Heippa! Ensinnäkin, kiitos tästä hienosta foorumista, joka vaikuttaa olevan todellinen tiedon runsaudensarvi hiuksiin liittyen! Olen jo jonkin verran lueskellut näitä keskusteluja täällä, mutta tunnuksen loin itselleni vasta hiljattain.
Mutta asiaan. Kysymykseni koskee elintarvikeväreillä sävyttämistä; en ole löytänyt siihen vielä tyhjentävää vastausta vaikka olen koittanut täältä kovasti etsiä tietoa aiheesta. Tilanteeni on siis se, että blondasin hiukseni (lyhyet), ja niistä tuli tietysti lämpimän kellertävät. Sävyä voisi luonnehtia sellaiseksi laimean k*sen väriseksi.

Väri ei siis ole aivan kirkkaan keltainen, vaan vähän oranssiin vivahtava, tummuusasteeltaan kai jotain 8-9 luokkaa (en osaa tuota kauhean hyvin arvioida). Päänuppini ei missään nimessä kestä enää uutta blondausta tai kestovärejä, joten päätin koittaa askarrella sävyn kimpussa punaisen ja sinisen elintarvikevärin avulla. Värien sekoittelu ylipäänsä on mulle tuttua puuhaa kuvataiteilun parista, joten siinä ei ole ongelmaa, mutta en oikein tiedä, että kuinka paljon tuota elintarvikeväriä pitäisi sekoittaa hoitoaineeseen ja kuinka kauan sen tulisi antaa vaikuttaa, jotta tulosta näkyisi, mutta letti ei värjäytyisi esim. violetiksi. Mulla on nyt siis hallussani nestemäistä, ihan k-kaupasta ostettua punaista ja sinistä elintarvikeväriä sekä XZ-xylitol-hoitoainetta. Kokeilin jo kertaalleen sekoittaa väriä hoitoaineeseen niin, että seos oli melko vaalean punaviolettia, ja lähmin sitä päähäni ja annoin muhia siinä kymmenkunta minuuttia. Mitään vaikutusta ei ollut näytävissä.
Kysymys yksinkertaisuudessaan kuuluu siis: kuinka paljon minun kannattaa sekoittaa elintarvikeväriä hoitoaineeseen, jotta keltainen sävy taittuisi harmaammaksi, mutta pää ei kuitenkaan muuttuisi violetiksi, ja kuinka kauan tämän seoksen olisi optimaalisinta antaa muhia päässä? Entä tulisiko hiukset peittää esim. muovikelmulla ja pyyhkeellä?
Olisin enemmän kuin kiitollinen hyvistä neuvoista, nimittäin olen tämän värin kanssa tunaroinut jo sen verran moneen otteeseen, että pitäis alkaa kohta ottamaan iisisti...
Edit: Kröhöm, tarkastelin äsken hiuksiani luonnonvalossa ja totesin, että tuo äskeinen kuvaukseni osui hintsusti metsään. Hiusteni sävy ei olekaan aivan niin lämmin ja kylläinen kuin miltä sen muistin kylppärin keltaisessa valossa näyttävän, vaan väriä voisi paremminkin luonnehtia vaalean oljen sävyiseksi. Vaalean kellertävä, jossa on pieni kylmä vivahde. Mutta joka tapauksessa, haluaisin sävyn huomattavasti harmaammaksi. (Älkää kysykö miksi, mutta haluan tosiaan mieluummin vaikka aivan harmaat kuin keltaiset hiukset..

)