Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 332482 kertaa)

Poissa Hue

• Tukkaguru
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #690 : 09.06.08 - klo:09:25 »
^ Sitten pitäisi lopettaa myös (mineraali)meikkien ja sinkkiä sisältävien tuotteiden käyttö. Mineraalimeikit kun sisältävät lähes aina sinkki- ja/tai titaanioksidia.

Kemialliset suojat ovat taas ihmiselle itselleen haitallisempia. Ainakaan niitä ei suositella pienille lapsille ollenkaan, vaan mielummin fysikaalisia suojia.

Ootko varma, että kyse oli fysikaalisista suojista?
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Lauris

• Hiushörhö
« Vastaus #691 : 09.06.08 - klo:10:07 »
^Myös Kemikaalicocktail-blogista löytyy tietoa aurinkovoiteiden sisältämistä haitallisista aineista:
http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2008/05/uutta-tutkimusta-aurinkorasvojen.html 

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #692 : 09.06.08 - klo:10:27 »
Lainaus
titaanidioksidi voi aiheuttaa vapaiden radikaalien syntymistä reagoidessaan auringonvaloon ja siten vaurioittaa soluja.

Mutta jos aurinkosuoja on tehty stabiiliksi, eikö se tarkoita, että tällöin titaanioksidi ei voi aiheuttaa vapaiden radikaalien muodostumista? Eli stabiilina se olisi varsin kelvollinen ja turvallinen aurinkosuoja-aine.

Tuossa ylen tutkimuksessa on incistä napattu vain ne aurinkosuojat välittämättä siitä, että mitä merkitystä muilla aurinkosuojan sisältämillä aineilla on (esim. tehdä titaanioksidi stabiiliksi?). Vai olenko ihan hukassa?

Edit1:
Euphoria: Dailyn fysikaalinen suoja on hyvä suoja UVB- ja UVA-II -alueella, heikko UVA-I -alueella, niinkuin kaikki pelkkään titaanidioksidiin pohjaavat tuotteet. Fysikaaliset suoja-aineet on aina stabiileja, se on niiden etu.

Miten ne voivat sitten aiheuttaa vapaiden radikaalien muodostumista, jos ovat kerta aina stabiileja?

Edit2: Tälläistä löysin stabiiliuuteen liittyen (groven kirjoittama), tosin tässä puhutaan kemiallisista suoja-aineista:
Lainaus
Epästabiilissa tuotteessa suojateho alkaa heiketä nopeasti auringonvalon vaikutuksesta (varsinkin UVA-alueelta) ja se kehittää vapaita happiradikaaleja.
« Viimeksi muokattu: 09.06.08 - klo:11:52 kirjoittanut Emi-lyn »
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa Elluli

• Tukkaguru
  • Esteetikko
« Vastaus #693 : 09.06.08 - klo:11:49 »
Tuli tälläinen hölmö juttu mieleen että mitäs kun käytän vain kasvoilla suojakerrointa, käsivarret,kaula-aukko ja sääret ovat ilman suojaa lähes aina niin voiko iho rupsahtaa vain paikallisesti koska on niiltä osin altistunut UV-säteilylle vai rupsahtaako myös naamani ja selkäni koska käsiverret saa säteilyä  ;D  ;D

Joo mä oon dille  8)
Hiusten kasvattelua pitkiksi ja tehohoitoa mm. öljyillä. Tällä hetkellä pituus hartioille. Värinä eri sävyistä ruskeaa. Hiuslaatu hento pohjoismainen. Intohimona myös pidennyshiukset

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #694 : 09.06.08 - klo:11:52 »
Tuli tälläinen hölmö juttu mieleen että mitäs kun käytän vain kasvoilla suojakerrointa, käsivarret,kaula-aukko ja sääret ovat ilman suojaa lähes aina niin voiko iho rupsahtaa vain paikallisesti koska on niiltä osin altistunut UV-säteilylle vai rupsahtaako myös naamani ja selkäni koska käsiverret saa säteilyä  ;D  ;D

UV-säteily vaikuttaa vain paikallisesti. :)

Poissa Elluli

• Tukkaguru
  • Esteetikko
« Vastaus #695 : 09.06.08 - klo:11:57 »

