Kirjoittaja Aihe: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito  (Luettu 76359 kertaa)

Poissa Luomo

• Tukkaguru
  • Purri
Vs: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito
« Vastaus #105 : 22.08.06 - klo:23:54 »
Lukaisinpa tämän koko ketjun, kun puolivahingossa on viime aikoina tullut kokeiltua vähäistä ihon hoitoa ja ei-yövoidetta-metodia pintakuivalle sekaiholleni. Korresin kosteusvoiteeni nimittäin loppui taannoin ja ajattelin kokeilla muutaman päivän ilman yövoidetta ennen kuin menen seuraavan kerran Helsinkiin, mutta iho tuntui niin hyvältä, että jätin Korresilla käynnin väliin. Nyt olen kolmisen viikkoa hoitanut ihoa seuraavasti: aamulla pesu Philosophyn Purity made simplellä ja Dr. Hauschkan kasvoöljyä (rasvoittuvalle iholle) ja illalla pesu tuolla Puritylla + muistaessa Korresin Hamamelis-kasvovettä. Ei voiteita, kuorintoja, naamioita. Meikkaan kuitenkin päivittäin, joten illalla on pakko putsata iho kunnolla.

Ihon pintakuivuus on vähentynyt selvästi, joskin on kesällä muutenkin vähäisempää. Myös rasvoittuminen on ehkä aavistuksen vähentynyt. Ajattelinkin kokeilla tätä nyt vielä jonkin aikaa ja jos iho alkaa syksymmällä kuivumaan, niin ostan sitten voiteen yöksi. Aamuisen pesun olen jo pitkään halunnut korvata kasvovedellä pyyhkimisellä, mutta tuo Korresin tuote ei minulla siihen sopinut (jättää ihon tahmeaksi). Sen sijaan illalla käytän sitä (vähän kosteusvoiteen korvikkeenakin). Tosin tämän ketjun jälkeen ajattelin, että taidankin kokeilla korvata tuon aamuisen pesun Humektan-pesulla.

Olen miettinyt paljon tätä, että vaikka vähäisellä hoidolla saavuttaisikin lyhyellä aikavälillä hyviä tuloksia, niin onkohan hoitotuotteilla kuitenkin pitkän tähtäimen hyötyjä. Vähän niin kuin Stationeryn allekirjoituksessa sanotaan :-\. Että uskaltaako sitä kosteusvoidetta kokonaan hylätä, jos ihon hyvä kunto jatkuukin vielä syksyllä? En tosin tiedä, olenko psykologisestikaan valmis kokonaan luopumaan rentouttavasta tunteesta, joka tulee ihanan kosteusvoiteen levittämisestä kasvoille kauniista purkista ::).
Hiukset: 3b M ii, luonnonkiharat, keskiruskeat, puolipitkät, kuivat, päänahka herkkä ja hieman rasvoittuva. Hiuslaatuketju s. 1. Suosikkituotteet: sh: Kérastase Dermo-calm Bain riche hoidot: Tigi O&H, L'anza Healing ColorCare, Tigi Brunette Goddess, K-pak vaahto

Poissa Koala

• Tukkaguru
« Vastaus #106 : 23.08.06 - klo:00:30 »
Olen nyt noin kuukauden verran vähentänyt tuntuvasti kosteusvoiteen käyttöä, kun luin muistaakseni Kodinkuvalehdestä äiti-lapsihaastattelun, jossa äidillä ja tyttärellä oli sama ammatti, kosmetologi. He molemmat kuulemma puhdistivat ihonsa aamulla aina merisuolaa sisältävällä aineella, vai jopa ihan merisuolalla (?) ja käyttivät muistaakseni jotain kasvovettä siihen perään, mutteivat voidetta lainkaan. Perustelivat tämän siis samaan tapaan kuin yllä, eli kuten Dr. Hauschkakin on asian perustellut. Ihoni ei ole ollut kuiva kuin parina iltana ja silloin olen kasvopesun ja kasvoveden lisäksi (joka ilta en käytä edes kasvovettä  :-[) levittänyt myös voidetta, muulloin en. Alan kuitenkin varmaan heti syksyllä kuitenkin rasvailemaankin, kun silloin ihoni sitä tarvitsee, nyt ei. Aamulla olen usein käyttänyt pelkkää kasvovettä tai vain heittänyt pikaisesti viileää vettä kasvoille jos iho ei ole tuntunut muuta tarvitsevan... Tämmöistä laiskahkoa ihonhoitoa nyt kesällä  ::). Toki niinä päivinä kun meikkaan, hoidan ihoakin enemmän, mutta muuten on pärjätty näin.

