Kirjoittaja Aihe: Otsis  (Luettu 357762 kertaa)

Poissa Luna

• Tukkaguru
Vs: otsis
« Vastaus #180 : 19.04.07 - klo:16:50 »
Tein nyt periaatepäätöksen että menen kampaajalle leikkauttaan otsiksen, kerron millaisen tahdon ja kyseinen kampaajahenkilö saa leikata tasan sellaisen eikä aivan jotain muuta mikä sattuu häntä itseänsä miellyttämään. Mulla niin tympii kun joillakin on se tyyli että leikkaavat oman mielensä mukaan, ei kai Suomeen ole kuitenkaan rantautunut kulttuuri "kampaaja on aina oikeassa asiakas hiljaa"? Pariin kertaan käynyt jo niin että en saa mitä tilaan otsiksen suhteen, ja sitten olen ajatellut että kampaaja on ajatellut leikkaamansa mallin sopivan mulle paremmin kuin itse haluamani, josta olen tullut johtopäätökseen että mulle ei vaan sovi otsis. Laitoin hiukset koko otsan majavanhäntälipaksi (siis koemielessä), ja se sopi niin paljon hienommin kuin viistot sivuotsikset mitä mulle on leikelty, pitää olla jämynä seuraavan kerran kampaajalla  ;)

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #181 : 19.04.07 - klo:17:08 »
Luna, toi omien näkemysten leikkaus on kyllä todella ärsyttävää. Mulla kävi kanssa samantapaisesti viime(isellä) kampaajakäynnilläni. Halusin sivulle kammattavan, mutta tasaisen otsiksen, mutta kampaajan mielestä edessä oli liian vähän hiusta siihen. Oman ehdotukseni sijaan hän sitten leikkasi vinon, suoraan kammattavan otsiksen, sekä katkoi kasvavia alimittaisia hiuksia + vauvahaivenia mukaan. ::) Mallin kasvettua takaisin tasaisemmaksi leikkasin sitten itse sen suoran, tarvittaessa sivulle kammattavan mallin. Onnistuin yllättävän hyvin normifiskarseilla, eikä otsalle tarvinnut edes leikata lisää hiusta takaa. Suosittelen omia saksia kampaajan sijaan, jos seuraavallakin kerralla saat jonkun sivuotsiksen. Mutta toivotaan ensin, että tällä kertaa sulla olisi asiakkaan toivomuksia jopa orjallisesti toteuttava kampaaja.
« Viimeksi muokattu: 19.04.07 - klo:17:09 kirjoittanut salute »

Poissa Luna

• Tukkaguru
« Vastaus #182 : 19.04.07 - klo:18:05 »
^Kiitos kannustuksesta  :) Huolettaa jo valmiiksi että millainen lopputulos tulee, mulla on pari kampaajaa vaihtoehtoina mielessä. Toisesta olen kuullut että on tosi megahyvä ja sillä on ideoita, mutta kun nuita ideoita juuri pyrin välttämään  ;D Kun aiemmin kyse ei varmasti ole ollut siitä ettäkö ymmärtäisimme toisiamme väärin, oli kuva matkassa ja sanoin että haluan tuollaisen, ja kampaaja siihen että ok. Leikkaili siinä sitten ja aloin kyselemään että mielestäni tulee erinnäköinen, mihin vakuutteli että tämä sopii sulle paljon paremmin ja on lähes samanlainen. Joopa joo  ::) Miksi se on vaikea ymmärtää, että vaikka mulla on pyöreähköt kasvot ja niihin ei oppikirjan mukaan otsis sovi, niin jos itse tahdon ja näytän siltikin mielestäni paremmalta otsiksen kanssa kuin ilman niin silloin kampaaja joko leikkaa haluamallani tavalla tai jos ammattiylpeys ei anna periksi niin sitten sanoo että sorry, ei onnistu.

