Kirjoittaja Aihe: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito  (Luettu 76360 kertaa)

Poissa -j-

• Tukkaguru
Vs: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito
« Vastaus #165 : 02.04.07 - klo:13:20 »
Avomiehenikin huomasi ihossa tapahtuneen positiivisen muutoksen: ihoni ei kuki enää yhtä paljon kuin se teki pari kuukautta sitten. Ja jos kerran hänkin huomasi muutoksen, niin muutoksen täytyy olla merkittävä, sillä ei hän tavallisesti mitään huomaa ;D Vaikka aurinko on jo paistellut mukavasti, en siltikään usko auringon olevan pääsyy tähän ihanaan muutokseen.

Vähän OT, mutta luin kirjan "Hyvä paha aurinko" ja siinä sanottiin, että auringonvalo ei tee hyvää näppyläiselle iholle tai aknelle, päinvastoin. Monet vain luulevat asian olevan toisinpäin, koska auringon negatiiviset vaikutukset tulevat esiin vasta kuukausia altistuksen jälkeen, eli iho kukkii vasta talvella. Ja sitten keväällä ja kesällä se taas alkaa voida hyvin, siitä syystä että se ei ole altistunut auringon valolle puoleen vuoteen.

Tuli vain mieleen.

Aiheesta: kokeilin puhdistaa ihoni minäkin öljyllä ja sehän toimi ihan hyvin. Voi olla, että jätän tässä tulevaisuudessa puhdistusgeelin ja kosteusvoiteet pois iltarutiineista, aamullahan en geelillä pesekään, vaan pyyhkäisen vain kasvovedellä.
2c ii. Kasvatusprojekti käynnissä...

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #166 : 02.04.07 - klo:13:33 »
Vaikka aurinko on jo paistellut mukavasti, en siltikään usko auringon olevan pääsyy tähän ihanaan muutokseen.
Vähän OT, mutta luin kirjan "Hyvä paha aurinko" ja siinä sanottiin, että auringonvalo ei tee hyvää näppyläiselle iholle tai aknelle, päinvastoin. Monet vain luulevat asian olevan toisinpäin, koska auringon negatiiviset vaikutukset tulevat esiin vasta kuukausia altistuksen jälkeen, eli iho kukkii vasta talvella. Ja sitten keväällä ja kesällä se taas alkaa voida hyvin, siitä syystä että se ei ole altistunut auringon valolle puoleen vuoteen.

OT jatkuu mielenkiinnosta, että miten auringon vaikutukset voivat näkyä kukkimisena vasta puolen vuoden jälkeen? Miten iho voisi varastoida auringon huonoa vaikutusta puolikin vuotta, miten se on mahdollista? Kauhee kyselyikä iski ;D

Poissa Miracle

• Tukkaguru
« Vastaus #167 : 02.04.07 - klo:13:41 »
^Mä oon kanssa kuullut, että aurinko ei yleisen luulon mukaan ole hyväksi iholle. Kuulemani teorian mukaan aurinko paksuntaa ihoa ja aiheuttaa niin ollen tukkeumia. Mä en itse ikinä oleskele auringossa, ainakaan kasvoja en altista auringolle, joten omakohtaisia kokemuksia ei aiheesta ole.. Mutta en usko, että aurinko voi mitenkään kovin hyväksi iholle olla.

grove

• Vieras
« Vastaus #168 : 02.04.07 - klo:14:18 »
^^^, ^^, ^ Minäkin kirjoitin viime kesänä muistaakseni vähän tuosta että sitä ei haluta uskoa että aurinko tekee pahaa näppyläisellekin iholle. Tilapäisesti UVB-säteily rauhoittaa tulehtuneisuutta ja vähentää ihon bakteerikasvua, ja tietty rusketuksella on peittävä vaikutus.

