Kirjoittaja Aihe: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito  (Luettu 76358 kertaa)

Poissa Ulpu

• Tukkaguru
Luonnollinen/vähäinen ihon hoito
« : 25.03.06 - klo:20:34 »
Aloitan nyt ihan uuden aiheen ihonhoidosta, kun en oikein sopivaa ketjua löytänyt. Vaikka suurin osa meistä kaiketi putsaa ja puunaa ja kuorii ja rasvaa, mutta on joukossa heitäkin, jotka eivät niin kovasti kosmetiikkaa käytä. Tähän ketjuun voitaisiin koota kokemuksia "vähemmästä" ihonhoidosta ja hyvistä vinkeistä ilman tuotepaljoutta. Toivottavasti ymmärrätte, mitä ajan takaa. Kyllähän me tällaista aihetta ollaan sivuttu varmaan useammassakin ketjussa, mutta nyt tuli tarve aloittaa uusi.  :)

Nyt, kun mä olen ollut keskiviikosta asti kipeänä, ihonhoito on (yllättäen) jäänyt vähiin tai siis lähes kokonaan. Ja olen yllättynyt kasvojen ihon kunnosta. Iho on ihmeen sileä (mitä nyt väsähtänyt), eikä kireän pintakuiva niinkuin yleensä, jos en käytä voidetta. Nyt en siis ole pessyt enkä rasvannut kasvojani kuin pari kertaa neljän päivän aikana. Normaalisti olen niin tapoihini tottunut, etten osaisi olla hoitamatta, mutta tää tauti kaatoi petiin niin totaalisesti, että eipä ole edes jaksanut ajatella ihonhoitoa. Näkisittepä mun tukan.  :-[ Se ei ole kyllä kaunistunut pesemättömyydestä.  ;)

Joten yhteenvetona: Tulipahan todettua (taas), että kyllä se vesi vaan kuivattaa/ärsyttää ihoa ja samoin ihon käsittelykin. Oikeiden tuotteiden valinta/valitsematta jättäminen on siis tosi tärkeää. Ehkäpä se ihon rasvaamatta jättäminen yöksi voisi myös sittenkin olla kokeilemisen arvoinen juttu, vaikka se epäilyttääkin.

Näin sitä kipeänä (vaikken nyt ollutkaan kuin lenssussa) ollessa tulee pohdittua elämän tärkeitä kysymyksiä, joopa joo... Tai oikeastaan nyt, kun alkaa olla taas elävien kirjoissa. Mutta juu, kaippa se on ihan tervettäkin, vaikka näin kauneudenhoitoalan ammattilaisenakin, kyseenalaistaa asioita ja miettiä, mikä on tosiaan tarpeen ja mikä ei.

« Viimeksi muokattu: 25.03.06 - klo:20:42 kirjoittanut Ulpu »
Ken unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.   - Arvo Ylppö

Poissa calypso

• Tukkaguru
  • iHerb alekoodi: TUN470
    • Haista Ite!
Vs: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito
« Vastaus #1 : 25.03.06 - klo:21:05 »
Mun kokemus on että ihon voi jättää rasvaamatta yöksi vain siinä tapauksessa ettei ole meikkiä kasvoilla, eikä pese kasvoja illalla.
Mulla varsinkin talvisin kuivuu iho jo pelkästä vedestä mutta ei enää niinkään kiristäväksi vaan hilseleväksi.
Toinen juttu on se että jos olen lähdössä ulos, on jotain kosmetiikkaa laitettava kasvoille auringolta ja saasteilta suojaamaan. Nyt en puhu meikeistä vaan voiteista lähinnä  :) Maalla asuessa ei saasteista onneksi ole niin huolta. (itse en kuitenkaan asu maaseudulla)

Todellakin haluaisin pärjätä mahdollisimman vähillä tuotteilla, se vaan kerrostalossa (kuiva huoneilma) ja kaupungissa (saasteet) merenrannalla (viima) ei ole mahdollista ihan minimimäärällä sinnitellä, mikäli haluaa pitää ihonsa kunnossa  :-\
Tosiaan jos olen sairaana tai muuten vaan kotosalla jätän monesti aamulla kasvot tahallaan pesemättä eikä tarvitse rasvata kasvoja, ihokin tykkää lomailusta  ;)

Poissa Penny

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #2 : 25.03.06 - klo:21:07 »
Kipeänä mullakin on aina loistoiho, varsinkin kuumeisena tai krapulaisena. ;) Olen atoopikko, ja ihoa on rasvattu pienestä pitäen vaikka millä aineilla, nykyisin onneksi harvemmin pukkaa ihottumaa. Ihottumat kuitenkin parani aina juuri silloin, jos en rasvannut pitkään aikaan - joka oli tosi outoa. Ihotautilääkärit sanoivat, että kaikenlaista veden kanssa lotraamista pitää välttää, joten jouduin pesemään tukankin käsineet kädessä, koska iho oli heti rikki jos joutui kosketuksiin minkään aineiden kanssa. Saippuaa käsienpesuun (saati muuhun pesuun) en voinut edes kuvitella käyttäväni, paitsi sittemmin on löytynyt onneksi yksi joka ei ärsytä - merkiltään LV. Nykyisin pystyn myös olemaan ilman hanskoja suihkussa.

