Kirjoittaja Aihe: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito  (Luettu 76369 kertaa)

Poissa Vivi

• Tukkaguru
Vs: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito
« Vastaus #120 : 03.09.06 - klo:02:40 »
Mulla on myös rasvoittuva iho ja olen käyttänyt Weledan manteliöljyä hyvällä menestyksellä sillon kuin ihossa on tilapäistä kuivuutta (eli siis talvisin). Olen sitä välillä laitellut, vaikka iho ei ole tuntunut kovin kuivalta, eikä siitä ole mitään huonoa (esim tukkeumia) seurannut. Harvemmin tulee kuitenkaan laitettua silloin, koska ei se silloin imeydy ja öljy kasvoilla suttaa sivuhiukset ja silmälasit (siis vaikka hillitysti laitan). Ehkä olen sottapytty.  8)
Oma väri takaisin.

Poissa Moonflower

• HAIRahtanut
« Vastaus #121 : 02.10.06 - klo:21:30 »
Mun rasvoittuvalle sekaiholleni ei sovi yövoiteiden poisjättö, se on ainakin nyt todistettu.

Ehkä reilun viikon verran olen kokeilumielessä jättänyt iltapesun jälkeen kylmästi rasvauksen pois ja mennyt nukkumaan kiristävillä kasvoilla. Muutama päivä sitten alkoi tapahtua kauheita. Kasvoissani on siellä täällä ihan vieri vieressä pikkuruista näppyä, lähes ihottumalta näyttävää. Ei onneksi näy kuin valoa vasten tiiratessa, mutta kuitenkin  :-X. Ja vähän hilseilyäkin on havaittavissa. Nuo näpyt ovat sellaisia, että ihoa hangatessa tuntuvat häipyvän kokonaan, tai ainakin niiden valkoinen pää katoaa pois. Niitä saa myös poksautettua tuon valkoisen pois, eikä jäljelle tunnu jäävän yhtään mitään. Eivät siis tunnu koostuvan kuin tuosta valkoisesta huipusta, eikä niistä tue verta tai mitään. Varmaan todella mielenkiintoista. Voihan ällötys.

Voihan olla että ihoni ei vielä ehtinyt tottua rasvattomuuteen, mutta ei enää kokeilua huvita jatkaa. Toivottavasti kasvot palautuu pian ennalleen, kun koskaan ennen ei mitään vastaavaa ole ollut. Nyt osaisin taas arvostaa vanhaa ihoani...  eikun naamaa rasvaamaan!

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #122 : 31.10.06 - klo:09:12 »
Joku ulkomaalainen alan ammattilainen haukkui taannoin Iltalehdessä kalliit ryppyvoiteet ja sanoi, että ne ovat yhtä tyhjän kanssa. Käski käyttämään apteekin perusvoiteita sekä suojata ihon auringolta. Järkevä tyyppi!

En tosiaankaan väitä, että olisit väärässä, mutta tässä mun tarina:

Mulla oli pitkään rasvainen sekaiho, jota vesipesin puhdistusaineella aamuin illoin, ja tietty kosteutin voiteilla. Täytettyäni 25 vuonna 2004 marraskuussa iho kuivui yhtäkkiä ihan kamalaksi, kiristeli, hilseili, kirveli. Tietty kovat talvipakkasetkin vaikutti asiaan. Lopetin rasvaisen ihon tuotteiden käytön ja vesipesun, hankin vanulla pyyhittävää kuivan ihon putsaria ja kokeilin kaikki apteekin perusvoiteet läpi sieltä Humektanista kaikista rasvaisimpaan asti. Ne ei kuitenkaan auttaneet ollenkaan.

Sitten kerran vanhempien luona vieraillessani lainasin äiskän L´orealin ryppyrasvaa ja se rauhoitti ihoni! Sen vierailun jälkeen ostin samanlaisen ryppyrasvan itselleni talveksi ja olo oli ok. Tiedä sitten, mikä ainesosa siinä oli se ihmeidentekijä, perusvoiteet ei kuitenkaan auttaneet.

Mun kasvojen iho on muuttunut tyypiltään kuivaksi ja en pese sitä vedellä enää ollenkaan. Aamulla pyyhkäisen alkoholittomalla kasvovedellä ja voitelen, illalla jos olen laittanut meikkiä, putsaan kasvomaidolla ja pyyhin vanulla pois ja voitelen yövoiteella. Jos yritän siirtyä kuivan ihon tuotteista esim normaalin ihon tuotteisiin, iho kuivuu heti. Kroppakin on kuivunut siihen malliin, että talvisin pitää joka ikisen suihkun jälkeen rasvata koko keho, muuten raavin ihon yltäni yöllä unissani. Kesällä en tarvitse vartalovoidetta ollenkaan.