Aurinkoaltistus kuitenkin laukaisee ihossa mekanismeja joiden vaikutus näkyy osittain vasta pitkän (puolikin vuotta todella) ajan kuluttua. Ihon kuollut pintakerros on uusiutunut siinä ajassa monta kertaa, mutta näiden mekanismien aiheuttamat muutokset lähtevät ihan sieltä ihon varsinaisesta elävästä kerroksesta asti. Ihon pintakerrokseen tulevien solujen säätely ja  jakautuminen häiriintyy, niitä tulee epätasaisemmin, epäsuotuisamman muotoisia ja paksumpia kerroksia jne.

Pohjana on siis ihon kokema hyökkäys auringonvalon toimesta ja ihon reagointi siihen; ”Ahaa, tällanen ahdistelija on maisemissa, tehdäänpä paksumpi iho niin ei pääse ahdistamaan niin paljoa”. Ja vaikutus tosiaan jatkuu pitkään sen jälkeenkin kun aurinkoaltistus on loppunut. Paksuuntunut iho ohenee lyhyemmässä ajassa ennalleen mutta se häiriintynyt ihosolumuodostus jatkuu pitkään -> tukokset.

Näistä syistä todella monilla iho on huonoimmassa kunnossa talvella, ja parhaimmassa kunnossa kesällä finnien suhteen, eikä haluta ymmärtää että iho olisi todennäköisesti paremmassa kunnossa ympäri vuoden jos tuon kierteen katkaisisi.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #169 : 02.04.07 - klo:19:23 »
Näistä syistä todella monilla iho on huonoimmassa kunnossa talvella, ja parhaimmassa kunnossa kesällä finnien suhteen, eikä haluta ymmärtää että iho olisi todennäköisesti paremmassa kunnossa ympäri vuoden jos tuon kierteen katkaisisi.

Kierteen katkaisu = auringon välttäminen parhaimman mukaan vai järkyttävän ison suojakertoimen käyttö?

grove

• Vieras
« Vastaus #170 : 02.04.07 - klo:20:51 »
^ Kultaista keskitietä vaan :) Eli auringossa oleilun välttämistä varsinkin n. klo 11-16 (vielä parempi jos 10-17) ja aurinkosuojan käyttöä jos joutuu olemaan pitempiä aikoja ulkona, erityisesti touko-elokuu –välillä Suomessa.

Mutta jos varta vasten Ottaa Aurinkoa ja hankkii rusketusta niin se = nuo jutut mitä kirjoitin. Siinä ei vaikuta pahemmin vaikka olisikin hankkinut rusketusta hitaasti suojavoiteen kanssa.

Itseruskettavalla aikaansaadulla rusketuksella ei tietty ole näitä haittoja, koska se on vain ihon pinnan värjäämistä.

(Kierteellä tarkoitin siis lähinnä vaan sitä että otetaan aurinkoa ja nähdään välitön vaikutus, kärsitään myöhemmin pitkäaikaisesta vaikutuksesta, ja joka vuosi sama uudestaan)

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #171 : 03.04.07 - klo:08:11 »
Grove selittikin jo auringon vaikutukset epäpuhtaaseen ihoon varsin hyvin, en muista oliko kirjassakaan noin perusteellista selitystä. Ja kyllähän yleisesti on tiedossa, että aurinko vanhentaa ihoa, siitä voi jo päätellä, että vaikutukset on pitkäikäisiä.
Melanoomakaan ei hetkessä synny.

Mutta on auringonvalolla parantavakin vaikutus joihinkin ihosairauksiin, oisko psoriaasi ollut yksi niistä?

Sellainen jännä juttu kirjassa oli myös, mikä ei nyt liity enää epäpuhtaaseen ihoon, vaan melanoomaan, että tutkimusten mukaan lapsena saatu UV-altistus (ja etenkin palaminen) lisää melanooman riskiä, mutta aikuisiällä saatu altistus (ei palaminen!) taas ehkäisisi melanoomaa. Siis runsaskin altistus, esim ulkotyö kesällä. Ja auringonvalosta on hyötyä myös D-vitamiinin saannin kannalta, mutta D-vitamiinisynteesin käynnistymiseen riittäisi jo n.selän kokoisen iho-alueen altistaminen auringolle 15 minuutiksi 2 krt viikossa. Että "auringonottoa" ei D-vitamiinin saantiin tarvitse.