UV-säteily vaikuttaa vain paikallisesti. :)

Kiitos nopeasta vastauksesta  :D Täytyypä alkaa seuraileen aikansa kuluksi vanheneeko käsivarret nopeemmin kuin naama  ;D
Hiusten kasvattelua pitkiksi ja tehohoitoa mm. öljyillä. Tällä hetkellä pituus hartioille. Värinä eri sävyistä ruskeaa. Hiuslaatu hento pohjoismainen. Intohimona myös pidennyshiukset

Poissa Herya

• Tukkaguru
« Vastaus #696 : 09.06.08 - klo:12:51 »
Käytiin äipän kanssa pesemässä mattoja perjantaina, silloin kun oli tosi aurinkoinen ja kuuma päivä. Olin laittanut eucerinin sun allergy protection spf25 aurinkovoidetta kasvoille ja hartioille. En palanut ollenkaan niistä kohdista vaikka oltiin auringossa 2 tuntia, mutta herranjestas kun otin paidan pois huomasin alaselässäni punaisen paksuhkon viivan. Oli toppi noussut sen verran että selkäni sai aurinkoa enkä ollut tietenkään sinne tajunnut laittaa suojia kun luulin selän olevan piilossa topin alla  ;D. Dermosilin aloe vera geeliä laittelin useasti ja ei ole enää kipeä tai palaneen näköinen. Hyvin riitti mulle toi 25 suojakerroin vaikka olen tosi herkkä palamaan  :)

Poissa Beatrix

• HAIRahtanut
  • Off to never-never land...
« Vastaus #697 : 09.06.08 - klo:13:12 »
Kommentoin vielä pikaisesti tätä auringonotto vastaan suojattu iho -aihetta.
Haluan siis vielä tarkentaa, että ei tämä ihon suojaaminen ole mikään elämää rajoittava tekijä. Täällä kun tuntuu osalla auringonotosta tykkäävillä olevan sellainen käsitys, että ihonsa suojaavat viettävät kesän neljän seinän sisällä tai vähintääkin verhoutuva kaapuun ulos lähtiessään. ;D Siis eihän UV-säteilyltä suojautuminen vaadi kuin ahkeraa rasvausta hyvällä voiteella ja vähän maalaisjärkeä. Itse ainakin ulkoilen ja liikun kesäisin mahdollisimman paljon, ja olen myös keskipäivällä yleensä ulkona, mutta mahdollisuuksien mukaan varjossa. Tietysti jos nauttii auringossa makaamisesta voi kokea menettävänsä jotakin, mutta minä vain pidän tuota itse aika tylsänä ja yksitoikkoisena tekemisenä. :)

Mulla on yksi ystävä joka on koko elämänsä ollut ihan hullu ottamaan aurinkoa, se makaa jokaisen hetkensä auringossa minkä vaan voi, ja on joka kesä tajuttoman ruskea. Se on jo kuitenkin 35-vuotias eikä sillä ole rypyn ryppyä tai muutenkaan iho ei näytä kärsineeltä. Sillä täytyy olla tajuttoman hyvä tuuri koska jos aurinkoa ottamalla saa ihon törkeään kuntoon niin juuri hänellä sen pitäisi näkyä.

Ystävälläsi voi olla hyvä tuuri, mutta minun mielestä todennäköisempää on, että haittavaikutukset eivät vielä näy hänen ihollaan. Eihän 35-vuotiailla yleensä olekaan vielä juuri ryppyjä? (ainakaan en koskaan kiinnittänyt huomiota, että niitä kauheasti olisi) Tietysti löytyy aina myös näitä, jotka ovat koko elämänsä grillanneet itsään ja näyttävät upeilta vielä suunnilleen kahdeksankymppisinä. Kyllähän geenitkin vaikuttavat paljon ihon vanhenemiseen, mutta omalla toiminnallaan voi sitten hidastaa tai nopeuttaa prosessia ja vaikuttaa siihen minkänäköiseksi se iho vanhenee.

