Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 348251 kertaa)

Poissa Surrur

• HAIRahtanut
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #675 : 08.06.08 - klo:00:41 »
^ Mä käytän suojakerrointa 50 just siksi etten halua ruskettua ;) Musta vaalea, kalpea iho on paljon  kauniimpi kuin ruskettunut. Mä laitankin aurinkorasvaa aina, kun tiedän olevani auringossa vaikka vain vartin!

Poissa Hermione

• Tukkaguru
  • "I´m sure we´ll all be great friends."
« Vastaus #676 : 08.06.08 - klo:00:44 »
^^ Huomioitava seikka on myös UV-säteilyn voimakkuus Suomessa verrattuna esim. Kuubaan. Täällä läpi tulee paljon voimakkaampaa säteilyä, joka on tietysti vaarallisempaa. Useimmat kuitenkin haluavat suojata ihonsa kunnolla, joten korkeampi suojakerroin on tarpeen. Ruskettuminen on aina merkki vauriosta! Jos ruskettua haluaa, niin mitä sitä turhaan rasvoja käyttämään ;)
Hiukset keskiruskeat, luonnontaipuisat, 2b/cMii, tarkempaa esittelyä ja kuvia täällä.

Poissa Amy

• HAIRahtanut
« Vastaus #677 : 08.06.08 - klo:00:55 »
Ahaa, minä taas pidän nimenomaan ruskettunutta ihoa kauniina ja terveen näköisenä. Monilla suomalaisilla on "luonnostaan" tosi valju ihonväri, minä kuulun juuri niihin.

Ja olen uskonut että ruskettua voisi suht turvallisestikin kun ei vaan anna ihon palaa. Rasvaa tarvitsen juuri siihen palamisen estoon kun en ole niitä helppoja ruskettujia. Oon vaan tosi järkyttynyt ja yllättynyt että tällaisella palstalla oltaisiin rusketus-vastaisia, se kun muuten niin yleisesti yhdistetään kauneuteen ja on mielestäni monien julkkisten hyvän lookin salaisuus.  :D

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #678 : 08.06.08 - klo:01:25 »
^ Mä tykkään paljon enemmän kalpeista kaunottarista kuin ruskettuneista naisista. Ehdottomasti! En siis pahemmin tykkää ruskettuneesta lookista itselläni, enkä muillakaan.

Ja kun iho ruskettuu, on se samalla merkki ihon vaurioitumisesta. Jos ruskettuu (UVB-säteet), pääsevät pahimmin vaurioittavat UVA-säteetkin varmasti aiheuttamaan vahinkoa (UVA-säteiltä on vaikeampi suojautua). Iho vanhenee ennenaikaisesti ja altistuu syövälle.

Ainoa keino ehkäistä ihon vaurioituminen on, suojata itsensä mahdollisimman korkean suojakertoimen omaavalla aurinkovoiteella (toimivalla, jossa on myös kunnon UVA-suoja), pukeutumalla oikein ja välttämällä aurinkoa keskipäivällä.
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Caudealis

• HAIRahtanut
« Vastaus #679 : 08.06.08 - klo:11:45 »
Mä suhtaudun tuohon asiaan aika kaksijakoisesti. Joudun (saan) olla paljon päivisin pihalla, enkä halua rypistyä  ;), joten kasvoille on 50+-suojakertoimellinen voide. Toisaalta, jos vain pikaisesti kävisin ulkona kerran päivässä, en laittaisi kyllä mitään aurinkorasvaa. Kropalle on sitten 25-kertoimellinen voide, molemmat hyvällä UVA-suojalla.

Onhan tehty sellaisiakin tutkimuksia, että ulkotöitä tekevät ihmiset sairastavat esim. ihosyöpää sisätöitä tekeviä vähemmän. He altistuvat vähitellen auringonvalolle kevään kuluessa ja sopeutuvat siihen, palavat harvoin. Onhan ihminen kuitenkin luotu liikkumaan ja olemaan nimenomaan ulkona, eikä seinien suojassa sisällä.

Koskaan en ota aurinkoa tarkoituksella, enkä koskaan sitä tarkoituksella välttelekään. Elän siis kesälläkin ihan normaalia elämää.  :) Ulkonäöllisesti mulle on ihan sama, onko joku ruskea vai ei.

