Kirjoittaja Aihe: Aurinkosuojat ja -tuotteet  (Luettu 452027 kertaa)

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
Vs: Aurinkosuojat ja -tuotteet
« Vastaus #1455 : 31.03.21 - klo:21:23 »
eBay..
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii Mid-back

Poissa jeba

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1456 : 05.04.21 - klo:18:11 »
La Roche Posayn Shaka fluid on ohuin ja mattapintaisin aurinkovoide mihin oon ikinä törmännyt, mutta alkoholia siinä on ihan liikaa (kuten kaikissa Anthelioksissa).

Mulla on tällä hetkellä käytössä tästä LRP:n Shaka Fluidista (tai nykyisin Invisible Fluid) markettikopio eli Garnierin Super UV Fluid 50+. Aineosat on täysin samat, ja sama valmistaja eli Loreal. Miellyttävyydeltään tämä menee kevyiden korealaisten aurinkosuojien tasolle. Helppo nestemäinen koostumus, jota voisi laittaa vaikka kuinka paljon ilman lähmää eikä näy muutenkaan iholla. Ei myöskään ärsytä omia herkkiä silmiä, vaikka voitelen luonnollisesti myös silmäluomet. Alcohol denathan tässä on toki toisena ainesosana, mutta halusin silti kokeilla tätä arvostelujen jälkeen. Tätä alkoholiahan on myös useissa korealaisissa/aasialaisissa aurinkosuojissa. Olen yrittänyt perehtyä nyt enemmän aurinkosuojiin, ja ilmeisesti sellaista kosmeettisesti miellyttävää kevyttä koostumusta on vain edelleen vaikea saada, varsinkin korkean suojakertoimen aurinkosuojiin, jollei siellä esim. liuottimena ole sitä alkoholia. Ne aurinkosuoja-ainesosat kun itsessään ovat niin rasvaisia. Vaikka itsekin välttelen alcohol denatin kaltaisia alkoholeja muuten ihonhoidossa, niin olen tullut siihen tulokseen, että ne ovat kuitenkin ok aurinkosuojissa. Ainakaan toistaiseksi en ole saanut näillä ärsytettyä ihoa, ja alle laitan seerumin/kosteusvoiteen.
« Viimeksi muokattu: 05.04.21 - klo:18:24 kirjoittanut jeba »

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #1457 : 06.04.21 - klo:00:47 »
Ostin muuten sen Nivean hajusteettoman mineraalisuojan lasten version. Käsivarrelle kokeiltuna vaikutti todella ohuelta, kuivattavalta ja värittömältä. Jos alkoholi ja kuivattavuus ei ole ongelma niin tämä menee mun mielestä keveydessä Shaka fluidin ohi. En meinaa itse tätä kasvoille kokeilla vaan kropalle ajattelin. On muuten hankala löytää sinkkioksidivoiteita... Bioderman Nude Touchin jätin tilaamatta, koska löysin netin syövereistä lähikuvan swatchista kasvoilla, jonka perusteella titaanioksidia siinä on liikaa. Mineraalimeikkikokemusten perusteella mun iho sietää titaanioksidia huonosti, jos sitä on tarpeeksi "tuomaan hehkua". Noissa pitoisuuksissa mulla se polttelee, iskeytyy huokosiin ja teettää vesikelloja...  :'(
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Poissa jeba

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1458 : 07.04.21 - klo:13:45 »
^ Kiitos kokemuksista! Voi olla, että jätän nuo Nivean uutuudet kuitenkin kokeilematta. Ilmeisesti mineraaliaurinkosuojatkin voi olla helposti aika kuivattavia sen sinkin ja/tai titaanin takia. En usko, että tuossa koostumuksessa se alkoholi juuri vaikuttaisi negatiivisesti kun on vasta seitsemäntenä incissäkin, eli sitä on jo hyvin vähän. Noista mainitsemistasi mineraalimeikeistä, muistan kun tällä foorumilla oli vuosia sitten ihan buumi niistä, ja sorruin sitten itsekin tietysti niitä tilailemaan  ulkomailta ja sain niillä kuivatettua ihon tosi pahasti rasvailuista huolimatta. ::) nyt kun muistia on virkistetty niin taidan pysyä vaan erossa näistä  mineraaliaurinkosuojistakin, mineraalimeikkien lisäksi.

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #1459 : 07.04.21 - klo:14:18 »
Ainakin mitä dermatologiblogeista löysin niin orgaaniset (aka kemialliset..) aurinkosuojat saattaa sopia kuivaihoisille paremmin, eikä niitä ilmeisesti tarvitse hysteerisesti vältellä, ellei saa niistä ikäviä reaktioita. Useimmiten reaktiot tulee noiden bloggareiden mielestä niistä voiteiden muista aineksista. Vauvoille ja pienille lapsille suositellaan mineraalisuojia ihan siksi, ettei ne imeydy ihon läpi, ja siitä ei ole ihan varmaa tietoa miten hyvin ja nopsaan pikkuihmisen aineenvaihdunta putsaa kemialliset suojat elimistöstä. Sekin oli tosin ihan hyvä pointti, että avobentsoni ja kumppanit on olleet iät ajat käytössä, ja niille altistuneet sukupolvet vaikuttais pysyneen terveinä. Ympäristönäkökulmaan en uskalla koskea... periaatteessa etenkin sinkki on vesielämälle vähemmän myrkkyä, mutta mitkä sitten lienevät eri ainesten tuotantoketjujen ympäristövaikutukset, mene ja tiedä.
Ara jo estic molt bé, gràcies! :: 2a M-F i :: " When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace." -Jimi Hendrix

