Kirjoittaja Aihe: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito  (Luettu 76377 kertaa)

Poissa Miracle

• Tukkaguru
Vs: Luonnollinen/vähäinen ihon hoito
« Vastaus #30 : 27.03.06 - klo:16:15 »
Tämän ketjun innoittamana voisin kyllä itsekin kokeilla jättää aamuiset vesipesut kokonaan pois. Jos pyyhkisikin jatkossa aamuisin kasvot pelkästään kasvoveteen kostutetulla vanulapulla.. Ei ehkä kuivattais ihoa niin paljoa. Mulla kyllä leukaan tulee helposti tukkeutumia, niin en tiedä miten tuo siihen sitten vaikuttais   Muualta iho on kunnossa, ja sen verran kuiva, että ei vesipesuja kyllä aamuisin kaipaa.. Mutta kokeilen nyt jonkin aikaa, ja jos iho ei tykkää, niin palaan takaisin vanhaan rutiiniin..

Poissa Syaani

• Tukkaguru
« Vastaus #31 : 27.03.06 - klo:16:20 »
Allergiamerkki ei ole viranomaisten määrittelemä tai valvoma, vaan suuntaa antava. Merkin käyttö vaatii kuitenkin hyväksyntää, toisin kuin esim. merkinnät "dermatologisesti testattu" tai "hypo-allergeeninen", joita ei valvota. Jokaiselle kosmetiikan raaka-aineelle voi olla allerginen, minkä vuoksi yksikään suositus tai testaus-merkintä ei takaa, ettei se aiheuttaisi jollekin allergisia oireita."

Jotenkin noin tuon litanian muistelin menevänkin. Eli vaikka kuinka sanottaisiin tuotteen sopivan herkkäihoisille (hypoallergeenisen tapauksessa kyse on ilmeisesti enemmän mielikuvasta) , allerginen reaktio voi silti iskeä.

Ihan ensimmäiseksi herkistyin Body Shopin vedenpitävälle ripsivärille. Silmäluomet turposivat pahasti ja alkoivat hilseillä. Lääkäri kielsi käyttämästä minkäänlaista kosmetiikkaa kasvoihin seuraavan kahden viikon aikana. Reaktio olisi kuulemma voinut olla kahden tai useamman tuotteen yhdistelmä, esim. kosteusvoiteen ja ripsivärin, aikaansaannos.
1a F ii

Poissa Quutti

• Tukkaguru
  • Minä soitan, harva diggaa.
« Vastaus #32 : 27.03.06 - klo:16:24 »
Käyttäisin mieluusti vähemmän aineita, mutta siihen ei ole oikein mahdollisuttaa. Illalla on pestävä meikit pois, tai siis ripsiväri ainakin. Aamulla taas on käytävä suihkussa ja pestävä hiukset, joten naama kastuu väkisin. Sen sijaan hajusteita ja muita boostereita vältän jonkin verran, apteekin rasvat on vaan ihan parhaita.
Sinisilmäinen blondi, ohuet ja keskipitkät hiukset.

Poissa si3nna

• HAIRahtanut
« Vastaus #33 : 27.03.06 - klo:16:39 »
Minulla oli herkästi kaikkeen reagoiva pintakuiva sekaiho. Kun jätin ihoni rauhaan kyllin pitkäksi aikaa lopputuloksena on ihan huoleton sekaiho. Pintakuivuus oli siis liialla puunaamisella itseaiheutettua.

Dekon ihonhoitototuudettm jotka pätevät dekon ihonhoidossa:

- On täysin järjetöntä käyttää hajustettuja aineita ihonhoidossa. Iho ei piittaa mistään kukkaistuoksuista, päinvastoin hajusteet monesti ärsyttävät. Siedän erisanin erkeepertuoksun ihan mukisematta.
- On täysin järjetöntä pestä ihosta aamuin illoin ihon oma suojaava rasvakerros pois ja korvata se purkista otetulla vieraalla rasvalla. Miksi ihon oma rasva ei kelpaa? Jos iho saa huolehtia itse omasta kosteustasapainostaan niin epäilemättä liika rasvoittuminen tasapainottuu yllättävän nopeasti.

Yhdyn pitkälti dekon ihonhoitofilosofiaan. Mulla on vähän rasvoittuva, epäpuhdas iho jota pitkään hoidin liian tujuin hajustetuin ainein -> iho vain villiintyi. Nyt ihonhoitotuotearsennaaliini kuuluu vain Erisanin puhdistusgeeli, Avene lähdevesisuihke, Humektan/Aqualan L ja kaapissa töröttävät lisäksi Lumenen kuorinta ja turvenaamio. Näistäkin käytän säännöllisesti vain Erisanin putsaria, sillä pesen joka ilta kasvot. Tämän ketjun innoittama jätin jo aamuputsaukset pois, katsotaan mitä tapahtuu, nyt ajattelin että voisin aamuisin raikastaa kasvot vain tuota lähdevettä suihkimalla. (En myöskään käytä meikkiä juuri koskaan arkisin, siksi vähäinenkin putsaus riittää, jokailtaisen pesun tarviin kyllä jumpassa hikoilun + ihon muun rasvoittumisen takia). Kosteusvoiteet, kuorinnat ja naamiot käytössä silloin kun niille tuntuu olevan tarvetta.

