Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 339870 kertaa)

Poissa Kameleontti

• HAIRahtanut
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #915 : 23.03.10 - klo:01:15 »
^^
Jos tuote noin selkeän reaktion iholle antaa, niin kannattaa lopettaa heti käyttö. Ihon röpyliäisyys ja voimakas kuumotus vaikuttaa ihon herkistymiselle tai allergiselle reaktiolle. Olen itse saanut joskus oireiltaan vastaavan, todella pahan reaktion yhdestä putsarista.
Oliko kyseessä kemiallinen vai mineraalisuoja?
Mainitsit toisessa ketjussa mineraalipohjan mutta en itse ainakaan uskoisi sen reagoivan suojan kanssa noin voimakkaasti... Eräällä jenkkien ihotautisivustolla kehoitettiin käyttämään mineraalipohjan alla mineraalisuojaa, pelkkä pohja kun ei tarpeeksi suojaa anna. Aurinkosuojan kanssa mineraalipohja taasen hieman tehostaa suojaa. Aurinkovoiteiden puhdistuksesta vielä sen verran (kun toisessa ketjussa kysäisit  :D), että itse ainakin uskon että kaksoispuhdistus on must aurinkosuojien tai raskaiden pohjien käyttäjälle. Jotkut aurinkovoiteet tuntuvan pysyvän kuin tauti ja vaativat sen öljypohjaisen putsarin lähteäkseen kunnolla. Oma iho tukkiutuu herkästi kaikesta ylimääräisestä mitä ei kunnolla poisteta. :)
Hiukset: Puolipitkät, luonnonkiharat, kuivahkot, käsitellyt.
Lempimerkit: Tigi, L'anza ja Joico.

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #916 : 23.03.10 - klo:01:45 »
Kheh, voisin poistaa tuon toisen avautumiseni kohta, pelästyin koko ajan enemmän kuumeisia kasvoja pahemman kerran. ::)
Ymmärtääkseni tästä nykyisestä voiteesta löytyy sekä kemiallisia aineosia (ainakin methxydibenzoylmethane sekä octocrylene) että fysikaalisia (tosin pelkkää titaniumdioksidia incin lopusta). Mietin juurikin, kuuluuko alun olla korkeasuojakertoimisten arskavoiteiden kanssa aina tällasta, lievä punoitus alkoi parin tunnin sisällä levityksestä. Ilmeisesti sitten ei kuitenkaan, tämä voide taitaa päätyä jalkojen suojaksi jos siihenkään. On totta, että oman elimistön selkeitä viestejä kannattaa kuunnella. Riittääkö kaksoispuhdistukseksi öljy + Erisanin putsari? Pitää varmaan tutustua tapaan tarkemmin, jos vaikka ihmeen kaupalla löytäisikin jonkun kasvoille soveltuvan purnukan.

Katsoin incin myös toisesta voiteesta, mitä käyttelin viime kesänä. Siinä näyttäisi olevan suoja-aineena vain titaniumdioksidia, luettelossa toisena. Tämä antoi röpelöisen pinnan iholle, mutta ei sentään kuumeisia poskia. Finnejä en onneksi ole jostain kumman syystä onnistunut näistä voiteista saamaan, tai sitten olen vain luovuttanut ajoissa röpelöpinnan vuoksi. Kolmannen oireita aiheuttaneen voiteen olen jo heittänyt pois.

Menee kyllä aika vaikeaksi tämä kasvojen suojaus pahoilta säteiltä. Mutta melanoomarasite suvusta ei houkuttele yhtään sen enempää. :/

Jouduitko Kameliontti käymään ihan lääkärissä puhdistusainereaktiosi vuoksi?