Omia saksia olen harkinnut, en vain usko että osaan leikata sellaisen kuin tahdon. Sitten kun saisin haluamani otsiksen niin olisivarmasti helpompi itse opetella tasoittamaan se, kuin että lähteä tyhjästä veistelemään mallia. Haluan sellaisen otsiksen joka on aina kuosissa, ei siis välillä liian lyhyt eikä liian pitkä, joten parempi opetellakin itse leikkaamaan ellei meinaa käydä toinen viikko kampaajalla! Hmm...ei olisi jotain linkkiä tai ohjeita tee-se-itse-otsikseen? Tästä ei hyvä seuraa...  ;D

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #183 : 19.04.07 - klo:19:00 »
Totta kyllä tuo, että valmiiksi miellyttävää mallia on helpompi vain trimmata välillä. Outoa, että jo moneen kertaan olet saanut toisenlaisen mallin kuin pyysit, eri paikoissakin ilmeisesti.
Mitään varsinaista ammattilaisen tekemää kattavaa ohjetta en ole löytänyt.  :-\ Pikkuvinkkejä löytyy leikkaukseen yleisesti täältä foorumilta, eri ketjuihin ripoteltuina vain. Ajattelisin ton mun kampaamokokemuksen perusteella, että noilla alimmaisilla vauvanhiuksilla (eikös kaikilla niitä ole?) vois kätevästi harjoitella eri leikkauskulmia jne. Alimmaisina sijaitsevat haivenet ei sitten kuitenkaan niin pahasti näy sieltä alta. Aluksi kannattaa tietenkin leikata mielummin liian loivasti/vähän kuin liian vinosti/paljon. Otsis kasvaa myös siinä parissa viikossa mallistaan, joten virheistä ei tarvitse kärsiä kauaa ja senkin ajan voi käyttää pantaa/pinnejä.  :) Millaista mallia siis tarkalleen ottaen haet? Suora perusotsis olis ainakin helppo toteuttaa, jos sulla kuitenkin on jo tarvittava määrä "lyhennettyä" hiusta otsalla? Tuo otsahiusten sijainnin ja määrän valinta on mielestäni ehkä se vaikein osuus. Ja partureiden välinearsenaaliin kuuluvaa hammasrivillistä ohennusveistä (eh?) ei myöskään löydy useamman kotoa.

Poissa Luna

• Tukkaguru
« Vastaus #184 : 19.04.07 - klo:19:26 »
Totta kyllä tuo, että valmiiksi miellyttävää mallia on helpompi vain trimmata välillä. Outoa, että jo moneen kertaan olet saanut toisenlaisen mallin kuin pyysit, eri paikoissakin ilmeisesti.

Millaista mallia siis tarkalleen ottaen haet? Suora perusotsis olis ainakin helppo toteuttaa, jos sulla kuitenkin on jo tarvittava määrä "lyhennettyä" hiusta otsalla? Tuo otsahiusten sijainnin ja määrän valinta on mielestäni ehkä se vaikein osuus. Ja partureiden välinearsenaaliin kuuluvaa hammasrivillistä ohennusveistä (eh?) ei myöskään löydy useamman kotoa.

Minusta on kanssa kummallista että en saa haluamaani mallia, jotenkin minusta tuntuu että jotkut kampaajat on liikaa katselleet jenkkisarjoja joissa kampaaja määrää kaapin paikan  ;D Siis pari  kertaa olen otsista käynyt leikkauttamassa eri kampaajilla, ja  aiemmin kerrostettua mallia koko tukasta mistä sitten tuli selvästi näkyviin "portaat" eikä sellainen haluamani "pehmeästi rikottu". En oikein ymmärrä mistä tämä ilmiö johtuu, olen käynyt kuitenkin ihan keskustan yleisesti ottaen hyvinä pidetyillä kampaajilla. Selitän selkeästi millaisen tahdon ja näytän kuvia, mutta kun ei niin ei.

Tarkoituksenani on siis saada suora kulmakarvojen yläosaan ulottuva otsis, joka hieman pitenee sivuilta, että se sitten istuisi tavallaan paremmin sivuhiuksiin. Otsiksessa pitäisi kuitenkin olla hieman myös lyhyempiä hiuksia (käsittääkseni ne päälimmäiset mitkä tulee otsatukkaan?) jotta saisi helpommin muotoiltua. Ei mielestäni kuulosta hirmu hankalalle, mutta hammasrivillistä ohennusveistä  :D ei löydy. Sijainti ja määrä on kieltämättä hankala, esim mihin kohtaan kasvoja tulisi tuo sivujen pidempi osa säätää, kuinka leveä otsiksen tulisi olla? Ja sitten kuinka kaukaa ottaa otsishiukset koko massasta mukaan ja minkälaisen kuvion niiden raja tekee päänahkaan, tarkoitan että kun laittaa tukan ponnarille ja otsahiukset eteen niin ylhäältäpäin katsottuna millainen hiuksia jakava "viiva" tulee, onko se kaareva ja kuinka jyrkkä?

