Onneksi sinkki - ja titaanioksidifilttereitäkin löytyy, jos haluaa välttää kemiallisia suoja-aineita. Mm. LV-sarjassa löytyy täysin mineraalipohjaisia tuotteita.
Luin muuten juuri, että joku sinkkivoide (en ole varma, oliko auringonsuojavoide, vai nimenomaan sinkkivoide) oli ruotsissa kielletty ympäristöhaitallisuuden vuoksi. Ihan tuli vain mieleen. Toki sitä mieluummin käyttäisi fysikaalisella filtterillä olevia voiteita, jos pitää valita sen ja kemiallisten filttereiden välillä.
Vielä tuosta luonnollisuudesta se, että ihminen on kenties myöskin tarkoitettu syömään aivan toisenlaista ravintoa kuin se keinotekoinen ja teollinen ruoka, mitä moni länismaissa syö. Ilman antioksidantteja elimistössä ei ole luonnollista vastustuskykyä UV-säteilylle, mutta lisäongelmana on sitten otsonikato, jonka ansiosta saamme ehkä moninkertaisen määrän säteilyä yli tarpeen. Joten...
Sanopa muuta. Itsellä alkaa ravinto olla lähempänä "alkuperäistä", mutta tietenkään siihen ei ikinä täysin pääse täällä teollistuneessa yhteiskunnassa. Ja saateet ym on varmasti ongelma. Toisaalta, jos ilmassa on sikana saastetta, niin sehän vähentää iholle tulevaa UV:ta, eikö?
Mie oon luullut, että D-vitamiinin popsiminen kannattaisi lopettaa kesäksi, ettei vain tule yliannostusta, jos kesäisin saa sekä purkkivitamiinia että auringosta elimistössä muodostuvaa vitamiinia. Häätyy varmaan sitten taas alkaa ottaa D-vitamiinia purkista.
Minä taas olen lukenut erään "D-vitamiinigurun" juttuja ja ymmärsin, ettei sitä yliannostusta voi käytännössä saada, jos vetää kohtuullisia määriä D:tä purkista (tyyliin 200 mikroa per pv) ja vaikka lisäksi kuinka kylpisi arskassa.
Toisaalta, jos kesän aikana saa tarpeeksi aurinkoa, sen puolisen tuntia per pv keskipäivällä, niin sitten ei varmaan tarvitse ottaa D-lisää purkista. Luin, että n. 30 min:ssa elimistö tekee D:tä n.250-500 mikrogrammaa. Siis kun ollaan ulkona ilman suojakertoimia ja ihoa on jonkun verran paljaana. Tosi viitteellisiä arvoja, jotka riippuu _kaikesta_, mutta suuntaa antavia.
Suomessa lääkärit ja terveydenhoitoalan ihmisetkin varoittelee D:n ylisaannista, tyyliin "ei saa käyttää päällekkäisiä tuotteita, joissa on D:tä". Katsokaa purkin kyljestä, kuinka paljon siinä on D:tä. Voimakkaimmissakin napeissa, joita olen apteekista löytänyt, on vain 20 mikroa per nappi.Ja noi on nimenomaan "vahvoja D-vitamiinitabuja", monivitamiineissa on varmaan se 7 mikroa per pv-annos. Noita vahvojakin voisi helposti ottaa 5-10 per pv, eikä mitään vaaraa. Ja napeista D ei edes kuulema kunnolla imeydy, parempia ovat öljypohjaiset kapselit ym.
Itsekin olen vaalea, kuin haamu, ja vältellyt aurinkoa ehkä viimeiset 10v, koska tykkään valkoisesta ihostani. Tänä keväänä olen minäkin "ottanut aurinkoa", eli yrittänyt hengata ulkona sen 30 min per pv lyhythihaisella paidalla ilman suojakertoimia. Muuten aion suojautua lähinnä isolierisellä hatulla ja vaatteilla, ja jos tulee tiukka paikka, niin sitten Laveran suojavoidetta