Ennen tosiaan tuli käytettyä vaikka mitä kasvoillekin, koska meikkasin joka päivä (tosin aloitin senkin vasta lähemmäs parikymppisenä). Iltaisin puhdistin kasvot kaikenmaailman aineilla, käytin kasvovettä, puhdistusmaitoja ja muutakin, myös apteekin perusvoiteita puhdistukseen ja rasvaukseen. Silmänympärysvoidettakin tuli käytettyä. Iho huusi kauttaaltaan hallelujaa, punotti jatkuvasti ja ihottumaa pukkasi ja iho hilseili älyttömästi. Sitä jatkui koko ajan, eikä meikki/pesu/hoitotuotteiden vaihtaminen auttanut. Sitten eräänä päivänä päätin että nyt saa riittää - lopetin kaiken, siis aivan kaiken, meikkaukset (meikkivoiteet, puuterit jne), puhdistukset - paitsi Humektanin käytön ja normaalit suihkut. Ja iho parani kuin silmissä.

Noh, juuri pari päivää sitten kokeilin pitkästä aikaa Eucerinin kasvovettä ja päätin, että tätä alan käyttää sitä suht säännöllisesti, kasvot tuntuivat raikkaammilta ja Humektan imeytyi paremmin. Mutta muihin tapoihin en osaisi enää palata. Toisaalta miettii, että pitäisiköhän sittenkin, koska ei tästä ainakaan paluuta nuorempaan ihoon ole... Tosin äitini on samanlainen, eli hän ei ole oikeastaan koskaan käyttänyt mitään, ei meikkiä eikä putsausaineita tms, ja hänelle tuli ryppyjä vasta lähemmäs 60:senä. Tiedä sitten mikä olisi järkevää..
« Viimeksi muokattu: 25.03.06 - klo:21:09 kirjoittanut Penny »
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys, liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa.

Poissa calypso

• Tukkaguru
  • iHerb alekoodi: TUN470
    • Haista Ite!
« Vastaus #3 : 25.03.06 - klo:22:08 »
Meidän äiti on kohta 45-vuotias, ei käytä muuta kuin perusvoiteita kasvoille. Nuorempana toki meikkasi mutta iho on suht rypytön. Elämäntavoista ei voi olla kiinni ainakaan sillä niissä ei ole mitään terveellistä  :D ja silti iho on rypytön, silmien ympärillä toki on ilmeryppyjä mutta niin niitä on minullakin ja olen 23-vuotias  :)
Kasvovettä käytin vain silloin kun olin päivät autohallilla ja putsareilla ei saanut kaikkea pölyä ja paskaa irti ihosta. Olen huomanut että mitä vähemmän kasvojen ihoa "hoitaa" ja siihen kiinnittää huomiota sen paremmassa kunnossa se on.
Ja juurikin kuumeessa ja krapulassa iho oikein hehkuu kauniina, ei välttämättä edes päälle päin huomaa että olo on mitä kamalin  ;D

Poissa Ulpu

• Tukkaguru
« Vastaus #4 : 25.03.06 - klo:22:35 »
Juu, nyt sitten kävin "pitkästä" aikaa kunnolla suihkussa.  ;) En pessyt kasvoja millään aineella, koska ei niissä mitään aineitakaan ole ollut. Ajattelin, että jos jättäisin tänäänkin rasvaamatta yötä vasten. No, pyyhin ihon Eucerinin kasvovedellä, mutta iho tuntui hetken päästä jo kuin hiekkapaperilta  :-[ poskista, että pakkohan sitä rasvaakin oli lätkiä. Onneksi ostin Tallinnasta sellaisen ihanan kasvoöljyn, joka on hyvä ensiapu ollut tuohon pintakuivuuteen. Sitä kun hieroo voiteen alle niin johan pehmiää.

