Kirjoittaja Aihe: Sulfaatittomat shampoot  (Luettu 134171 kertaa)

Poissa Hue

• Tukkaguru
Vs: Sulfaatittomat shampoot
« Vastaus #165 : 17.02.11 - klo:11:32 »
En jaksanut lukea ketjua joten kysyn nyt heti että mitä hyötyä on sulfaatittomasta shampoosta verrattuna sulfaatilliseen? Eikö tukka jää likaiseks?

Tensidejä eli peseviä ainesosia on olemassa paljon paljon muitakin kuin sulfaatit. Se että shampoo ei sisällä sulfaatteja, ei tarkoita etteikö sillä olisi pesutehoa.

Sulfaatit ovat voimakkaita ja voivat aiheuttaa (herkkäihoisille) ihon kuivumista ja muuta ihoärsytystä. Lisäksi Sodium Lauryl Sulfatea (/Sodium Coco Sulfate) miedommaksi kehitellyt Sodium Laureth Sulfate ja Sodium Myreth Sulfate voivat sisältää epäpuhtautena karsinogeenistä 1,4-dioksaania.

Sulfaattien tilalla käytetään mm. Cocamido Propyl Betainea, joka sekin on tensidi, mutta aavistuksen hellävaraisempi kuin sulfaatit ja luonnonmukainen. Tensideistä hellimpiä ovat käsittääkseni ns. sokeritensidi eli Decyl Glucoside ja Coco Glucoside.

Yksi vaihtoehto on käyttää tuotetta, jonka pesuteho perustuu saippuoituihin öljyihin (esim. sodium cocoate/saippuoitu kookosöljy, sodium olivate/saippuoitu oliiviöljy). Monesti luonnonmukaisissa tuotteissa kulkevat myös nimillä saponified ....oil eli ihan saippuoitu ...öljy.

Asiasta seuraavaan: Laveran Mango Milk shampoo tuntuu ainakin mun mielestä aivan tavalliselta sulfaatiselta shampoolta. Ehkä pesee aavistuksen miedommin, mutta sulfaatin määrä on varmaan pienempi kuin muissa shampoissa. Ihan kiva shampoo, mutta sulfaatiton se ei todellakaan ole sisältämänsä Sodium Coco Sulfaten vuoksi, joka on oikeastaan samaa tavaraa kuin Sodium Lauryl Sulfate.
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa kiwi

• Tukkaguru
« Vastaus #166 : 19.02.11 - klo:21:43 »
^ Minusta Laveran Mango milk tuntuu selkeästikin hellävaraisemmalta kuin tavallinen sulfaatillinen shampoo. Toisaalta on Laveran ja kokonaan sulfaatittomankin shampoon välillä eroa. Minulla eivät sulfaatittomat shampoot tunnu edes toimivan.

Mietin, että mistä tiedät SCS:n ja SLS:n olevan samaa tavaraa? Tähän asti olen aina ajattellut SCS:n olevan hellävaraista sulfaattia, jonka vuoksi voin Mango milkiä huoletta käyttää.

Poissa ellen

• Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
« Vastaus #167 : 19.02.11 - klo:22:11 »
Mietin, että mistä tiedät SCS:n ja SLS:n olevan samaa tavaraa? Tähän asti olen aina ajattellut SCS:n olevan hellävaraista sulfaattia, jonka vuoksi voin Mango milkiä huoletta käyttää.

Sodium Coco Sulfatella ja Sodium Laureth Sulfatella on sama CAS-numero, eli ovat ihan samaa tavaraa kemiallisesti, vaikka Coco Sulfate onkin kookospohjaista.

Poissa Kronia

• Yleisvalvoja
  • Tukkaguru
  • Turpea alkuasukas
« Vastaus #168 : 19.02.11 - klo:22:42 »
^Sodium Laureth Sulfate on myös osittain kookosöljystä jalostettya kamaa, eli siinäkin mielessä yhtäläinen :)
“Another belief of mine: that everyone else my age is an adult, whereas I am merely in disguise.” -Margaret Atwood

Strix

• Vieras
« Vastaus #169 : 20.02.11 - klo:14:48 »
Olen kohta puolitoista vuotta käytellyt sulfaatittomia shampooita ja löytänyt monta suosikkia. Noteerattakkoon että sillä välin hiukset ovat käytännössä uusiutuneet kokonaan ja ovat terveimmillään nyt, kemiallisesti värjäämättöminä ja lähes tyystin lämpökäsittelemättömät. Aloin mielenkiinnosta kokeilemaan silikonittomia sulfaatillisia shampooita ja tulos on ollut pitkälti sama. Näen tarpeelliseksi koska olen hiljan alkanut käyttämään varovaisesti muotoilutuotteita. Hennavärin kestävyys oli säilynyt ennallaan koska pesuväli oli yhtä pitkä kuin sulfaatittomien aikaan. Ero on tosiaankin sillä hieromisella, suuri määrä vaahtoa kyllä houkuttelee lopettamaan sen kesken. Vähemmän vaahtoavien kanssa sai usein antaa kunnon päähieronnan ennen kuin tuntui puhtaalta.