Poissa Magia

• Tukkaguru
« Vastaus #185 : 19.04.07 - klo:21:32 »
^ Minulle taas oltiin aina tyrkkäämässä sellaista ihan suoraa otsista, vaikka nimenomaan halusin vinoa. Samoin aina leikkaavat liian lyhyeksi, vaikka aina etukäteen mainitsen luonnonkiharoista, joten ei kovin lyhyeksi. Nousevat kuitenkin aika paljon ja lyhyitä etuhiuksia on hankala saada ojennukseen, eikä liian lyhyet edes mielestäni ole hyvännäköiset.
Mutta leikatkoon nyt sitä suoraa, nyt on mennyt sivuotsis-kausi minun osaltani ainakin vähäksi aikaa ohi. ;D

Poissa Luna

• Tukkaguru
« Vastaus #186 : 19.04.07 - klo:22:12 »
Angstiongelma iskee taas. Netissä surffailin ja yleinen mielipide taitaa olla ettei tasapitkä otsis sovi suht pyöreäkasvoiselle, mutta kun tahtoisin sellaisen niin onkohan siinä mitään ideaa... Suurin ongelma hiuksissani on se, että auki keskijakauksella kasvot näyttää oikeasti ihan päärynänmuotoiselta, otsa on tyhmästi kapeampi ja pyöreäköt posket päälle niin ei hyvä. Rikottu sivuotsis näyttää ikävälle minulla joten sitä en tahdo, ja sivujakaukseen olen täysin tylsistynyt. Tasapitkä otsis tosissaan haluttaisi, mutta jos se ei sitten olekaan hyvä. Toisekseen ihan tyhmää että on päätetty tietyt kriteerit miltä pitäisi näyttää, ja pyöreät kasvot on huonot jotka pitäisi mahdollisimman hyvin peittää ja kaventaa  :-\  Mutta jos nämä joka tapauksessa nyt vaan on pyöreät (näkyyhän se selkeästi silloinkin kun tukka on kiinni ja mulla on useasti) eikä muuksi muutu ilman nälkäkuuria, niin onko se kauhea moka jos ei jaksa parhaansa mukaan yrittää peittää pyöreyttä joka välissä?

Niin siis ajatuksena on että olisi otsatukka ja sitten sivuhiukset sen verran kasvoilla, että ei ole niin pallokalaefekti. Eli en ehdoin tahdoin halua tehdä kasvojani mahdollisimman pyöreiksi vaikka tuosta saa ehkä sen kuvan, vaan löytää kompromissin omien tukkahalujen ja yleisen kaneusihanteen välillä.
« Viimeksi muokattu: 19.04.07 - klo:22:27 kirjoittanut Luna »

Poissa salute

• HAIRahtanut
« Vastaus #187 : 19.04.07 - klo:22:36 »
Toi Amerikan parturikulttuuri onkin uusi tieto mulle, toivottavasti ei moiseen tarvitse ikinä tutustuakaan. ::) Hmm, tuo toivomasi pehmeä rikottu linja taitaisi vaatia hammasrivistöveistä. :D Oma paras otsis oli myös aikoinaan leikattu parturissa sillä, sellainen saksia pehmeämpi lyhennysjälki. Leikkaamalla pystysuorilla saksilla pienessä kulmassa pääsee kyllä lähelle tuota vaikutelmaa, mutta en ainakaan itse saa ihan niin hyvää jälkeä kuin veitsellä. Tosin jostain Hairstoresta yms. saa myös noita veitsiä ostettua.