Poissa Mariatar

• Yleisvalvoja
  • Tukkaguru
« Vastaus #34 : 27.03.06 - klo:18:16 »
Miten te, jotka meikkaatte ja jotka ette pese aamuisin kasvojanne, niin laitatteko meikit likaisille kasvoille?! Ainakin mitä omalla kohdallani olen huomannut, on, että kyllä se naama vaan yölläkin likaantuu ja pesun jälkeenkin kasvoveteen kastettuun vanulappuun jää vielä likaa. Siis ihan likaa tyyliin karvoja. Ja se "ihon oma rasva" tuntuu jotenkin iljettävältä meikin alla...  ::)

Minä ainakin vannon hoitotuotteiden voimaan. Sen kyllä myönnän, että hajusteet ovat todella turhia.
1bMiii. What we call the secret of happiness is no more a secret than our willingness to choose life.

Poissa Erykah

• Tukkaguru
« Vastaus #35 : 27.03.06 - klo:19:05 »
Miten te, jotka meikkaatte ja jotka ette pese aamuisin kasvojanne, niin laitatteko meikit likaisille kasvoille?! Ainakin mitä omalla kohdallani olen huomannut, on, että kyllä se naama vaan yölläkin likaantuu ja pesun jälkeenkin kasvoveteen kastettuun vanulappuun jää vielä likaa. Siis ihan likaa tyyliin karvoja. Ja se "ihon oma rasva" tuntuu jotenkin iljettävältä meikin alla...  ::)

Ja jos se ihon oma rasva ei riitä? Itsekään en pese naamaa aamuisin vedellä, pyyhin vain kasvovedellä ja laitan kosteusvoidetta jos meikkaan. Joskus kiireessä laittanut meikkiä ilman kosteusvoidetta, ihon oman rasvan päälle, ja iltapäivällä posket on halkeilleet kun iho on niin kuiva. Mä tarvin ainakin paksun rasvauksen jos meikkaan.
Jos en laita meikkivoidetta, en turhaan pesekään tai rasvaa naamaa.

Euphoria

• Vieras
« Vastaus #36 : 27.03.06 - klo:19:32 »
Pesen kasvot aamuin illoin (hyi minä!), mutta toisen puhdistuksen teen puhdistusgeelin sijaan Humektanilla. Kasvovettä en käytä, jos en ole meikannut. Illalla laitan tujumpaa rasvaa. Yritän välttää hajusteita kasvojen hoidossa, mutta vartalolle käytän silloin tällöin hajustettuja tuotteita. Aamulla laitan aurinkosuojan sisältävää kosteusvoidetta meikin alle. Joka päivä en meikkaa arkenakaan. En huomaa naamassa sen kummempaa eroa meikattuna kuin meikittömänä ts. ei se naama siitä meikillä mihinkään muutu. Viikonloppuna en meikkaa, enkä laita hiuksiakaan, ellen ole lähdössä jonnekin.

Tämä onkin hyvä aihe.
« Viimeksi muokattu: 27.03.06 - klo:19:34 kirjoittanut Euphoria »

rihkamatyttö

• Vieras
« Vastaus #37 : 28.03.06 - klo:11:18 »

Minä laitan suoraan vain meikin "likaisille kasvoille". Itse olen sitä mieltä että ei ne kasvot yöllä pahemmin likaannu. Jos olen hikoillut yöllä, niin sitten pyyhin aamulla kasvovedellä ja laitan voiteen. Oli se alussa outoa, mutta siihen tottui, kun huomasi miten paljon paremmin iho voi.

Liisukka

• Vieras
« Vastaus #38 : 28.03.06 - klo:11:28 »
Mun ainoa ihonhoitotuote on Aqualan L. Aamulla huuhtelen kasvot kylmällä vedellä ja laitan hiukan Aqualan L:ää. Jos olen meikannut (useimmiten olen), pesen meikit samaisella aineella mutta en laita sitä pesun jälkeen. Olen huomannut, että pintakuivuus ja ihon kiristely on rauhoittunut tällä pelkistetyllä ihonhoidolla. Kukaan ei enää saa mua käyttämään esim. kasvovesiä. Näppyjä tulee enää kuukautiskierron mukaan, niille tuskin voi ihonhoidolla mitään. Kesällä käytän vielä lisäksi korkeasuojakertoimista aurinkovoidetta.