Mutta summa summarun, auringonvalosta on paljon hyötyäkin, vaikkakin haittaakin. Kuten yllä sanottu, kohtuus kaikessa. Ja "auringonotto" ei tällä otsonikerroksella ole suositeltavaa.

Poissa Fantti

• Tukkaguru
« Vastaus #172 : 25.04.07 - klo:13:28 »
Aurinko tosiaan auttaa ihosairauksiin. Mutta myös itse atoopikkona aurinko aiheuttaa palamista. Ei tosin enää aikuisiällä ole paljon palannut onneksi kun olen vähän auringossa ja suojaan itseni hyvin, mutta lasten ihot ovat yhtä herkät kuin minulla lapsena.

Asiasta toiseen.. olen tässä muutaman viikon, ehkä kuukauden ollut yöllä käyttämättä mitään voiteita kuten hausckan periaatekin sanoo. Pitäisikö tämän vaikuttaa jotenkin? Joku sanoi joskus, että ensin nousisi epäpuhtaudet pintaan ja sitten laskisi, mutta missä ajassa. Itsellä tulee näppyjä säännöllisen epäsäännöllisesti ja kerran tämän kuukauden aikana erehdyin käyttämään lumenen turvenaamiota ja kuorin, niin siitä vasta iho alkoikin kukkimaan. En pidä mistään ihonpuhdistuksista oli ne tehty kotona tai kosmetologilla.. ne saa vain kaiken nousemaan pintaan ja iho pahenee entisestään pitkäksi aikaa.

Mutta couperosa on pahentunut, olen tulipunainen suihkun jälkeen koko illan, mutta päivällä saa peitettyä ihon meikkivoiteella onneksi aika hyvin. Kokemuksen mukaan siis iho on samassa kunnossa kuin aina ennenkin, mutta mitenköhän tämä vaikuttaa pidemmän päälle ihoon? Plussaa tietysti se, että ei tarvitse "turhaan" ostella voiteita kun ei käytä kuin päivisin hieman kosteutusta ja keväällä/kesällä kasvovoidekin muuttuu aurinkovoiteeksi. Aattelin jossain vaiheessa kokeilla ottaa yöksi lumenen hemmottelutipat mitä käytin taannoin päivisinkin, tykkään todella siitä tuotteesta. Mietiskelin vaan, että onkohan ihan sama käyttääkö yöllä voiteita vai ei.  ::)

Poissa Babooshka

• Hiushörhö
« Vastaus #173 : 26.04.07 - klo:21:08 »
^Periaate tuossa kai on se, että yöllä iho saa hengittää vapaasti ilman voiteita ja uudistua omaa tahtiaan. Mä olen harrastanut Hauschkailua kahdeksan kuukautta. Loppujen lopuksi totesin, etteivät Hauschkat tee iholleni mitään hyvää; pintakuivuus vain paheni pahenemistaan eivätkä epäpuhtaudet mustapäitä lukuunottamatta vähentyneet.

Vaikka olen sarjan tuotteista luopunutkin, niin edelleenkin nukun yöt ilman yövoidetta. Musta on ihan loogista, että kun päivisin ihon peittää kosteusvoiteella ja meikillä, niin öisin on sitten hyvä olla kerrostamatta turhia mömmöjä siihen pinnalle. Vähemmän on enemmän. Epäilen kuitenkin, ettei yövoiteettomuus mitään erikoista ihon epäpuhtauksille tee, se kuulostaa enemmän mainoslauseelta, ainakin omien kokemuksieni mukaan.
Mikset nauttisi elämästäsi heti? -Jane Austen

Poissa -j-

• Tukkaguru
« Vastaus #174 : 27.04.07 - klo:11:55 »
Tässä sairaana ollessani en pahemmin käyttänyt yövoidetta, illalla putsasin kasvot öljyllä (+ joskus erisan-puhd.geelillä) ja jos ihoa kiristi, laitoin vielä tipan pari öljyä päälle. No, mulla on huokoset menny tukkoon leuasta ja alahuulen alapuolelta, mitä normaalisti ei tapahdu, joten taidan jatkossa laittaa yövoidetta. Ilmeisesti tarvitsen kuitenkin sitä kosteutusta.