Poissa Chaos

• 666
  • Ylläpitäjä
  • Tukkaguru
  • "...As Your Flesh Rots"
« Vastaus #170 : 23.02.11 - klo:22:28 »
* Chaos on rakastunut!

Nimittäin Ainun Pesuvaahtoon ja ainakin on sulfaatiton! Kokeilin tätä hiustenpesuun, kun ei kasvoille sovikaan ja tämä on tosi hellävarainen ja silti pesi. Ihanan pehmeä vaahto jo valmiiksi ja helppo levittää. Hyvin mieto tuoksu. Suosittelen herkkiksille varsinkin.
Tulee varmasti olemaan hiustuotteissani aina. Oon aivan yllättynyt, kun ajattelin, ettei pese ja on yhtä tyhjän kanssa niin mitä vielä, tässä on siis mun HG!

Täältä näkee INCI:n ja millanen pullo:

http://www.ainu.fi/Tuotteet/Ainu-Pesuvaahto
1bFii. Nykyinen hennailija, hiukset melkein alaselkään. Ihon- ja hiustenhoito: Sensitive. Cruelty free. Deathmetal-muusikko. IG:@linmorbid ja @linda.chaos

Poissa Kronia

• Yleisvalvoja
  • Tukkaguru
  • Turpea alkuasukas
« Vastaus #171 : 23.02.11 - klo:23:21 »
^Täytyykin koittaa tota :)

Koitin tänään ekaa kertaa sellaista sulfaatitonta shampoota kuin Silva Arctica Hilla&Hunaja. Oli aika tujun pesevän oloista tavaraa, vaikka tukka hoidon jälkeen tuntuikin pehmoiselta. Täytyy katsoa vielä muutaman pesun verran, mitä mieltä olen tästä...
“Another belief of mine: that everyone else my age is an adult, whereas I am merely in disguise.” -Margaret Atwood

Poissa Jekku

• HAIRahtanut
« Vastaus #172 : 25.02.11 - klo:22:04 »
Kiitos sulfaattivastauksista!  :) Ostin nyt pitkään himoitsemani Tigin Your Highness shampoon ja hoitiksen, mietin vaan että miten ilman sulfaatteja voi olla tuuheuttava shampoo... Nyt kun tutkin tässä inciä, niin shampoossa on heti toisena veden jälkeen sodium tetradecenesulfonate  ??? Putelissa kuitenkin lukee sulfate-free mutta sulfonate kuulostaa sulfaatilta!  :o

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #173 : 25.02.11 - klo:22:08 »
Sulfonate on eri asia kuin sulfaatti. Kirjoittelin siitä juuri tuonne toiseen ketjuun!

http://www.juurikasvu.org/smf/index.php?topic=5241.msg749390#msg749390
Favs: Sebastian Professional Penetraitt ja Hydre Conditioner, Wella SP Luxe Oil & GHD IV Styler.

Poissa BlueBerry

• Tukkaguru
« Vastaus #174 : 01.03.11 - klo:21:11 »
Olen käyttänyt pitkään MOP:n C-systemin hydrating -shampoota ja tykännyt siitä tosi paljon. Mutta tuntuu että se ei anna enää yhtä silkkistä pesutulosta kuin alussa... Tai sitten olen vain niin tottunut siihen, etten huomaa enää tuota silkkisyyttä. (?) Olen uteliaana lueskellut sulfaatittomista shampoista ja löysin tänään Prismasta Urtekramia! Olen ennenkin yrittänyt etsiä tuota mutta ei ole sattunut silmiin. Nytkin nuo pullot olivat kaikkein ylimmällä hyllyllä muiden lomassa ja ihan tuurilla löysin. Testasin ruusu-shampoota ja tykkäilin kovasti! Tuli puhdasta ja tuoksu oli ihana. Vieressä odottaa myös aloe vera -shampoo, pitää testata se seuraavaksi. Vielä en kuitenkaan osaa sanoa pystyvätkö nämä haastamaan MOP:n.. Hinnan puolesta kyllä ainakin.
Vaalennetut, lantio -pituiset hiukset. Tavoitteena vielä pidempi, hyväkuntoinen letti... iHerb -alennuskoodi ensitilaajalle: VAP865

