Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 339188 kertaa)

Poissa bast

• Tukkaguru
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #780 : 21.05.09 - klo:10:58 »
^
Tarkoitus on kiertää valkoista osaa puoli kierrosta ja sitten siitä keltaisesta kohdasta tulee voide ulos kun kääntää purkin ylösalaisin ja puristaa.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977

Poissa Iia

• HAIRahtanut
« Vastaus #781 : 24.05.09 - klo:16:59 »
Menin ostamaan Eucerinin 50+ Sun Fluid Mattifying aurinkovoiteen, koska nyt tarvii suojaa kun on Isotretinoin-kuuri ja iho ei oikein muutenkaan enää auringosta tykkää. No nyt eka testailupäivä takana ja ei hyvältä vaikuta: mattapinta on kyllä kohtalaisen hyvä, mutta koko päivän on kutittanut ihoa ja jotenkin tunkkainen tunne ollut. Oisko tämä nyt silikonin vaikutuksia? Mulla on kyllä tätä nykyä niin herkkä tämä iho, että oikein mitään tuotetta ei tahdo löytyä.  :( Seuraavaksi pitäisi varmaan kokeilla jotain ei silikonista.

Tänään huomasin, että oli tullut pientä näppyä otsaan ja muutama muuallekin. Eli yhden käyttökerran jälkeen joudun toteamaan, että siinä meni 17 euroa ihan hukkaan.  :(
« Viimeksi muokattu: 25.05.09 - klo:20:53 kirjoittanut Iia »

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #782 : 26.05.09 - klo:15:04 »
^Harmi! >:( Mulla tais mennä 25€ hukkaan ku ostin Vichyn uv-suoja päivävoiteen, koska sisältää kauheasti silikonia..

Oletteko muuten huomanneet, että Blistexin daily lip conditionerissa on SPF 15! Tätä en huomannukkaan, positiivinen ylläri :) .
2a F ii – Iho: kuiva

Poissa Winnie

• HAIRahtanut
« Vastaus #783 : 26.05.09 - klo:20:21 »
Katselin tänään kaupassa Piz Buinin aurinkosuojatuotteita ja silmiin osui Tan Intensifier -sarja. Eli kyseisten aurinkotuotteiden on ilmeisesti tarkoitus samalla myös nopeuttaa ja tehostaa ruskettumista. Onkohan joku ehtinyt kokeilla jo noita, toimiiko oikeasti? Ja mikä ihme on Melitan-peptidi?  http://www.nordiccosmetics.fi/tuotteet/piz-buin/
2aMii

Poissa ZombieQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #784 : 26.05.09 - klo:20:28 »
Mulla ainakin toimi, käytin noita pari kesää sitten ja rusketuin (yleensä olen maidonvalkoinen enkä rusketu juuri ollenkaan, palan vaan). En palanutkaan ollenkaan.
why be pretty when you can be gorgeous<br />2b F ii

Poissa Aquatar

• Tukkaguru
« Vastaus #785 : 27.05.09 - klo:09:38 »
Piz buineista kun tuli puhe niin mun ehdoton aurinkovoidesuosikki on Piz buinin Active Cooling Spray. Kätevä käyttää kun vaan suihkuttelee iholle, ei edes tarvitse erikseen kädellä levitellä, koska suihku on niin tasaista ja ohutta.

On myös ollut tehokas koska normaalisti palan todella herkästi, tämän kanssa en ole edes viime kesänä Ateenan paahteessa palanut. Suomesta taitaa saada vain sk20, mutta viime kesänä ostin loppuneen tilalle Ateenasta paikallisesta marketista sk30.

Kaiken lisäksi tuossa on se viilennysefekti, joka tuntuu kun suihkuttaa. Mukavan virkistävä kuumassa auringossa.
Normaalia levitettävää aurinkovoidetta en ole koskaan tykännyt käyttää, mutta tätä on suorastaan ilo suihkutella. Kasvoille tosin joutuu eri tuotetta käyttämään, itse en ole ainakaan viitsinyt kasvoille kokeilla.

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #786 : 27.05.09 - klo:12:03 »
Nyt tulee aurinkovoidevastaista propagandaa, sori...

