Kirjoittaja Aihe: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito  (Luettu 76371 kertaa)

savi

• Vieras
Vs: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito
« Vastaus #225 : 15.05.08 - klo:20:11 »
Haluan käyttää meikkiä, eli tuo johtaa siihen, että ihon iltapuhdistus on välttämätöntä. Kemiallinen kuorinta sopii kyllä iholleni oikein hyvin, kirkastaa ihon väriä ja poistaa hellävaraisesti kuollutta ihosolukkoa. Mutta vähän vierastan kuorintaan tarvittavia voimakkaita kemikaaleja (glykolihappoa, salisyylihappoa), hedelmähapot voisivat olla ok vaihtoehto. Tai maitohappo. Toimisikohan hapankerma + sitruunamehu kuorivana naamiona?
Saanko kommentoida? Itse olen ainakin käyttänyt kotitekoisena AHA happo kotikuorintana bulgarian jugurttia (ruokalusikallinen tai kaksi), sitruuna mehua (ehkä teelusikallinen tai alle) ja teelusikallista hunajaa. Ei ole kovin vahva kuorinta mutta omasta mielestä kirkastaa ihoa, eikä todellakaan kuivata.  ;) Ehkä siitä voisi tehdä vahvemmankin, mutten ole vielä kokeillut.. Sitten on myös se aspiriini naamio mitä ulkomaisilla saiteilla aina kehutaan. Mutta se olisi BHA kuorinta.
korjaus : turkkilaista jugurttiahan se oli. upsis.
« Viimeksi muokattu: 20.05.08 - klo:18:38 kirjoittanut Sayu »

Poissa NarnianQueen

• Tukkaguru
  • Long Live the True King!
« Vastaus #226 : 15.05.08 - klo:20:45 »

Onko kenelläkään tiedossa auringolta suojautumiseen luonnonmukaisempaa vaihtoehtoa? Siis tietenkin pitkähihaiset ja varjoisan kujan valitseminen.. mutta mutta..

Aurinkosuoja-ketjussa on ollut enemmän puhetta eri vaihtoehdoista, mutta eräs mahdollisuus on LV:n voide sk 30 sekä suojaspray. Kumpikin perustuu täysin fysikaaliselle suojalle, titaani- ja sinkkioksideille.
"I believe in Christianity just as I believe that the sun has risen; not only because I see it, but because by it I see everything else." -C.S. Lewis

I believe in sunshine, even though I don't always see it. I believe in love, though I don't always feel it.

1b F/M ii

Poissa RockQueen

• Tukkaguru
« Vastaus #227 : 15.05.08 - klo:23:26 »
Onko kenelläkään tiedossa auringolta suojautumiseen luonnonmukaisempaa vaihtoehtoa? Siis tietenkin pitkähihaiset ja varjoisan kujan valitseminen.. mutta mutta..
Aurinkosuoja-ketjussa on ollut enemmän puhetta eri vaihtoehdoista, mutta eräs mahdollisuus on LV:n voide sk 30 sekä suojaspray. Kumpikin perustuu täysin fysikaaliselle suojalle, titaani- ja sinkkioksideille.
Mulla on sitä LV:n sk15-voidetta ja se on kyllä ihan kuraa. Tuubia sai vääntää hampaat irvessä rystyset valkoisina (kirjaimellisesti!) että sitä tahnaa tuli ulos, ja silloinkin se ei todellakaan ollut vedenkestävää vaikka niin lupasi. Kun iho kastui niin voide kerääntyi valkoisiksi laikuiksi niihin tippohin mitä iholle jäi ::) Itseasiassa on pitänytkin kirjoitella tosta reklamaatiota mutten oo muistanu..
Kerrostettu kihartuva hennapolkka
www.siameselipstick.com

Mddx

• Vieras
« Vastaus #228 : 07.11.08 - klo:18:25 »
Hehkutin tässä taannoin Dr. Hauschka -ketjuun, miten loistavasti ko. merkin tuotteet sopii mun pintakuivuuteen taipuvaiselle, mutta epäpuhtauksia helposti kehittävälle herkälle iholle. No, eipä sovi enää, kun säät on kylmentyneet. Otsan, nenän ja leuan mustapäät (joiden puristelu ei auta yhtään, nimittäin suunnilleen seuraavana päivänä ne on taas siinä) lisääntyivät selvästi ja märkiviä finnejä sekä ihonalaisia patteja alkoi ilmaantua päivittäin. Toisaalta taas iho kuivui ja hilseili enemmän, luultavasti Hauschkojen sisältämän alkoholin takia. Kosteusvoiteilla ei kuitenkaan auta juuri läträtä, koskapa naama tuntuu tukkeutuvan järjestäin kaikista rasvoista (jopa mm. Humektanista ja Pirkan lastenvoiteesta).