Ylipäänsä olen erittäin skeptinen voiteiden yms. suhteen. Markkinoinnissa käytetään paljon pseudotieteellistä höpinää (kuten tukka-aineidenkin markkinoinnissa), joka aiemmin suorastaan ärsytti, nykyään naurattaa.
« Viimeksi muokattu: 28.03.06 - klo:11:30 kirjoittanut Liisukka »

rolla

• Vieras
« Vastaus #39 : 28.03.06 - klo:12:48 »
Mä yleensä vain aamuisin pyyhkäsen yövoiteet kasvovedellä pois ja laitan päälle päivävoiteet. Munkaan mielestä kasvot ei sängyssä likaannu niinkuin päivällä ulkoilmassa jne. Välillä kyllä hoitaminen jää ja yölläkin päivävoiteet naamassa (ei saisi  >:(). Mä kokeilin pari viikkoa sitä etten rasvannut naamaa, aluksi tuntui hyvälle muttei pidemmän päälle.

Poissa sipe

• Tukkaguru
  • Hooray, it's Happy Bunny
« Vastaus #40 : 28.03.06 - klo:14:11 »
Niin kuin storella joskus kerroin, mun ihonhoito on totaalisen vähäistä. Mun oma kokemukseni on siis se, että iho toimii huomattavasti paremmin ja tasapainoisemmin, kun sitä hoitaa vähemmän. Normaalisti en meikkaa lainkaan, joten en myöskään pahemmin putsaile ihoani. päivittäinen suihku ja pesu kosteuttavalla pesuaineella riittää mainiosti.

Talviaikaan ihoni vaatii nykyään vähän kosteutusta. Rasvaan naamani suihkun jälkeen siten, että sekoitan puhdasta aloe veraa ja pari tippaa nexxuksen botanic oilia ja levitän seoksen naamaani. Toimii kuin tauti, eikä taatusti sisällä mitään haitallista mönjää, niin kuin useimmat voiteet yms. Toinen käyttämäni kosmeettinen tuote on voimakas aurinkosuoja, mutta sitä laitan vain tarpeen mukaan eli silloin, kun olen menossa ulos aurinkoon.

Liisukan kanssa olen lisäksi täysin samaa mieltä siitä, mitä tulee voiteisiin ja niiden markkinointiin. Todellisuudessa suurin osa voiteista ei tee iholle mitään sellaista, mitä halpa perusvoide ei tekisi, niiden ainoa funktio on siirtää rahat kuluttajien taskuista isojen kosmetiikkayhtiöiden tilille. Niin ja samaa mieltä olen nykyään siis myös hiustenhoitotuotteista...

Olen nyt harrastanut tätä minimalista ihonhoitoa jo useamman vuoden ajan. Jos vertaan ihoani siihen, mitä se oli vielä 4-5 vuotta sitten, niin nykyään se
- rasvoittuu vähemmän ja siten myös kiiltelee vähemmän
- kuivat alueet kuivuvat vähemmän
- huokoset ovat selvästi pienentyneet
- iho näyttää paljon kuulaammalta
- iho ei enää tunnu koskaan karhealta eikä "huuda kuorintaa" niin kuin ennen

Niin ja ainoatakaan ryppyä ei vielä ole, vaikka monilla ikäisilläni niitä on jo paljonkin...

Hiukset: 3b iii. Luonnonkihara, paksu, värjätty ja älyttömän kuiva.
Suosikkituotteet: MOP Hydrating shampoo, Joico K-Pak-sarja kokonaisuudessaan, Joico Moisturizer, Nexxuksen Therappe, Humectress, Luxxtress ja Keraphix; Redken ASHC, sekä Tigin O&H -hoitis CO-pesuun.

Poissa Rosey

• Hiushörhö
« Vastaus #41 : 28.03.06 - klo:16:57 »
Aamuisin heti herättyä ihoni on kauneimmillaan. Aamupesun jälkeen kuulaus on tiessään ja posket punottavat kevyesti. Pesen illalla meikit lumenen puhdistusmaidolla ja huuhtelen vedellä, aamuisin pyyhin maidon pois vanulla. Iho on sekaiho ja epäpuhtauksiin taipuva. Voisin kokeilla aamuisin vain pyyhkiä ihon kasvovedellä.
Kovilla pakkasilla jätin aamuisin ihon puhdistamatta ja laitoin vaan helokkiöljyä nassuun :D Eipä paleltunu posket ulkona.