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #1460 : 07.04.21 - klo:14:25 »
Mietin juuri eilen yhtä aurinkosuojavideota katsellessani uudempien filtterien ympäristövaikutuksia. (Nämä siis korealaiskosmetiikassa.).. Mutta aurinkovoiteen vältteleminen on myös vaarallista, ihosyöpä on todellinen riski kaikilla leveysasteilla.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii Mid-back

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #1461 : 07.04.21 - klo:14:48 »
Näin juuri. Mulla ei ole onneksi syöpää tai maksaläiskiä, mutta kipuilen pintaryppyjen, kuivuuden ja tekstuurin (kylkiäisenä lievä ruusufinni) kanssa. Melkein vuosikymmen laiskalla aurinkosuojien käytöllä Etelä-Euroopassa. Vauva- ja pikkulapsiaika, tupakointi, lockdown-tissuttelu ja maskipakko ei ainakaan auta asiaa..   :-[
« Viimeksi muokattu: 07.04.21 - klo:14:53 kirjoittanut Shi Shi »

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #1462 : 07.04.21 - klo:21:58 »
Ilmeisesti mineraaliaurinkosuojatkin voi olla helposti aika kuivattavia sen sinkin ja/tai titaanin takia. En usko, että tuossa koostumuksessa se alkoholi juuri vaikuttaisi negatiivisesti kun on vasta seitsemäntenä incissäkin, eli sitä on jo hyvin vähän. Noista mainitsemistasi mineraalimeikeistä, muistan kun tällä foorumilla oli vuosia sitten ihan buumi niistä, ja sorruin sitten itsekin tietysti niitä tilailemaan  ulkomailta ja sain niillä kuivatettua ihon tosi pahasti rasvailuista huolimatta. ::) nyt kun muistia on virkistetty niin taidan pysyä vaan erossa näistä mineraaliaurinkosuojistakin, mineraalimeikkien lisäksi.

Jos mineraaliaurinkosuojan kanssa käyttää esim. kookosöljyä tai muuta vastaavaa, niin se auttaa ihon kuivumisessa. Öljyn kanssa läträtessä kannattaa käyttää sitten mahdollisimman paljon suojavoidetta, ettei suojateho alene liikaa. Öljy sopii mukaan kuvioihin, jos ei ole niin nuuka siitä rasvaisuuden tunteesta, eli ei käy meikin alle, mutta toimii hyvin vartalolla. Rantalomalla tai suorassa auringonpaisteessa selviää, mutta jos joutuu laittamaan vaatteita päälle, niin öljy ja mineraaliaurinkosuojavoide eivät ole siinä vaiheessa erityisen hyvä yhdistelmä.

Jouduin ensimmäisellä perheemme rantalomalla auttamaan kookosöljyllä mineraaliaurinkosuojavoiteen levittymistä, kun voide oli niin kauheaa jänkkiä, ettei se levittynyt kunnolla lapsen ja aikuisten iholle. Kun lisäsin joka levityskerralla reilusti kookosöljyä mukaan voiteeseen, niin sain levitettyä voiteen kunnolla, eikä iho ollut niin kuiva loman jäljiltä kuin tavallisesti olisi ollut, kun on lomalla holvannut fysikaalista aurinkosuojaa. Iho kuivuu fysikaalisen aurinkosuojavoiteen käytön takia tilapäisesti vähäksi aikaa loman jälkeen, mutta palautuu takaisin tavalliseen kosteustasapainoonsa kyllä. Kuivumisvaihe saattaa ärsyttää vaivalloisuudellaan, mutta itse olen mieluummin kärsinyt hiukan hilseilevästä ihosta kuin että olisin käyttänyt kemikaalista aurinkosuojavoidetta, joka yleensä aiheuttaa minulle paljon epäpuhtauksia/finnejä sekä muita ikäviä iho-oireita.

Poissa jeba

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #1463 : 08.04.21 - klo:14:25 »
^ Tuo öljyn tai minkä tahansa sekoittaminen aurinkosuojan sekaan varmasti laskee/laimentaa suojatehoa kuten sanoitkin. Itse pyrin käyttämään aurinkosuojaa vuoden ympäri jokaisena päivänä ainakin kasvojen ja kaulan iholla, joten nuo mineraalisuojat ei nyt itselle sovi. Ihon pitää kestää yhtäjaksoista käyttöä ilman kuivumisia tai ärsytyksiä, enkä halua myöskään lähmäisyyttä tai öljyisyyttä :P Jatkan kemikaalisten suojien käyttöä ja testailua, ja ihan mielenkiintoisia tuttavuuksia on löytynytkin.

