1. Millaiset pidennykset teillä on? Laatu, pituus?
Tällä hetkellä microringeillä kiinni olevaa hiusnauhaa. Pituus 16 tuumaa, siis suurin piirtein bsl-pituus. Hiukset mustaa suoraa aitohiusta, jota ei ole itse kotona värjäilty tms.
2. Miltä pidennykset tuntuvat päässä? Raskailta, oudoilta, luonnollisilta, kivoilta vai miltä? Samoilta kuin oma tukkanne silloin, kun on ollut pitkänä, yhtä "raskaalta"?
Pidennykset tuntuvat huomattavasti raskaammilta kuin omat pitkät hiukset, oli tekniikka sitten mikä tahansa. Minulla ollut kampaajan tekemänä sinetti- ja ompelupidennys sekä itse laitettuna nykyinen pidennys + useita sinetti- ja kylmäliimapidennyksiä. Myös klipsipidennykset on kokeiltu. Mukavimmalta tuntuvat nämä microringit ja ompelupidennys, tosin ompelupidennyskin kutisi vietävästi ensimmäisen viikon, kun letti on alussa niin tiukalla. Sinettien kanssa tulee helposti sellainen maneeri, että niitä sörkkii koko ajan ihan vahingossa, kokeilee, onko irtoamassa / huonosti kiinni olevia sinettejä ja tämä sörkkiminen tietenkin vaan ärsyttää lisää päänahkaa.
Mitkään pidennykset eivät ole koksaan tuntuneet erityisen kivoilta. Joko neutraaleilta tai ärsyttäviltä. Tietenkin ne ovat näyttäneet aina tosi hienoilta!
3. Ovatko pidennykset pysyneet hyvin päässä? Kun olette urheilleet, onko niitä lähtenyt silloin "helpommin", eli joutuuko pidennysten kanssa olemaan ns. varuillaan?
Tähän vaikuttaa paljon hiuksen laatu. Helposti takkuavaa hiusta joutuu selvittelemään koko ajan ja siinä hiusta lähtee herkimmin. Eniten hiusta on lähtenyt ompelupidennyksessä (kampaaja ei siksakannut ompelukoneella hiusnauhaa ja lisäksi hius oli todella helposti takkuuntuvaa) ja vähiten sinettipidennyksessä. Tällä hetkellä päässä olevasta microring -pidennyksestä ei siitäkään ole lähtenyt ensimmäisen viikon aikana vielä juurikaan hiusta, koska ompelin hiusnauhan päät aina kunnolla kiinni pätkien leikkaamisen jälkeen.
Varuillaan ei ole tarvinnut olla oikeastaan minkään muun pidennyksen kanssa kuin klipsipidennyksen, jota en sinänsä kyllä edes laske varsinaiseksi ( =pysyväksi, pitkäaikaiseksi) pidennysmenetelmäksi. Pestessä kylmäliimapidennys oli ikävä, koska hoitoainetta ei saanut joutua
yhtään kiinnityskohtien lähettyville, muuten irtosi tukka päästä

Kaikista vähiten päänvaivaa aiheutti ompelupidennys, sillä se oli todella hyvin kiinnitetty eivätkä hiusnauhat yksinkertaisesti vaan olisi päässeet vahingossa repsottamaan. Ompelupidennyksen kanssa ei myöskään tarvinnut huolehtia, mitä hoito- tai muotoiltutuotteita käyttää, kaikkia sai roiskia myös kiinnitykohtien lähettyville.
4. Miten oma tukkanne on voinut pidennysten aikana? Normaalisti?
Sinettipidennysten poisottamisen jälkeen on ollut selvästi havaittavissa hiusten ohentumista (ei pelkkää normaalia hiustenlähtöä) sekä myös jonkin verran pieniä kaljuja länttejä päänahassa. Päänahka on ollut ärtynein sinettien jäljiltä. Kylmäliimatekniikalla laitettu pidennys taas kutisi ja itse liima ärsytti päänahkaa, mutta hiuksia ei juurikaan lähtenyt. Ompelupidennys kutisi tolkuttomasti ensimmäisen viikon, ennen kuin hiukset vähän kasvoivat ja letit löystyivät, sen jälkeen tuntui suhteellisen neutraalilta. Nykyinen microringein kiinnitetty hiusnauha kutisee jonkin verran, mutta ei niin hillittömästi kuin ompelupidennys silloin alussa. Nykyinen pidennys tosin ollut päässä vasta vähän yli viikon, joten kokemuksia vielä vasta kartutellaan. Hiusnauhoissa kutinaa aiheuttaa pieni lyhyt hius hiusnauhan juuressa, sinettitekniikassa tätä ongelmaa ei ole.