Jännä, miten ihon happovaippa (happokelmu, hydrolibidikalvo) reagoi niin nopeasti ihon käsittelyyn. Ja vesihän se on vihollinen. Olisi hyvä, jos ei tulisi käytyä joka ilta suihkussa niin ei tarvitsisi kasvojakaan lutrata niin paljoa vedellä.

Ja tokihan iho kannatta suojata päiviksi, koska ulkoa päin tulee niin paljon ylimääräistä rasitetta iholle. Ja sehän se vasta ihoa ärsyttääkin, varsinkin jos on yhtään herkkyyteen taipuvainen iho.

Poissa Annika

• HAIRahtanut
« Vastaus #5 : 25.03.06 - klo:23:58 »
Mun kokemuksen mukaan iho tottuu yllättävän hyvin kaikenlaiseen puunaamattomuuteen, samoin kuin se tottuu rasvaamiseen jne. En edes muista kuinka kauan siitä tarkalleen on kun jätin puhdistukset ja rasvaukset pois, varmaan puolitoista vuotta. Iho parani aiemmasta rasvoittuvuudesta ja samanaikaisesta herkkyydestä ohi todella nopeasti, ja kaikki normalisoitui.

Jaksan aina ihmetellä sitä, miten paljon hyvää ulkoilma voikaan tehdä iholle. Iho on aivan täydellinen kun tulee ulkoa, sileä, pehmeä, hetken näyttää että kaikki pienet epäpuhtaudetkin häviää kuin tuhka tuuleen. Täytyy tunnustaa etten kyllä käytä tarpeeksi suojaa. Aurinkosuojaa vain heti kun alkaa paistaa vähänkään voimakkaammin, mutta siihen se jääkin.

Välillä lämpimän suihkun jälkeen mullakin poskista hieman iho hilseilee, mutta se tasoittuu aina yöllä. Muutenkin silloin on talintuotannon oltava suurempi, koska aamuisin myös iho on todella hyvän näköinen, ei rasvainen mutta terveen hehkun omaava. Talvella mä en aamuisin koskaan huuhtelekaan kasvoja vedellä kuten tavallisesti, ja ihan hyvin olen pärjännyt.
The greatest battles are fought within oneself.

Poissa Axamit

• Tukkaguru
« Vastaus #6 : 26.03.06 - klo:00:37 »
Mulla jäi suuri osa ihonhoidosta pois kun siirryin dr. Hauschkaan (ja nyt osa tuotteista hinnan takia Weledaa), eli enää en käytä minkäänlaisia kuorintoja tai naamioita jne. Kuorinnan pois jättäminen mietitytti aluksi, mutta nyt huomaan, että iho on koko ajan yhtä pehmeä, kuin se ennen oli vain kuorinnan jälkeen. Jotain luonnonmukaista naamiota olisi kyllä ehkä hyvä käyttää, koska jonkun verran epäpuhtauksia mun ihossa kuitenkin on, mutta sekään ei tunnu ihan välttämättömältä.

Sama huomio kuin edellisillä, eli ulkoilun jälkeen iho on kyllä ihan loistokunnossa, mutta valitettavasti en sitä ikinä kuitenkaan tee.. En edes muista koska olisin viimeksi ollut pitemmän aikaa pihalla  ::)

Milandra

• Vieras
« Vastaus #7 : 26.03.06 - klo:08:55 »
No en nyt tiedä onko tämä minun hoitoni vähäistä mutta vähentynyt ainakin. Elikkäs mulla on kuiva iho, joka on kuitenkin aina tukossa ja samea + pari kipeää finniä. Nykyään olen muutaman kerran viikossa kuorinut ihoni Lidlin :D  kuorintavoiteella ja sen jälkeen pessyt Nivea Visage Gentle Water Cleansing Cream With Moisturing Micropeaels, Aloe Vera & Chamomile-aineella  (Mieto Puhditusvoide, For Dry and sentivive Skin). Ei enää tarvitse yöksi välttämättä voidetta, kasvoja ei kiristä eikä hilseilytä. Ennen en pystynyt edes kuvittelemaan nukkuvani ilman kasvorasvaa.

Tuo kuorintavoide avaa ihon ja puhdistusvoide kosteuttaa niin ettei rasvaa vältämättä enää yöksi tarvitse ja iho tykkää. Ehkä tuo kuorinta avaa niin hyvin ihoa, että se alkaa itsekin kosteuttaa itseään kuitenkaan liikaa rasvoittamatta. Päivisin käytän kevyesti Erisanin kasvovoidetta ja silloin tällöin tulee tehtyä syväpuhdistava kasvonaamio kuorinnan jälkeen.. Iho on ihanampi kuin vuosiin.

Toki olen syönyt Biotin Fortea, jossa on sinkkiä sekin voi vaikuttaa.