Poissa Beatrix

• HAIRahtanut
  • Off to never-never land...
« Vastaus #680 : 08.06.08 - klo:13:39 »
Oon vaan tosi järkyttynyt ja yllättynyt että tällaisella palstalla oltaisiin rusketus-vastaisia, se kun muuten niin yleisesti yhdistetään kauneuteen ja on mielestäni monien julkkisten hyvän lookin salaisuus.  :D

Pakko vähän puuttua tähän. ;) Rusketuksen yhdistäminen yleisesti kauneuteen on kyllä aika puppua. Rusketuksen ihannonti on ainoastaan länsimaalainen ilmiö, ja mm. idässä ja Afrikassa on vaalea iho niin tavoiteltu, että monet riskeeraavat jopa terveytensä sen takia. Ja länsimaissakin rusketus on muoti-ilmiönä aika uusi (ja todennäköisesti jo menossa pois muodista). Rusketuksenhan toi muotiin siinä kolmekymmentäluvun taitteessa Coco Chanel ja sitä ennen vaaleaa ihoa oltiin ihailtu myös länsimaissa sunnilleen aikojen alusta.

Minun mielestäni taas niin moni julkkis näyttäisi paremmalta, jos luopuisi kaameasta oranssinsävytteisestä rusketuksestaan. ;D Joillakin kevyt päivetys voi myös minun mielestäni näyttää ihan kivalta, mutta ei ikinä terveeltä. Jos verrataan esimerkiksi Jessica Simpsonia ja Dita von Teeseä, niin ei ole epäilystäkään kummalle heistä antaisin ääneni. Minusta ei ole outoa, että Juurikasvussa vaalea iho on monien ihanteena, koska kuitenkin ihostaan huolehtivat haluavat useimmiten ehkäistä sen vanhenemisen, veltostumisen ja rypistymisen, ja korkea suojakerroin on siihen tarkoitukseen ehdoton.
2c F ii

Poissa Laureen

• HAIRahtanut
« Vastaus #681 : 08.06.08 - klo:13:44 »
Ja olen uskonut että ruskettua voisi suht turvallisestikin kun ei vaan anna ihon palaa. Rasvaa tarvitsen juuri siihen palamisen estoon kun en ole niitä helppoja ruskettujia. Oon vaan tosi järkyttynyt ja yllättynyt että tällaisella palstalla oltaisiin rusketus-vastaisia, se kun muuten niin yleisesti yhdistetään kauneuteen ja on mielestäni monien julkkisten hyvän lookin salaisuus.  :D

Ikävä kyllä asia taitaa olla juuri niin, että vähäinenkin ruskettuminen on merkki ihon vaurioitumisesta ja näin ollen epäterveellistä. Itse kyllä pidän ruskettunutta ihoa erittäin kauniina ottaisin itsekin aurinkoa, ellen pelkäisi ihosyöpää. Suhtaudun kaksijakoisesti lapsuuskuviin, joissa olen todella ruskettunut – iho on nimittäin niissä niin kauniin värinen, mutta toisaalta on paha juttu, että ihoni on vaurioitunut jo lapsuudessa :-\

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #682 : 08.06.08 - klo:13:53 »
^Totta. Länsimaiden rusketusinto (oli se väri sitten purkista tai solariumista, tai auringosta) on kummajainen entisaikojen klassisen kauneusihanteen rinalla. Se juontaa juurensa 20-luvun 'naturellista' trendistä, joka painotti ulkoimaelämää, liikuntaa, voimaa, ym. ym. Nudismi ja vapaa seksuaalisuus kuuluivat omalta osaltaan samaan aaltoon. Siihen aikaan ei vielä ihosyövistä (eikä HIV:istä) tiedetty mitään...
Luonnollisuus ja liikunta ovat tietty parempia ihanteita kuin ainainen sisällä nyhjöttäminen, mutta estoton grillaus auringossa alkoi myös näkyä, ryppyisyytenä ja parin vuosikymenen päästä syöpinä.

Aasiassa tavoiteltu vaalea iho on merkki vapaudesta, vauraudesta ja sivistyksestä, siellä kun ruskettunut iho mielletään yhteen pellolla töitä paiskivien maatyöläisten kanssa... Meillä täällä taas ajatellaan juuri rusketuksen kertovan vapaudesta ja vapaa-ajasta.
Otsonikerroksen ohenemisen ja siten UV-säteilyn vaikutuksen mahdollisen voimistumisen myötä kyllä auringolta on järkevää suojautua tavalla tai toisella. Se vasta olisi kummallista, jos täällä ei oltaisi lainkaan kiinnostuneita ihon hyvinvoinnista pitkällä tähtäimellä, vaan tavoite olisi vain tämän kesän rusketus. ;)
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Sylver

• HAIRahtanut
  • Kissojen ystävä
« Vastaus #683 : 08.06.08 - klo:14:27 »
Onhan tehty sellaisiakin tutkimuksia, että ulkotöitä tekevät ihmiset sairastavat esim. ihosyöpää sisätöitä tekeviä vähemmän. He altistuvat vähitellen auringonvalolle kevään kuluessa ja sopeutuvat siihen, palavat harvoin. Onhan ihminen kuitenkin luotu liikkumaan ja olemaan nimenomaan ulkona, eikä seinien suojassa sisällä. 