Aurinkovoiteissa on niin paljon kaikenlaisia kemikaaleja, mitkä on ympäristöhaitallisia ja mitkä ihmiselle haitallisia, että itse en uskalla enää käyttää juuri mitään, korkeintaan luonnonkosmetiikan aurinkosuojia. Ei pahemmin ilahduta sellainen ajatus, että korallit menettää väriloistonsa koska vedessä on turisteista peräisin olevia aurinkorasvojen osia ja tuskin ne ainesosat kaloihin ynnä muuhun rikastuessaan on sen parempi juttu. Vielä kamalampi on ajatus, että aurinkovoiteissa on aineita, jotka toimivat elimistössä hormonin tavoin sekoittaen omaa hormonitoimintaa. Aurinkovoiteet  kuitenkin imeytyy ihoon, siitä verenkiertoon jne. Vaatteet on hyvä tapa suojata iho sikäli, kuin tarvitsee. Kookosöljy kuulema myös on hyvä auringonsuoja iholle levitettynä.

Toisella foorumilla on keskusteltu paljon siitä, että ihon palaminen vähenee huomattavasti, jos saa elimistönsä D-vitamiinitasot kohdilleen. D-vitamiinitasot olisi syytä olla kaikilla > 100 nmol/L, mikä vastaa >100 mikrogramman päivittäistä annosta (jopa 150 tai 200 mikrog tai enemmänkin) valmisteesta, josta D imeytyy. Tällä hetkellähän päiväsaannin suositus on Suomessa 7 mikrog. päivässä, mikä on ihan naurettavaa. Auringostakin D-vitamiinia saa, mutta ilmeisesti vain UVB:sta, jota on merkityksellisiä määriä säteilyssä keskipäivällä.

Kunnon D-vitamiinilisät suun kautta on vaikuttaneet niin, että ennen helposti palava vaalea iho ei ole palanut niin helposti, mutta on ruskettunut.

2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...

Poissa Juhannusruusu

• Hiushörhö
« Vastaus #787 : 27.05.09 - klo:17:14 »
Kiitos D-vitamiinijutusta, mielenkiintoista. Suomalaisillahan on muutenkin puutetta D-vitamiinista, joten ei ole pahitteeksi jos sitä popsittaisiin purkistakin vähän lisää. Itse olen tänä kesänä varovaisesti "ottanut aurinkoa" (pitää laittaa sulkeisiin, koska olen kalvakka, herkkäihoinen ja tosi varovainen) enkä ole palanut, enkä edes punoittanut (aiemmin hyvin yleistä mun kohdalla). Olen nyt yli vuoden syönyt D-vitamiinia, olisikohan se auttanut :)

Lisätään nyt se vielä, että olen ottanut tuota valohoitoa ihan ilman mitään suojia, mikä on vähän pelottavaa, mutta kun iho on herkkä niin se helposti hermostuu aurinkovoiteista.

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #788 : 27.05.09 - klo:17:55 »
Kiitos tuosta jutusta -j-. Olen todella vaalea iholtani, mutta en pala, enkä rusketu, eli D-vitamiinit varmaan kohdallaan. :) Toisaalta, syön kyllä vitamiinitabletteja, joissa on myös tuota D:tä.
2a F ii – Iho: kuiva

Poissa Caudealis

• HAIRahtanut
« Vastaus #789 : 27.05.09 - klo:19:56 »
Mä olen niin neuroottinen rypistymisen suhteen, etten uskaltaisi lopettaa aurinkosuoja-aineiden, ja vielä stabiileiden sellaisten, käyttöä millään. Olen vieläpä todella paljon ulkona ympäri vuoden, joten suojaus tulee tarpeeseen. Harmi sinänsä, koska kemikaalicoctail on tosiaan varmasti valtaisa.  ::) Vartalolle en kylläkään aina käytä, koska en todellakaan pala helposti vaan lähinnä rusketun, mutta kasvoille kyllä.

Lisäksi luin jostain, että paljon ulkona olevien pitäisi suojata varsinkin niska ja muut sellaiset alueet, jotka saavat muuten uv-säteilyä 100-kertaisen määrän suosituksiin verrattuna, mutta en sitten tiedä. Toisaalta ihminen on luotu olemaan ulkona ja saamaan aurinkoa, joten... Toisaalta ammoisina aikoina ihmisten keskielinikäkin oli vain 40 vuotta, joten auringonsäteet eivät ehkä ehtineet päästä tekemään tuhojaan samalla tavalla. Hankala juttu kyllä!

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #790 : 27.05.09 - klo:21:36 »
Tuosta D-vitamiinista on ollut täällä puhetta ennenkin ja sen mahdollisesta hankaloitumisesta aurinkosuojien takia. Sori, mutta itse ainakin toistaiseksi käytän mieluummin suojaa kuin annan ihoni olla alttiina rypistymiselle. Olen lukenut hyvin vaihtelevaa ja toisena kumoavaa infoa auringon vaikutuksesta ihoon - jotkut terveysintoilijat  jopa vannovat ruskettumisen nimeen! -, ja itse mieluummin suojaudun.
D-vitamiinin otan joka tapauksessa purkista vuoden ympäri, 50 - 100 mikrog päivä - (se todellinen minimimäärä, Suomen viralliset suosituslukemat ovat naurettavia), ja eipä ole tullut flunssaa koko talvena  ;) 

Onneksi sinkki - ja titaanioksidifilttereitäkin löytyy, jos haluaa välttää kemiallisia suoja-aineita. Mm. LV-sarjassa löytyy täysin mineraalipohjaisia tuotteita.