Mutta jottei tämä nyt menini ihan ohi aiheen, niin täytyy kertoa ettei L'Orealin lapsille tehty spf 50 -voide sopinut minulle kasvoille käytettäväksi. :( Vartalolle olen kyllä käytellyt tuota ahkerasti, ja siihen tarkoitukseen tulen sitä myös myöhemmin ostamaan. Kasvoille L'Oreal valitettavasti aiheutti kuitenkin aika pahat tukkeutumat. Ensin ajattelin ihon vain sopeutuvan voiteeseen, mutta kun tukkeutumia tuli yhä vain lisää ja jopa pari isompaa finniä (jollaisia minulla ei ole ollut pitkään aikaan), niin oli pakko lopettaa tuon käyttö kasvoilla.

Nyt olen käytellyt TBS-paketissa yo-lahjaksi saamaani E-vitamiini voidetta suojakertoimella 15. Tämä tuntuu ihan mukavalta kasvoilla, eikä ole ainakaan vielä aiheuttanut pahemmin tukkeutumia. Suojakerroin on vain makuuni ihan liian matala, ja seuraavaksi ajattelin kokeilla Vichyn kasvoille tarkoitettuja voiteita, joko suojakertoimella 30 tai 50. Myös tuota Hempan kehumaa Eucerinia olen harkinnut, mikäli Vichy ei toimi.
2c F ii

Poissa Sylver

• HAIRahtanut
  • Kissojen ystävä
« Vastaus #698 : 09.06.08 - klo:13:16 »

Jep.. tuolla on mainittu haitallisina myös nuo titaanidioksidi ja sinkkioksidi. Mä kun olen ollut siinä uskossa että ne ei olis haitallisia, ja esim. Allergia- ja astmaliitto on suositellut niiden käyttämistä,

Allergia ja astmaliittomerkki on ostettavissa ja sen voi ostaa melkein mikä tuote tahansa.. Ei ne niitä tuotteita niin tarkkaan tutki, jos ollenkaan. Itse en luota siihen juurikaan. Tämän olen kuullut luotettavalta taholta, mutta silti nimeä mainitsematta näin täälä.

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #699 : 09.06.08 - klo:13:18 »
^^ Ootko sä Beatrix harkinnut L’orealin Solar Expertise specially for kids Milk Spray-Mist Sun Protection SPF30 aurinkovoidetta? On ilmeisesti kevyempää kuin tuon Lorealin lapsille suunnattu SPF50 voide ja vähemmän silikonista. Mä olen itse harkinnut ostavani tuota Vichyn Capital Soleil voiteen ohelle, lähinnä kasvoille. Tuo Vichyn Capital Soleil on paksua jankkia, mutta aivan mahtavaa vartalolle.

L’oreal Solar Expertise specially for kids Milk Spray-Mist Sun Protection SPF30

aqua / water, c12-15 alkyl benzoate, glycerin, propylene glycol, ethylhexyl salicylate, alcohol denat., octocrylene, butyl methoxydibenzoylmethane, titanium dioxide, ethylhexyl triazone, polyester-5, drometrizole trisiloxane, bis-ethylhexyloxyphenol methoxyphenyl triazine, triethanolamine, ethylhexylglycerin, ethylenediamine/stearyl dimer dilinoleate copolymer, terephtalylidene dicamphor sulfonic acid, acrylates copolymer, glycine soja / soybean oil, tocopherol, pentasodium ethylenediamine tetramethylene phosphonate, hydroxypalmitoyl sphinganine, (f.i.l. c26323/2)

Poissa Beatrix

• HAIRahtanut
  • Off to never-never land...
« Vastaus #700 : 09.06.08 - klo:13:45 »
^Kiitos tuosta vinkistä. :) Täytyy pistää harkintaan, sillä inci ainakin näyttää aika hyvältä. Onkohan spray-muotoisen voiteen käyttäminen kasvoille hankalaa? Enköhän tuohonkin kyllä tottuisi, vaikka samalla voisivat saada hiuksetkin ehkä osansa voiteesta. :D
2c F ii

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #701 : 09.06.08 - klo:13:51 »
^Kiitos tuosta vinkistä. :) Täytyy pistää harkintaan, sillä inci ainakin näyttää aika hyvältä. Onkohan spray-muotoisen voiteen käyttäminen kasvoille hankalaa? Enköhän tuohonkin kyllä tottuisi, vaikka samalla voisivat saada hiuksetkin ehkä osansa voiteesta. :D

