Age protecting sun spray, sk20. Onkohan tosta mihinkään? Pitää suihkun jälkeen lähmätä itsensä sillä. Ainakin kun käteen kokeilin niin imeytyi loistavasti eikä tahmannut. Plussaa että on hajusteeton ja väriaineeton!

grove

• Vieras
« Vastaus #427 : 05.06.07 - klo:10:53 »
^ Ainakin suoja-aineidensa puolesta on  :) Fotostabiili ja yltää UVA-I -alueellekin.

Jos on fotostabiili tuote niin sen UVA-suojan voi muuten nykyisin useimmiten arvioida olevan noin 1/3 (voi olla joskus enemmänkin) tuotteessa ilmoitetusta SPF-arvosta, joka kuvaa siis pelkkää UVB-suojaa.

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #428 : 05.06.07 - klo:12:00 »
Nivean Light Feeling -voide sk20 testattu. Esti kyllä naaman palamisen, mutta käytännössähän tuo aine on aikamoista alkoholisotkua. Hyvin kiristi ihoa  :-X

Poissa Marielle

• Hiushörhö
« Vastaus #429 : 05.06.07 - klo:12:22 »
Grove, mitä sanoisit Piz Buinin auringonsuojatuotteista, ovatko esim. In sun tuotteet tai Allergy tuotteet tehokkaita? Itse miellän tämän merkin hyvin tehokkaaksi suojaustasoltaan (ehkä hyvän markkinoinnin ansiosta  ::)) ja tuotteiksi joita on kehitelty ja testattu huolella.

Poissa annah0j

• HAIRahtanut
  • Mikä on lailallinen ja sanoo mulmul?
« Vastaus #430 : 05.06.07 - klo:18:44 »

7 tuntia on jo aika extremeä ihoa ajatellen, ja et ilmeisesti ollut sitten käyttänyt vaan tarpeeksi aurinkosuojaa. Taas oli vastikään muistaakseni Vartti-lehdessä toukokuussa juttu jossa Bernerin aurinkotuotevastaava tms. puhui muun muassa siitä miten ihmiset käyttää yleensä 1/3 – 1/2 siitä määrästä mitä pitäisi käyttää saadakseen purkissa ilmoitetun suojan.

Totta on, että en käyttänyt rasvaa tarpeeksi. Lisäsin pari kertaa sitä tuona aikana. Se on niin inhottavaa kun töissä ei ehdi sitä laittamaan, asiakkaita riittää. :(

Lilly Missy

• Vieras
« Vastaus #431 : 06.06.07 - klo:08:46 »
^Kai nyt joka työssä jonkinlainen tauko on? Ja ulkotöissä luulisi ymmärrystä riittävän pomolta ja asiakkailtakin.

Poissa lillamilla

• Tukkaguru
« Vastaus #432 : 06.06.07 - klo:09:09 »
Huomasin Yliopisiton apteekin kanta-asiakaslehdestä Vichyltä tulleen uutuustuotteen. SK 50+.
Tsekkasin ko. sivuilta lisää tietoa.

VICHY CAPITAL ULTRA FLUIDE PROTECTION SHAKA SHAKA 1
VICHY
Vaikuttava aine:
Mexoryl XL suojaa UVA ja UVB säteiltä. Mexoryl SX suojaa lyhyitä UVA säteitä vastaan. Parsol 1798 suojaa pitkiä UVA säteitä vastaan. Octocrylene suojaa UVB säteiltä. Titanium dioxide suojaa UVA ja UVB säteiltä (mekaaninen suoja). Thermal spa lähdevesi suojaa ja rauhoittaa ihoa.
Käyttötarkoitus:
Aurinkosuojavoide aralle ja aurinkoherkälle iholle. Viiden toisiaan täydentävän kemiallisten ja fysikaalisten filtterien yhdistelmä takaa suojan sekä UVA- että UVB -säteitä vastaan. Photostabiili Mexoryl XL -aurinkofiltteri antaa pitkäkestoisen suojan. Eperulinen ansiosta suojaa ja kosteuttaa herkkää ihoa sekä ennaltaehkäisee aurinkoihottumaa. Sisältää myös E-vitamiinia. Hajusteeton, säilöntäaineeton, ei tuki ihohuokosia. Vettä hylkivä koostumus.
Käyttöohje:
Levitä huolellisesti iholle ennen aurinkoon menoa. Lisää joka toinen tunti auringossa olon aikana.
Koostumus:
Aqua/water, octocrylene, glycerin, alcohol denat., propylene glycol, titanium dioxide, drometrizole trisiloxane, butyl methoxydibenzoylmethane, dimethicone, hydrogenated polyisobutene, terephthalylidene dicamphor sulfonic acid, stearyl alcohol, triethanolamine, isohexadecane, peg-100 stearate, potassium cetyl phosphate, glyceryl stearate, vp/eicosene copolymer, aluminum starch octenylsuccinate, acrylamide/sodium acryloyldimethyltaurate copolymer, acrylates/c10-30 alkyl acrylate crosspolymer, aluminum hydroxide, dextrin, dimethiconol, disodium edta, eperua falcata/eperua falcata bark extract, ethylhexylglycerin, glycine soja/soybean oil, polymethyl methacrylate, polysorbate 80, silica, stearic acid, tocopherol, xanthan gum.