Vielä tuosta luonnollisuudesta se, että ihminen on kenties myöskin tarkoitettu syömään aivan toisenlaista ravintoa kuin se keinotekoinen ja teollinen ruoka, mitä moni länismaissa syö. Ilman antioksidantteja elimistössä ei ole luonnollista vastustuskykyä UV-säteilylle, mutta lisäongelmana on sitten otsonikato, jonka ansiosta saamme ehkä moninkertaisen määrän säteilyä yli tarpeen. Joten...
« Viimeksi muokattu: 27.05.09 - klo:21:38 kirjoittanut NarnianQueen »
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #791 : 28.05.09 - klo:08:58 »
Mie oon luullut, että D-vitamiinin popsiminen kannattaisi lopettaa kesäksi, ettei vain tule yliannostusta, jos kesäisin saa sekä  purkkivitamiinia että auringosta elimistössä muodostuvaa vitamiinia. Häätyy varmaan sitten taas alkaa ottaa D-vitamiinia purkista.

Onneksi palaminen ei ole ongelma mulle, yhden ainoan kerran olen polttanut korvan ylimmät kaaret. Vaikka en ole kamalan tumma, rusketun todella helposti, enkä pala etelän auringossakaan. Mutta pidän kyllä huolta suojautumisesta ja olenkin siirtynyt tässäkin asiassa luontaisempaan suuntaan, eli valitsen aurinkosuojavoiteeni niin, että siinä on fysikaalinen suoja ja mahdollisimman luonnonmukainen voidepohja. Muistaakseni käytössä on tällä hetkellä Santen aurinkosuoja, joka levittyy kyllä iholle aika vaaleana, mutta ei tunnu yhtään lähmäiseltä tai rasvaiselta, vaan on melko mattapintainen. Hygieenistä pumppupulloa on helppo käyttää hiekkarannallakin. Ainoana miinuksena pieni pakkauskoko (kahdelle ihmiselle häätyy varata kesäksi useampi pullo) sekä melko kallis hinta. Muuten oon kyllä tykännyt voiteesta todella paljon.

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #792 : 29.05.09 - klo:07:44 »
Onneksi sinkki - ja titaanioksidifilttereitäkin löytyy, jos haluaa välttää kemiallisia suoja-aineita. Mm. LV-sarjassa löytyy täysin mineraalipohjaisia tuotteita.

Luin muuten juuri, että joku sinkkivoide (en ole varma, oliko auringonsuojavoide, vai nimenomaan sinkkivoide) oli ruotsissa kielletty ympäristöhaitallisuuden vuoksi. Ihan tuli vain mieleen. Toki sitä mieluummin käyttäisi fysikaalisella filtterillä olevia voiteita, jos pitää valita sen ja kemiallisten filttereiden välillä.

Vielä tuosta luonnollisuudesta se, että ihminen on kenties myöskin tarkoitettu syömään aivan toisenlaista ravintoa kuin se keinotekoinen ja teollinen ruoka, mitä moni länismaissa syö. Ilman antioksidantteja elimistössä ei ole luonnollista vastustuskykyä UV-säteilylle, mutta lisäongelmana on sitten otsonikato, jonka ansiosta saamme ehkä moninkertaisen määrän säteilyä yli tarpeen. Joten...

Sanopa muuta. Itsellä alkaa ravinto olla lähempänä "alkuperäistä", mutta tietenkään siihen ei ikinä täysin pääse täällä teollistuneessa yhteiskunnassa. Ja saateet ym on varmasti ongelma. Toisaalta, jos ilmassa on sikana saastetta, niin sehän vähentää iholle tulevaa UV:ta, eikö?

Mie oon luullut, että D-vitamiinin popsiminen kannattaisi lopettaa kesäksi, ettei vain tule yliannostusta, jos kesäisin saa sekä  purkkivitamiinia että auringosta elimistössä muodostuvaa vitamiinia. Häätyy varmaan sitten taas alkaa ottaa D-vitamiinia purkista.

Minä taas olen lukenut erään "D-vitamiinigurun" juttuja ja ymmärsin, ettei sitä yliannostusta voi käytännössä saada, jos vetää kohtuullisia määriä D:tä purkista (tyyliin 200 mikroa per pv) ja vaikka lisäksi kuinka kylpisi arskassa.