5. Millaista kommenttia olette kuulleet pidennyksistä?
Ekan pidennyksen kanssa baarissa saattoi tulla iskuyrityksiä, joissa kehuttiin upeita hiuksiani. Oli ihanaa tylyttää vaan toteamalla, että ei oo mun oma tukka, vaan täys feikki

Viimeisimmän pidennyksen kun otin pois, erään ruokakaupan kassaneiti kauhisteli, että minne mun ihanat hiukset ovat kadonneet. Oli vissiin pannut mun hiukset merkille, kun käyn usein ostamassa lounasta siitä kaupasta.
Harvemmin hiuksista on oikeasti tullut mitään ihmeempää kommenttia varsinkaan silloin, kun ne on laitettu - lähes poikkeuksetta miehet eivät edes huomaa, että hiukset on yhdessä yössä pidentyneet puoli metriä. Saattavat ehkä korkeintaan kysyä, olenko värjännyt hiuksia. Useimmiten miehet huomaavat eron vasta sitten, kun ne pidennykset lähtee pois ja harmittelevat, kun olen mennyt leikkaamaan hiukseni...
Naisia kiinnostaa yleensä kuulla, minkä pituiset omat hiukset on ja miten pidennykset on laitettu. Kaikki kaverit tietävät jo etukäteen, että mulle on tulossa / on jo pidennykset, joten kauhean usein ei tule mitään yllätyksiä.
6. Oma mielipiteenne pidennyksistä?
Mun päänahka ja hiuslaatu ei oikeasti pysy vahingoittumatta minkään pidennyksen kanssa. Jos oikeasti haluaisin varjella omia hiuksiani, niin en laittaisi pidennyksiä. Tämä on se ikuisuuskysymys, josta aina väännetään kättä, mutta oikeaa vastausta ei kukaan voi sanoa, ennen kuin kokeilee pidennyksiä omaan päähänsä - sitten tietää, vahingoittaako vaiko eikö.
Minulle hiusten vahingoittuminen tai vahingotta jääminen ei ole se tärkein asia, jonka perusteella olen valinnut pidennyksiä ottaa. Kaikkea ei voi saada ja musta se hiusten / päänahan jonkinasteinnen vahingoittuminen on kelpo hinta upeista, paksuista, muhkeista hiuksista. Mielestäni mun naamaan sopii "isot" hiukset, sellainen Amy Winehouse -henkinen pehko. Musta on kiva herätä niin, että näytän jo ilman sotamaalaustakin hitusen paremmalta kuin normaalisti. Omat hiukset ovat niin ohuet, että vaikka ne olisivat miten pitkät, niin ne eivät koskaan näyttäisi sellaisinaan hyvältä. Siksi en välitä, että hiukset tästä vähän kärsivätkin.
7. Miten pidennysten poisotto sujui, miltä oma tukka näytti pidennysten poisoton jälkeen?
Onhan se dramaattinen ero lisähiuksilla ja ilman. Parissa kuukaudessa lisäpaksuuteen tottuu niin hyvin, että entinen normaalipaksuinenkin hius auttamatta tuntuu kamalan ohuelta, vaikka hiusta ei olisi tavallista enempää lähtenytkään. Totuttelua siinä uudessa peilikuvassa on.
Itse pidennyksen poisotto on lähes minkä pidennyksen kanssa vaan järjettömän puuduttavaa, pitkäveteistä ja ankeaa puuhaa. Niin ja siihen kuluu tuhottomasti aikaa oikeiden aineidenkin kera. Välillä tekisi mieli mennä kampaajan käsittelyyn, mutta toisaalta se rahanmeno vaan oman laiskuuden vuoksi on ehkä vähän liikaa...
---
Loppukevennyksenä vielä tärkeä tieto kaikille islaminuskoisille juurislaisille:
"Älä pidä ylläsi tekohiuksia, sillä Allah lähettää kirouksensa niiden naisten päälle, jotka keinotekoisesti pidentävät hiuksiaan" (Hadith - Bukhari 7:133)
Lähde