Poissa Annika

• HAIRahtanut
« Vastaus #42 : 29.03.06 - klo:00:24 »
Aamuisin heti herättyä ihoni on kauneimmillaan. Aamupesun jälkeen kuulaus on tiessään ja posket punottavat kevyesti. Pesen illalla meikit lumenen puhdistusmaidolla ja huuhtelen vedellä, aamuisin pyyhin maidon pois vanulla. Iho on sekaiho ja epäpuhtauksiin taipuva. Voisin kokeilla aamuisin vain pyyhkiä ihon kasvovedellä.
Kovilla pakkasilla jätin aamuisin ihon puhdistamatta ja laitoin vaan helokkiöljyä nassuun :D Eipä paleltunu posket ulkona.

Tuon takia sitä juuri varmaan jättikin silloin joskus aamupuhdistuksen - iho on niin älyttömän hyvännäköinen aamulla, kun on noussut sängystä. Aikanaan jätin ensin vaihe vaiheelta pois ihonhoitotuotteita, kun ensin olin kokeillut vaihtaa hellempiin mutta se ei auttanut. Aamupesu, jatkuva rasvaaminen ja iltapesu jäivät pois ensimmäisinä, kuorintoja ja naamioita harrastin vielä suht säännöllisesti sen jälkeenkin. Nopeasti se iho siihen kuitenkin tottuu, ja aina voi palata takaisin käyttämään aineita, tai sitten vain niitä tarpeellisia jos sen katsoo hyväksi.

Ihan ot:nä tuli mieleen kun lenkillä olin tänään, että jos joka päivä viitsisin ja muistaisin kävellä sen 30-40minuuttia tai enemmänkin läheisellä lenkkipolulla, olisi iho varmasti paljon parempikin - mikään ei supista ihohuokosia ja tee ihoa yhtä sileäksi kuin ulkoilma.
The greatest battles are fought within oneself.

Poissa Ryövärintytär

• HAIRahtanut
« Vastaus #43 : 31.03.06 - klo:13:10 »
 Minulla toimii parhaiten ihan vesipesu aamuin illoin ja Humektania päälle. Tällä hetkellä käytössä on myös Herbinan herkän ihon kasvovesi, jota käytän 0-2 kertaa päivässä pesun jälkeen, vähän fiilispohjalta ja jos edes muistaa.
 Käytän silloin tällöin meikkipuuteria, ja silloin aina tuota kasvovettä puhdistuksessa. Meikkivoiteen taas, jota tulee tosi harvoin käytettyä, pesen Aqualan L:llä tai Garnierin Clean&Fresh -sarjan puhdistusgeelillä, ja taas kasvovettä. Ja jos ei muuta ole, niin perussaippuatkin hoitaa kyllä hommansa. Samoin silmien rajaukset ym., tai mitä niistä on jäljellä, pyyhin kasvovedellä. Ripsari lähtee, välillä, Lumenen öljyisellä meikinpoistoaineella.
 Viikonloppusuihkuoperaatioon kuuluu myös kuorintatöhnä.

Olen enemmän sellainen viikonlopun menomeikkaaja, arkisin vahvistan lähes aina huomaamattomia kulmiani ja yritän häivyttää tajuttomia silmänalusiani, mutta muuten ehostan (silmiä sekä huulia) ihan fiiliksen ja luppoajan mukaan, hieman, enemmän tai en ollenkaan. Välillä tulee myös nukuttua meikit naamassa,(kuulen jo kauhistuneita huokauksia? :D ) riippuen humalan asteesta.

Aamupesu omalla kohdallani ainakin tuntuu hyvältä, sillä toisinaan otsan iho suorastaa tuntuu öljyyntyneen yön aikana, ja iho muutenkin tuntuu uusiutuvan sen verran nopeasti, että vanhat alta pois ;D
 Sekaihoisena poskiani pitää huomioida talvella enemmän..Siihen sopii esim. Aqualan L ja Indiskan Neroli-kasvoöljy. Helokkiöljy taas ei mulla ole toiminut, jostain kuamman syystä, mutta äidilleni se vissiin sopi.
 Nenänpäätä en yleensä rasvaa :D  Kroppaa taas rasvaan vkloppusuihkun yhteydessä, mutta sitä voisi rasvata enemmänkin.

Ensi kesän tavoite on käyttää kunnon suojakertoimia, kun iho on palamisessa ykkösluokkaa. :-[

« Viimeksi muokattu: 31.03.06 - klo:13:12 kirjoittanut Ryövärintytär »
Hiuksistoni on metrinen, suht paksu ja punainen. Toisin sanoen värjätty, melko karkea ja kuiva, onnekseni kuitenkin kiiltävä. :) Luokitelma jotakin tähän suuntaan: 1c C iii.

Poissa Rosey

• Hiushörhö
« Vastaus #44 : 07.04.06 - klo:18:33 »
Olen noin viikon verran aamuisin pyyhkiny kasvot vain kasvovedellä. Parin päivän sisällä epäpuhtauksia on tullut, mutta ne voivat johtua alkavista kuukautisista. Raportoidaan taas myöhemmin :)