Vajaa viikko sitten kyrpiinnyin koko touhuun ja hankin Decubalin kosteuttavaksi ja hellävaraiseksi väitetyn Face Washin sekä Erisanin alkoholittoman kasvoveden. Putsausrutiiniksi otin pesun Decubalilla (+ viimeistely Erisanilla) iltaisin suihkun yhteydessä ja aamulla ainoastaan pyyhkäisen naaman tuolla kasvodellä. Mustapäiden villiintymiseen uusi systeemi näyttäisi tepsivän, tosin finnejä ja tulehduksia pukkaa ihon pintaan vieläkin. Vesipesun jälkeen kasvot hilseilee yhä jonkin verran, mutta aamuisin iho ei enää tunnu kuivalta. Toivon tosiaan, että meneillään olisi joku ihon tottumisvaihe ja vähitellen sekä epäpuhtaudet että kuivuminen vähenisi. Voisin yksinkertaistaa puhdistusta enemmänkin, jos ihon kunto paranisi sen verran, ettei näppylöitä tarvitsisi enää yrittää piilottaa mineraalimeikeillä/peitepuikolla. Ehkä pitäisi myös kokeilla tuota pelkällä Humektanilla putsaustakin, jos hilseily ei ota loppuakseen.

Poissa bast

• Tukkaguru
« Vastaus #229 : 15.03.09 - klo:10:22 »
Mä selviän nykyään niin vähällä, että pesen pelkällä vedellä aamuin illoin ja aamulla laitan kookosöljyä. Silloin harvoin kun käytän meikkiä, pesen sen mustalla saippualla.
Ihon kunto ei ole muuttunut mihinkään siitä kun käytin kalliita kosmetologilta ostettuja aineita tai apteekin perusvoiteita.
Iherb ensitilaajan $5-10 alennus koodilla ITI977

Poissa Vovka

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #230 : 14.04.09 - klo:20:27 »
Mie olen viime kuukausina karsinut jonkin verran ihonhoitotuotteita. Silmänympärysvoiteen ja kosteusvoiteen olen heivannut kokonaan ja ottanut tilalle öljyt ja karitevoin. Meikit ja aurinkovoiteen puhdistan Erisan puhdistuemulsion ja öljyn sekoituksella, ja puhdasta tulee. Muuten puhdistan kasvot kasvovedellä, jos siltä tuntuu. Toisinaan kasvot eivät tunnu tarvitsevan mitään, joten annan niiden olla. Rahaa säästyy ja nassu kiittää.

Miulla on siis normaali/sekaiho, joka ei ole mitenkään vaativa kumppani.

Poissa Neve

• HAIRahtanut
« Vastaus #231 : 21.04.09 - klo:12:50 »
Eilen kokeilin ekaa kertaa kookosöljyä puhdistuksessa. Hyvin toimi. Yllättävän kivasti lähti vedenkestäväsilmämeikkikin. Sipaisin sitä myös kasvoille yöksi. Aamulla nenänpieletkään eivät punoittaneet niin pahasti kuin aiemmin, sekä kuivaneet kohdat kasvoissa olivat kadoksissa. (Myöskin nuo nenäpielet tahtoo mennä kuivaksi..)
Aamulla puhistin kasvot kasvovedellä ja laitoin Erisan-kosteusvoidetta ja pari tippaa jojoba-öljyä. Tuli unelmapehmeä iho :)

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #232 : 24.04.09 - klo:11:09 »
Mie oon nykyään niin minimaalinen ihonhoidossa, etten käytä mitään sen kummallisempia puhdistustuotteita tai kasvovesiä. Pesen kasvot meikkipäivinä aamuisin ja iltaisin Urtekramin hajusteettomalla pesunesteellä, jonka oon laittanut Decubalin pulloon. Pullossa on hiukan vettä ja siitä saa sellaista kivaa vaahtoa pesua varten. Kasvovettä ei ole ollut käytössä pitkään aikaan, ei edes ruusunkukkaisvettä. Kesäksi nyt ryhdistäydyin edes sen verran, että hankin aurinkosuojallisen kasvovoiteen pelkän öljyn seuraksi. Hyvin mie näillä pärjään, vaikka olo on joskus sellainen, että kaipaisi joitain erikoisempia tuotteita. Mutta jos kerran tämä rutiini sopii hyvin, niin miksi vaihtaa, muun kuin vaihtelunhalun takia ;).