2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...

Poissa Humppasusi

• Tukkaguru
  • Humpparaakki!
« Vastaus #123 : 06.11.06 - klo:13:18 »
Nyt olen siirtynyt aika vähäiseen ihonhoitoon (ei se kyllä aiemminkaan hirveää puunausta ole ollut). Aqualan L sopii meikinputsaukseen, joskus pyyhkäisen lorealin vaaleanpunaisella kuivan ihon kasvovedellä. Rasvailen posket yleensä putsauksen jälkeen, mutta joskus jos kosteusvoidetta ei ole saatavilla niin iho tuntuu kyllä muutaman tunnin päästä ihan hyvältä, vaikka aluksi kiristelisikin.

Epäpuhtauksia mulla ei ole ollut ikinä. Mulla on ollut ehkä yksi finni elämäni aikana (täytän ylihuomenna 19). Voihan niitä vielä tietysti alkaa pukkaamaan ;) Ihoni on äärimmäisen herkkä, pienestäkin puunauksesta se alkaa punoittamaan aivan kirkkaanpunaisena, joten siinäkin on yksi syy tähän vähäiseen hinkkailuun ja putsailuun.

Kuorinut en ole ihoani sitten... Ööh... Vuoden 2001 jälkeen ehkä? En ole kokenut sitä tarpeelliseksi. Kaikella tällä on hyvin pärjätty!
1cMiii Suosikkituotteet XZ-sarja kokonaisuudessaan. Kasvatan omaa väriä takaisin.

Euphoria

• Vieras
« Vastaus #124 : 06.11.06 - klo:13:39 »
^^Huomasinpas vasta nyt tuon viestin.

En tarkoittanut viestissäni haukkua ryppyvoiteita, sillä jokaisen iho on yksilöllinen. Tuossa artikkelissa, jota lainasin, oli varmaan tarkoitettu niitä hyvin kalliita ryppyvoiteita, jotka lupaavat pyyhkiä rypyt pois muutamassa viikossa. Jutussa muistaakseni korostettiin sitä, että tärkeintä on hyvä kosteutus ja että rypyistä pääsee eroon vain kauneusleikkauksella. Olenhan itsekin kokeillut jotain ryppyvoiteita, kuten Cliniquen Turnaroundia. Se oli tehokas tuote, sillä ihon hilseily todisti sen uudistavan ihoa. Itselläni ei kuitenkaan ole varaa hankkia 40 euron ja sen yli maksavia tuotteita.

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #125 : 06.11.06 - klo:16:03 »
^^Huomasinpas vasta nyt tuon viestin.

En tarkoittanut viestissäni haukkua ryppyvoiteita, sillä jokaisen iho on yksilöllinen. Tuossa artikkelissa, jota lainasin, oli varmaan tarkoitettu niitä hyvin kalliita ryppyvoiteita, jotka lupaavat pyyhkiä rypyt pois muutamassa viikossa. Jutussa muistaakseni korostettiin sitä, että tärkeintä on hyvä kosteutus ja että rypyistä pääsee eroon vain kauneusleikkauksella.

Toi on varmaan totta, siis jos ryppyjä on tullakseen, niin ei niitä voiteilla voi kokonaan ehkäistä ja siinä vaiheessa varmaan ne superkalliit voiteet ei niin paljoa eroa vähemmän kalliista.

Mä luulen, että se on enimmäkseen perimästä kiinni, tuleeko ryppyjä helposti vai ei, ja miten vähällä/paljolla puunaamisella iho pärjää. Kunhan vain kerroin oman tarinani, mikä kyllä itseäni silloin ihmetyti.

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #126 : 03.12.06 - klo:17:22 »
Löytyipä mielenkiintoinen aihe!  :) Erittäin tuttu asia omalla kohdalla, sillä viimeiset kolme vuotta elämä on ollut yhtä taistelua ja kärsimysputkea  ihoni villiinnyttyä täysin Suomen talviin palattuani.  Mikään ei alkuun rauhoittanut hilseilevää, kutiavaa ja kirvelevää kasvojen ihoa, paitsi kortisoni hetkeksi.