Luulin että olin jo aiemmin löytänyt aivan täydellisen kemikaalisen aurinkosuojan koreakosmetiikasta, jota ehdinkin käyttää kaksi tai kolme purkkia, ja ajattelin että enää ei tarvitse sopivaa etsiä. Kunnes sitten törmäsin uutisointiin, että sen suojakerroin on länsimaisten testien perusteella oikeasti yli puolet pienempi. Tämän jälkeen on mennyt vähän luotto koreakosmetiikkaan itsellä ainakin aurinkosuojien osalta, mutta täytyy seurailla tilannetta. Tällä hetkellä tämän myynti on ilmeisesti vieläkin keskeytetty joka paikassa. Tuote on siis Klairs Soft Airy UV Essence SPF50+. 

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #1464 : 08.04.21 - klo:16:20 »
Kiinnostava nähdä, koska nuo uudet filtterit saadaan taas toimiviksi ja hyväksyttyjen kirjoihin.

Uusi tuttavuus videolta: Isntree 50+spf puikko, mukana kahdeksaa (!) eri hyaluronihappolajia...

1b F/M ii Mid-back

Poissa Shi Shi

• Tukkaguru
« Vastaus #1465 : 08.04.21 - klo:19:44 »
Tänään koeajossa Rilastil Sun System compact spf50, italialaista apteekkikosmetiikkaa, puhdas titaani-sinkkisuoja, ei talkkia eikä hajusteita, hieman silikonia ja aavistus öljyä. Halusin kokeilla mineraalisuojaa kasvoille ilman kuivatusta ja haamuefektiä. Tuntuu aika kivalta. Ei kuivata eikä tunnu rasvaiselta. Kevyellä kerroksella suht luonnollinen ja puolipeittävä, ja se spf ehkä tällä annostelulla jää parinkympin paikkeille. Otin vaaleimman sävyn ja tämä on varmaan parhaimmillaan kesämmällä. Tässä on vähän lasimainen (ei tosin öljyinen) kiilto, joten puuteria perään jos mattaa kaipaa. Mulla ei edes ole puuteria... Suunnilleen 9h ollut nyt naamassa, ja pysynyt siistinä kertymättä huokosiin tai juonteisiin.

Edit. Useamman päivän kokeilujen perusteella kaipailen lisäkosteutusta alle. Ajattelin hommata NYX Bare With Me hyytelön kokeiluun, koska se on silikoniton, vetinen ja vesiliukoinen (glyseriiniä ja PVP:tä). Levitys onnistuu paremmin pakkausen omalla sienellä kuin sormin tai kolmiosienellä (mulla ei ole beautyblenderiä). Levittäessä väri on aika hurja (oranssi), mutta asettuu aika nopeasti ja vaalenee edelleen päivän mittaan. Väri pysyy paremmin siistinä puuteroimalla. Puuterilla saa myös hillittyä astraalista mineraalikuultoa. Löysin jemmoista Everyday Mineralsin Sunlight Finishing Dustin (riisijauho), joka ihan ohuenohuena kerroksena riittää tähän tarkoitukseen. Edelleen kyllä tykkään tästä suojatuotteesta.
« Viimeksi muokattu: 15.04.21 - klo:09:37 kirjoittanut Shi Shi »

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #1466 : 15.04.21 - klo:07:55 »
Onko kukaan kokeillut Cattier Parisin spf 50-aurinkosuojaa kasvoille? Sitä on ilmeisesti kehuttu hyvin ohueksi ja fluidimaiseksi. Mulla on tällä hetkellä käytössä vain Madaran CC-voide jossa on spf 15, eikä sillä pitkälle pötkitä.  :P
1c F i
Oma väri saavutettu, pituus kainaloihin.
Luomushampoot ja co-pesut <3

Poissa Chronos

• Tukkaguru
  • Focus sounds like hocuspocus
    • Blogielämää
« Vastaus #1467 : tänään kello 07:22 »
Mä menen tänään Lahteen Kärkkäiselle ja saatan hommata tuon Cattierin aurinkosuojan kasvoille. Informoin tänne sitten, ellei joku muu ehdi ensin. Olisin kovin kiinnostunut kokeilemaan Misshan aurinkosuojia, ovat sellaisia valkoisia pulloja joissa erivärisen pastelliset korkit. Missha.ee sivustolla ovat olleet pitkään loppu, kuten moni muukin tuote.

EDIT: Cattierin sävytetty aurinkosuoja spf 50 on ohutta ja fluidimaista. On hieman öljyisen tuntuinen kun käsillä koskee kasvoihin levityksen jälkeen, mutta kasvoilla ei tunnu että olisi voidetta tai mitään. Voisin väittää että tämä voisi toimia jos laittaa hieman mineraalipohjaa päälle, mikäli haluaa vähän kiiltoa pois. Jättää kostean näköisen pinnan mutta ei sellaista öljyisen kiiltävää. Ei valkoista kajoa tai raitoja.
« Viimeksi muokattu: tänään kello 13:20 kirjoittanut Chronos »
1a M ii, vyötäröpituus. Hennavärjäilyä vuodesta 2003. Musiikilla toimiva ihminen <3