Edit. Googletin myös kemiallisesta valoyliherkkyydestä. Eli tämä herkkyys ei normaalisti tulisi ilmi, ainoastaan kun iholla on tiettyä reagoivaa kemikaalia. Tämäkin kävisi järkeen, koska muuten muuten mitään oireita ei ilmene. Mahtaisikohan joku mineraalipohjan ainesosa myös aiheuttaa tuota. Vaikka toisaalta en ole ollut ulkona auringonvalossa tänään kuin korkeintaan 2 min.
« Viimeksi muokattu: 23.03.10 - klo:02:05 kirjoittanut salute »

Poissa Kameleontti

• HAIRahtanut
« Vastaus #917 : 23.03.10 - klo:11:47 »
^
En onneksi lääkäriin joutunut lähtemään, mutta vaikutukset näkyivät vielä pitkään. Iho siis oli todellakin palaneen oloinen ja sitä piti todella hellästi rauhoitella. Nyt vasta on iho alkanut palata kokonaan ennalleen, pientä epätasasuutta reaktiosta jäi pitkäksi aikaa sekä suurentuneita ihohuokosia. :-\ Dermalogican matta-aurinkosuojaa myöhemmin testatessa, tunsin myös pientä kuumotusta kasvoilla aikaisemmin reagoineella alueella ja osasin onneksi heti lopettaa käytön.

Itse suosittelisin pelkästään mineraaleja sisältäviä suojia, oma herkkä iho kestää niitä hyvin ja korkeatkaan kertoimet eivät ole ärsyttäneet. Kunhan löytyy titanium titaanioksidin lisäksi myös sitä sinkkiä. Itse olen tykännyt Cliniquen Redness Relief Protective Base SPF15 -tuotteesta talvisin, Cliniquen City Block SPF 25 on myös kätevä, Avenen High Mineral Protection Cream SPF 50 sopii kuivalle iholle ja otan varmaan sen lähtiessäni kesällä Italiaan.

Tällä hetkellä käyttelen aurinkosuojana Dermalogican Pure Light SPF 30 (titanium dioxide 6.20% ja Zinc Oxide 8.50%) ja päällä meikin tarpeessa Meown Pampered pohja, josta löytyy myös kumpaakin. Täydellisen aurinkosuojatuotteen metsästys on loppumaton etsintä... Pure Lightiin olen nyt tyytyväinen, vaikka kallis onkin. Ei jätä liian kiiltävää pintaa, eikä sisällä laventeliöljyä. Paulankin mielestä ihan ok tuote, enkä ole saanut reaktioita vaikka yksi mahdollinen ärsytystä aiheuttava öljy incin loppupuolelle kummitteleekin. :)

Tuplapuhdistukseen käy ekaksi vaiheeksi tavallinen öljykin, monet tuntuvat tykkäävän juurikin niin. Itse olen nyt käytellyt Dermalogican precleansea ja Sensain puhdistusöljyä. Vastaavia tuotteita löytyy paljon markkinoilta ja oliiviöljykin on siis tosi edullinen, eikä ollenkaan huono vaihtoehto. Kannattaa lukaista aihetta käsittelevät ketjut läpi. Omasta ihosta riippuu, käykö erisan kakkosvaiheeksi vai ei. Itse tykkään kun kakkosvaihe putsaa ykkösvaiheen kokonaan, varsinkin jos ykkösaine on mineraaliöljyyn pohjautuva tuote. Yhdelläkin putsarilla pärjää, kunhan se pystyy poistamaan kunnolla aurinkosuojat yms. Kuivalle iholle tai normaalille iholle, joka ei tukkiudu melkein mistään voi käydä vain yksikin öljyä sisältävä putsari esim. Shiseidolta löytyy vaahtoamaton geeli ja Paula's Choicelta kuivan ihon emulsiomainen putsari. Usein tällöin on kyllä hyvä käyttää pyyhittävää kasvovettä puhdistuksen jälkeen. Itse taasen tykkään kaksoispuhdistuksesta juuri sen takia että kasvoveden voi korvata hoitonesteellä tai kasvovesinaamiolla. Hieman menee OT mutta kerrankin kirjoitin pitkän viestin. :D
Hiukset: Puolipitkät, luonnonkiharat, kuivahkot, käsitellyt.
Lempimerkit: Tigi, L'anza ja Joico.

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #918 : 24.03.10 - klo:01:21 »
Jaiks, onneksi pidemmällä aikajänteellä tuollaiset vaikutukset ihollasi normalisoituivat. Ja tietysti oppi tuntemaan omaa ihoaan paremmin.
Kiitos paljon noista voide- ja puhdistusvinkeistä. Tosiaan sitä oikeaa voidetta joutuu ilmeisesti metsästämään hieman kauemmin, jos omaa moniongelmaisen ihon (helposti tukkeutuva, herkkä iho, joka tarvitsee korkeaa suojaa). Köyhdyin tuosta "palovamman" aiheuttaneesta voiteesta jo parisenkymmentä euroa, joten pitää säästellä hieman uutta varten ja ratsata nettikaupoista tarjouksia. Ensi kerralla sitten kokeilen aluksi pienelle ihopläntille, enkä altista koko pärstää kerralla kemikaalituhoille. Omat mineraalipohjat (EDM) tuli myös nyt ratsattua, joissain näytti olevan sinkkioksidia mutta toisissa purkeissa vain rauta-ja titaniumoksidia.