Cerise

• Vieras
« Vastaus #175 : 27.04.07 - klo:16:15 »
Mites noita öljyjä käytetään? Esim. meikinputsaamisessa, hierotaanko se öljy
kuivalle vai kostealle iholle ja käytetäänkö sen jälkeen kasvovettä?

Mulla on sekaiho, ajattelin aprikoosinkiviöljyä kokeilla. Vähän epäselvää
vielä että miten pitäisi menetellä; putsaisinko tuolla aamuin illoin ja käykö päivävoiteesta?
« Viimeksi muokattu: 27.04.07 - klo:16:25 kirjoittanut Cerise »

Poissa tnn

• HAIRahtanut
« Vastaus #176 : 27.04.07 - klo:22:39 »
^ Ihan mieltymyksen mukaan :) Itsellä on tapana kastella kasvot ja hieroa öljyä niin kauan että ripsarit irtoavat ja pesen sen sitten edelleen hieroen pois. Kasvovettä käytän jos tuntuu, että kasvot jäävät kovin öljyisiksi ja perään kosteusvoidetta ja kookosöljyä.
1bMii, virallisella huijausmitalla 78 cm pitkä tukka. Vaalea, hieman sekavärinen kuontalo.

Cerise

• Vieras
« Vastaus #177 : 28.04.07 - klo:00:45 »
Okei, kiitos valaisusta  :) Täältä kun lukee nuita kokemuksia niin pakko on itsekin testata!

Edit:// Eilen katselin kaupassa erilaisia öljyjä, näytti olevan paljon erilaisia. Oli macadamianpähkinäöljyä,
avokadoöljyä, jojobaa, mandariinia ja mitähän vielä. Haluamaani aprikoosinkiviöljyä en kuitenkaan
löytänyt, jatkan etsimistä.

« Viimeksi muokattu: 01.05.07 - klo:17:39 kirjoittanut Cerise »

MissSpookiness

• Vieras
« Vastaus #178 : 11.06.07 - klo:17:38 »
Joskus aikoinaan naamaa ja tukkaa tuli pistettyä kyllä enemmän, tukka oli lyhyt, punainen ja pörrössä, iho tasainen ja silmät rajattu. Samalla kun tukka kasvoi jäi meikkaaminenkin siihen. :)
Nykyisin pesaisen kasvot aamuin illoin ja rasvaan Humektanilla, jos olen sattunut meikkaamaan (kerran kuussa) pesen kasvot kahdesti ja käytän silmänympärysvoidetta sekä rasvaisempaa kosteusvoidetta. Silmät ovat kyllä aina nykyisin seuraavana aamuna rähmäiset ja turvonneet oli meikin miten hyvin tahansa putsannut.

Hakusessa olisi kyllä jokin hyvä meikkivoide, jota voisi sekoitella kosteusvoiteeseen huonoina aamuina. Meikkivoiteen tulisi sisältää mahd. vähän huonoja ainesosia ja oltava lisäksi löydettävissä Suomesta. Kenelläkään vinkkejä?

Peeb

• Vieras
« Vastaus #179 : 06.08.07 - klo:10:03 »
Nostelen tätä, kun olen suosituksia vailla. Käytän mineraalimeikkejä ja on kiirus löytää sen alle luonnonmukainen kosteusvoide, joka imeytyisi ihoon tosi hyvin (kokonaan) ja toivottavasti vielä nopeasti. Minun Dr Hauschka kosteusvoiteeni (saati sitten kasvoöljy tai kvittenvoide) ei imeydy täysin ihoon, mikä hankaloittaa meikin laittoa. Ihoni on sekaiho, epäpuhtauksia on, muttei silti rasvoitu, eikä ole kuivakaan.

Tosi kiitollinen jo etukäteen!