Outoa että alcohol.denat noin alussa inciä, vaikka tarkoitettu herkällle iholle.Silikonia on vaikka ei ihan alussa. Tuossa ei taida olla mineraaliöljyjä, vai kuinka?

« Viimeksi muokattu: 06.06.07 - klo:11:52 kirjoittanut lillamilla »
2a /b F ii. Harmaanvaalea, olkapäille ja himpun yli yltävä tukka. MOP C-system ha, Joicot. Kuva hiuslaatuketjun sivulla 11.

Poissa Bembo

• HAIRahtanut
« Vastaus #433 : 06.06.07 - klo:11:20 »
Mulla on tänä vuonna jostain syystä tosi ronkeli iho; oon testaillu eri aurinkovoiteita, esim. widmerin geeliä, Erisanin 15-suojakertoimista sekä garnierin 40 suojakertoimista, kaikki hajusteettomia. Widmer kirvelee ja polttelee, erisan ei imeydy alkuunkaan ja garnierkin jää tosi inhaksi kalvoksi. Lisäksi tuo aiheutti levitysvaiheessa ihottumaiselle kädeniholleni voimakkaan kutinan ja kirvelyn ja ihottuman pahemisen. Ollessani aurigossa ja suojatessani käteni ja käsivarteni tuolla garnierilla, piti kyllä hyvin suojan, mutta illalla pestessä pois, iho riehaantui, muuttui tulipunaiseksi ja turpoi osittain. Onko aurinkoallergiaa, en tiedä.

Nyt olen löytänyt tosi lupaavan tuntuisen aurinkovoiteen; Rocin velvet lotion. Riittää ohut kerros (takatekstin mukaan) ja jättää ihon samettiseksi eikä yhtään tahmeaksi tai rasvaiseksi. Huonoakin tosin löytyy. Aineessa ei taida olla kuin kemiallinen suoja joten ei ehkä tehokkain mahdollinen. Lisäksi haisee aika oudolle (hajusteeton) Silti tähän astisisista ehdoton suosikki. Eikä kirvele ihottumaalueella!  :)

Poissa theodora

• HAIRahtanut
« Vastaus #434 : 06.06.07 - klo:12:01 »
Mites muuten, mikä olis paras aine aurinkotuotteiden poistoon iholta?

Mulla on ainakin ollut niin että mitä paksumpi suihkusaippua tms niin sitä paremmin lähtee. Eli ei irtoa hyvin millään lirusuihkugeelillä. Eucerinin suihkuöljy on esim. toiminu mulla kohtuullisen hyvin (varmaan toimis samaan tyyliin esim. Nivean vastaava) ”tehoputsarina”. Hassua kun se on oikein kuivaihoisille ajateltu mutta mulle se on kyllä tosi pesevää tavaraa, ja Eucerinin tavallinen pesuneste on paljon paljon kosteuttavampaa. Tai sitten voi hieroa kuivalle iholle jotain öljyä ja sitten peseytyä, mutta se on vähän työlästä tietty. Kasvoilla sitten esim. Cliniquen take the day off cleansing balm tai Lumenen puhdistusöljy on mainioita, varmaan Dermalogican Precleanse toimii myös (itse en siitä tykännyt yhtä paljon) esiputsarina.

Olen käyttänyt auringonkukkaöljyä precleanserinä, halpaa ja toimivaa (myös kasvoilla)! Aina en käytä öljyn jälkeen edes putsaria, mutta silloin iho jää kyllä hiukan öljyiseksi. Luulisin että myös Dermosilin suihkuöljy poistaa rasvaisen voiteen, ja se kyllä huuhtoutuu iholta itsekseenkin pois.

Laitoin tänään kasvoille Dailyn SK22 voidetta. Hyvältä tuntuu, yllättävän matta lopputulos. Mutta mitenkähän tuossa oli sen UVA-suojan laita? Olen aivan epätoivoinen noiden incien kanssa, eli en yrityksistä huolimatta osaa tulkita noita kemiallisia suoja-aineita. Ja kun vielä pitäisi se stabiiliuskin ottaa huomioon  ::)

Posteja selaillessa huomaan olevani vähemmistössä, kun huolehdin myös ja ennenkaikkea UVA-suojasta. Ovatko kaikki muut juurekset niin nuoria ja siloposkisia etteivät pelkää UVA:ta? Vai onko kyse tietämättömyydestä?

Edit, tämä taitaa olla tuon em Dailyn inci: Aqua, Caprylic/Capric Triglyceride, Isoamyl p-Methoxycinnamate, Butyl Methoxydibenzoylmethane, PEG-6 Stearate, Ceteth-20, Glyceryl Stearate, Steareth-20, Butyrospernum Parkii, Polyglyceryl-3 Diisostearate, Tocopheryl Acetate, Phenoxyethanol, Methylparaben, Ethylparaben, Propylparaben, Triethanolamine, Acrylates/c10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer, Parfum, Carbomer.

Voisikohan vaikka grove kommentoida suoja-aineita?
« Viimeksi muokattu: 06.06.07 - klo:12:20 kirjoittanut theodora »