Poissa purppura

• Tukkaguru
  • Oh, my God! That is so unfair!
« Vastaus #107 : 23.08.06 - klo:18:13 »
Olen miettinyt paljon tätä, että vaikka vähäisellä hoidolla saavuttaisikin lyhyellä aikavälillä hyviä tuloksia, niin onkohan hoitotuotteilla kuitenkin pitkän tähtäimen hyötyjä. Vähän niin kuin Stationeryn allekirjoituksessa sanotaan :-\. Että uskaltaako sitä kosteusvoidetta kokonaan hylätä, jos ihon hyvä kunto jatkuukin vielä syksyllä?

Minäkin kokeilin kesällä tuota ei yövoidetta metodia, mutta minulla ei toiminut. Alussa toimi kyllä, mutta sitten tuli kuivia länttejä. Pitempi aikaisessa käytössä iho olisi voinutkin tottua, mutta en jaksanut odotella.

Minäkin olen miettinyt tuota, että onko edes hyvä jos ei rasvaa ollenkaan. Kuitenkin nykyään ilmasto on hieman erilaisempaa kuin ennen vanhaan. Voide kuitenkin suojaa ihoa saasteilta ja sillä tavoin varmaan estäisi ihon vanhenemista/ryppyyntimistä? Minusta yövoiteen käytön lopettamisessa ei ole mitään pahaa jos vain iho kestää. Hyvä kasvojenkin antaa tuulettua välillä.  ;) Toisaalta juu... onhan se kiva levittää voidetta vasta puhdistetuille kasvoille ja heti tuntuu pehmeältä.   :-*

Olen myös lopettanut kasvojen kuorinnan, kun en näe siitä mitään hyötyä itselleni. Ehkä talvella voisi välillä, mutta nyt iho ei ainakaan kuorintaa tarvitse. Naamioita teen vielä kerran viikossa.

Kirjoitinkohan tähän jo asiaan liittymätöntä...? Vähän arveluttaa.
« Viimeksi muokattu: 23.08.06 - klo:18:16 kirjoittanut purppura »

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #108 : 24.08.06 - klo:11:06 »
Mikä se dr. Hauschkan metodi on? Tai mihin se perustuu? Miksi ei yöllä kosteusvoidetta? Saako ihoa silloin pestäkään iltaisin? Pesuhan yksistään kuivattaa.

Toisethan väittää, että ehdottomasti kosteusvoidetta yöksi kun iho vastaanottaa siitä paremmin ne vaikuttavat aineet, mitä ne sitten ovatkaan.

Poissa Cherry

• HAIRahtanut
« Vastaus #109 : 24.08.06 - klo:13:03 »
Mikä se dr. Hauschkan metodi on? Tai mihin se perustuu? Miksi ei yöllä kosteusvoidetta? Saako ihoa silloin pestäkään iltaisin? Pesuhan yksistään kuivattaa.

En ole tuohon sarjaan sen kummemmin tutustunut, mutta muistaakseni dr.hauschalla kuivan ihon hoidossa on ideana se, että kuivaa ihoa ei kosteutettaisi, jotta se alkaisi itse tuottamaan rasvaa, joka taas ehkäisee kuivumista. Eli jos tuohon on uskomista, niin kyllähän iho kannattaisi silloin pestäkin iltaisin.
Kaikkein vaikeinta on luottaa, mutta ilman sitä ei mitään saa.