Vuorokausi tämän aurinkovoide vol. 3 käytön lopetettuani naama on onneksi palautunut kiehuvasta punanahkasta terveemmän oloiseksi. Repaleinen ihottuma ja omituinen kutina ovat jäljellä, mutta luulen niiden katoavan pikkuhiljaa.
Ja onneksi rohkaisit mua lopettamaan ton käytön, olisin itsepäisyyspuuskissani saattanut odottaa "kyllä tää ensireaktio menee kohta ohi"-tyylisesti oireiden loppumista päivätolkulla. ::)
« Viimeksi muokattu: 24.03.10 - klo:01:24 kirjoittanut salute »

Poissa Lalla

• Tukkaguru
« Vastaus #919 : 24.03.10 - klo:08:52 »
^
Mun iholla toi Avene on ainakin tuntunut tosi hellävaraiselta ja rasvamaiselta, mutta tosiaan aika paksua joten soveltuu ehkä parhaiten kuivemmalle iholle. Aurinkoravoissa tuntuu hajusteet olevan se, mikä mun ihon saa kutisemaan. Kannattaa pyytää näytteitä niin ei mene rahat hukkaan  :) Apteekissa tosin ei aina ole testeriä, mutta kysymällä näytteen kuitenkin yleensä saa kuten myös testerituubin esille.

Poissa Tunturikarpalo

• HAIRahtanut
« Vastaus #920 : 24.03.10 - klo:18:01 »
AQUA, TITANIUM DIOXIDE, TRIISOSTEARIN PEG-6 ESTERS, CAPRYLIC/CAPRIC TRIGLYCERIDE, GLYCERIN, ALOE BARBADENSIS, PEG-100 STEARATE, GLYCERYL STEARATE, TRICONTANYL PVP, POLYACRYLAMIDE, C13-14 ISOPARAFFIN, LAURETH-7, PHENOXYETHANOL, METHYLPARABEN, ETHYLPARABEN, PROPYLPARABEN, BUTYLPARABEN, ISOBUTYLPARABEN, ALLANTOIN

^ Onko tuossa joitakin tukkivia ainesosia? Omaan silmään ei ainakaan pistänyt, mutta en ole ihan mestari vielä näiden incien tulkitsemisessa... ;)

Ja taas yksi asia on saanut pääni pyörälle! Nimittäin fysikaaliset ja kemialliset aurinkosuojat. Plääh, kumpi noista nyt sitten kannattaa valita? Sen verran netistä ja tästä keskustelusta sain irti, että fysikaalinen muodostaa ikään kuin kalvon iholle torjuen auringonsäteitä ja kemiallinen sitten imee niitä auringonsäteitä... siis eli... häh. :D Eikö tuo kemiallinen ole sitten huono vaihtoehto?
1a F ii

Poissa sipe

• Tukkaguru
  • Hooray, it's Happy Bunny
« Vastaus #921 : 04.04.10 - klo:19:49 »
uuh, kesä lähestyy, ja siksi tämä aurinkosuoja-asia on alkanut vaivata päätäni.

Voisiko joku valaista, että miltä tämä aurinkosuoja näyttää incin valossa. Silikonit eivät minua haittaa, mutta lähinnä mietin tuota suoja-asiaa ja sitä, että onko listassa jotain ihon kannalta ikävää. Voiteen SPF on 30 ja se on sen verran miellyttävää, että pystyn käyttämään sitä sujuvasti meikin alla koko päivän. Illalla naama tosin alkaa haiskahtaa aurnkovoiteelta...

Active ingredients*: Octinoxate 7.5%, Zinc Oxide 7%, Octisalate 5%.