Otsahiusten sijainti ja määrä on toisaalta myös makukysymys. Eikä sitä lopputulosta oikein näe kuin kokeilemalla eri vaihtoehtoja, parturin tuolissakaan...  Otsista saa leveämmäksi ottamalla mukaan lisää hiusta sivuilta, kapeammaksi vastaavasti kasvattamalla niitä takaisin pitkiksi. Runsaammaksi otsista saa lisäämällä ylempää hiusta, ja ohuemmaksi kasvattamalla näitä kerroksia pois/ohentamalla latvoja reilusti. Leveän ja raskaan otsiksen sanotaan toki pyöristävän kasvoja entisestään, mutta henkilökohtaiset mieltymykset saattavat toki olla päinvastaiset. Päärynäkasvoiselle muistaakseni jopa suositellaan otsista, pyöreäkasvoisella tarkoitetaan kai koko kasvoja eikä vain poskia. :) Mä ainakin ihailen kateellisena kaikkia nukkeposkia, eli pyöreitä.

Mutulla sanoisin leveän otsiksen saavan näyttämään myös koko kasvot optisesti leveämmiltä, ja päinvastoin. Toisaalta, vaikka liian leveä otsis tulisikin, sitä saa naamioitua kapeammaksi pannan avulla. Piilottaa vain reunoilta samankokoiset suortuvat pannan alle, ja jättää lopun otsiksen roikkumaan eteen. Ohuesta hiusmassasta ei taas välttämättä kannata ottaa pois paksua hiusmassaa otsalle, runsaasta pehkosta riittää hiusta vielä takahiuksiinkin. Vaikka toisaalta joku voi pitääkin siitä, että suurin osa tukasta on edessä. :)
Nuo lyhyemmät päällihiukset eivät ole mitenkään pakollisia, vaikka tietyillä hiuslaaduilla varmasti helpottavat muotoilua. Omassa päässä nuo lyhyemmät päällihiukset lähinnä nousisivat sojottaen pystyyn. ;D Oma päänahan kuvioni näyttäisi olevan kaareva, eikä ihan edes symmetrinen... En ole itse jaksanut stressata siitä, lähinnä otsatukan pituudesta ja paksuudesta. Mutta tietysti jollekin tarkemmalle persoonalle tuo voi olla tärkeä.     

Yleisesti parturi saa ehkä helpommin piikkisuorat linjat loihdittua ja hahmottaa paremmin otsisrajaa, jos asiakas on todella tarkka näissä jutuissa. Pyörteet suositellaan myös otettavaksi huomioon otsiksen sijannissa, mutta niistä en tiedä yhtikäs mitään. (Tai no, virallisesti mistään muustakaan...  Näppikseltäni irtosi vain paljon amatööritekstiä.:D)
« Viimeksi muokattu: 19.04.07 - klo:22:44 kirjoittanut salute »

Poissa Piitu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #188 : 19.04.07 - klo:22:53 »
^Mulla oli vastikään vähän samanlainen ongelma kuin Lunalla. Halusin otisiksen, ja ensimmäisellä kampaamokäynnillä mulle leikattiin vino, rikottu otsis, koska kampaaja sanoi sen sopivan mun kasvonpiirteisiin paljon paremmin kuin suoran ja paksun. Tykkäsinkin ihan hirveästi siitä mallista, mutta seuraavalla kerralla halusin välttämättä juuri sen suoran otsiksen, vaikka tiesin että kampaaja ei sitä olisi niin hirveän mielellään leikannut, vaikka ei kai kehdannut vastaankaan sanoa. Ja nyt kaduttaa, inhoan tätä suoraa otsista yli kaiken. Tuntuu siltä etten koskaan saa kasvatettua tätä pois, ja kasvotkin näyttävät leveämmiltä ja muutenkin kummallisilta. Tulevaisuudessakin aion kuitenkin saada juuri sellaisen kampauksen kuin itse haluan, mutta kannattaa harkita useammankin kerran kuin yhdesti, mitä on haluamassa. Mutta tulipahan kokeiltua, ja tiedän etten erehdy toista kertaa.
1bMii

Poissa Luna

• Tukkaguru
« Vastaus #189 : 19.04.07 - klo:22:55 »
Nyt välähti, minun kasvot on aika paljon Irinan kasvojen, sen laulajan, malliset. Mun mielestä aikas pyöreät posket mutta poskipunalla saatu hieman enemmän muotoa. Uskoisin että yhtä hyvin sopisi tasapitkä otsis kuin hänelle, vaikka siitäkin voi toki olla montaa mieltä tykkääkö hänen tukastaan  :D

Tuo oli hyvä huomio että jos tulee liian leveä niin panta päähän, tykkään käyttää muutenkin kangashuiveja pantoina niin kyllähän sinne alle yhden otsiksen saa  ;) Mulla ei ole edessä yhtään pyörteitä, tukka menee sinne minne sen pesun jälkeen laittaa joten ei ongelmaa sen suhteen. Oi, pakko minun on se otsis saada  :) Pitää miettiä ja käydä vaikka kampaajalla jollen muuten uskalla alkaa kokeilemaan.

