Kirjoittaja Aihe: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito  (Luettu 76373 kertaa)

Poissa Ilyasviel

• Tukkaguru
Vs: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito
« Vastaus #210 : 27.02.08 - klo:12:25 »
Ohhoh. Olen saanut ihoni paljon parempaan kuntoon heti, kun lopetin sen rasvaamisen! Nyt ei ole näpyn näppyä, väri on tasainen eikä otsakaan rasvoitu hullun lailla. Puhdistan ihon satunnaisesti puhdistusmaidolla + kasvovedellä jotka eivät kuivata ihoa. Jos kiristää tai tuntuu kuivalta, niin hieman öljyä tai pieni tippa kosteusvoidetta riittää. Tätäkään ei tarvitse joka päivä tehdä. Kyllästyin etsimään Sitä Oikeaa rasvaa ja lopetin, ja näemmä kannatti. :)

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #211 : 02.03.08 - klo:12:16 »
Aah, tämähän on minun ketjuni.  :D Olen huomannut saman kuin Ilyasviel, eli kun lopetin pesemästä ja rasvaamasta naamaani aamuin illoin loppui myös huonokuntoisen ihon kausi. Nykyään naama peseytyy vedellä epämääräisen satunnaisesti, harvemmin sitten vielä puhdistusmaidolla, ja samoin kosteutuksena toimiii Humektan ja öljyt. Olen joskus ollut huolissani ettei naamanhoitoni olisi riittävää, mutta jo kerran päivässä pesu hellällä puhdistumaidolla aihettaa näppyä. (En siis meikkaa, joten tämä järjestely sopii vallan mainiosti minulle.  :) )

Kauhistuttaa kesä ja aurinkovoiteet, toisin sanoen niiden peseminen joka päivä pois.  :-\
1c F i
Oma väri saavutettu, pituus kainaloihin.
Luomushampoot ja co-pesut <3

Poissa Fantti

• Tukkaguru
« Vastaus #212 : 02.03.08 - klo:17:07 »
Mulla ei taas toiminut tämä ollenkaan koska ihoni on kipeä ja kireä ilman voiteita. Ja voiteet taas aina aiheuttaa finnejä, eipä ole sopivaa ratkaisua löytynyt.  :-\

Poissa nukka

• HAIRahtanut
« Vastaus #213 : 03.03.08 - klo:13:13 »
Olen nyt paljonkin ruvennut miettimään että jättäisi ihonhoidon mahdollisimman vähälle. Päivittäiseen ihonhoitoon tällä hetkellä kuuluu aamulla vesipesu, rasvaus Humektanilla, (meikkaus päälle), illalla pesu erisanin puhdistusgeelillä, rasvaus Aqualan L:llä. Tästäkin voisi varmaan jotakin karsia pois/muuttaa?

Parasta varmaan olisi jos ei tarvitsisi meikata niin ei välttämättä kummemmin tarvitsisi naamaakaan pestä.. Mutta kun meikkausta en halua jättää pois niin pakkohan ne meikit on jotenkin pestä. Mietein että jos jättäisi aamulla pesun pois ja lätkisi vaan tarvittaessa humektanin naamaan ja meikit sitten päälle.

Eilen innostuin taas enemmän ja menin näpläämään mustapäitä ja laittamaan lumenen matt touch kasvovettä ja heti naama on huonommassa kunnossa.

Pitäishän tämä asia tajuta jo siitäkin että kun joskus on kuumeessa maannut sängynpohjalla, eikä ole mitenkään hoitanut ihoa niin iho on ollut tosi hyvän näköinen!

blogi - hius- ja kauneusjuttuja, kasvispainotteista ruokaa, koiria ja luontoa.