Sen seurauksena on ollut pakko kaivaa infoa ravitsemuksesta ja ihonhoidosta kaikista mahdollisista lähteistä, ja apua on löytynyt - nyt iho täysin "normaali" kuiva  ;D.
Mutta viime vuoden talvella huomasin, kuinka paljon paremmin iho voi, kun uskalsin uhmata kosmetologin neuvoja ja ottaa OMAN JÄRJEN käteen. Luovuin kasvojenpesusta lähes kokonaan, ja se jäi vain pariin kertaan viikossa. Kevyt hutaisu kasvovedellä silloin tällöin, ja lisää kosteusvoidetta - eikä iho todella ollut liian rasvainen...
Jokainen on oman ihonsa paras asiantuntija...  Epäilen,että  kosmetologin kehotukset putsata kasvot puhdistusmaidolla aamuin illoin, hyödyttävät vain tuotteiden valmistajaa ja myyjää.
Olen muuten sittemmin törmännyt myös alan ammattilaisiin, jotka noudattavat yhtä niukkaa kasvopesurutiinia kuin minä... he ovat itsekin atoopikkoja ja tietävät, miltä se tuntuu  ;)
Tällä hetkellä iho on niin hyvässä kunnossa, että meikkaan säännöllisesti, ja kasvot kestävät iltapesun :)
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa Serena-82

• HAIRahtanut
« Vastaus #127 : 08.12.06 - klo:09:33 »
Kaverini 21v ei ole koskaan käyttänyt kasvonpuhdistusaineita eikä kosteusvoiteita, mutta meikkaa joka päivä aika vahvastikin. Iho on kuin persikkaa. Uskomatonta.

Itse en käyttänyt vesipesua kummempaa teiniksi asti mutta kun iho meni sillä niin huonoksi niin pakko oli jotain pesuja tehdä. Ostin clearasilia kun en typerä paremmasta tiennyt. Iho meni hirveäksi mutta en osannut edes vaihtaa vaan luulin etten pese tarpeeksi. Kamala kierre.

Myöhemmin tajusin vaihtaa kuivan ja herkän ihon tuotteisiin (vaikka epäpuhtauksiakin on) ja iho on parantunut. Kasvorasvoina erisania ja aqualan L:ää. Yritän välttää ihon liiallista hoitamista mutta luulenpa ettei "täysin luonnollinen" hoito mulle ainakaan tepsi vaikken meikkaisikaan. Toisaalta murrosikä on jo ohi  ::)  Sinänsä luonnollisessa hoidossa on järkeä, että ylimääräisillä pesuilla ja "hoidoilla" sotketaan vain helposti ihon omaa normaalia toimintaa.

Poissa Tazu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #128 : 08.12.06 - klo:13:25 »
Täälläkin yksi atoopikko. Huuhtaisen joka aamu kasvot vedellä ja pesen kasvojenpuhdistusaineella vaan silloin kun käyn suihkussa. Eli en ole ikinä pessyt joka päivä kasvoja millään aineilla. Rasvaakin laitan kasvoihin suihkun jälkeen ja joskus muulloin jos tarvii. En usko että iho kestäiskään useesti tapahtuvia puhdistuksia. Rasvata vois tietty useemminkin...Mutta iho on pysynyt hyvässä kunnossa pientä kuivuutta lukuunottamatta.
Hiukset : 2b M ii. Vaalea. iHerb <3

Poissa purppura

• Tukkaguru
  • Oh, my God! That is so unfair!
« Vastaus #129 : 21.01.07 - klo:17:34 »
Nyt olen viimein päässyt eroon kuorinnoista ja naamioista.   :D

Olen ollut jo muutaman kuukauden, etten kuorinut kuin nenän ja leuan alueen ja käytin ainoastaan kosteuttavia naamioita. Pari viikkoa sitten lopetin kokonaan kuorinnan ja samaten naamiot. Naamioista ei tuntunut olevan hyötyä. Kuorinta piti kyllä mustapäät paremmin kunnossa, mutta nenä oli kuiva.

Nyt on käytössä vain perus puhdistustuotteet: puhdistusmaito, kasvovesi ja perusvoiteita; Humektan/Aqualan L. Jos kasvojen iho kuivuu pahemmin laitan yöksi jotain paksumpaa voidetta. Silloin kun olen päivän ilman meikittä, niin käytän vain vettä puhdistukseen ja yöksi kasvorasvaa. Nyt käytän nenän mustapäihin Brevoxylia, kun tukkeumia tuntuu olevan jo liikaa. En tiedä sitten onko tuo huonompi vaihtoehto kuin kuorinta  ::)

Koko vartaloakaan en ole enää pitkään aikaan kuorinut ja näin tuntuu paremmalta. Vieläkin iho on kuiva, mutta käytän enää vain voiteita ihan suihkusaippuoidenkin tilalla. Vauvaöljy on ihan ok tuote ja muutenkin perus voiteet. Hajusteista en oikein välitä. Sitten kun saan tuon puhdistusmaidon ja parit geelipurkit tyhjiksi ajattelin siirtyä pelkkään Aqualan Lään meikinpuhdistuksessa. Aina välillä puhdistan tuolla voiteella ja meikit lähtee todella hyvin! Olisi sitten taas yksi purkki vähemmän.