orava

• Vieras
« Vastaus #175 : 01.03.11 - klo:21:26 »
Minun päässäni MOP hydrating -shampoo tuntuu paljon hellävaraisemmalta kuin Urtekramit.
Urtekram No perfume -shampoo on ihan ok, pesevämpi kuin MOP hydrating mutta ei takuta.
Urtekram Aloe vera -shampoo takutti raidoitetut kohdat hiuksistani, ja se jäikin käyttämättä...
Onkohan olemassa toista yhtä hellää shampoota kuin tuo MOP?  :)

Poissa Hue

• Tukkaguru
« Vastaus #176 : 01.03.11 - klo:21:45 »
Mun täytyy nyt korjata käsitys, että Urtekramin shampoot olisivat sulfaatittomia. Ainoastaan Hennashampoo ja No Perfume Baby shampoo ovat sulfaatittomia.

Aloe Vera, No Perfume, Orapihlaja, Ruusu, Tea Tree, Nokkonen, Kamomilla ja Rosmariini shampoot sisältävät kaikki Sodium Coco Sulfatea, joka on käytännössä samaa ainetta kuin Sodium Lauryl Sulfate (sama CAS-numero).

Poissa Pähkinä

• Tukkaguru
« Vastaus #177 : 01.03.11 - klo:22:30 »
Olen käyttänyt pitkään MOP:n C-systemin hydrating -shampoota ja tykännyt siitä tosi paljon. Mutta tuntuu että se ei anna enää yhtä silkkistä pesutulosta kuin alussa...

Pesetkö syväpuhdistavalla säännöllisesti? Hydrating ei pese kovin tehokkaasti ja voi sen lisäksi itsessään vähitellen kerrostua hiuksiin (tai siis lähinnä siinä olevat öljyt). Mä oon huomannut, että miedosti pesevien shampoiden ja tosi hoitavien hoitoaineiden kanssa syväpuhdistuksen tarve on itse asiassa tiheämpi kuin vähemmän hoitavilla tuotteilla. Muotoilutuotteita, lisättyjä öljyjä etc. en käytä.

Talvihiuksille tuo Hydrating on aivan  :l . Kesäisin sen pesutehot eivät aina tunnu riittävän, mutta talvella ei tekisi mieli juuri muuta käyttää!

Poissa Sassy

• HAIRahtanut
« Vastaus #178 : 02.03.11 - klo:00:21 »
^Olen huomannut saman, yleensä pesutulos on ihanan kevyt ja pehmeä, mutta aina välillä ( n. kahden viikon välein) tukkaan tulee ihme lähmä, jolloin kihara tuntuu kovalta ja tahmaiselta. Syväpuhdistava pesu auttaa, jonka jälkeen siis jatkan ihan samoilla hoitavilla tuotteilla, kun muuten lopputulos on niin ihana. Tarkoituksena olisi testailla Joicon hopeashampoota lähiaikoina ja mielenkiinnolla odotankin miten tukka reagoi kun muuten käytän niin hellävaraisia shampoita.
1c M ii, BSL-pituudesta kasvattelua vyötärölle

Poissa Hallonnikas

• Tukkaguru
« Vastaus #179 : 15.03.11 - klo:12:24 »
Olen nyt parin pesun ajan käyttänyt Pure Nuff Stuffin kuivien hiusten shampoota (psoriasis blend) ja tää on ihanaa kamaa!
Vaahtoaa pehmeästi ja yllättävän paljon, ei tunnu kuivattavan hiuksia yhtään ja tukka tuntuu pesun jälkeen selvältä ja pehmoiselta. Paitsi mun kärsineet olkimaiset latvat mitkä nekin kyllä tuntuvat tykkäävän. Kaikista parasta on kyllä se, että päänahka ei ole reagoinut tähän mitenkään pahasti! Yleensä jo heti shampoopesun jälkeen kutittaa ja päänahka tuntuu kökköiseltä (taliköhnäihottumaan taipuvainen..), mutta ei tämän jälkeen.
Jos tämä kuherruskuukausi kestää pitempäänkin, niin tässä on mun shampoo-HG. <3
1bFii. Omanvärinen, hartioille yltävä tukka epämääräisessä kasvatusvaiheessa. Kiukkuileva päänahka. Shampoopalojen kokeilua.