Mä uskon että tuo pitää paikkansa, sillä ulkona paljon olevat saavat auringosta D-vitamiinia, joka ehkäisee syöpää, kun taas ne jotka välttelevät sitä, ovat sisällä tai vuorautuvat vaatteisiin, eivät saa ollenkaan D-vitamiinia ja sen puute taas kun aiheuttaa syöpää. Kyllä aurinkoa on hyvä saada nimenomaan iholle ja mahdollisimman laajasti, että tulee tarvittavat D-vitamiinit. 15 minuuttia päivässä nimenomaan keskipäivän aikaan on paras D-vitamiinin saanti ja ilman aurinkorasvoja, sillä ne estävät D-vitamiinia imeytymästä ihon läpi. Aurinkoahan ei tietenkään saa ottamalla ottaa, mutta vain se 15 minuuttia riittää.

Poissa Sylvia

• HAIRahtanut
« Vastaus #684 : 08.06.08 - klo:15:02 »
Mä tykkään kyllä kevyesti ruskettuneesta ihosta, mutta mielummin käytän kunnon suojakertoimia, vältän itseni grillaamista, olen vaalea ja vielä parinkymmenenkin vuoden päästä ihmisen näköinen enkä sellainen kurtistunut rusina. :P Yritän ylipäätänsäkin ajatella kauneuden- ja ihonhoidon kanssa vähän kaukonäköisemmin ja pyrkiä ennaltaehkäisemään ikäviä asioita, koska se on aina huomattavasti helpompaa kuin jo ilmaantuneiden ongelmien hoitaminen. Kyllähän tälläinen parikymppisen normaali iho näyttää vielä ihan hyvältä ja kestää vähän vaikka millaista kohtelua, mutta jos sitä nyt rääkkää ja kohtelee huonosti niin se alkaa kyllä joskus kolmenkympin korvilla varmasti kostautumaan.
1c M ii

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #685 : 08.06.08 - klo:16:01 »

Mä uskon että tuo pitää paikkansa, sillä ulkona paljon olevat saavat auringosta D-vitamiinia, joka ehkäisee syöpää, kun taas ne jotka välttelevät sitä, ovat sisällä tai vuorautuvat vaatteisiin, eivät saa ollenkaan D-vitamiinia ja sen puute taas kun aiheuttaa syöpää. Kyllä aurinkoa on hyvä saada nimenomaan iholle ja mahdollisimman laajasti, että tulee tarvittavat D-vitamiinit. 15 minuuttia päivässä nimenomaan keskipäivän aikaan on paras D-vitamiinin saanti ja ilman aurinkorasvoja, sillä ne estävät D-vitamiinia imeytymästä ihon läpi. Aurinkoahan ei tietenkään saa ottamalla ottaa, mutta vain se 15 minuuttia riittää.

On aivan totta, että D-vitamiinin saanti on tärkeä (suomalaisilla on tästä usein pulaa, mutta nimenomaan talvisin...) terveyden kannalta. Kuitenkin vaaleaihoiselle ei tuota mitään suuria vaikeuksia tuottaa D-vitskua valoisaan vuodenaikaan, sillä tuo 10-15 min. kerrallaan tosiaan riittää suomalaiselle.
Ja nimenomaan auringossa ei tule olla keskipäivällä, vaan aamuaurinko on D-vitamiinin kannalta riittävää. Kannattaa myös huomata, että koko vartaloa ei tarvitse jättää nakuksi...

D-vitamiinin takia on hyvä syödä kalaöljyä vuoden ympäri. Itse syön E-EPAa, missä on kyseinen aine mukana. Samalla tulee varmistetuksi omega 3:n riittävä saanti, mikä on tärkeä iholle, hiuksille, aivoille, verenkierrolle ja kynsille.  :)
« Viimeksi muokattu: 08.06.08 - klo:16:02 kirjoittanut NarnianQueen »
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa sadelma

• HAIRahtanut
« Vastaus #686 : 08.06.08 - klo:22:20 »
Taas on ollut aika tehdä aurinkovoidehankintoja. Kasvoille ostin Vichyn Shaka Shaka voiteen suojakertoimella 30. En ole ehtinyt kokeilla vielä kasvoille, mutta koostumus tuntuu hyvälle. Ainakin kädelle kokeiltuna tuntui jättävän mukavan mattapinnan ja tykkään myös tuoksuttomuudesta. Aikaisemmin mulla on ollut sitä toista Vichyn kasvoille tarkoitettua aurinkovoidetta (jonka nimeä en nyt muista..) samalla suojakertoimella ja siihen olin kyllä todella tyytyväinen. En ole kertaakaan polttanut kasvojeni ihoa sitä käyttäessä. Se ei tosin jättänyt mattapintaa, vaikka olikin muistaakseni rasvoittuvalle/sekaiholle tarkoitettu.