Iherb alekoodi: VED234

Poissa Ilyasviel

• Tukkaguru
« Vastaus #214 : 03.03.08 - klo:14:33 »
^ Voihan tuotakin halutessaan vähentää siten, että hoitaa pesut juuri noilla voiteilla. :)

Poissa maatis

• HAIRahtanut
« Vastaus #215 : 03.03.08 - klo:15:23 »
Humektanilla mä pesen meikit. Ja en käytä enää arkisin meikkivoidetta, vaan pelkästään humektania (+tarvittaessa jotain öljyä jos iho tuntuu liian kuivalta Humektanin jälkeen) ja silkkipuuteria (siis sellaista, jossa on pelkkää silkkiä)  iholle. Iho tuntuisi olevan nyt aika hyvässä kunnossa - niin hyvässä, että meikkivoide ei ole edes tarpeen. Silmien alusiin laitan kyllä hieman peitevoidetta ja silmät yleensä meikkaan.

Poissa Miltonia

• HAIRahtanut
« Vastaus #216 : 03.03.08 - klo:20:56 »
^^^ Mulla on aamupesun tilalla pelkkä kasvovedellä kasteltu pumpulipyyhintä. Siihen cremet päälle. Ei turhaan kuivu kasvot vesipesusta ;)

Poissa jensQ

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #217 : 17.03.08 - klo:13:58 »
Olen tehnyt tässä muutamien päivien aikana sellaisia havaintoja, että vesipesu näyttää ärsyttävän ihoa, kun se kuivuu paljonkin sen seurauksesta. Lisäksi jatkuva kosteusvoiteen kanssa läträäminen ei sittenkään taida olla parasta mahdollista hoitoa, koska tuntuu siltä, ettei iho pääse koskaan kunnolla hengittämään..? Täytyy jättää nuo toimenpiteet minimiin ja vasta iltapesulla kosteuttaa sitten tarpeeksi hyvin, ja tietenkin meikin alle kevyt kosteusvoide.

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #218 : 30.04.08 - klo:15:44 »
Tämä ketju onkin jäänyt tyystin huomaamatta! Olen jo melko pitkään ollut ihonhoidon suhteen melko minimalisti. Käytin pitkään Hauschaa, osa tavoista on varmasti peräisin tuolta ajalta. Minulla on sekaiho, jolla on voimakas taipumus pintakuivuuteen, jopa niiltä alueilta, joiilla talintuotanto on voimakkaampaa. Epäpuhtauksia on ajoittain, pieniä mustapäitä T-alueella. Talvi on kamalaa aikaa, ihoni vihaa kuivaa lämmitettyä sisäilmaa ja pakkasta. Toisaalta ihoni sietää melkein kemikaalia kuin kemikaalia ärtymättä. Ainoa aine, joka aiheuttaa toisinaan jopa pientä ärtymisreaktiota, on alkoholi. Siis ulkoisesti käytettynä. Mutta ihoni vihaa kaikenlaista hankausta, tehokkain tapa saada pintakuivuus oikein räjähtämään käsiin on antaa naamalle kuorinta jollain rakeisella kuorinta-aineella.

Haluan käyttää meikkiä, eli tuo johtaa siihen, että ihon iltapuhdistus on välttämätöntä. Kemiallinen kuorinta sopii kyllä iholleni oikein hyvin, kirkastaa ihon väriä ja poistaa hellävaraisesti kuollutta ihosolukkoa. Mutta vähän vierastan kuorintaan tarvittavia voimakkaita kemikaaleja (glykolihappoa, salisyylihappoa), hedelmähapot voisivat olla ok vaihtoehto. Tai maitohappo. Toimisikohan hapankerma + sitruunamehu kuorivana naamiona?

Juuri nyt minulla on ihonhoitorutiini vähän sekaisin, mineraalimeikkikokeilujen takia on tullut putsattua naamaa ihan liikaa. Puhdistusaineen vaihtoyrityskin meni mäntyyn, olisin halunnut vaihtaa LUSHin öljyputsariin - ja se on koostumukseltaan niin vahamaista, että ei lähde naamalta ilman kasvoliinaa (--> hankausta  :-\)

Mutta periaatteessa siis näin:

Aamu
En pääse käyntiin ilman, että pirskottelen kylmää vettä silmille, väkisinkin sitä menee myös kasvoille, mutta mitään puhdistusta en todellakaan aamulla tee
Kosteutus, olen pitkään käyttänyt luonnonöljyjä + aaloeta, nyt on kokeilussa omista suosikkiöljyistä ja vähän muistakin raaka-aineista itse tehty, erittäin rasvapitoinen emulsio.
Meikki

Ilta
Puhdistus, nyt on kokeilussa Vichyn mm. glykoli- ja salisyylihappoa sisältävä putsari. Vaikka on epäpuhtaan ihon tuote,  ei tunnu liian kuivattavalta. Ikävämpi juttu on se, että poistaa vähän huonosti meikkiä eli vaihtoon menee. Haluaisin yhden tuotteen, jolla lähtee meikki ja joka on hapan. Luonnonmukaisuudesta plussaa, mutta putsarin kanssa en ole niin tarkka, kun aine ei kuitenkaan jää iholle pitkäksi aikaa. Vinkkejä otetaan vastaan. Minun on pakko saada käyttää puhdistuksen yhteydessä vettä, vaikka se ei välttämättä järkevää olekaan. Ei vaan naama tunnu puhtaalta muuten.
Paikallinen hoito, jos on tarpeen. Mahdollisten näppyjen päälle teepuuöljyä, jos silmänympärysiho kiristelee: avokadoöljyä, jos on kuivumassa olevia finninjämiä: tamanuöljyä, käy myös halkeileville huulille. Mutta usein siis nukun ihan puhtaalla iholla. Jos iho on erityisen kärsinyt päivän aikan (pitkään pakkasessa tai tuulessa, erityisen kuivassa ilmassa) niin saatan kosteuttaa.

Silloin tällöin käytän iltapuhdistuksen jälkeen Kanebon Silk Peel -kuorintaa, meinaan kyllä jättää pois ohjelmasta.

Testailen "seerumina" iltaputsauksen jälkeen tai jopa päivävoiteen alla puhdasta askorbiinihappoa, eli siis C-vitamiinia. Sitä saa apteekista halvalla säilöntätarkoitukseen. Sekoitan ja sulattelen veitsenkärjellisen kiteitä kämmenpohjassa tilkkaan kylmää vettä ja taputtelen iholle. Jos jaksaisin jauhaa kiteet morttelissa pölyksi, niin tuota voisi sekoitella pienen satsin aina aamuisin ihovoiteeseen. Tämä on erinomainen tapa käyttää C-vitamiinia, sillä sen teho voiteissa laskee nopeasti.

Meikin päälle suihkuttelen joskus mineraalivettä.

Niin joo. Aurinkosuojia en ole käyttänyt ehkä neljään-viiteen vuoteen (no joo, jossain meikkivoiteessa on voinut olla ja toki mineraalitkin suojaavat) ja sitäkin ennen varsin niukasti. Pyrin suojautumaan pahimmalta paahteelta vaatteilla ja pysyttelemällä varjossa puolenpäivän aikaan.
« Viimeksi muokattu: 30.04.08 - klo:15:54 kirjoittanut Lila »
2aFii, kaurapuuro. Pituus hartioiden ja BSL:n välissä, oma väri.

Poissa Sanguine

• Tukkaguru
« Vastaus #219 : 30.04.08 - klo:16:48 »
Minäkin olen usein huomannut sen, että mitä enemmän ihoa hoitaa ja kokeilee uusia putsareita, sitä huonompaan kuntoon iho menee. Itselläni iho muuttuu usein aika punoittavaksi ja kiristäväksi. Aion käyttää Erisanin puhdistusgeelin loppuun, ja sitten meinaan pärjätä koko kesän Avecydin pesunesteellä ja Humektanin voiteella. Luulen että siitä tulee ihan onnistunut kokeilu, sillä kesällä tulee oleskeltua aika paljon mökillä, jossa en tietenkään juurikaan meikkaa.

Pari kertaa tällä viikolla olen pessyt ihon oliiviöljyllä, jolloin se on seuraavana päivänä ollut huomattavasti tasaisemman värinen, eikä pintahilseilyäkään ole ollut juurikaan.  :)
Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse, kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä. 