Inactive Ingredients: Purified Water, Glyceryl Stearate, PEG-100 Stearate, C 12-15 Alkyl Benzoate, Hydrogenated Vegetable Oil, Cetyl Alcohol, Ceteareth-20, Cyclomethicone, Cetyl Dimethicone Copolyol, Dimethicone, Ascorbic Acid (Vit. C), Retinyl Palmitate, Tocopherol Acetate, /Camellia oleifera/ (Green Tea) Extract, Chamomile (/Anthernis nobilis/) Extract, /Calendula officinalis/ Extract, Ginseng (/Panax ginseng/) Extract, /Gingko biloba /Extract, Licorice (/Glycyrrhiza glabra/) Extract, Hyaluronic acid, Sodium PCA, Citric Acid, Xanthan Gum, Tetrasodium EDTA, Methylparaben, Diazolidinyl Urea.
Hiukset: 3b iii. Luonnonkihara, paksu, värjätty ja älyttömän kuiva.
Suosikkituotteet: MOP Hydrating shampoo, Joico K-Pak-sarja kokonaisuudessaan, Joico Moisturizer, Nexxuksen Therappe, Humectress, Luxxtress ja Keraphix; Redken ASHC, sekä Tigin O&H -hoitis CO-pesuun.

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #922 : 04.04.10 - klo:20:09 »
^ Mä en ole ollenkaan asiantuntijaa nähnytkään näiden asioiden suhteen, mutta silmään pisti nuo C- ja A-vitamiinit, joita ei mun käsitykseni mukaan suositella jos on altistumista auringolle tiedossa. Edelleen en tietenkään tiedä miten nuo sitten käyttäytyvät tuossa kokoonpanossa, mutta se, että kyseessä on vieläpä aurinkosuoja niin ihmetyttää mua kyllä suuresti.
« Viimeksi muokattu: 04.04.10 - klo:20:11 kirjoittanut Jouana »
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #923 : 05.04.10 - klo:13:10 »
Mun täytyy tunnustaa, että en ole käyttänyt mitään aurinkosuojia iholleni.

Nyt päätin siis ryhdistäytyä asiassa ja käydä ostamassa jonkun kasvovoiteen, mikä sisältää samalla aurinkosuojan. Riittääkö pelkästään sellainen kasvojen suojaukseen? Meinasin jo marssia apteekkiin ja myyjältä pyytää apua tuotteen valinnassa, mutta päätin sitten kuitenkin tulla ensin täältä katsomaan vinkkejä.

Eli olisko suosituksia jostain apteekin kasvovoiteesta? Ihoni on sekaiho, suhteellisen hyvässä kunnossa, mutta epäilen että mulla voi olla jotain couperosan alkua. Aiemmin olen käyttänyt mm. erisanin kasvovoidetta, apobasen geeliä, decubalia, Aqualan L:ää jne. Tuntuu että on ihan sama minkälaista voidetta kasvoille laittaa, se ei muutu suuntaan eikä toiseen niiden vaikutuksesta.
blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #924 : 05.04.10 - klo:14:07 »
^ Mä en ole ollenkaan asiantuntijaa nähnytkään näiden asioiden suhteen, mutta silmään pisti nuo C- ja A-vitamiinit, joita ei mun käsitykseni mukaan suositella jos on altistumista auringolle tiedossa. Edelleen en tietenkään tiedä miten nuo sitten käyttäytyvät tuossa kokoonpanossa, mutta se, että kyseessä on vieläpä aurinkosuoja niin ihmetyttää mua kyllä suuresti.

Kyllä ainakin C-vitamiinia suositellaan yhdessä aurinkosuojan kanssa käytettäväksi, se suojaa ihoa vapailta radikaaleilta sekä vahvistaa kollageenimuodostusta - erittäin tarpeellinen UV-säteiden vaurioittavan vaikutuksen huomioonottaen.
Moni käyttää esim. erillistä C-vitamiiniserumia aurunkosuojan alla tehostaakseen suojavaikutusta.
A-vitamiinijohdannaista en itsekään käyttäisi päiväsaikaan, mutta joissain aurinkosuojissa sellaista on. Joidenkin ttukimusten mukaan ne jopa suojaavat UV-säteilyn vaikutuksilta, vaikka taas sitten löytyy päinvastaisiakin tutkimuksia... Tärkeää kuitenkin, että iholla on stabiili suoja, joka estää UV-vaurioita. Retinyylipalmitatti/retinoli edistää solujen uusiutumista, joten se on sinänsä hyödyllinen aine iholle, mutta ehkä parempi yöaikaan...
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Jouana