Ei varmaan ole vaikeaa suihkuttaa käteen ihan lähietäisyydeltä ja sivellä kasvoille? :)

Ei kannata muuten ihmetellä, että tuon voiteen suomenkielisessä tekstissä lukee, että ei saa käyttää kasvoille. Grove oli tutkinut asiaa ja lukenut englanninkielisen ohjeen, eikä missään mainittu varoitusta. Ohjeessa varoitetaan vain sumuttamasta voidetta silmiin. Voi tosin olla, että ovat jo virheen korjanneet?

http://juurikasvu.org/smf/index.php?topic=702.msg296028#msg296028

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #702 : 09.06.08 - klo:14:47 »
^ Mutta kyllähän sivulla lukee selvät kriteerit mitä aurinkotuotteet eivät saa sisältää saadakseen allergia- ja astmaliitontunnuksen. Parempi sekin kun ei mitään! :)

Kriteerit: Tuotteet eivät saa sisältää hajusteita (esim.parfum, aroma, fragnance tai yksittäisiä hajustekemikaaleja) eikä yleisesti ärsyttäviä tai herkistäviä ainesosia. Tuotteilta edellytetään puhtaat ja korkealuokkaiset raaka-aineet, joista on ilmoitettava asiantuntijakäsittelyä varten aineiden kemiallinen nimi, cas-numero, pitoisuudet.

Eli valmistajat joutuvat kertomaan raaka-aineiden pitoisuudetkin allergia- ja astmaliitolle inci-listan lisäksi. Kyllä mä ainakin uskallan luottaa allergia- ja astmaliittoon, kun kyseessä on melko tunnettu liitto. Lisäksi listalla tuntuu olevan vain suht. neutraaleja ja turvallisia aurinkosuojia. Jos listalle pääsisi rahalla ihan mikä tuote tahansa, eiköhän sieltä löytyisi epämääräisempiäkin tuotteita?

Mua alkoi kovasti kiinnostamaan tuo LV:n aurinkosuihke SK15. Ostan ehkä kokeiluun... :)

---------------------------------------------------------------------------------------

Kannatti valittaa paskasta aurinkovoiteesta: LV lähetti ilmaiseksi

-LV Aurinkosuihke SK15
-LV Aurinkoemulsio SK30
-LV Rauhoittava kosteusemulsio After Sun

Mitä oot tykännyt LV:n aurinkosuihkeesta ja aurinkoemulsiosta? Kumpi noista on iholla kevyempi ja vähemmän tahmea? :)

« Viimeksi muokattu: 09.06.08 - klo:14:57 kirjoittanut Emi-lyn »

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #703 : 09.06.08 - klo:14:58 »
^ Muistan groven joskus kehuneen noita LV:n tuotteita luotettaviksi ja stabiileiksi, niissä pitäisi olla kylliksi sinkkioksidia UVA-I säteiltä antamaan. (Pelkkä titaanioksidi ei riitä, ja siksi mm. Dermosilin spf 15 ei ole paras mahdollinen.)

Lainaus grovelta: UVA-I on sellainen alue minkä ajatellaan tosiaan syvimmälle ulottuvana vaikuttavan kollageenin rappeutumiseen yms (pitkäaikaiset vanhenemismuutokset), kun taas UVB ja UVA-II on tavallaan enempi niitä selkeitä ”terveysriskejä” (syöpä jne) ja esim. pigmenttimuutoksia aiheuttavia. Näin kärjistetysti eriteltynä.
« Viimeksi muokattu: 09.06.08 - klo:15:03 kirjoittanut NarnianQueen »
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa epe

• HAIRahtanut
« Vastaus #704 : 09.06.08 - klo:15:07 »
Mulla on nyt käytössä Ladivalin spray, jossa on SK20. En tiedä kuinka "hyvä" aurinkorasva se on, mutta ainakin se levittyy kuin unelma ja ei tahmaa ollenkaan. Juuri tuo tahmaamattomuus on ihan mahtavaa. Spray on myös täysin väritöntä. Mulla toi on toiminut tosi hyvin, ei tullut aurinkoihottumaa enkä palanut, vaikka loikoilin Kanarian saarten auringossa.