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #220 : 03.05.08 - klo:12:56 »
Ai niin, unohdin yhden keskeisen luonnonmukaisen/vähäisen ihonhoidon kulmakiven: hikiliikunta. Kun naama punoittaa ja hikikarpalot helmeilevät otsalla, on naama jo parin tunnin päästä sessiosta 68% heleämpi, 34% kiinteämpi ja 41% vähemmän pintakuiva  ;D. Ja kun harrastus on säännöllistä, vaikutus on ainakin ikääntyvään ihoon aivan huomattava.

Pääsi unohtumaan, kun omassa hikiliikuntaharrastuksessa on ollut sattuneista syistä tauko.

Poissa Mir

• HAIRahtanut
« Vastaus #221 : 05.05.08 - klo:18:50 »
Yritin tässä parisen kuukautta hoitaa hieman aktiivisemmin ihoani. No, tuloksena kuivuutta, epämääräisiä näppyjä ja finnejä. Siirryn täten takaisin vanhaan rutiiniini jos kerran iho pysyy paremmassa kunnossa vähemmällä hinkkaamisella. Joskos löytäisi sen kultaisen keskitien tässäkin asiassa.
1c F i
Oma väri saavutettu, pituus kainaloihin.
Luomushampoot ja co-pesut <3

Poissa Helen

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #222 : 10.05.08 - klo:20:52 »
Ai niin, unohdin yhden keskeisen luonnonmukaisen/vähäisen ihonhoidon kulmakiven: hikiliikunta.

Tämä pitää täysin paikkansa, aina hikiliikunnan jälkeen on todella hehkuvan kaunis iho ja etenkin ulkona lenkkeily meikittömillä kasvoilla näyttää tekevän todella hyvää tälle nassulle :)

Olen aina harrastanut melko vähäeleistä ihonhoitoa. Hellä putsari illalla ja rasvaa tarpeen mukaan. Onneksi on melko ongelmaton iho (koputtaa puuta). Olen tehnyt tismalleen saman havainnoin kuin Sanguine - mitä enemmän testailee uusia härpättämiä, sitä enemmän iho taistelee vastaan. ;D

Mulle tälläinen vähäinen ihonhoito on oma way to go, eipä sitä osaakkaan kunnolla puunata kun on tottunut vähään. Viikonloppuisin pyrin aina olemaan meikittä. Paha, paha tapani on jatkuva kasvojen räplääminen ::) siitä kun pääsisi eroon, ei varmaan finnejäkään enää pukkaisi niin paljoa.

Kiinnostaisi kyllä tuon öljyllä putsauksen alottaminen, etenkin kun talvisin pukkaa iho kuivamaan. Täytynee tutkia asiaa tarkemmin :)

Poissa pekaani

• Tukkaguru
« Vastaus #223 : 15.05.08 - klo:17:55 »
Kauhistuttaa kesä ja aurinkovoiteet, toisin sanoen niiden peseminen joka päivä pois.  :-\

Tähän sopii mainiosti Kuningaskuluttajan juontajan yksityisihmisenä pitämä blogi ja siellä kirjoitus arskarasvoista:
http://kemikaalicocktail.blogspot.com/2008/05/aurinkorasvojen-kemikaalicocktail-on.html

Onko kenelläkään tiedossa auringolta suojautumiseen luonnonmukaisempaa vaihtoehtoa? Siis tietenkin pitkähihaiset ja varjoisan kujan valitseminen.. mutta mutta..

Poissa Lila

• Tukkaguru
« Vastaus #224 : 15.05.08 - klo:18:34 »
^Jos minun on aivan pakko käyttää aurinkosuojaa jossain tilanteessa, valitsen tuotteen jossa on suoja-aineena sinkki- ja titaanioksidia, ei mikronisoituna.

Ellen: vähästä on hyvä aloittaa. Käytän edelleen sellaista hyppysellistä jauhetta kerrallaan, en ole ihmeemmin mittaillut.
« Viimeksi muokattu: 15.05.08 - klo:18:36 kirjoittanut Lila »