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #233 : 29.04.09 - klo:23:30 »
Iho on nykyään huonohkossa kunnossa, tukkeumia tuntuu tulevan joka asiasta, joten nyt ajattelin skarpata ja nappailla kaikki mahdolliset mustapäät nassusta pois ja kokeilla vaikka pari viikkoa olla kokonaan ilman voiteita naamassa. Voiteiden tilalla voi käyttää jotain vaihtoehtoisia tuotteita, mutta ei varsinaisia voiteita. Iho alkoi nyt taas rasvoittumaankin reilummin, joten ei taida niin kovasti kosteutta enää vaatia.

Poissa jensQ

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #234 : 18.10.09 - klo:12:24 »
Olen nyt reilu kaksi kuukautta ollut käyttämättä kosteusvoidetta laisinkaan ja ai, että iho on niin paljon paremmassa kunnossa! Alkuun oli huomattavissa suupielen ja nenän ympäristössä kuivumista, mutta ajan kanssa hilseily on tasoittunut jo lähes täysin. Toiveissa olisi kuitenkin löytää kevyt kasvovoide, sillä uudessa kotikaupungissa kylmä merituuli on aika perperistä. :P Huomasin tuossa jokin aika sitten, että iho olisi jopa hiukan herkempi, jonka huomaa etenkin kasvojen pesun jälkeen. On siis ilmeentynyt kosteusvoiteen jättämisestä aiheutuvia haittapuolia, mutta olen nyt todella tyytyväinen ihooni. Kasvoveden käytön olen lopettanut jo kesän aikana, kuorin ja käytän naamioita todella harvoin, mutta pesen joka ilta naaman, vaikka en olisikaan meikkiä käyttänyt. Aamulla voi sitten tarpeen mukaan jättää jopa pesemättä.

Poissa Fii

• Tukkaguru
  • It's only work if somebody makes you do it!
« Vastaus #235 : 18.10.09 - klo:13:38 »
Mulla on iho ollut nyt tavallista pintakuivempi( sekaiho siis muuten)ja olenkin jättänyt kasvoveden pois, kun turha lisää kuivattaa. Käytän yleensä kuivattavia kasvovesiä. Saapi nähdä mitä keksin jos nyt enemmän alkvat kuivua  :D
hiukset: 2a Fii
"I know that you believe you understand what you think i said, but i'm not sure you realize that what you heard is not what i meant"
-Robert McCloskey

Poissa kuku

• Tukkaguru
« Vastaus #236 : 21.10.09 - klo:20:45 »
Ennen pesin naaman joka aamu ja ilta jollain aineella, käytin kasvovettä, montaa eri kosteusvoidetta, mattavoidetta ja ties mitä. Kuorin ihon n.3 kertaa viikossa. Nyt pesen ihon aamulla viileällä vedellä ja illalla puhdistusgeelillä, kuorin kerran viikossa saunan yhteydessä, laitan yövoidetta ja aamulla kevyen päivävoiteen. Sekä tietenkin sy-voide. Iho on paljon parempi, heleämpi, ei kiillä niin paljon, koska lopetin ihon turhan rassaamisen ja liian voimakkaiden tuotteiden käytön. Jee :)
2a F ii – Iho: kuiva

Poissa Vovka

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #237 : 15.05.10 - klo:12:22 »
En ole varmaan kahteen vuoteen ostanut ensimmäistäkään (kasvojen) ihonhoitoon liittyvää tuotetta öljyjä lukuun ottamatta  0_0 En yksinkertaisesti enää tee mitään muuta kasvojen iholle kuin lätkäisen öljyä n. kerran päivässä kosteutukseksi tai pesen Erisanin putsarin ja öljyn sekoituksella jos on meikkiä. Naama on ihan yhtä hyvässä kunnossa kuin ennenkin. Muutenkin uskon siihen, että ihon kuntoon voi parhaiten vaikuttaa esim. ravinnolla kuin jatkuvalla puunaamisella.

Poissa Sanguine

• Tukkaguru
« Vastaus #238 : 11.11.10 - klo:12:59 »
Olen nyt viimeaikoina kokeillut rutkasti erilaa naamioita, kuorinut ja hoitanut muutenkin innokkaasti... Kasvojen loistaa kirkkaan punaisena, ja mietinkin että käytän pelkkää Aqualan L-voidetta meikinpuhdistukseen ja kosteutukseen pari viikkoa ja seurailen, rauhoittuuko iho yhtään.
Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse, kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä. 

Poissa pitkätukka

• Tukkaguru
« Vastaus #239 : 12.11.10 - klo:04:29 »
Jei, löytyipäs mulle sopiva ketju.