Poissa Luomo

• Tukkaguru
  • Purri
« Vastaus #110 : 24.08.06 - klo:14:58 »

Toisethan väittää, että ehdottomasti kosteusvoidetta yöksi kun iho vastaanottaa siitä paremmin ne vaikuttavat aineet, mitä ne sitten ovatkaan.
Idea on tuo sama mutta päin vastoin ;D. Eli iho toimii yöllä vilkkaimmin ja ihon luonnollista toimintaa ei pidä häiritä kosteusvoiteella. Kosteusvoiteen käyttö lähettää iholle viestiä, että iholla on kosteutta yllin kyllin, jolloin ihon oma kosteutusprosessi (pahoittelen, etten tiedä oikeita termejä ;)) vähenee. Tämä yö on ihon omien prosessien kannalta tärkeintä aikaa, joten siksi juuri yöksi pitää iho jättää rauhaan, päivällähän saa käyttää kosteusvoidetta. Ihon saa puhdistaa illalla, se ei haittaa asiaa. Tuolta Hauschka-ketjusta löytynee tarkemmin.
Hiukset: 3b M ii, luonnonkiharat, keskiruskeat, puolipitkät, kuivat, päänahka herkkä ja hieman rasvoittuva. Hiuslaatuketju s. 1. Suosikkituotteet: sh: Kérastase Dermo-calm Bain riche hoidot: Tigi O&H, L'anza Healing ColorCare, Tigi Brunette Goddess, K-pak vaahto

Lilja

• Vieras
« Vastaus #111 : 28.08.06 - klo:18:26 »
Yksi kasvojenpesu päivässä riittää, mutta oma rasvoittuva iho näyttää valitettavasti aika kamalalta, jos en yli vuorokauteen sitä pese.

Kädet ja kasvot ovat toki erilaisia, mutta omat kynnet ja käsien iho ovat tykänneet siitä, että olen rasvannut niitä juuri ennen nukkumaanmenoa. (Käytän rasvana Urtekramin hajusteetonta sarjaa, jossa ei ole mitään turhia säilöntäaineita, parabeeneja tms.)

Poissa Luomo

• Tukkaguru
  • Purri
« Vastaus #112 : 01.09.06 - klo:12:06 »
Nyt olen ollut kuukauden ilman kosteusvoidetta, pesen kasvot aamuin illoin Philosophyn Puritylla ja iltaisin laitan Hauskan kasvoöljyä. Plussaa on, että kasvoilla ei ole ollut vähään aikaan näpyn näppyä, vaikka yleensä melkein aina on jossain joku näppy. Tosin yleensä kesällä iho on muutenkin paremmin voiva, joten saattaa ainakin osittain johtua siitäkin. Pintakuivuutta ei myöskään ole havaittavissa (saattaa edelleen liittyä vuodenaikaan), mutta iho ehkä rasvoittuu/kiiltelee jopa aavistuksen aiempaa enemmän.

Olisi kiva kuulla muiden rasvaisen/sekaihon omistavien kokemuksia tällaisesta "luonnollisesta" ihon hoidosta, kun äkkiseltään nuo Hauska-metodit yms. tuntuu sopivan paremmin kuiva/herkkä-ihoisille.