^Voi hyvinkin olla että mulle ei sovi se suora malli minkä haluan, mutta minustakin on tärkeintä että saa mitä tilaa ja onpa sitten tullut ainakin kokeiltua.

Poissa Piitu

• Pahatukkapäiväläinen
  • **
« Vastaus #190 : 19.04.07 - klo:22:58 »
^Kyllä sä tunnut kaikesta päätellen niin niin kovasti sitä otsista haluavan, että anna mennä vaan! :D
1bMii

Poissa Luna

• Tukkaguru
« Vastaus #191 : 19.04.07 - klo:23:08 »
^ai senkö jotenkin huomaa...  ;D Mulle iskee aina välillä näitä pakkomielteitä, pitää saada kokeiltua jotain juttua. Yritän tässä nyt pönkitää luottamustani ensinnäkin siihen että otsis sopii/ei ole kauhea katastrofi jos on tyhmä mulla, ja sitten kampaajaongelma mistä kirjoitinkin. Jospa nyt rauhassa nukun yön yli ja otan hieman rennommin  :D
Suuri kiitos kaikille avusta tässä pähkäilyssäni, ilmoittelen miten tässä loppujen lopuksi kävi!

Poissa JoJo

• HAIRahtanut
« Vastaus #192 : 20.04.07 - klo:10:12 »
Luna, pakko vielä kommentoida, kun mulla on kans aika pyöreä pää, mutta usein leikkaan juuri sellaisen otsiksen kun tarkoitat ja se näyttää parhaalta. Mulla on aina se ongelma, että leikataan liian lyhyeksi ja sitten se näyttää aivan typerältä. Nyt onneksi löytyi sellainen kampaaja, jonka käsittelyyn uskaltaa mennä. Mutta siis anna mennä vaan! Jos se ei miellytäkkään, niin sen saa leikattua vielä vinonksi sivuotsikseksi kun rikkoo.

petomaani

• Vieras
« Vastaus #193 : 20.04.07 - klo:11:09 »
Mullakin on ollu otsis nyt koko ajan semmoset 4 vuotta enkä ole kyllästynyt. Ekan pätkäisin ite pitkistä hiuksista (ihme että rohkenin, mutta kun ei ollu oikeen rahaa!) ja siitä tuli yllättävän hyvännäkönen. Pituudeltaan mun kasvoille sopii semmonen kulmakarvoihin ulottuva otsis, ehkä pari milliä niistä yli. Tavallisimmin mulla on "puoliotsis" vasemmalle puoliskolle kammattuna, mutta usein vaihtelen sen paikkaa tai pidän koko-otsista. Pirteää!

Kultamarja

• Vieras
« Vastaus #194 : 20.04.07 - klo:11:25 »
Voihan TUSKA otsiksen kanssa! Elän varmaan Helsingin tuulisimmalla paikalla ja olen niin tympääntynyt siihen että aamulla väännän ja säädän että saan otsikseni kuosiin, tarttee astua ovesta ulos ja kävellä metrolle niin tukka sojottaa jo pystyssä (sarjassamme Sekaisin Marista...).

Ja Luna, mulla on aika pyöreät kasvot kanssa ja oon saanut pelkästään erittäin positiivista kommenttia otsiksestani.Se ulottuu suunnilleen kulmakarvoihin ja on vähän ylipitkä ja epätasainen, mutta hieno ja tyttömäinen kuin mikä! Lyhyt otsis ei taas varmaan olisikaan sopinut pyöreisiin kasvoihini, samoin kuin että tällä pituudella voi pyös hieman "pyyhkäistä" otsista sivuun jolloin se ei ole niin...ömm...otsismainen :D