• Tukkaguru
  • 1b M ii
« Vastaus #925 : 05.04.10 - klo:14:37 »
^ Ok, C-vitamiinista olen vaan lukenut sellaista, että se tuossa askorbiinihappo-muodossa olisi kovin epävakaa ja auringon vaikutuksesta kuivattaisi ja muistaakseni jopa pahentaisi pigmenttimuutoksia, joita se muutoin korjaa. Mutta kuten todettu en ole kemistiä nähnytkään.... ::)
Lyhyehkö tummanruskea kutristo. Iho herkkä & neutraali/viileä. I <3 kookosöljy (iho, hiukset, ravinto), CWC-pesu, iHerb JAT385.

Poissa serene

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #926 : 09.04.10 - klo:11:17 »
en muista oonko kirjottanu tänne jo tosta skin doctors:n supermoist spf 30 voiteesta. Itselleni sopii tosi hyvin! imeytyy nopeasti, eikä jätä ihoa valkoiseksi. suosittelen!

annu

• Vieras
« Vastaus #927 : 11.04.10 - klo:10:52 »
Hei,

Oletteko kokeilleet Ladival aurinkotuotteita? Niitä saa apteekista. Lähinnä kiinnostaa ne yliherkälle iholle suunnatut aurinkosuojageelit (joko 15 tai 30 suojakertoimella). Nämä geelit ovat mm. rasvattomia, säilöntäaineettomia ja hajusteettomia. Ovat kylläkin kemiallisia suojia (ja äkkiä katsottuna ei tainneet sisältää fysik. suoja-aineita?), joten mitenkähän hyvin toimivat aurinkoallergisella iholla? Noissa fysikaalisissa suojissa on usein se ongelma, että ovat aika paksuja tai rasvaisia (ja täten kasvoilleni liian raskaita/tukkivia).
Ostin jo mainitsemani geelin suojakertoimella 30 ja kun kokeilin sitä kasvoille, niin imeytyi yllättävän kivasti, eikä jäänyt hirmu kiiltäväksi kuten monet rasvattomat geelivoiteet jäävät, vaikka kuin lupailtais mattapintaa. Minusta ainakin Louis Widmerin aurinkogeeli sk 10 jäi aikoinaan paljon kiiltävämmäksi. Plussaa tämä ladival tuntuis saavan siitä myös ettei ainakaan näin ensikokeilulla rullaannu. Toivottavasti vielä toimisi aurinkoihottumaa estävästi tulevalla lomareissulla. Erityisesti mies on aika herkkä saamaan käsivarsiinsa aikamoisia näppyjä jossain vaiheessa lomaa, vaikka kuinka välttelisi varsinaista auringonottoa.
Ensivaikutelma voiteesta on siis positiivinen, voin raportoida myöhemmin miten voide toimi loman aikana. Mutta onkos jollain muulla jo omia kokemuksia?

Poissa Maria

• HAIRahtanut
« Vastaus #928 : 15.04.10 - klo:12:33 »

Onko vichyn shaka-shaka aurinkovoide lopetettu?Ei ainakaan vichyn omilla sivuilla kyseistä tuotetta ollut :-\
 Se on ollut mainio kevyt aurinkovoide,mutta jos on lopetettu niin pitää keksiä joku muu täksi kesäksi.

Niin ja piti vielä kysäistä,kun on noita aurinkopuikkoja kasvoille niin voiko huulirasvaa jossa on aurinkosuoja  käyttää tuolla tavalla kasvoille? Onko yhtä tehokas apu?
Ajattelin kun minulla on muutama aurinkosuojallinen huulirasva niin käyttäisin noin pois :D

Poissa Liisu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #929 : 15.04.10 - klo:12:50 »
Neutrogenalla näyttäisi olevan monenlaista aurinkosuojaa. Katselin Skinstoren sivuilta, eikä hinta ollut kovin korkea.
Mutta eipä taida saada kotosuomesta.MUAssa hehkutettiin Neutrogenan Ultra Sheer Liguid Daily Sunblock aurinkosuojaa jossa suojakerroin 70  ??? Voiko olla tuommoinen suojakerroin   ;D