Näin tuntuu kyllä kivemmalta. Kasvojen iho tuntuu ehkä kosteutummalta kuin aikaisemmin. Kasvojen ihokin tuntuu olevan vähän punakka ja on muutamia punaisia jälkiä joten kuorinta ei ehkä ole ollut hyvä vaihtoehto. Monet ammattilaisetkin televisiossa tuntuvat pitävän yksinkertaista ihonhoitoa itsellään. Itselläni en oikeastaan ole huomannut kuorintojen ja eri naamoiden tuovan mitään parempaa joten siksikin päädyin yksinkertaisempaan. Ne kaikki naamiot ja kuorinnat kerran viikossa tuntuivat enemmän sellaiselta tottumukselta.  ???

Nyt pitäisi vain keksiä mihin käytän kuorintavoiteen ja parit naamiot. Ehkä voisi käyttää jalkoihin ja vaikka dekolteehen jossa välillä on iho-ongelmaa.  :)
« Viimeksi muokattu: 21.01.07 - klo:18:29 kirjoittanut purppura »

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #130 : 22.01.07 - klo:11:43 »
Silloin, kun mulle tuli kasvoihin näppyjä ja mustapäitä ym, säännöllinen kuorinta ja naamiot helpotti, mutta nyt en ole vuosikausiin oikein käyttänyt mitään kuorintoja tai naamioita. Käytin tuossa viimeisetkin jämät pois joulun alla. Ei niistä mulle mitään mainittavampaa hyötyä ollut, ihan turhaa moinen puunaaminen.

Poissa Serena-82

• HAIRahtanut
« Vastaus #131 : 23.01.07 - klo:08:43 »
Teille, jotka olette päässeet irti kuorinnoista:

eikö teille tule enää ihon pinnalle koskaan sellasta vaaleaa kuollutta hilseilevää ihoa? Jos tulee niin annatteko vain olla (sen päälle kun on paha meikata) vai miten hankkiudutte siitä eroon? En itse usko että talviaikaan pääsisin millään eroon kuorinnasta juuri tuon hirvittävän kuivan pintaihon takia.

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #132 : 23.01.07 - klo:11:30 »

eikö teille tule enää ihon pinnalle koskaan sellasta vaaleaa kuollutta hilseilevää ihoa? Jos tulee niin annatteko vain olla (sen päälle kun on paha meikata) vai miten hankkiudutte siitä eroon? En itse usko että talviaikaan pääsisin millään eroon kuorinnasta juuri tuon hirvittävän kuivan pintaihon takia.

Ei mulle tuollaista koskaan ole tullut. Paitsi kylmällä säällä talvella, jolloin iho hilseilee kuivuuttaan. Siitä pääsee eroon paksummilla kosteusvoiteilla, koskaan en ole pintakuivaa ihoa kuorinut.

Poissa muori Pippuri

• Tukkaguru
  • I can smell heaven's bakery cooking...
« Vastaus #133 : 23.01.07 - klo:12:34 »

En kuori kasvoja aineilla, mutta saunan jälkeen (2krt/vko) hieron puhdistettua kosteaa ihoa ihan pelkillä sormilla (ei kynsillä!) niin se hilseilevä kerros lähtee pois. Tuntuu pienemmältä pahalta hoitaa se kuorinta käsillä, kuin rakeilla, varsinkin kun talvella tulee ihottumaa niin helposti. Mulle tuo on ihan ehdoton... muuten kosteusvoide jää killumaan ihon pintaan.

Poissa purppura

• Tukkaguru
  • Oh, my God! That is so unfair!
« Vastaus #134 : 23.01.07 - klo:15:32 »

Ei minulla ole tullut hilseilyä kun jätin kuorinnat. Minä enemmänkin pelkäsin, että koko kasvot tukkiutuvat ihomadoista.  ::) Kuivuuteen käytän ihan vain rasvaa ja jos ihossa näkyy selvää kuollutta ihoa niin hieron kevyesti pyyhkeellä.