Toisaalta, jos kesän aikana saa tarpeeksi aurinkoa, sen puolisen tuntia per pv keskipäivällä, niin sitten ei varmaan tarvitse ottaa D-lisää purkista. Luin, että n. 30 min:ssa elimistö tekee D:tä n.250-500 mikrogrammaa. Siis kun ollaan ulkona ilman suojakertoimia ja ihoa on jonkun verran paljaana. Tosi viitteellisiä arvoja, jotka riippuu _kaikesta_, mutta suuntaa antavia.

Suomessa lääkärit ja terveydenhoitoalan ihmisetkin varoittelee D:n ylisaannista, tyyliin "ei saa käyttää päällekkäisiä tuotteita, joissa on D:tä". Katsokaa purkin kyljestä, kuinka paljon siinä on D:tä. Voimakkaimmissakin napeissa, joita olen apteekista löytänyt, on vain 20 mikroa per nappi.Ja noi on nimenomaan "vahvoja D-vitamiinitabuja", monivitamiineissa on varmaan se 7 mikroa per pv-annos.  Noita vahvojakin voisi helposti ottaa 5-10 per pv, eikä mitään vaaraa. Ja napeista D ei edes kuulema kunnolla imeydy, parempia ovat öljypohjaiset kapselit ym.

Itsekin olen vaalea, kuin haamu, ja vältellyt aurinkoa ehkä viimeiset 10v, koska tykkään valkoisesta ihostani. Tänä keväänä olen minäkin "ottanut aurinkoa", eli yrittänyt hengata ulkona sen 30 min per pv lyhythihaisella paidalla ilman suojakertoimia. Muuten aion suojautua lähinnä isolierisellä hatulla ja vaatteilla, ja jos tulee tiukka paikka, niin sitten Laveran suojavoidetta :)
« Viimeksi muokattu: 29.05.09 - klo:07:47 kirjoittanut -j- »
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #793 : 31.05.09 - klo:22:01 »
Tänään on ollut todellinen aurinkopäivä, ja olen päässyt testailemaan viimevuotisia aurinkovoidevarastoja. Vetelin kasvot, kaulan ja käsivarret Avenen Lotion for Kids spf +50 -mönjällä, ka kyllä se tuntui auttavan - ei ainakaan kovin pahasti punertunut nenänpää. Sisältäköön vain Tinosorbia, joka on kemiallinen, aion käyttää tuubin loppuun. Huomenna käyttöön L'Orealin vastaava, jonka tosin on ostettu jo 2 vuotta sitten... Toivottavasti tehoaa vielä.

Sitten taidan kokeilla LV:n fysikaalista suojaa, jossa on sekä sinkki-että titaanioksidia. Groven antaman sevityksen mukaan pelkkä titaanioksidi ei anna riittävää suojaa kaikilla UV-alueilla, joten sinkki on tarpeellinen kunnollisen suojan saamiseksi.

Vielä tuon D-vitamiinin muodostumisesta iholla. Eräs alan 'guru' toi esille artikkelissaan jokin aika sitten, että viimeisten tutkimusten mukaan auringolle altistettua ihoa ei saa pestä saippualla 48 tuntiin, sillä D-vitamiinisynteesi vaatii sen ajan. Tämähän on vaikeaa useimmille länsimaisille, jotka ovat tottuneet kuuman päivän jälkeen jynssäämään kroppansa kunnolla. Itsekin tykkään käydä illalla suihkussa auringossa olon jälkeen... mutta ihoa ei todellisuudessa tarvitsisi hangata saippualla joka kerta, kuulemma vesi riittää huuhtomaan pahimmat hiet. Tässä taas lisäpäänvaivaa D-vitamiinin saannista kiinnostuneille  :D
Parasta olisi siis elää paratiisisaarella ilman vaatteita ja peseytyä vain silloin tällöin purossa... 
« Viimeksi muokattu: 31.05.09 - klo:22:32 kirjoittanut NarnianQueen »
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa pinkpepper

• Tukkaguru
« Vastaus #794 : 31.05.09 - klo:22:07 »
^Päteekö tuo saippualla pesemättömyys myös rusketuksen muodostumiseen? Se voisi selittää (ainakin yksi selitys), miksi mun kasvot ei ikinä rusketu yhtä paljon kuin vartalo, koska kasvot tulee pestyä joka ilta jollain puhdistusaineella. Kroppaa taas en välttämättä ihan joka päivä pese.
« Viimeksi muokattu: 31.05.09 - klo:22:13 kirjoittanut pinkpepper »