Poissa babylissa

• Tukkaguru
« Vastaus #8 : 26.03.06 - klo:10:33 »
Ajatelkaapa ns normimiehen ihonhoitoa... yleensä normikörmy ei laita mitään naamaansa joten ei joudu putsailemaan sitä eikä tarvitse voiteita. Ehkä se on vähän niin, että jos käytät "kemppareita" sinun täytyy sitten kumota eli putsata ne toisilla "kemppareilla" ja sitten iho jo kaipaakin voidetta koska siitä on pesty kaikki normaalirasva pois. Mutta jos ei käyttäisi ollenkaan meikkiä jotenka ei tarvitsisi pestä ihoaan saippualla/putsarilla ei tarvitsisi voiteitakaan... Eipä satoja vuosia sitten ole ollut paljoa kemikaaleja mitä nassuunsa laittaa.Tietysti ei ollut ilmansaasteitakaan. Kai ihminen on sitten keinot keksinyt luonnosta hoitaakseen ihoaan jos on tarve vaatinut (onhan ihosairauksia ollut silloinkin, nahka palanut auringossa, kai sitä on jollakin hoidettu). Hmm, olisipa mielenkiintoista tietää entisajan kauneuden- ja ihonhoidosta!

Poissa Syaani

• Tukkaguru
« Vastaus #9 : 26.03.06 - klo:11:48 »
Mä olen kauhistuttanut useampaa kosmetologia sillä, että puhdistan kasvoni tavallisella suihkusaippualla. Meikit lähtevät perusrexonalla hyvin pois suihkun aikana. Aamupuhdistus ennen meikin laittoa menee myös samalla aineella.

Kosteusvoidetta käytän meikin alla. Yleensä Nivean lotionia, jolla rasvaan muunkin kropan. Kovien pakkasten aikaan käytän kevyttä Bellavitaa tai Bepanthenin sinistä yövoiteena. Ihoa kuorin silloin tällöin käyttämällä karkeapintaista pesusientä. Ja joskus ostan niitä yksittäispakattuja naamioita, jotka kirkastavat ihoa kivasti.

Yllättävää kyllä, mun iho on aika hyvässä kunnossa. Ei aavistustakaan oikeista rypyistä, vaikka ikää on  pian 27 vuotta. Epäpuhtauksia tulee T-alueelle, mutta nekin ovat melko vähäisiä.

Viime aikoina olen kuullut muutamalta puolitutulta kehuja ihoni kunnosta, on kuulemma kuulas ja raikas. En ole kehdannut kertoa täyttä totuutta brutaaleista hoitotoimistani.  ;D
1a F ii

Poissa Penny

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #10 : 26.03.06 - klo:13:58 »
Juu, nyt sitten kävin "pitkästä" aikaa kunnolla suihkussa.  ;) En pessyt kasvoja millään aineella, koska ei niissä mitään aineitakaan ole ollut. Ajattelin, että jos jättäisin tänäänkin rasvaamatta yötä vasten. No, pyyhin ihon Eucerinin kasvovedellä, mutta iho tuntui hetken päästä jo kuin hiekkapaperilta  :-[ poskista, että pakkohan sitä rasvaakin oli lätkiä.

Jännä, miten ihon happovaippa (happokelmu, hydrolibidikalvo) reagoi niin nopeasti ihon käsittelyyn. Ja vesihän se on vihollinen.

Oman kokemuksen mukaan suihkun jälkeen ei kannata pyyhkiä millään aineilla, eikä myöskään muun vedelläpesun jälkeen esim. illalla - tai kasvot tosiaan on hiekkapaperia. Tiedä käytänköhän tuota Eucerinia väärin, siinähän lukee että "kasvojen putsauksen jälkeen"... pyyhin nimittäin sillä vain toisinaan illalla kasvot kun ovat rasvoittuneet päivän aikana, sitä ennen huuhtelen ripsivärin silmistä vain vedellä, kasvoja varoen. En uskaltaisi käyttää tuota, saati mitään muutakaan heti vesipesun jälkeen, koska kasvot on muutenkin kuivat silloin.

Mutta on se kyllä hassua, miten nopeasti kaikkeen tottuu. Vaikka kuvittelisi ettei voisi elää ilman jotain toimenpidettä (esim. rasvausta Humektanilla), kyllä iho siihenkin nopeasti tottuisi ja on tottunutkin, jos rasva on jäänyt esim. mökkireissun ajaksi kotiin. 