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #113 : 01.09.06 - klo:12:19 »
Voi kiesus. Olin muutaman päivän pesemättä naamaa ja sitten kun menin suihkuun, sain suunnilleen kaapia ihosta rasvaista hilsettä. Eikä se vielä riittänyt, kun laitoin suihkun jälkeen kosteusvoidetta, se ei meinannut edes levittyä kun iho oli niin hilseinen. Ei ole meikäläistä varten tuo vähempihoitamisen metodi näköjään.
Yksi ilta jätin suihkun jälkeen laittamatta voidetta naamaan ja naama oli ihan kauttaaltaan kalansuomuilla hetken päästä. :-\

Euphoria

• Vieras
« Vastaus #114 : 01.09.06 - klo:17:41 »
Enpä kyllä uskaltaisi jättää ihon puhdistusta yhteen kertaan päivässä, enkä myöskään kosteuttamista aamuin illoin. Dr. Hauschkaan olen kyllä harkinnut siirtyväni, kunhan kokeilen sen näytepakkauksen ensin.

Poissa Deadly Nightshade

• Tukkaguru
  • Omaa pääkarvastoa
« Vastaus #115 : 01.09.06 - klo:20:33 »
Enpä kyllä uskaltaisi jättää ihon puhdistusta yhteen kertaan päivässä, enkä myöskään kosteuttamista aamuin illoin. Dr. Hauschkaan olen kyllä harkinnut siirtyväni, kunhan kokeilen sen näytepakkauksen ensin.

Voi kyllä mieli muuttua kunhan haistat niitä tuotteita.  ;D

Euphoria

• Vieras
« Vastaus #116 : 01.09.06 - klo:21:03 »

Voi kyllä mieli muuttua kunhan haistat niitä tuotteita.  ;D

Katsotaan nyt miten käy  ;).

Poissa iines

• HAIRahtanut
« Vastaus #117 : 02.09.06 - klo:14:28 »
Ostin Weledan manteliöljyn ja yhden käyttökerran perusteella on jo pakko kehua. Käytössä myös OMC:n kuivan ja ikääntyvän ihon kasvoöljy ja verrattuna tähän Weleda oli jotenkin samettisempaa ja levittäytyi paremmin kasvoille sekä imeytyi nopeammin.  Iho oli aivan tajuttoman pehmeä ja sileä imeytymisen jälkeen, millään voiteella en ole saanut samanlaista tulosta. Tuotahan voisi käyttää myös ihon ja silmämeikinpuhdistukseen, mutta en raaski. Pelkästään yövoiteena käyttelen.  Iso plussa myös hajusteettomuudesta. Tosin on tuossa mun mielestä häivähdys mantelimaista tuoksua.

Edit. Huonoa tässä on se, että pullosta lirahtaa helposti öljyä ihan liikaa...OMC:n putelista pystyy annostelemaan tipan kerrallaan.
« Viimeksi muokattu: 12.09.06 - klo:00:15 kirjoittanut iines »
1aFii. Puolipitkä vaaleaksi raidoitettu.

Euphoria

• Vieras
« Vastaus #118 : 02.09.06 - klo:14:43 »
Kirjoitin Dr. Hauschka kokeilustani ko. merkin ketjuun. Eikä tuoksut kokeilemissani tuotteissa mitään kauheita olleet. Saatan tulevaisuudessa ostaakin jonkun tuotteen, mutten koko ihonhoitosarjaa kuitenkaan. Weledaan voisin yhidstellä, sillä tulisi halvemmaksikin.

Mitenkä tuo Weledan manteliöljy sopii rasvoittuvalle- ja sekaiholle? Syksyllä ja talvella minäkin tarvitsen tuhdinmpaa ainetta kasvoilleni. Tämän olen huomannut tuleen ikääntymisen myötä.

Poissa iines

• HAIRahtanut
« Vastaus #119 : 03.09.06 - klo:00:19 »
^ No mun iho on lähinnä sekaiho (leuka ja nenänpielet rasvoittuvat, muuten normaali) ja käytän myös herkän ja kuivan ihon tuotteita ihan mielellään :). Ei tuo manteliöljy ainakaan rasvoittuvalta tuntunut, saa nyt nähdä pidemmässä käytössä. Mutta tähän mennessä yleisesti mitkään kuivan ihon tuotteet ei ole aiheuttaneet ongelmia.
1aFii. Puolipitkä vaaleaksi raidoitettu.