Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 332217 kertaa)

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #825 : 05.06.09 - klo:09:16 »
^ Vaikka kuinka haluaisin käyttää luomuaurinkovoidetta, mun varmaan täytyy tyytyä ihan LV:n aurinkovoiteeseen, jossa on silikonia ja muuta sellaista, mutta se on ainakin fysikaalinen suojavoide, joka sisältää sekä sinkkioksidia että titaanidioksidia. Vähän huono tämä kunnollisten fysikaalisten suojien valikoima :(.

Poissa Kukka

• Tukkaguru
« Vastaus #826 : 05.06.09 - klo:09:51 »
Mä ostin naamalle Vickyn Capitail ultra fluide protection shaka shaka 50+ ja muutaman kerran perusteella varsin hyvä ja toimiva. Paketissa sanottiin ettei tuki huokosia, joten saapi nähdä kuinka käy. Toivossa eletään. Ainakin apteekin täti oli hyvin avulias ja kertoi, että omakin iho menee öljyistä tukkoon ja hänellä tämä on toiminut  ;D

Jättääkö iholle mattapinnan? Onko paksua vai juoksevaa voidetta? Imeytyykö hyvin?

Poissa ZombieQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #827 : 05.06.09 - klo:10:24 »
^off, mutta mikä ihmeen shaka shaka? :D

Shaka shakaksi sanotaan kasvoille tarkoitettuja kevyitä aurinkosuojia jotka tarvii ravistaa ennen käyttöä. Niissä on sisällä joku kuula joka sekoittaa koostumusta, niinkuin joissain kynsilakoissa. Oon aina kuvitellut että se on vaan puhekielen juttu, en ole ennen törmännyt siihen missään painetussa muodossa.
why be pretty when you can be gorgeous<br />2b F ii

Poissa Aquatar

• Tukkaguru
« Vastaus #828 : 05.06.09 - klo:10:40 »
Mä ostin naamalle Vickyn Capitail ultra fluide protection shaka shaka 50+ ja muutaman kerran perusteella varsin hyvä ja toimiva. Paketissa sanottiin ettei tuki huokosia, joten saapi nähdä kuinka käy. Toivossa eletään. Ainakin apteekin täti oli hyvin avulias ja kertoi, että omakin iho menee öljyistä tukkoon ja hänellä tämä on toiminut  ;D

Jättääkö iholle mattapinnan? Onko paksua vai juoksevaa voidetta? Imeytyykö hyvin?

Se on ihan juoksevaa ainetta ja jättää suht mattaisen pinnan, imeytyy myös muistaakseni ihan hyvin. Silmien lähelle ei kannata laittaa, koska kirvelee hullusti jos sattuu silmään valumaan vaikka hien mukana.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #829 : 05.06.09 - klo:20:40 »
Luomuaurinkovoiteista kiinnostuneille tietoa, että juuri tänään sain sähköpostia mypure.co.uk:sta, jossa kerrottiin luomuaurinkosuojavoiteista. Noissa voiteissa ja sprayssa näkyy olevan kumpaakin fysikaalista suojaa. Taidanpa tilata itselleni sarjan tuotteita.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #830 : 05.06.09 - klo:21:01 »
En muuten missään kaupassa ole tänä kesänä nähnyt LV:n aurinkotuotteita - mitä lie tapahtunut ???   Eikö niitä enää valmisteta? Harmi, sillä LV:n aurinkotuotteet ovat suht edullisia ja toimivia.

Sokoksella silmäilin RoC:in arskatuotteita, ja nekin ovat stabiileja vahvoilla filttereillä - tosin eivät pelkkää fysikaalista suojaa haluaville sovi. Se lasten spray-juttu kiinnosti, kokoa oli kohtuudella ja hinta OK.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #831 : 08.06.09 - klo:10:32 »
-j-, haluaisin lukea lisää tuosta D-vitamiinin vaikutuksesta ruskettumiseen ja palamiseen, olisiko sulla antaa linkkejä tai vaikka jonkun gurun nimeä, jolla voisin googletella?

Vastaan vasta nyt, koska olin juuri viikon lomalla alpeilla   ;D
Mulla ei juuri nyt ole linkkejä tai muuta, mutta katson ajan kanssa himassa, kun ehdin. Eräällä toisella keskustelupalstalla on juttua paljon. Saako täällä muuten mainostaa ja laittaa linkkiä sille toiselle keskustelupalstalle, btw?

