Jokunen aikahan sitten EU määräsi, että UVA-suojan tulee olla vähintään 1/3 ilmoitetusta UVB-suojasta, mutta mikä sitten lienee totuus... Kyllähän nuo nykyiset voiteet lupailevat UVA-suojaa, mutta voiko niitä uskoa.
Siis tarkennuksena mainittakoon, että tuo on suositus, eikä siis laki. Toki on oletettavaa, että tuosta saatetaan tehdä laki jossain vaiheessa, mutta siis tässä vaiheessa se on vasta suositus. Jos tuotteessa on se UVA-suojasta kertova logo niin silloin tulee valmistajan/valmistuttajan kyetä esittämään testitulokset, jotka tämän vahvistavat, jos viranomaiset niitä kyselevät. Mikään aurinkotuote ei anna täyttä suojaa UV-säteilytä, ei UVB:ltä eikä UVA:lta. Ja suojan määrä vaihtelee eri säteilyn alueilla eli vaikka olisi suojaa UVA-säteilyltä niin se ei tarkoita välttämättä koko UVA-säteilyn aluetta.
Tietty se, että tuote on testissä osoittanut antavansa tietyn suojan, se ei tarkoita, että tuotteen teho ei olisi laskenut varastoinnin aikana. Näinhän ei saisi käydä, mutta ei ole todellakaan ennenkuulumatonta. Sekä fysikaaliset että kemialliset filtterit voivat käytäytyä ennalta-arvaamattomasti säilytyksessä, mikäli tuotteen muu koostumus ja ominaisuudet eivät tue tuotteen stabiilina pysymistä (en tarkoita vain filtereiden stabiiliutta vaan koko emulsiosysteemin). Tästä syystä itse suosin vain suurien valmistajien (esim. L'Oreal, Beiersdorf jne.) aurinkotuotteita, koska näillä tahoilla on tarpeeksi resursseja ja tietotaitoa tuotteiden kehittämiseen ja testaukseen. En sano, että pienempien valmistajien tuotteet eivät voisi olla hyviä, mutta aurinkosuoja-aineiden teko on tunnetusti huomattavasti haastavampaa kuin tavanomaisten tuotteiden, jotka voi saada pysymään kasassa minimaalisella osaamisella ja tiedoilla. Lisäksi suhtaudun varauksella näiden pienien luomufirmojen aurinkotuoteisiin ei pelkästään tuon tietotaito- ja resurssikysymyksen takia, mutta koska etenkin fysikaalisia filttereitä käytetäessä emulsion rakentaminen toimivaksi siten, että filtterit pysyvät tuotteessa hyvin jakautuneena, on huomattavan vaikeaa ilman synteettisiä apuaineita.
Aurinkotuotteen toimivuutta ei voi testata käytössä, koska palamisen aiheuttaa vaan tietty säteilynalue ja muulta säteilyltä suojaamattomuus ei välittömästi näy iholla niin siksi musta on hyvä suhtautua noihin suojakertoimiin ja UVA-suojiin silleen vähän skeptisesti, kun ei tosiaan voi olla varma niiden toimivuudesta.
Tuolla aiemmin oli kysymystä sinkkioksidin käytön yleisyydestä suhteessa titaanidioksidiin. EU:ssa sinkkioksidin käytön turvallisuudesta UV-filtterinä on käyty keskustelua ja siitä syystä sen käyttö on kai ollut vähäisempää täällä kuin USA:ssa, kun on ollut epäilyksiä, jos sen käyttö kielletään. Lisäksi on myös esitetty, että titaanidioksidin ja sinkkioksidin yhdistäminen samaan tuotteeseen saattaa aiheuttaa ongelmia tuotteen toimivuudelle johtuen näiden filttereiden pintaominaisuuksista. Markkinoilla on kuitenkin molempia suojia sisältäviä tuotteita, joten en sitten tiedä tästä sen enempää ja aiheesta on ollut vaikea löytää tietoa.