Noista Syaanin mainitsemista brutaaleista hoitotoimista tuli mieleen, että niillekin voi herkistyä myöhemmin, vaikkei heti tulisikaan. Hyvä esimerkki on kaverini, joka pesi aina tiskit ilman hanskoja - tuloksena sai joskus parikymppisenä käsiinsä melkoisen ihottuman riesakseen johon ei kortisonitkaan tunnu auttavan - vaikka hänellä ei ole ikinä mitään allergioita/ihottumia tms ollut. Tietenkään esim. suihkusaippuaa ei voi verrata astianpesuaineisiin, mutta jos jotain iho-oireita alkaa ilmestyä (niitähän voi tosiaan alkaa ilmestyä koska vaan vaikkei aiemmin olisi ollut), kannattaa pitää silmällä erityisesti vahvoja/hajustettuja pesuaineita, jotka vievät pois sitä ihon luonnollista kosteutta.
Juurikasvu on nyt rekisteröity yhdistys, liittymällä yhdistyksen jäseneksi voi tukea Juurikasvun toimintaa.

Poissa Erykah

• Tukkaguru
« Vastaus #11 : 26.03.06 - klo:14:12 »
Oman kokemuksen mukaan suihkun jälkeen ei kannata pyyhkiä millään aineilla, eikä myöskään muun vedelläpesun jälkeen esim. illalla - tai kasvot tosiaan on hiekkapaperia. Tiedä käytänköhän tuota Eucerinia väärin, siinähän lukee että "kasvojen putsauksen jälkeen"...

Jostain luin, että kasvovettä just pitäisi käyttää vesipesun jälkeen, tasapainottaa jotenkin ihoan ph:ta jota vesi on muuttanut tai jotain.

rihkamatyttö

• Vieras
« Vastaus #12 : 26.03.06 - klo:14:17 »
Mä oon huomannu, että mun iho voi paremmin, kun jätin aamupesut pois. Eli illalla putsaan meikit pois, ja laitan voidetta, aamulla en tee mitään, paitsi laitan kevyttä kosteusvoidetta, jos iho vaatii, ja harvoimpa vaatii. Punottaminen on vähentynyt, eikä iho rasvoitu päivän aikana niin paljon. Mun iho oli ennen ns pintakuiva, eli kiristi pesun jälkeen, mutta päivän mittaan rasva nousi iholle puuterin läpi. Nyt on iho tasapainottunut jonkin verran.

Poissa Ulpu

• Tukkaguru
« Vastaus #13 : 26.03.06 - klo:14:32 »
Oman kokemuksen mukaan suihkun jälkeen ei kannata pyyhkiä millään aineilla, eikä myöskään muun vedelläpesun jälkeen esim. illalla - tai kasvot tosiaan on hiekkapaperia. Tiedä käytänköhän tuota Eucerinia väärin, siinähän lukee että "kasvojen putsauksen jälkeen"... pyyhin nimittäin sillä vain toisinaan illalla kasvot kun ovat rasvoittuneet päivän aikana, sitä ennen huuhtelen ripsivärin silmistä vain vedellä, kasvoja varoen. En uskaltaisi käyttää tuota, saati mitään muutakaan heti vesipesun jälkeen, koska kasvot on muutenkin kuivat silloin.

Kyllähän tuota Eucerinia juuri noin on tarkoitettu käytettäväksi niinkuin kasvovesiä yleensäkin tai sitten voi pyyhkiä pelkästään sillä. Mä en aamuisin pese kasvoja muuta kuin huuhtelen silmät kylmällä vedellä, muuten pyyhin kasvovedellä. Mä olen niin tottunut käyttämään kasvovettä, etten oikein osaa olla ilman. Koska se kuitenkin tasapainottaa ihon pH:ta veden jälkeen, viimeistelee puhdistuksen ja kyllähän kosteuttava/rauhoittava kasvovesi tuo sitä kosteuttakin iholle. Joten ajattelen niinkin, että se estäisi sitä kiristelyäkin omalta osaltaan - mutta eipä se juuri estä, näin talvella ainakaan.

Poissa Syaani

• Tukkaguru
« Vastaus #14 : 26.03.06 - klo:14:32 »
Noista Syaanin mainitsemista brutaaleista hoitotoimista tuli mieleen, että niillekin voi herkistyä myöhemmin, vaikkei heti tulisikaan.

Tiedostan tämän kyllä. Olen herkistynyt ajan kanssa joillekin meikeille. Lumenen tuotteista en uskalla enää käyttää muuta kuin kivipuuteria ja kynsilakkoja. Kaikista muista iskee hirveä ihottuma, jopa niistä hypoallergeenisista. Eli ennakkoon on vaikea tietää, mikä alkaa jossain vaiheessa ärsyttää.
1a F ii