Vartalolle olisin muuten ostanut L’Orealin Solar Expertice sk30 voiteen, mutta tuoksu oli niin pistävä että se jäi kauppaan... Pitää käydä uudestaan apteekissa tutustumassa noihin Vichyn vartalolle tarkoitettuihin voiteisiin. Täällä kotimaassa mulla on toiminut hyvin Eucerinin Age protecting Sun Spray SPF 20, mutta ulkomailla (=etelä-euroopassa) suojakerroin saisi olla vähän korkeampi.
1bFii

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #687 : 08.06.08 - klo:22:39 »

Vartalolle olisin muuten ostanut L?Orealin Solar Expertice sk30 voiteen, mutta tuoksu oli niin pistävä että se jäi kauppaan... Pitää käydä uudestaan apteekissa tutustumassa noihin Vichyn vartalolle tarkoitettuihin voiteisiin. Täällä kotimaassa mulla on toiminut hyvin Eucerinin Age protecting Sun Spray SPF 20, mutta ulkomailla (=etelä-euroopassa) suojakerroin saisi olla vähän korkeampi.

Entäs se Lorkun spf 50? (Especially for Kids) On hajustamaton ja riittoisa, 200 ml.  :) INCI löytyy täältä.

1b F/M ii

Poissa Amy

• HAIRahtanut
« Vastaus #688 : 09.06.08 - klo:00:06 »
Minun mielestäni taas niin moni julkkis näyttäisi paremmalta, jos luopuisi kaameasta oranssinsävytteisestä rusketuksestaan. ;D Joillakin kevyt päivetys voi myös minun mielestäni näyttää ihan kivalta, mutta ei ikinä terveeltä. Jos verrataan esimerkiksi Jessica Simpsonia ja Dita von Teeseä, niin ei ole epäilystäkään kummalle heistä antaisin ääneni.

Nää on niin makuasioita. Minä taas miellän kalpeuden aina vähän "sairaan" näköiseksi ja meikkien värit näyttää paljon kivemmalta päivettyneellä pohjalla. Mutta eipä näissä ole oikeaa tai väärää.  :D

Se on minusta tosi hyvä että on rusketukselle turvallisempiakin vaihtoehtoja, eli rusketuksen ottaminen purkista, mutta kyllä minä aion jatkossakin ottaa aurinkoa, iho on muutenkin aina parhaimmassa kunnossa ulkoisesti sen jälkeen. Näpyt ja finnit häviää aina kesäksi pois.

Mulla on yksi ystävä joka on koko elämänsä ollut ihan hullu ottamaan aurinkoa, se makaa jokaisen hetkensä auringossa minkä vaan voi, ja on joka kesä tajuttoman ruskea. Se on jo kuitenkin 35-vuotias eikä sillä ole rypyn ryppyä tai muutenkaan iho ei näytä kärsineeltä. Sillä täytyy olla tajuttoman hyvä tuuri koska jos aurinkoa ottamalla saa ihon törkeään kuntoon niin juuri hänellä sen pitäisi näkyä.

Poissa Elluli

• Tukkaguru
  • Esteetikko
« Vastaus #689 : 09.06.08 - klo:08:46 »
Koskaan en ota aurinkoa tarkoituksella, enkä koskaan sitä tarkoituksella välttelekään. Elän siis kesälläkin ihan normaalia elämää.  :) 

Sama juttu  :) Mun mielestä olis aika outoa nyhjöttää sisällä koko kesän ajan nämä "vaaralliset" klo 11-14 tunnit, jolloin aurinko porottaa tehokkaimmin. Ainoastaan sen takia ettei nyt vaan iho ennenaikaisesti vanhene.. Eihän sitä tarvitse aurinkoa ottaa vaan voi olla vaikka varjossa tai mennä johonkin, jolloin ulkonaoloaikaa ei tule niin paljoa?

Mun elämään ei kesä vaikuta muuten kuin että käytän suojakertoimellista kasvovoidetta. Kropalle en suojakertoimia käytä(varmaan pitäisi  :-[), yleensä en pala koskaan ja ulkoiluni on kuitenkin sen verran vähäistä etten oikeastaan edes rusketu. Eri asia olisi jos menisin esim. rannalle bikineissä, silloin laittaisin kropalle suojavoidetta.. Kerran olen lapsena palanut kun oltiin veneellä järvellä. Yhden kerran paloi olkapäät parikymppisenä. Muuten olen onnistunut välttymään itseni grillaukselta  :D
Hiusten kasvattelua pitkiksi ja tehohoitoa mm. öljyillä. Tällä hetkellä pituus hartioille. Värinä eri sävyistä ruskeaa. Hiuslaatu hento pohjoismainen. Intohimona myös pidennyshiukset