En muuten polttanut ihoani kertaakaan matkalla! Hengasin joka pv kädet ja joskus jalatkin paljaana auringossa tunnin -> enemmänkin ilman suojavoidetta! Kasvoille laitoin joka aamu Aubrey Organicsin SPF15-voidetta ja pidin lierihattua päässä. Matkakumppanit sen sijaan polttivat ihonsa jo ekana päivänä. Nämä matkakumppanit oleilevat Suomessa joka pv ulkona ja olivat valmiiksikin jo ruskettuneita. Että minä kyllä uskon tässä asiassa sisäisesti nautitun D-vitamiinin voimaan :)

Tästä aiheesta oli tuolla joitakin sivuja sitten puhetta ja hyvää selvitystä eri suojakertoimien suodattamasta säteilyn määrästä silloin tulikin, mutta vielä yksi kysymys on ollut mielessäni pitkään. Eli onko suojakertoimissa nyt tosiaankin vain kyse tuosta prosenttiosuudesta, jonka ne säteilyä blokkaavat, eli siis että säilyykö suojakertoimen teho samanlaisena koko päivän? Vai heikkeneekö se? "Vanhan" uskomuksen mukaanhan suojakerrointa olisi lisättävä iholle tietyn ajan välein, mutta mitenkäs nyt sitten on, tarvitseeko lisätä?

Tuo on hyvä kysymys, itseäkin kiinnostaisi, jos joku osaisi vastata!
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #832 : 08.06.09 - klo:10:41 »
Mulla ei juuri nyt ole linkkejä tai muuta, mutta katson ajan kanssa himassa, kun ehdin. Eräällä toisella keskustelupalstalla on juttua paljon. Saako täällä muuten mainostaa ja laittaa linkkiä sille toiselle keskustelupalstalle, btw?

En muuten polttanut ihoani kertaakaan matkalla! Hengasin joka pv kädet ja joskus jalatkin paljaana auringossa tunnin -> enemmänkin ilman suojavoidetta! Kasvoille laitoin joka aamu Aubrey Organicsin SPF15-voidetta ja pidin lierihattua päässä. Matkakumppanit sen sijaan polttivat ihonsa jo ekana päivänä. Nämä matkakumppanit oleilevat Suomessa joka pv ulkona ja olivat valmiiksikin jo ruskettuneita. Että minä kyllä uskon tässä asiassa sisäisesti nautitun D-vitamiinin voimaan :)

Kai sitä täältä voi linkata jollekin toiselle foorumille, jos se linkkaaminen ei ole mainostamista niin, että yrittää myydä jotain. Tietoahan sitä vain jaetaan.

Mua kiinnostaisi tietää, että paljon -j- vedät D-vitamiinia päivässä? Syötkö tabletteja vai millä tavalla onnistut saamaan paljon D-vitamiinia?

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #833 : 08.06.09 - klo:11:46 »
Mua kiinnostaisi tietää, että paljon -j- vedät D-vitamiinia päivässä? Syötkö tabletteja vai millä tavalla onnistut saamaan paljon D-vitamiinia?

Ensin otin D-tabletteja muutaman kuukauden n.50-100 mikrog/pv ja lisäksi kalanmaksaöljyä ja monivitamiineja monenlaisia... Sitten n. parin viikon ajan D-vitamiiniöljykapseleita 100 mikrog/pv ja lisäksi nuo edellämainitut. Olen myös ehkä kuukauden ajan yrittänyt oleilla päivittäin edes sen puoli tuntia auringossa ilman suojia. Tosin auringossa oleilu on tapahtunut lähinnä ilta-aikaan töiden jälkeen, jolloin UVB:ta ei enää saa kauhean paljon, mutta joskus puolenpäivän aikaankin.

Kuulema tableteista D ei imeydy kovin hyvin, pitäisi olla mieluummin öljykapseleita. D-vitamiinihan on rasvaliukoinen. Olen kyllä ottanut tabletit aina ruoan/ rasvan syönnin yhteydessä.

Nyt mulla on postissa odottamassa jenkeistä tilatut D-öljykapselit, joissa on 125 mikrog yhdessä tabletissa. Kokeillaan, miten niistä hyötyy.

Poissa maarit

• HAIRahtanut
« Vastaus #834 : 08.06.09 - klo:12:16 »
Tässä pieni tietoisku D-vitamiinista http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1733,3727,3839 ja pohdintaa auringonsäteilystä ja D-vitamiinista http://www.poliklinikka.fi/?page=5575414&id=7176113 D-vitamiinia saa myös ruuasta: Rasvaiset kalat, maitotuotteet, kananmunankeltuainen ja metsäsienet.

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #835 : 08.06.09 - klo:14:02 »
^
Hyviä juttuja tuolla.

Vaan ihan naurettavia ovat edelleen suositukset saantimääristä.

"D-vitamiinin päivittäinen suositusannos on valtion ravitsemusneuvottelukunnan vuoden 2005 ohjeen mukaan aikuisilla 300 yksikköä eli 7,5 ug ja yli 60-vuotiailla 400 yksikköä eli 10 ug. Todennäköistä on, että Suomessa merkittävällä osalla väestöä D-vitamiinin saanti ei vastaa suosituksia. Eläkeikäisillä suosituksen mukainen saanti edellyttää D-vitamiinivalmisteen käyttöä talvikuukausina ja laitoshoidossa olevilla potilailla jatkuvaa käyttöä."