Ihoni voi tosiaan parhaiten, kun teen sille aika vähän mitään toimenpiteitä. Asiaa auttaa toki se, etten käytä nykyisin meikkivoiteita ja puutereita. Ei ole siksi tarvettakaan suuremmalle ihon "oikeilla puhdistusaineilla tehtävälle" puunaukselle kuin että poistan silmämeikin. Kuulun nykyisin heihin, jotka eivät osta lainkaan ihon puhdistusaineita (paitsi silmämeikinpoistoainetta), kasvovesiä tai voiteita. Öljyt ovat monikäyttöisin tuotteeni.

Mulla on ihonhoidosta (tai sen laiminlyönnistä) aika samanlainen kokemus kuin tämän ketjun aloittajalla. Olin toissa syksynä pitkään niin sairas, etten jaksanut panostaa lainkaan ihonhoitoon. Olin puhdistanut sitä siihen asti aamuin illoin... tai vähintään kerran päivässä ihonpuhdistukseen tarkoitetulla aineella sekä käyttänyt myös ihovoiteita. Iho oli aina vähän ärtynyt. Aikaisemmin myös äärimmäisen rasvainen, mutta se muuttui pari vuotta sitten yhtäkkiä todella kuivaksi. Sellaiseksi että se hilseilee pinnalta, vaikka sille laittaisi kosteusvoidetta tai mitä tahansa. Tästä syystä ei meikkivoiteen ja puuterin käyttö enää luonnistu...

Laitoin sille kipeänä ollessani vain satunnaisesti jotain öljyä, jos se tuntui kovin kuivalta enkä altistanut sitä lainkaan vedelle. Iho rauhoittui paljon, kun lopetin aktiivisen ja usein tapahtuvan puhdistamisen. Hämmästyin tästä muutoksesta. Palasin vieläkin käyttämään puhdistusaineita, mutta iho palasi entiseen huonompaan kuntoonsa.

Olen käyttänyt sittemmin ihonhoitooni pääasiassa vain öljyä, hunajaa ja suolaa. Puhdistan hunajan ja öljyn seoksella, jonka pesen pois lämpimällä vedellä. Tämä käsittely ei jätä ihoa kovin kuivaksi. Kuorin tarvittaessa öljyn ja suolan seoksella. Tarvittaessa tarkoittaa noin yhtä kertaa kuukaudessa. Laitan puhdistuksen jälkeen vähän jotain öljyä, nykyisin yleensä jojobaa. Aamuisin en puhdista ihoa lainkaan, koska se ei tunnu tarvitsevan sitä. Jos olen joskus niin väsynyt tai sairas etten jaksa laittaa naamalle mitään muutamaan päivään, iho tuntuu pärjäävän sen ajan ihan hyvin omillaan.

Vaihtoehtoisena puhdistustapana on toiminut viime aikoina pieneen määrään vettä sekoitettu amlajauhe, jonka levitän kasvoille, hieron kevyesti ja huuhdon sitten vedellä pois. Voiteeksi sen jälkeen muutama tippa jojobaöljyä.

En jostain syystä puhu tästä vähäisestä ihoni puunaamisesta koskaan tosielämässä, koska arvelen että asia voisi järkyttää monia vähän samaan tyyliin kuin se, että joitakin järkyttää tieto etten saippuoi itseäni vähintään kerran päivässä päästä varpaisiin (koska iho ei sitä kestä; käyn toki yleensä päivittäin suihkussa, mutta käytän aika vähän pesuaineita ;)). Erisan-voidekin toimi ihonputsauksessa (sekä iholla että vartalolla) aika hyvin, mutta en tullut ostaneeksi uutta tilalle kun se loppui. Kotona on aina öljyjä ja ne toimivat vähintään yhtä hyvin. Olen pitänyt kosmetiikkakaappini sisällön minimaalisena. Hiustuotteeni vievät paljon enemmän tilaa ja rahaa. ;D

Ilmankostutin on osoittautunut täällä kerrostalossa aivan ehdottomaksi syksystä kevääseen. Ihoni kuivuisi ja hilseilisi paljon enemmän, jos en kostuttaisi huoneilmaa lainkaan. Hankin kostuttimen nenäni kuivien ja karstoittuvien limakalvojen takia, mutta huomasin pian että siitä on apua ihollekin (ja hiukan ehkä myös hiuksille). Kostutin on ollut käytössä jo monta vuotta.
« Viimeksi muokattu: 30.11.10 - klo:23:51 kirjoittanut pitkätukka »
1c/F/M/ii, oma väri, pituus kohta polviin asti (nyt reilut 130 cm). Hiukseni pitävät silikonista ja hiuspohjani inhoaa sulfaatteja. Siispä sulfaatiton shampoo ja silikonillinen hoitoaine. Merkillä ei ole suurta väliä. Kookosöljy kaikkialle hiuksiin noin tunti ennen pesua.