Jos suurin osa väestöstä ei yllä saannissa edes noihin naurettavan pieniin määriin, jotka ei vielä edes tuo  merkittäviä terveyshyötyjä, niin ei kyllä hyvin mene. Eikä menekään. Jo mun lääkäri sanoi, että saantisuositusten pitäisi olla pikemminkin 50-75 mikroa/pv, ja sekin määrä on erittäin maltillinen monen uuden tutkimuksen valossa.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #836 : 08.06.09 - klo:14:13 »

Kuulema tableteista D ei imeydy kovin hyvin, pitäisi olla mieluummin öljykapseleita. D-vitamiinihan on rasvaliukoinen. Olen kyllä ottanut tabletit aina ruoan/ rasvan syönnin yhteydessä.

Kyllä imeytyy hyvin tableteistakin, kun ottaa rasvaisen ruoan, esim. oliiviöljylorauksen kanssa.  :)
Minusta tebletit ovat kätevämpiä, koska niitä voi ottaa tasaisesti tipotellen päivän mittaan yhden jättiannoksen sijaan. Oma suosikkini on apteekkisarja Elivon 180 x 10 mkg. Tuo ei sisällä makeutusaineita eikä juuri muitakaan täyteaineita, ja purkki on sopivan pieni kuljettaa mukana minne vain.  Hinta-määräsuhde on myös kohdillaan, vertailujeni mukaan tuossa edullisimmillaan kaikista Suomessa  myytävistä D-vitamiinivalmisteista.

Edit. Onpa sinulla -j- valistunut lääkäri!!
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #837 : 09.06.09 - klo:08:15 »
Mullakin oli Elivon 10 mikron tabletteja, mutta ne tulee aika kalliiksi isoilla annoksilla, kuten kaikki suomesta saatavat valmisteet. Noiden jälkeen olen käyttänyt bioteekin öljykapseleita, joissa on jopa 25 mikroa per kapseli.

Edit. Onpa sinulla -j- valistunut lääkäri!!

Antioksidanttiklinikalta. On tasan mennyt usko kaikkien muiden paikkojen lääkäreihin. Tuolta ainoastaan sai hyviä neuvoja, eikä ravitsemuksen vaikutusta tosiaankaan vähätelty!

Tässä olisi joitakin linkkejä D-vitamiiniasiasta:

- juttua siitä, millainen valmiste imeytyy parhaiten:
http://heartscanblog.blogspot.com/2009/02/what-vitamin-d-form.html
- Minimisaanti aikuisille on laskettu Välimeren korkeudella asuville jenkeille ja se on tässä hyvin laajassa tutkimuksessa noin 115 µg, keskimäärin. (Aloia ét al. 2007) http://sfnet.fi/group.php?id=18423&newsgroup=sfnet.keskustelu.terveys&sid=&bf=1
- tuolla paljon keskustelua D:stä, palamisesta ja ruskettumisesta: http://www.tiede.fi/keskustelut/post1064820.html#p1064820

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #838 : 11.06.09 - klo:10:18 »
^ Olipas pitkä Tiede-ketju, ja siinä oli kyllä oli hyvin paljon mielenkiintoista asiaa. Itselle mielenkiintoista oli varsinkin se, että D-vitamiini saattaisi auttaa unen laadun paranemisessa. Oon erinäisistä syistä nukkunut koko kevään huonosti, ja olisi kiva, jos D-vitam. olisi siihen apua. Seuraavan kerran, kun tekee tilausta iherb.comiin, häätyy ottaa tilaukseen mukaan myös 125 mikron D-vitamiinikapseleita. Nyt täytyy vaan tyytyä ihan 10 mikron tabletteihin, joita otan sitten useamman.

Itse asiaan taas: tilasin luomuaurinkosuojatuotetta suoraan valmistajalta. Lovea Bio -sprayt sisältävät fysikaalisen suojan, sekä sinkkioksidia että titaanidioksidia, ja ovat koostumukseltaan mahdollisimman luonnonmukaisia. Mielenkiinnolla odotan pakettia saapuvaksi, lisää infoa suojista siis silloin.

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #839 : 11.06.09 - klo:10:56 »
^
Tuo tiede-ketju on tosiaan pitkä (reilusti yli 100 sivua!).
Olen itse lukenut sitä 45 sivua, huh huh. :)

Ja jälleen kerran mulle on muistunut mieleen, miksi aurinkovoiteiden kanssa ei pitäisi oleilla auringossa. Ne blokkaa UVB:n, estää D-vitamiininmuodostuksen ja päästää lävitseen UVA-säteitä, jotka ei polta ihoa, vaan aiheuttaa ihosyöpiä.

Onko kellään antaa faktatietoa, mikä on tilanne nykyisten suojavoiteiden UVA-suojien suhteen? Jokunen aikahan sitten EU määräsi, että UVA-suojan tulee olla vähintään 1/3 ilmoitetusta UVB-suojasta, mutta mikä sitten lienee totuus... Kyllähän nuo nykyiset voiteet lupailevat UVA-suojaa, mutta voiko niitä uskoa. Ja jos jokatapauksessa voiteet suojaa "enemmän" tai kauemmin UVB:lta, kuin UVA:lta, niin mentiinkö taas ojasta allikkoon.
« Viimeksi muokattu: 11.06.09 - klo:10:58 kirjoittanut -j- »